Dilemma wat betreft kopen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Dilemma wat betreft kopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 21:40

Per 1 juli krijg ik de sleutel van ons nieuwe huisje met ruimte voor de paarden
Op dit moment rij ik een hele leuke pony bij iemand bij en eigenlijk zou ik haar wel mee willen nemen naar t nieuwe huisje (even afgezien van de te hoge prijs die er voor gevraagd wordt := )
Ik had zelf voorgesteld om een soort lease constructie op te stellen. De eigenaar de kosten niet meer, ik de aanschaf niet (hij heeft stuk of 30paarden ofzo)
Maar eigenlijk verkoopt hij het paard toch liever.
Maar nu sta ik eigenlijk voor een dilemma, koop ik deze (mits ik de prijs naar beneden kan krijgen) of ga ik toch voor een ander?
Ik heb nog wel even voor ik de keuze moet maken, maar denk er toch liever al over na.
Pony wat ik nu rij is 15jaar, papierloos, zomerexceem en geen topsporter helaas. Ik rij haar nu 3jaar en zijn L1 dressuur (in een ver verleden is ze ooit B dressuur geweest en niet verder), we mogen L2 (hebben nu 14punten)
Echter van harte gaat het helaas niet. Ze is niet heel goed gereden vroeger waardoor ze nu niet heel lekker door de rug wil lopen en moeite heeft met ontspannen, paard kan er niks aan doen die weet niet beter, heel langzaam gaat het stukje bij beetje beter, maar het wil niet heel erg vlotten.
Met springen is t eigenlijk een beetje een drama, ze zal niet heel snel zeggen kom we gaan er over heen als ik onzeker ben. Ze zal eerder stoppen of er langs vliegen, maar ook dit gaat heel langzaam een klein beetje beter.
En op wedstrijd als het er eigenlijk op aan komt, laat ze me geregeld een beetje zitten om het zo maar te zeggen, of het nou aan mij ligt of zij er net niet dat extra schepje boven op wilt doen weet ik niet.

Gisteren weer wedstrijd gehad, ik vond het erg slecht gaan (toch nog 2 winstpunten). Nagevelijkheid was ver te zoeken en ze liet zich niet lekker rijden/bewerken. Als ik me (een beetje) opwind en haar er even flink bij pak (even links rechts met de teugels en flinke hulp naar voren) kan ze opeens heel lekker lopen. Maar of dat nou de manier is om je paard te rijden.

Puntje bij paaltje, ik overstuur omdat t niet ging zoals ik wou terwijl ik weet dat het er wel in zit. Baalde erg op het moment. Gelukkig was mijn instructrice mee en die zei; is dit eigenlijk wel het geschikte paard voor jou? Het kost eigenlijk teveel moeite om een beetje netjes de baan rond te komen. Ben namelijk meer bezig met het nagevelijk rijden etc dan echt de proef netjes afwerken. Is wel zonde
Ze zegt wel dat ik meer kan dan dit paard kan. Of in elk geval hoe snel ze alles oppikt. Kan natuurlijk ook liggen aan dat ze al wat ouder is etc. Maar t duurt soms wel 3x zo lang voor ze iets geleerd heeft en dan moet t verbeterd worden.
Dat frustreert toch wel een beetje. Zou zo graag een keer wat willen bereiken (oke, met deze heb ik in elk geval al bereikt dat we L2 mogen en zodra het er enigszins ergens op lijkt gaan we ook wel over), maar de plezier is toch even weg nu, omdat t weer een teleurstelling was (of was ik toch te perfectionistisch)

