We trainen gestaag verder, les van johan hamminga!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

We trainen gestaag verder, les van johan hamminga!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 22:14

*\o/*

Zo fijn gereden vorige week bij johan hamminga, dat ik graag wat deel :j hij loopt deze hele week al zo lekker!

Florion is een 7 jarige ruin van valeron x gribaldi. Florion is een laatbloeier, nadat we een hele hoop pech hebben gehad met zadels, vage kreuepelheden, moeilijk te rijden, mager blijven en maar niet dik worden en spieren aanmaken, gaat het sinds een jaar en eigenlijk sinds eind van de zomer de goede kant op! Hij krijgt spieren, zit goed in zijn vel, is een stuk makkelijker te rijden (oke soms niet :') ). We komen eindelijk aan lekker trainen toe! We zijn ondertussen M1+5, de oefeningen kan hij wel maar de basis..

De aanleuning en over de rug blijven blijft moeilijk. Johan had het meteen bij het goede eind, na even door een moeizaam punt (jezus wat kan je dan k*t tijden haha) liep hij als een zonnetje! En zo kunnen we weer verder :j

Hij vind het moeilijk over de rug met voldoende lengte en de neus eruit te blijven, drukt zich er dan wat uit of kruipt achter het bit..

Hierbij de fotos gevolgd door een kort galopfilmpje waar we voor het eerst een galopappuyement proberen

Oja me bontje was verschoven :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorbereiding om een wissel te springen
Afbeelding

AlwaysH

Re: We trainen gestaag verder, les van johan hamminga!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:16

Wat een onwijs gaaf beestje! <3

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:18

Dat ziet er al heel goed uit!
Heb jij jouw zadelonderlegger expres scheef onder je zadel liggen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:19

Gaaf paard. Ziet er goed uit!
Mooie foto's ook!

Zit je bontje onder je zadel nou zo naar 1 kant of lijkt dat maar zo?
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 22-02-17 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 22:20

Ja me bontje was verschoven haha, niet zo handig :+

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:27

Erg gaaf beest! Vind jullie een chique combinatie, waar zijn die super mooie peesbeschermers van?
Is dit bij johan hamminga op stal? Wat een pracht locatie

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:48

Heel gaaf! Jullie blijven fijne combi om naar te kijken vind ik :) Tof die lessen bij Johan, hoop dat het ooit voor mij is weggelegd :P

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:01

Knappe Flo! <3 Jullie zijn zo'n mooie combinatie! En wat gaaf dat je lest bij Johan! Kan me voorstellen dat het erg leerzaam is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:28

Wat is Johan z'n filosofie over het feit dat hij zo moeilijk over de rug wil blijven, terwijl hij je vervolgens je paard wel zo hoog laat instellen? Iets waar je paard zichtbaar moeite mee heeft op de foto's. Hij heeft er vast en zeker een logische verklaring voor...

Ik vind wel dat je echt een heel erg leuk paard hebt! Hij ziet er ook erg ijverig uit, dus daar zal het vast niet aan liggen :)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:14

Super mooie locatie en foto's! Wat een toppaardje in wording is dat! Alleen vind ik hem ook strak ogen in de bovenlijn, had hem dan liever iets lager en ronder gezien als hij hier nog moeite mee heeft...

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:57

Knappe combinatie! En voor de 1e keer een galopappuyement ziet het er al goed uit!

Ik vind echter wel dat de combinatie op alle foto's te veel spanning heeft en ik zou daar eerst heel hard aan gaan werken voordat je moeilijke oefeningen mee pakt. Want zonder ontspanning kan een paard nooit o.a. een correcte lengtebuiging krijgen..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:08

Janine1990 schreef:
Wat is Johan z'n filosofie over het feit dat hij zo moeilijk over de rug wil blijven, terwijl hij je vervolgens je paard wel zo hoog laat instellen? Iets waar je paard zichtbaar moeite mee heeft op de foto's. Hij heeft er vast en zeker een logische verklaring voor...

