Wat is een normale prijsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hildemenna

Wat is een normale prijsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:01

Hallo,
Ik ben op zoek naar een eigen paard en vroeg mij af wat een normale prijs is. Ik ben opzoek naar het liefst een ruin tussen de 1,51 en 1,63 en de 6 en de 10 jaar. Het liefst potentie voor de dressuur. Omdat ik maar 4 jaar ervaring heb kan ik geen paard volledig opleiden, maar ik vind het niet erg om bijvoorbeeld vanaf de B of L te beginnen.
Kan iemand mij vertellen dat wat een normale prijs is?

Alvast bedankt!

Iris82

Re: Wat is een normale prijsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:03

Warmbloed? Koudbloed?

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:10

Warmbloedig

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:10

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat waar het beter past.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:13

Je bent al een eind op weg met wat je wil, maar kun je specifieker zijn wat je met het paard wil. Grand Prix rijden of lekker recreatief wedstrijden rijden zijn 2 verschillende dingen.
Vind je afstamming belangrijk of vind je het belangrijker dat het karakter bij je past.

Paarden met een stamboom en opgeleid zijn vaak duurder dan, om het maar even oneerbiedig te zeggen, de huis tuin en keuken paard bij een boer vandaan.

Kijk voor jezelf wat je maximale budget is en ga kijken op alle sites waar paarden aangeboden worden. En ga kijken bij de paarden en neem iemand mee die er verstand van heeft, bijvoorbeeld je instructeur.
Ga bij verschillende paarden kijken en ga desnoods 2 of 3 keer kijken.

Tussen de 6 en 10 is best jong gezien je eigen ervaring met paarden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:15

Paarden van die grote zijn wel wat goedkoper. Maar wil je die maat echt voor de dressuur? Wat zijn je doelen?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:17

reken ongeveer tussen de 2500 en 5000. Een klein paard is bijvoorbeeld goedkoper dan een grote E pony. Daarnaast is het afhankelijk of het paard een goed stamboekpapier heeft en of hij of zij al wedstrijden heeft gelopen.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:18

Ik ben geen expert, maar ik zou de prijscategorie schatten tussen de 3000-10000. Het ligt er natuurlijk aan of je een paard met een stamboom hebt en dus welk niveau. Ik zou niet veel meer betalen dan 3000 euro voor een paard van 10 dat in de B/L rijd en geen stamboom heeft. Voor een 6 jarig paard dat in de M/Z rijd en helemaal gezond is zou ik rond de 5000-10000 kijken. Dat denk ik in elk geval.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:26

Hangt ervan af wat je doelen zijn. Wil je gewoon voor je eigen plezier wedstrijdjes rijden of wil je echt hogerop in de sport komen? Als je al echt hogerop wilt komen zul je toch vaak beginnend tussen €8000 - €12.000 (al dan niet hoger) moeten tellen. Daarbij zijn opgeleide paarden met papieren doorgaans al wat duurder. Nu zijn paarden van die grootte meestal wel goedkoper, maar zoals pol013 zegt, wil je dat echt voor dressuur?

Je hebt al een mooi lijstje van voorwaarden, ik denk dat het niet slecht zou zijn om voor jezelf een maximaal budget vast te leggen. Paarden die erboven vallen hoef je dan ook geen tijd in te steken.

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:11

brighteyes85 schreef:
Je bent al een eind op weg met wat je wil, maar kun je specifieker zijn wat je met het paard wil. Grand Prix rijden of lekker recreatief wedstrijden rijden zijn 2 verschillende dingen.
Vind je afstamming belangrijk of vind je het belangrijker dat het karakter bij je past.

Paarden met een stamboom en opgeleid zijn vaak duurder dan, om het maar even oneerbiedig te zeggen, de huis tuin en keuken paard bij een boer vandaan.

Kijk voor jezelf wat je maximale budget is en ga kijken op alle sites waar paarden aangeboden worden. En ga kijken bij de paarden en neem iemand mee die er verstand van heeft, bijvoorbeeld je instructeur.
Ga bij verschillende paarden kijken en ga desnoods 2 of 3 keer kijken.

Tussen de 6 en 10 is best jong gezien je eigen ervaring met paarden.