Maar nu.
Ik heb een ongelofelijke goeie band met dit dier. Gisteren stond ik een tijdje met een vriendin te praten en ze is geen moment van mijn zijde geweken (1x ging ze even ergens kijken wie er was en kwam toen weer terug) en ook gisteren even met t spelen, ik rennen en zij achter me aan, ik struikel en zij draait zich direct om en gaat kijken wat ik doe (lag plat op mn snufferd) staat te wachten tot ik opsta en volgt me dan weer.
Met t rijden komt dat er helaas (nog) niet helemaal uit.
Maar ga ik toch voor dit paard, al wat ouder, zomerexceem, geen papier, rijden gaat niet altijd van harte, maar wel een hele goeie band, kan echt alles met haar en alles gaat toch ook wel veel plezier hoor, onderneem heel veel dingen met dit paard en wil binnenkort nog eens gaan snuffelen aan WE.
Of koop ik een jonger paard, makkelijker te rijden, maar wat voor klik heb je daarmee, hoe gaat dat allemaal uitpakken.
Ik twijfel heel erg. Volg ik mijn hart dan neem ik mijn huidige paard morgen nog mee en moet ik me maar neerleggen bij om mijn doelen, om Z dressuur te worden en B/L te springen te worden, uit te stellen.
Met mijn huidige spring ik max 80 daar hebben we nog lol mee. Heel soms springen we in de clublessen wel hoger, maar dan is dat niet bewust. Een B parcours gaan wij niet redden.
Wat betreft de dressuur heb ik echt geen idee wat we kunnen bereiken, beginselen schouderbinnenwaarts, travers en keertwending zitten er al wel in. Het is overigens niet zo dat ik binnen nu en een jaar Mdressuur wil bereiken, mag ook nog wel langer duren, maar wat makkelijker de ring door is wel fijn.
Aan mijn instructrice ligt het zeker niet, krijg erg goed les en ga een keer in de zoveel tijd nog naar een GrandPrix amazone die mij ook erg fijn les geeft
Maar volg ik mijn verstand dan is het denk ik toch beter een jonger paard te kopen waarmee t allemaal wat makkelijker gaat en ik zeker weten mijn doel kan bereiken. En ook eens een keer op de wat grotere wedstrijden kan presteren, kampioenschappen mee kan rijden met kans hoger te eindigen en sowieso eens wat vaker tussen de prijzen rijden. Uiteraard is t hoofddoel enjoy, maar een keer een beloning voor je trainen wbt een prijs is altijd wel fijn.
Aan de ene kant, over 5jaar kan ik altijd nog een paard erbij kopen, maar aan de andere kant deze kan nog wel 15 jaar mee, dan wel in de wedstrijdsport (niet heel intensief lekker rustig aan) dan wel recreatief.
2 paarden heb ik geen problemen mee al kan dat niet binnen nu en 3 jaar.
Ben gewoon erg bang dat ik spijt ga krijgen als ik een nieuw paard boven mijn huidige paard verkies ondanks de troubles op wedstrijd etc

Ik zie dat er erg lang is geworden en misschien ook wat warrig, maar ik weet het gewoon echt niet..
Nu vraag ik niet of jullie en keuze voor mij willen maken, maar ben wel benieuwd naar de kijk van jullie hierop en wat jullie zouden doen in dit geval.

sjanien

Re: Dilemma wat betreft kopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:48

Als je erover twijfelt om haar te kopen dan zit het eigenlijk al niet goed. Als je een paard wil kopen wat je ook al zo goed kent dan moet je echt het gevoel hebben van ja! dat wil ik. Als ik het zo lees hebben jullie op rijgebied geen klik. Ik zou dan verder kijken naar andere paarden. Ga er langs voor kennismaking en evt nog wat vaker en kijk wat dan je gevoel is ten opzichte van deze pony.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 21:53

Twijfel zit m voornamelijk in wat betreft mijn doelen, nog niet eens zo zeer het rijden etc zelf.
Maar wat ik voor doelen voor ogen heb, weet ik niet of ik dat met deze zal bereiken
Maar aan de andere kant, dat kan over 5 jaar ook nog wel, dus misschien voorlopig even mijn doelen bijstellen
Met deze heb ik zeker wel plezier met het rijden hoor, maar t gaat gewoon allemaal niet zo snel (misschien wil ik ook wel te snel hoor)
En ik ben echt gek op dit paard

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:56

'een jonger paard is gemakkelijker' als dat de reden is om deze pony niet te kopen, dan kies je voor de verkeerde reden. Een ouder dier (en 15 jaar is relatief jong) heropvoeden is even moeilijk als een jong dier opleren. Je kan de pony niet verbeteren en hem de correcte zaken leren. Hoe ga je dan een jonger dier diezelfde zaken leren?

Als net het 'aanleren' (en verbeteren maakt daar deel uit) je tegenzit, dan zou ik absoluut niet voor en jonger dier gaan in de zin van 'we evolueren samen' want zo mooi is het niet, deze zal je net even veel tijd en energie eisen. Dan kies je beter voor een paard met een hoger niveau, een leermeester.