Ik vind wel dat je echt een heel erg leuk paard hebt! Hij ziet er ook erg ijverig uit, dus daar zal het vast niet aan liggen :)

Daar ben ik ook benieuwd naar, wilde echt precies hetzelfde vragen :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:23

Je hebt werkelijk een prachtig paard onder je billen.

Hoewel het niet HAW is, wilde ik toch even schrijven, dat ik het idee heb dat je regelmatig wat getwist op je paard zit. binnenschouder die naar voren draait, binnenheup die naar achter draait. Of juist wat ingeknikt. Deze vorm van spanning in jouw lichaam, zal ook doorwerken in een vorm van spanning in jouw paard, waardoor hij te weinig die ontspanning kan zoeken. Geen idee of je er iets in herkent en of je het uberhaupt op prijs stelt dat ik het schrijf hoor ;)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:29

Ik had toch echt meteen even dat bontje goed gelegd. Zo is de drukverdeling niet optimaal, lijkt me echt niet fijn voor je paard..
En ik sluit me aan bij de vraag van Janine1990, ben hier oprecht benieuwd naar.

Verder zijn jullie een knappe combinatie om te zien!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:32

Op basis van de eerste reacties dacht ik maar niet te reageren, wilde niet de zuurpruim zijn :o

Maar blijkbaar ben ik niet de enige die de spanning opvalt.

Voor mij lijkt deze manier van oprichting niet de gewenste.
Paard houdt de onderhals op alle draf foto's flink gespannen. Hij knikt af en toe in voor de schoft en lijkt strak achter de kaak. Ik mis een mooi aangespannen bovenlijn die ik op dit niveau zeker wel zou verwachten (en die ik bijvoorbeeld wel zag op de foto's van je knappe vossevriend)

Ik ben ook benieuwd naar de theorie erachter :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:39

Ik ben echt een leek in de dressuur maar zelfs ik zie dat er onwijs veel spanning is. Ook zie ik af en toe dat zijn mond open staat.. ik vind het persoonlijk geen fijn beeld, sorry.
Ook ik had het bontje even recht getrokken..

Wel zijn jullie een leuke combi!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:47

Gaaf dier Jester. Jullie zijn een mooie combinatie.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:34

Op de foto's zie ik ook veel spanning maar op het filmpje oogt het veel fijner.
En dat er werk aan de winkel is lijkt me logisch, als het allemaal goed was dan reed je wel een paar klasses hoger.

Leuk paard, lekker dooroefenen en dan wordt het steeds een beetje beter!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:41

ambre schreef:
Op de foto's zie ik ook veel spanning maar op het filmpje oogt het veel fijner.
En dat er werk aan de winkel is lijkt me logisch, als het allemaal goed was dan reed je wel een paar klasses hoger.

Leuk paard, lekker dooroefenen en dan wordt het steeds een beetje beter!

Maar dat filmpje is galop en de foto's waar je het ziet zijn draf, in galop komen de foto's prima overeen met wat je in het filmpje ziet. Zal vast niet het enige paard in Nederland zijn die er meer moeite mee heeft in draf dan in galop. Tenslotte beweegt het paard in galop van zichzelf al van voren omhoog, en in draf niet...
Op de grote volte in galop heb ik wel een paar keer de indruk dat hij zich (zonder extreem te protesteren hoor) er toch iets uit probeert te drukken met de neus.