Ik zou graag de dressuursport in willen dus regelmatig op wedstrijd. Ik hoef niet persee met dit paard de hogere dressuursport in maar zou wel graag al iets verder Willen komen. Dus vanaf de B en dan kijken hoe ver we komen. Ik zou het ook leuk vinden als ik er af en toe een sprongetje mee kan maken, een buitenrit mee kan maken of af en toe deelnemen aan een cross. Een afstamming maakt me niet echt uit, wel warmbloedig maar het karakter vind ik vele malen belangrijker.

Een maximaal budget kan ik niet vaststellen. Dit omdat mijn ouders geen verstand hebben van paarden en ze naar mijn tante zijn gegaan die wel verstand heeft van paarden om te vragen voor hoeveel ze 1 zouden kunnen kopen. Hierbij hebben ze alleen gezegd "naam wil een paard, hoeveel moeten we voor een paard betalen?". Ze hebben er dus niet bij gezegd wat mijn doel er mee is. Mijn tante heeft dus €2000 gezegd, en dat krijgen mijn ouders niet uit hun hoofd. Vandaar dat ik met topic probeer een realistischer beeld bij hun te krijgen en voor mijzelf ook.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:28

Ik ga zelf dit voorjaar op zoek naar een E of klein paard tot max 1.60 (ook een warmbloed). Topbraaf in omgang en onder het zadel, verkeersmak en tussen de 6 en 12 jaar. Hij/zij moet goed zijn doorgereden en een net B proefje kunnen lopen.
Kleur, ras/kruising, papieren maakt mij niets uit.

Na heel wat rondspeuren ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat ik tussen de €2000,00 en €4000,00 zeker een pony of paard moet kunnen vinden dat aan mijn eisen voldoet.
€2000,00 moet ook kunnen, maar dan moet je echt geluk hebben. Ik denk dat gemiddeld €3000,00/€3500,00 een reëler bedrag is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:39

TS, dat ligt er maar net aan hoeveel kwaliteit het paard heeft.

Voor een goed B of L paard met potentie betaal je al gauw tegen de 15.000. Een gemiddeld paard die een B of L proefje kan lopen, zie je vaak tussen de 4.000-8.000.

Verschilt eigenlijk helemaal per eigenaar. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 07:43

Voor 2000 zou ik niet beginnen te zoeken voor een zadelmak paard. Een onbeleerde warmbloed krijg je niet eens zo snel voor dat geld. Dan betaal je zelfs al heel snel meer.

Als je eisen inderdaad niet boven Z dressuur liggen, en je verder gewoon een leuk beeste wil om van alles mee te doen is alles van 3.000 tot 8.000 heel realistisch.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 07:50

als je een paard wil hebben met een goede basis erin, met potentie en gezond (vooral dat laatste) dan beginnen de prijzen echt rond de 4000 a 5000.

Wat goedkoper als je voor een kleiner exemplaar gaat, maar ik ben recentelijk weer mee op jacht geweest voor iemand met dezelfde eisen, je moet echt je portemonnee opentrekken.
Lager lukt misschien wel, maar we zijn er nog geen tegen gekomen die niet een op of aanmerking had (luchtzuigen, niet fijn doorgereden, niet vooruit te branden) en dan waren we nog niet eens aan het keuren toe gekomen.

Uiteindelijk wel heel goed geslaagd voor een superfijn paard, maar dan zit je echt rond de 6000 a 7000 euro.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 07:53

Nou iedereen schat het wel heel hoog in :+ .
Voor €2000 zou je zeker wel een leuk paardje kunnen vinden hoor.
Gewoon goed marktplaats in de gaten houden!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 07:58

Een paard tussen 1.48 en 1.60m is in Belgie relatief goedkoop. Wij hebben nl geen wedstrijden voor E-pony's dus die maat is niet erg gewild. Dan kan je wel iets rond de 2000€ vinden. Ik zou toch in ieder geval op zoek gaan naar een paard met stamboekpapieren, al moet je dan wat meer betalen. Niet voor de spectaculaire voorouders maar om zeker te zijn dat de leeftijd klopt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:02

Als je de leeftijdgrens van het paard veranderd naar 11 jaar en ouder dan heb je wel veel meer keuze in die prijsklasse.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:16

Voor €2000 moet je ontzettend veel geluk hebben, en ik kan uit ervaring zeggen dat er dan ook nog eens vaak heel, heel veel werk in gaat zitten om het paard op niveau te krijgen en dat er vaak toch haken en ogen aan zitten. Een paard met potentie voor de sport, wat lichamelijk niet oké blijkt te zijn of een trauma heeft, is vaak wel voor die prijs te vinden.