Ik spreek uit ervaring, ik werd verliefd op een net beleerde 4 jarige ruin. Ik zie hem doodgraag, maar god wat vloek ik soms om de trage vooruitgang, net omdat ik enorm besef dat het zo traag gaat omdat ik als ruiter de basis mis. Ik krijg wekelijks les om net mezelf en mijn paard op te leren. Dat vergt verschrikkelijk veel geduld, energie, doorzettingsvermogen maar ook zelfreflectie. Ik voel en kan bepaalde zaken gewoon nog niet waardoor ik het hem niet kan corrigeren en dus ook moeilijk laten leren.

Ik ga ook akkoord met bovenstaande. Ik heb zeker 20 paarden gaan bezichtigen, van B tot Z niveau maar toen ik mijn huidig paard zag (en echt letterlijk "dit paard in deze stal") werd ik verliefd. De zogenaamde 'klik'

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:58

Als je maar 1 paard aan huis wilt zetten zonder ander paard erbij, kun je al stoppen om erover na te denken. Dat is natuurlijk een no-go. Of lees ik ergens overheen?

Als de pony wél met tenminste 1 ander paard zou komen te staan: zou je de pony kopen als er maar 1000 euro voor gevraagd werd? Als je daar een vlot ja of nee op kunt zeggen is het wel duidelijk. Als je twijfelt eigenlijk ook wel ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:06

De pony heeft zo te lezen niet heel veel zin in dressuurwerk. Als je al moet zagen om hem een beetje aan het lopen te krijgen en je na een wedstrijd overstuur bent omdat het niet lekker ging, vraag ik me af of het wel eerlijk is tegenover deze pony. Jij hebt duidelijk hogere ambities dan de pony.

Daarbij vragen ze eigenlijk te veel voor de pony. Ik weet niet wat de prijs is maar voor een 15 jarige pony zonder papieren, met zomereczeem en weinig potentie voor het dressuurwerk zou ik persoonlijk niet meer dan €1200,- over hebben.

Ik denk echt dat je beter op zoek kunt gaan naar een paard of pony die meer past bij jouw ambities. En dan een leuk shetlandertje erbij ofzo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:09

Is het wel eerlijk naar de pony toe? Klinkt niet alsof je voldoet aan zijn behoeftes. Ik zou zelf lekker naar een nieuwe pony uitkijken, eentje waarbij je niet gefrustreerd afstapt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:13

Ik heb het idee dat je eigenlijk een paard zoekt dat al beter is doorgereden, en enig talent heeft/zin in wedstrijden.

Een jonger paard hóéft namelijk absoluut niet makkelijker te zijn, en zal ook veel moeite kosten om verder te krijgen.

Het klinkt alsof deze pony en jouw ambities misschien net iets te ver uit elkaar liggen.

Het kan denk ik geen kwaad om rond te kijken naar andere paarden, en een paar wellicht proef te rijden en te bezoeken. Zo kun je misschien een betere kijk krijgen op wat je het beste past.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:20

Voor 1000 euro direct, maar helaas vraagt de eigenaar gewoon teveel, maar denk wel dat ik nog wat van de prijs af kan praten
Paard komt zeker niet alleen te staan hoor. Neem er een shetter bij :)
Maar wil gewoon niet direct 2 rijpaarden aan huis hebben staan. Wil het eerst bij 1 houden en zodra de een 'af' is en gewoon minder gereden hoeft te worden kan er 1 bij komen.

Ik ben ook niet de perfecte ruiter helaas. Vriendin van me heeft net wat meer handigheid, die vond t ook moeilijk paard wbt ontspanning etc, maar t lukte haar net wat beter dan het mij lukt.
Wat ik bedoel met makkelijker. Een paard wat van zichzelf net wat meer go heeft en zich net wat makkelijker laat rijden en dingen laat aanleren
Aanleren vind ik geen probleem, doe ik met mijn huidige paard ook, maar t kost zoveel moeite. Er zijn zeker paarden waarbij t makkelijker gaat.
Ik krijg ook wekelijks les, vaak 2x in de week (1x dressuur en 1x springen)
Maar ook mijn instructrice ziet in dat deze pony zich zeker wel inzet en ook dr best doet, maar dat t ontzettend moeilijk is haar wat aan te leren omdat ze gewoon van zichzelf niet echt een go heeft en je haar heel makkelijk dingen aanleert.
Maar echt t is een schat van een dier, als je verliefd kan worden op een dier ben ik dat zeker wel op dit paard (oke oke mijn vorige paarden ook haha, maar die werden allemaal vrij snel (binnen 2 jaar verkocht, ben toen echt opzoek gegaan naar 1 die niet verkocht werd, deze wordt dan wel aan mij verkocht maar verder zal ze niet verkocht worden)