Afijn, ze rijdt bij Johan Hamminga, niet de minste trainer... Dus ik neem aan dat hij er een filosofie achter heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:43

Ik wilde net zeggen: Een hele klassieke manier van rijden. Maar dat is Johan Hamminga, die stelt niet graag rond, laag en diep in. Die is van de klassieke manier van tegen de hand aanrijden met de neus voor de loodlijn. Ikzelf zou hem ook iets ronder gezet hebben tot ik hem nageeflijker had en mooier over de rug voordat ik de oprichting ging zoeken met de neus eruit.
Maar Johan is absoluut een kundige trainer en er leiden meerdere wegen naar Rome. Dit is gewoon de klassieke benadering.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:46

Suzanne F. schreef:
Ik wilde net zeggen: Een hele klassieke manier van rijden. Maar dat is Johan Hamminga, die stelt niet graag rond, laag en diep in. Die is van de klassieke manier van tegen de hand aanrijden met de neus voor de loodlijn. Ikzelf zou hem ook iets ronder gezet hebben tot ik hem nageeflijker had en mooier over de rug voordat ik de oprichting ging zoeken met de neus eruit.
Maar Johan is absoluut een kundige trainer en er leiden meerdere wegen naar Rome. Dit is gewoon de klassieke benadering.

Kijk, dat geeft mij al meer achtergrond. Ik geloof ook wel dat er een theorie achter zit, ben ook vooral nieuwsgierig naar het hoe en waarom.
Galop vind ik er op foto en film beduidend minder wringerig uitzien, mijn commentaar ging dan ook over de draf foto's :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:49

Suzanne F. schreef:

Jij weet er dus wat meer van... Hoe voorkom je hiermee dan dat je paard de rug gaat wegdrukken?
Er is natuurlijk een verschil tussen laag rijden en iets lager dan dit omdat het paard het nog niet aankan. Don't shoot me, maar in dit geval wordt het paard er toch niet beter van om in deze oprichting te lopen? Rugwegdrukken is van het achterbeen af gaan... Toch regelrecht tegen de klassieke manier in? Waarbij je paard de oprichting krijgt naarmate hij meer op het achterbeen is?

Ik zal het wel volkomen verkeerd begrijpen hoor, bedoel het ook niet verkeerd... Maar ben alleen nieuwsgierig.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 14:51

Thanks allemaal! Ik ben het ook wel deels met jullie eens hoor, maar hij wil best lang laag over de rug lopen. Dat oprichten is juist waar hij zoveel moeite mee heeft. En dat wordt alleen maar beter met veel oefenen imo. Hij laat steeds langer en vaker fijne stukken losgelaten zien, helaas zit mijn fotograaf dan vaker te kijken dan fotos te maken (thanks mam :') ). Maar zijn galop is veel makkelijk, altijd al geweest dus dat klopt zeker!

En geheel de rug wegdrukken doet hij zeker niet, dan zou ik niet kunnen doorzitten, ik voel precies aan hem wanneer hij zijn rug volledig wegdrukt. Ik loste dat vaak op door licht te gaan rijden en lager in te stellen. Johan wil hem liever dan naar voren dat hij dat stukje zelf weer opzoekt. Dus ja moeilijk vind hij het zeker, maar rome is niet in 1 dag gebouwd :)

Ook van mijn houding, waarbij ik bij mijn vossevriend netjes zit en het aan hem overlaat, wil ik florion altijd met alle liefde helpen en ga dan proberen mee te wringen, niet de bedoeling :+

En idd, johan is van de klassieke manier, naar voren en tegen de hand aanlopen. Florion kruipt er zelf graag achter dus dit werkt fijn voor hem! Hij wil hem in het begin ook wel lang en laag, maar hij moet gaan leren in het opgerichte aan elkaar, in de juiste aanspanning en door het lijf te blijven. Ik baal ook dat me mama niks verder gefilmd heeft, komt binnenkort wel weer haha! We lessen 1x per maand bij hem, of iig dat is altijd de bedoeling :j

En als hij dat stukje straks goed kan, over de rug in ontspanning issie de M ook wel uit :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:56

Jester_ schreef:
Thanks allemaal! Ik ben het ook wel deels met jullie eens hoor, maar hij wil best lang laag over de rug lopen. Dat oprichten is juist waar hij zoveel moeite mee heeft. En dat wordt alleen maar beter met veel oefenen imo. Hij laat steeds langer en vaker fijne stukken losgelaten zien, helaas zit mijn fotograaf dan vaker te kijken dan fotos te maken (thanks mam :') ). Maar zijn galop is veel makkelijk, altijd al geweest dus dat klopt zeker!