Ik denk dat als je een paard zoekt waar je zo op kan stappen, en die redelijk doorgereden is, zo ongeveer rond B niveau met potentie tot de M, misschien met geluk hoger.. Dan ben je er minimaal €4000 aan kwijt. Gemiddeld €6000 en voor max €8000 vind je wel wat je zoekt.

Een tip voor je ouders: beter wat meer investeren voor een goed paard, waar je dochter ook echt mee voor uit kan, dan alsnog een teleurgestelde dochter die eigenlijk niet blij is met haar paard. Dan kun je het paard weer zien te verkopen, waar ook tijd en geld in gaat zitten.

Genoeg ervaring hier helaas..

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:20

2000 euro is een lagere prijsklasse, hiervoor koop je over het algemeen een ouder paard of een paard met gebreken. Richting de 3800-6000 start wel de prijsklasse voor een leuke en goede E pony tot klein paard met wat potentie in die leeftijd.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:45

Ben het wel met eerdere posters eens dat 2000 krapjes is voor een gezond en door minder ervaren ruiter te rijden paard. Ik zou ook kijken naar een wat oudere, daar kun je heel veel van leren. Ikzelf heb vorig jaar een 14 jarige gekocht die Z heeft gelopen, heb er mijn budget voor moeten oprekken maar was elke cent waard :)

Nu is mijn ambitie meer "regelmatig wedstrijd" ipv "af en toe wedstrijd", maar paard van 12-16 dat op M niveau is uitgebracht zou wel eens een hele fijne leermeester kunnen zijn. En dan kunnen ze met wat geluk nog heel lang mee, zoek maar eens op "opa Alwin" ;)

Soms heb je ook een paard met een eigenschap die voor de ambitieuze ruiter een obstakel is maar voor jou minder of niet. Zo kwam er vorig jaar een paard voorbij die niet goed tegen een bit kon. Bitloos uitstekend te rijden en aangezien je tegenwoordig t/m M2 zonder bit mag starten zou dat paard voor een "af en toe wedstrijd" ruiter een perfect leerpaard zijn geweest.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:55

Een paard met een gouden karakter zal ook vaak weer wat duurder zijn dan een paard met een 'gebruiksaanwijzing'. Als ik het zo moet inschatten zou ik zeggen dat je tussen de 3 en 6 duizend een leuk paardje moet kunnen vinden die voldoet aan je eisen en bij je past.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:04

Even snel wat zoekfunctie's op marktplaats ingetoetst en er komen zeker wel wat leuke naar voren, rond de €2000,-
Marktplaats

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:11

Gillbo schreef:
Even snel wat zoekfunctie's op marktplaats ingetoetst en er komen zeker wel wat leuke naar voren, rond de €2000,-
Marktplaats

Is maar wat je zelf leuk vindt. Vraag me af hoeveel van die paarden werkelijk gezond en geschikt zijn voor de sport, ik vrees dat je dan een hoop geld gaat kwijt zijn aan keuringen e.d.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:14

Gillbo schreef:
Marktplaats

En dan kijk je de advertenties wat verder, ik kom tegen kissing spines, gevoelig voor stof, heeft lang stil gestaan etc. etc. Allemaal rode vlaggetjes waarbij ik de advertentie als ik TS zou zijn direct wegklik.
Je wil immers een gezond fijn paard hebben zonder problemen, die komen namelijk vanzelf wel.

Er zal best af en toe een lot uit de loterij tussen zitten, maar het is mij nooit gelukt helaas, tenzij je heel veel paarden wil kijken en heel veel tijd hiervoor uit wil trekken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:26

Ik geef aan dat het niet onmogelijk is maar ik geef aan dat €2000,- niet onmogelijk is.
Als ik dan bedragen lees van €8000,- dan denk ik dat daar onder nog heel veel leuks zit.
Een leuke kruising kost nu eenmaal veel minder en met dit budget moet je ook niet te kieskeurig zijn en soms je wensen bijstellen, bijv bij de leeftijd of ruin/merrie.