Pony wordt inderdaad heel enthousiast met het springen, helaas is ze best kijkerig en zal ze niet snel uit zichzelf over een 'enge' hindernis springen.
Opzich met dressuur zet ze zich ook in hoor en heb ook genoeg wedstrijden gehad dat ik wel zeer tevreden was, maar gisteren baalde ik echt heel erg.
Zagen is een groot woord, ze kan prima nagevelijk lopen maar je moet blijven vragen. Misschien toch met de trainingen nog duidelijker verschil maken met aanvragen, en ontspannen zodra zij dat ook doet. Rij sinds kort met een slof ter ondersteuning, absoluut niet ter dwang. Ze kan nog vrij ver 'eruit' komen maar uiteindelijk loopt ze er toch tegenaan. Sinds ik hiermee rij is het al een stuk meer verbeterd, dat ze nu doorheeft dat ze met t hoofd naar beneden (nog niet eens in de krul om het zo maar te zeggen) ook ontspannen kan lopen.
Maar volgens mij vind ze t ook lastig dr spieren te gebruiken, maar er is al paar x osteopaat bijgeweest en ze komt binnenkort wel weer. Maar erg zijn eigenlijk nooit schokkende dingen gevonden, puur dat t echt getraind moet worden
Mijn ambities liggen zeker hoger, maar zoals ik al aangaf, ik ben nog jong, heb geen tijdsdruk, zal uiteraard op termijn wel wat hogers willen bereiken, maar over 5 jaar kan dat ook nog.
Eigenaar heeft er toendertijd (toen was ze 5 ofzo) €2000 voor betaald. Hij wou er nu €3000 voor hebben. Heb gezegd dat dat veel te veel was.
Dat ik niet hoger wil gaan dan €1500. €2000 en niet lager, hij wou niet met verlies verkopen (maar er is nog hoop, ooit was er een andere pony waar hij €5000 voor wou, maar die is uiteindelijk voor €1750 weggegaan)
Maar ook beetje met oog op wat ik al aan dierenarts rekeningen heb betaald etc zal hij dr eigenlijk al mee moeten geven :+

Wbt de sport is er zeker een kloof, maar wbt omgang etc zit t voor 1000% goed
En soms zit ik er ook aan te denken om me te gaan aanpassen aan wat ponylief kan en doet, maar ik wil zo graag eens een prijsje kunnen rijden (oke in de B genoeg gewonnen, maar nu toch steeds middenmootje)
M dressuur moeten we zeker kunnen bereiken, is wel door meerdere bevestigd dat we daar zeker kunnen komen. Maar wat voor traject gaat daar nog aan vooraf. Gaat t zo door, of gaan we uiteindelijk toch weer beter presteren
En ligt het nu aan mij dat ze wel beter kan lopen, maar dat ik er moeite mee heb het er uit te rijden, of kost t haar echt moeite.
Want er zijn momenten dat ze echt geweldig mooi kan lopen. Het zit er in, nu er nog uit

Ik ben ook wel eens op de boktmarkt en marktplaats gekeken wat er rondloopt, maar blijf toch twijfelen is dat wel wat ik wil?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:51

Laten we voorop stellen dat er meerdere wegen naar Rome leiden en niet één enkele manier dé manier voor iedereen kan en zou moeten zijn.

