Boek, veulens, natuurlijke wijze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cococo

Boek, veulens, natuurlijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:02

Ik ben op zoek naar boeken over natuurlijk, NH, diervriendelijk opvoeden van paarden.
Dus naar het consequente ( wat ik volledig snap ) achtergrond en veulen weetjes.

tamary

Re: Boek, veulens, natuurlijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:16

Er zijn er verschillende, al weet ik niet wat er nog te koop is. Bedenk wel dat alles uitgaat van een veulen dat een basis kudde opvoeding gehad heeft en dus de regels voor paarden onderling kent. Zonder dat kan je niks beginnen omdat er geen fundering is om vanaf op te bouwen. Methode maakt dan weinig uit, in een goede groep inscharen kan helpen en een goede trainer ook.

Mike Rashid heeft een aantal zeer interessante boeken geschreven die meer principes uitleggen dan methodes. Ik blijf moeite hebben met het op een volte werken van een jong dier, wijken voor druk? ja. Leren met enge dingen omgaan? Idem, maar daarna zsm aan de hand naar buiten. Korte stukjes alleen (veulen heeft concentratie vermogen van een stuiterbal) en langere (2-3x in minuten) samen met ervaren paard. Als ze zich vervelen gaan ze klieren, maar als ze overprikkeld raken net zo goed.