En geheel de rug wegdrukken doet hij zeker niet, dan zou ik niet kunnen doorzitten, ik voel precies aan hem wanneer hij zijn rug volledig wegdrukt. Ik loste dat vaak op door licht te gaan rijden en lager in te stellen. Johan wil hem liever dan naar voren dat hij dat stukje zelf weer opzoekt. Dus ja moeilijk vind hij het zeker, maar rome is niet in 1 dag gebouwd :)

Ook van mijn houding, waarbij ik bij mijn vossevriend netjes zit en het aan hem overlaat, wil ik florion altijd met alle liefde helpen en ga dan proberen mee te wringen, niet de bedoeling :+

En idd, johan is van de klassieke manier, naar voren en tegen de hand aanlopen. Florion kruipt er zelf graag achter dus dit werkt fijn voor hem! Hij wil hem in het begin ook wel lang en laag, maar hij moet gaan leren in het opgerichte aan elkaar, in de juiste aanspanning en door het lijf te blijven. Ik baal ook dat me mama niks verder gefilmd heeft, komt binnenkort wel weer haha! We lessen 1x per maand bij hem, of iig dat is altijd de bedoeling :j

En als hij dat stukje straks goed kan, over de rug in ontspanning issie de M ook wel uit :D

Hé, jij hebt tenminste een fotograaf! En je hebt hele mooie plaatjes van je fotograaf gekregen ;)

En zeker is Rome niet in één dag gebouwd hoor... En dan zijn er ook nog verschillende wegen naar Rome! :P
Ik keek er een beetje van op omdat ik (compleet andere instructrice en manier hoor) zelf juist mijn paard momenteel wat lager in stel, omdat hij anders de rug gaat wegdrukken en van het achterbeen af komt. Dus voor mij is wat lager instellen en iets meer van achteren erbij (meer activiteit vragen) juist om te zorgen dat hij bij weer hoger instellen soepeler in de rug blijft en niet meer van het achterbeen af komt. Euh hoe zal ik dat zeggen, zie het als het oprekken van je eigen spieren door elke dag een stukje verder te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:57

Janine1990 schreef:
Jij weet er dus wat meer van... Hoe voorkom je hiermee dan dat je paard de rug gaat wegdrukken?
Er is natuurlijk een verschil tussen laag rijden en iets lager dan dit omdat het paard het nog niet aankan. Don't shoot me, maar in dit geval wordt het paard er toch niet beter van om in deze oprichting te lopen? Rugwegdrukken is van het achterbeen af gaan... Toch regelrecht tegen de klassieke manier in? Waarbij je paard de oprichting krijgt naarmate hij meer op het achterbeen is?

Ik zal het wel volkomen verkeerd begrijpen hoor, bedoel het ook niet verkeerd... Maar ben alleen nieuwsgierig.

Een paard kan de rug wegdrukken als hij niet in verbinding loopt. Dat kunnen ze zelfs als ze diep achter de loodlijn zijn ingesteld en heeft dus niet altijd iets te maken met de hoofd hals houding. In ieder geval niet 1 op 1. Wat je op de klassieke manier doet is het paard actief van achteruit naar de hand toerijden en op die manier verbinding krijgen wat resulteert in aanleuning als je het correct doet. Paard gaat de hand volgen en vanuit daar gaat het paard meer aanspannen over de bovenlijn en met meer rug gebruik lopen.
De andere manier is vanuit de hoofd hals houding proberen de rug meer aangespannen te krijgen maar ook dat is niet altijd standaard het geval zoals ik al aangaf. Ook dan moet er verbinding zijn en mag het paard de hand niet loslaten want dan is de verbinding over de bovenlijn ook weg en krijg je een paard wat diep loopt maar toch met de rug laag en de croupe hoog.