Maar, persoonlijk, als ik lees wat je schrijft, lijkt het erop dat jouw manier van trainen, 'gewoon' niet bij dit paard past. Natuurlijk is de slof snel een rode lap en ook het 'even heen en weer met de teugel', maar wat ik me eigenlijk af vraag is, hoe correct de basis is :) Het is misschien een dooddoener, maar als de basis echt correct is, dan zou die slof niet nodig moeten zijn, dan zou de aanleuning veel constanter zijn en zou die 'go' er echt wel wezen.
Oftewel, het is naar mijn idee niet zozeer de ambitie die niet bij dit paard past, maar de manier van trainen. Misschien is het verstandig een paard te zoeken die daar wel bij past, hoewel het niet mijn manier zou zijn. Of, en als ik lees dat de pony verder echt goed bij jou past, pas je manier van trainen aan die wel werkt voor jullie als combinatie. Houdt rekening met de bouw van het dier, de kracht die nodig is om een constante aanleuning te krijgen en investeer in die basis. Persoonlijk denk ik dat je op de lange termijn hiermee investeert in jezelf en je eigen ontwikkeling en dat je daar meer aan zult hebben dan het kopen van een nieuw paard waar je enkel de juiste knopjes hoeft in te drukken. Niet dat het laatste niet leerzaam kan zijn, maar zoals hierboven ook al beschreven, je leert veel minder oplossingsgericht te rijden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:55

Maar, heb je je ook bedacht dat een shettebol ook wat kost? Sterker nog, het verschil zit vooral in startgeld :+

Even heel kort door de bocht; 3000 voor een 15 jarig recreatiepaard met zomereczeem, zonder papieren...dat vind ik ook best wat hoor.

Stel, hij zou behoorlijk omlaag gaan met de prijs, zou dan bijvoorbeeld een 2-jarige met potentie niet wat zijn om erbij te zetten?

Ik noem maar een zijstraat he. Die vind je meestal voor een redelijke prijs, je hoeft er niet meteen me aan de slag. Niet dat er iets mis is met shetten (ik heb een droom-oliebol), maar wellicht brengt zoiets je ambities en wensen wat dichter bij elkaar

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:57

Misschien niet helemaal duidelijk omschreven
Maar de basis is inderdaad niet goed. Verre van dat. Aan mij nu inderdaad dat goed te krijgen
Maar ik mis die handigheid/kan het niet goed genoeg uitvogelen hoe ik dat er beter in kan krijgen
Zijn met de lessen ook wel hard bezig hoor, aanvragen. Laat zij los? Direct ontspannen
Back to basic. Dit is natuurlijk wel heel ruim omschreven
Maar daarnaast oefenen we natuurlijk ook voor de L dressuur

Ook daar heb ik over nagedacht, wat ik nu leer van dit paard wbt dingen aanleren etc is natuurlijk heel goed voor ooit een keer een nieuw paard
En ik ben ook eigenlijk tegen het gebruik van de slof en t even heen en weer, maar toch is dat wat helpt op dit moment
Dit wil ik er zeker uit hebben. Ik wil gewoon mijn paard lekker kunnen rijden, zonder die dingen. Want zoals jij al zegt dit is niet de manier.
En ik heb t allerbeste met dr voor
Zoals eerder aangegeven, misschien wil ik ook wel te snel? Dat mijn paard meer tijd nodig heeft voor alles?

Een kant en klaar paard vind ik ook weer zo wat. Iemand anders heeft t werk al voor je gedaan en jij profiteerd daarvan, dan heb je ook niet echt plezier van je eigen werk. Zelf een paard opleiden is natuurlijk veel leuker, heb je veel meer waardering van

khirshanta
Dat is natuurlijk ook een optie
Maar altijd spannend hoe t zich verder ontwikkeld als je er een zadel oplegt.
Maar dit zal ik ook meenemen
En inderdaad €3000 is veel te veel haha

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:09

Ik zou al vragen, wat is je doel?
Ik denk dat je je probleem heel duidelijk ziet, het is nu nog even de keuze maken. Je lijkt me echt wedstrijdambities te hebben, dus in die zin zeg ik kies een ander paard. Kan gewoon zijn dat dit paard niet past bij de wedstrijdambities die je hebt.
Maar je verteld over die band, en zegt de tijd te hebben... Denk je dat je die band niet nog kan krijgen met een ander paard? Als je denkt dat dit jou once-in-a-lifetime paardje is moet je niet twijfelen.

Lees ook half en half dat je nu geen 2 rijpaarden wil maar mogelijk dit later wel wil? Dan zou ik ook nu kiezen voor dit paard. Of je nou nu een nieuw jong paard uitzoekt of later maakt niet uit, het maakt wel uit of je nu voor je huidige paard kiest of niet.
Kan je in goed overleg met de huidige eigenaar niet een periode kiezen om het uit te proberen en aankijken hoe het gaat? Als je dan daarna nog twijfelt moet het klaar zijn.
Even heel hard; als later dan toch blijkt dat je niet 2 rijpaarden wil en eigenlijk wel een ander paard wil kan je je huidige paardje ook altijd weer verkopen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:15

Opzich is de keuze al gemaakt en is er geen twijfel of dit paard bij mij past

Maar past t bij mijn wedstrijdambities

Nu moet ik wel zeggen dat ik met veel paarden een goede band heb opgebouwd
Maar met deze heeft dat wel even geduurd hoor
Maar nu is t gewoon erg mooi om te zien hoe ze op me reageerd. Oke uit de wei halen is nog een aandachtspuntje haha, maar als ze alleen staat kan ik haar altijd pakken

Wedstrijdambities heb ik zeker
Maar wil ik daarvoor dit opgeven wat ik nu heb?
Wat als ik over 2 jaar toch zeg ach laat maar
Heel fanatiek ben ik niet. Elke week op wedstrijd
Ga nu 1x per maand. Zou zelf af en toe 2x willen maar niet vaker denk ik
Ik hoef ook zeker niet binnen 2 of 3 jaar Z te zijn
Als ik maar lol blijf houden
Heb ook nog nooit hoger dan de L gereden (ooit een M proef. Was leuk)
Maar vind ik t hogere (bv Z wel echt zo leuk als ik denk)
Natuurlijk moet je dat doen om er een oordeel over te vellen, maar straks valt t toch tegen..

Optie veulen erbij ipv shet vind ik ook een hele goeie heb daar nog helemaal niet over nagedacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:16

Mijn eerste eigen paard was zo.
Een Haflinger zonder papier (wel edelweiss gebrandmerkt..). Slechte basis, erg moeilijk gedrag. Maar vooral: heel ernstige zomereczeem.

Maar wel een onwijze klik, al vanaf dag 1. Ik was 10 jaar oud en ben er dus met behulp van mijn ouders voor gegaan.

Voordeel: de 10 mooiste paardenjaren beleefd samen omdat we zo'n goede klik hadden :)

Nadeel: 10 jaar lang heel de lente en zomer ELKE dag naar stal moeten om de manen te verzorgen. Ik ben daardoor bijna nooit meer op reis geweest. 10 jaar lang stress en verdriet omwille van de zomereczeem. Want het is beslist geen pretje.

Je moet gewoon op voorhand bepalen hoe ver je wil gaan voor een paard.

Succes :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:34

Mijne heeft t wel best erg maar goed te onderdrukken met dekens en ze staat straks dan aan huis dat scheelt uiteraard ook
En ook wel geregeld wassen met teatree shampoo etc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:35

Ga ervoor! Je bent je paardje aan het 'verdedigen' en daaruit spreekt eigenlijk al wat je echt wil. Dat paardje. Welk advies je ook krijgt. Ik lees het met een glimlach...mits voor een veel lagere prijs; doen! En als je nog twijfelt; flip a coin. Niet zodat de munt voor je beslist maar op het moment dat het muntstuk in de lucht is, voel je op welke kant je hoopt dat hij land ;)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:41

Heb je al eerder getwijfeld om dit paard (qua wedstrijden dan) op te geven? Je twijfels zijn denk ik gewoon ontstaan door deze nieuwe stap; echt je eigen paard hebben. Terwijl er eigenlijk niet veel verandert behalve een verhuizing en een lagere rekening :+ Dat je twijfelt puur omdat het nu echt je eigen paard wordt kan ik begrijpen maar zou eigenlijk niet de reden moeten zijn om je paard weg te doen. Als je al twijfelde voor je wist dat een eigen paard mogelijk werd is het misschien wel inderdaad nu de tijd.

Waar twijfel je, naast je wedstrijdambities, nog meer over? Je wedstrijdambities kan alleen jij bepalen en is echt iets wat jij moet uitzoeken.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:12

Bonita_Bon schreef:
Ga ervoor! Je bent je paardje aan het 'verdedigen' en daaruit spreekt eigenlijk al wat je echt wil. Dat paardje. Welk advies je ook krijgt. Ik lees het met een glimlach...

Hier ben ik het mee eens. Ik lees ook een beetje mijn eigen verhaal. Verliefd op een paard, al wat ouder (13), weinig potentie... En voor een veel te hoge prijs te koop.

Ik heb gezegd, ik ga gewoon sparen voor dat bedrag en als ik die specifieke merrie tegen de tijd dat ik het bedrag heb, niet meer wil kopen, heb ik een leuk bedrag voor een ander paard. Inmiddels ben ik er wel achter dat het geen ander paard gaat worden. Dan maar geen topamazone die Z rijdt op twee pinken. Mijn vriendschap met dat éne paard is mij belangrijker.

Ik gok dat als je op zoek gaat naar een ander paard, er ook geen een goed genoeg is, want het is niet dít paardje. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:47

Ik zeg ga ervoor, daarbij ga je een paard alleen houden bij jou thuis? Je kan deze nemen en lekker beetje mee rijden en trainen en daarnaast een ander voor de sport. Mooi opgelost zo :D
Ik zou sowieso voor het paardje gaan, maar ik vind een band belangrijker dan echt ver in de sport komen :o

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:05

Lastig dit! Ik kan je niet vertellen wat jij moet doen, wel wat ik zou doen. Ga op zoek naar een leuk, redelijk opgeleid, groot paard. Deze gaat je niet brengen wat je zoekt en dat zal blijven knagen. Zo te lezen kun jij je doelen niet loslaten, iets wat ik heel goed snap. Dan maak je op rijgebied jezelf en je huidige paard een heel stuk gelukkiger. Misschien is het makkelijker om tzt te helpen zoeken naar een nieuwe bijrijdster? Dan sluit je het goed af en dat maakt het misschien iets makkelijker om los te laten.

corientjuhh schreef:
Een kant en klaar paard vind ik ook weer zo wat. Iemand anders heeft t werk al voor je gedaan en jij profiteerd daarvan, dan heb je ook niet echt plezier van je eigen werk. Zelf een paard opleiden is natuurlijk veel leuker, heb je veel meer waardering van

Ik heb mijn eigen paard opgeleid en supertrots op wat we nu kunnen! Maar... dat kost energie, tijd, doorzettingsvermogen, lef, incasseringsvermogen, bloed, zweet en tranen. Maar bovenal heel veel geduld. En als ik eerlijk ben, weegt mijn trotse gevoel nauwelijks op tegen de loodzware weg hier naartoe. Ik kan het je dan ook niet aanraden, zeker niet gezien je doelen en het feit dat je zelf laat doorschemeren dat paardrijden niet vanzelf gaat.

Er zijn genoeg leuke paarden die een keer M zijn gestart en een rondje B hebben gesprongen. Narijden is heel moeilijk, daar zul je ook echt wel voldoening uit halen! Een paard wat zich makkelijk laat narijden en waarbij je dus echt profiteert van het werk van de ruiter is toch onbetaalbaar. Veel succes met je keuze!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:31

Bij een verhuizing naar een huis met paarden hebben we vaak een klus huis. Klopt dat?
Dan nog even een andere overweging: zo'n huis vergt best veel tijd en je hebt best de kans dat je even wat minder tijd/energie hebt om op wedstrijd te gaan. De vraag is dus ook hoe belangrijk die de komende paard jaar voor je zullen zijn.
Wellicht kun je dan juist fijn uit de voeten met dit paard. De tijd die je samen doorbrengt vind je super en je ambities komen misschien tijdelijk op een lager pitje te staan. Als je dan je huis op orde hebt, heb je misschien ook budget voor je wedstrijd ambities en een 2e paard.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:18

Zoals ik het lees komt jouw pony niet echt overeen met jouw droompaard. Wat je kunt doen is rondkijken, als een paard je aanspreekt ga je kijken en voel gewoon eens hoe dat is. Misschien voel je wel een hele gave klik met een paard dat potentieel dichter bij jouw doelen staat. Als je paarden aan huis staan ben je er vaak (ook voor verzorging), een band opbouwen gaat dan makkelijk door alle (ongedwongen) omgang die je met je paarden hebt naast de trainingen.
Ben je al die tijd nog geen gaaf paard tegen gekomen waar je een wauw gevoel bij hebt... dan moet je echt flink in onderhandeling met de eigenaar van je verzorgpony ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:40

en dit paard blijven rijden zoals dat nu gaat en je koopt een ander paard die wel aan de wedstrijdeis (nu of in de toekomst) kan voldoen

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:57

1. Waarom neem je niet gewoon alle twee??
2. Ik zou eerst langs gaan bij wat jongere paarden als je die leuker vindt neem je die gewoon