Wat als een paard te veel gebruiksaanwijzingen heeft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat als een paard te veel gebruiksaanwijzingen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:58

Een vriendin van mij heeft een 11jarige Arabische merrie die ze als veulen heeft gekocht. Ze is/was haar droompaard, maar ze barst helaas van de gebreken:
Door een trailerongeluk op driejarige leeftijd is haar bekken beschadigd, moet ze elke dag revalidatie oefeningen doen en is ze maar heel beperkt te rijden en alleen als alle omstandigheden goed zijn (eigenlijk alleen 's zomers, en dan maximaal een half uurtje). Ze kan niet meer dan 8 uur op stal staan want dan krijgt ze mok/stalbenen, maar kan ook niet in de wei ivm insulineresistentie en het feit dat ze al eens hoefbevangen is geweest. Mijn kennis houdt haar nu dus op een paddock, maar heeft het stenen gedeelte waar ook de weidepaarden lopen af moeten zetten omdat haar merrie anders uitgleed over de modder die door de andere paarden over de stenen wordt gelopen en haar bekken overbelast.
Ze kan wel met 1 of 2 andere paarden samen staan, maar niet met meer want dan wordt ze als pispaaltje onder de voet gelopen en durft ze niet meer te eten. Ze heeft daarnaast ook nog een stofallergie waardoor elke voerbeurt al het hooi/gestoomd geweekt moet worden, dus ook dat van haar huidige 2 bejaarde paddockmaatjes, want anders zou de merrie namelijk ook mee eten van het stoffige hooi van de andere twee. Doordat haar bloedwaarden afwijken krijgt ze twee keer per dag speciaal vitaminevoer, maar aangezien het een lastige eter is moet daar dan weer enorm veel werk van worden gemaakt met lekkere dingen om te zorgen dat ze het ook echt opeet. Sinds twee jaar heeft ze in de zomer lichte zomereczeem, kan het tot nu toe nog redden zonder eczeemdeken, maar moet de rest van het jaar wel een deken op omdat ze anders te veel gewicht verliest door de kou.
Waarschijnlijk doordat ze niet goed tussen anderen past is ze ook meer een mensen-paard dan een paarden-paard als je twee dagen niets met haar doet dan kwijnt ze weg en wordt ze onzeker/afzijdig.
Zoals mijn vriendin zegt; 'en verder is ze gezond'...

De merrie is nu in principe na alle behandelingen en therapieën (op haar bekken na) gezond, alleen het is een helse klus om haar ook zo te houden. Zie hierboven... Inmiddels is mijn vriendin zwanger van haar tweede kind en is een beetje aan het eind van haar Latijn door alle extra zorgen, voerbeurten en verzorging die haar paard nodig heeft, maar de vraag is: wat doe je dan?
Wat als straks na de bevalling blijkt dat zij de zorg niet meer aankan? Wat doe je dan als een paard zo'n waslijst aan gebruiksaanwijzingen heeft? Toch verkopen? Een nieuw baasje zoeken die de merrie al deze dingen exact zo kan bieden en dan hopen dat dat ook in de toekomst zo blijft als jij er geen controle meer over hebt? Of laat je haar inslapen, in feite alleen omdat jij niet meer de tijd/energie hebt om aan deze eindeloze waslijst van zorgmomenten te voldoen?
Mijn vriendin zit hier nu enorm mee.
Ergens lijkt mij het laatste misschien nog wel het beste, maar aan de andere kant is het ook wel cru om een 'gezond' paard in te laten slapen, alleen omdat je als mens niet meer voor haar kunt/wilt zorgen? Ik heb zelf ook een enorme kneus qua gezondheid, maar die kan gelukkig wel gewoon hooi eten, kan ook de wei op en past in elke kudde, wat mijn/zijn leven wel een stuk makkelijker maakt.
Maar als zelfs de meest basale dingen zoveel moeite kosten, wat doe je dan als je die zorg niet meer kunt opbrengen? Ik ben heel benieuwd naar hoe anderen dit ervaren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-17 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Wat als een paard te veel gebruiksaanwijzingen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:01

"En verder is ze gezond". Dat is ze dus niet. En niet geschikt als rijpaard. Als jouw vriendin een rijpaard wil en niet een grote hond (zoals nu dus) dan zou ik het paard wegdoen. Een paard als dit is onverkoopbaar dan blijft de dood over. Een harde beslissing maar voor beide partijen beter dan weggeven of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:07

Ik ben het helemaal met je eens, maar het is ook ontzettend hard. Ze doet alles voor dit paard - dat is ook de waarom ze altijd bezig is gebleven met aanpassingen doen, maar de vraag is wat je dan moet doen als je dat alles zelf niet meer kunt (wilt) opbrengen? Ze vindt het een vreselijk idee dat je een paard dan in feite door menselijke omstandigheden laat inslapen, maar eerlijk gezegd zie ik ook niet echt een paardwaardig alternatief.

Na dit paard komt er sowieso geen andere meer; misschien ooit nog een bijrijpaard, maar weer opnieuw alle verantwoordelijkheden aangaan van een nieuw eigen paard dat ziet ze niet meer zitten, ze heeft daar na 10 jaar voor dit paard zorgen zelf ook best wel een knauw van gekregen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-17 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:08

rien10 schreef:
"En verder is ze gezond". Dat is ze dus niet. En niet geschikt als rijpaard. Als jouw vriendin een rijpaard wil en niet een grote hond (zoals nu dus) dan zou ik het paard wegdoen. Een paard als dit is onverkoopbaar dan blijft de dood over. Een harde beslissing maar voor beide partijen beter dan weggeven of iets dergelijks.

Nooit weggeven, dit paard heeft zoveel zorg nodig dat je dat iemand niet aan kunt doen. Ik vraag me af of het paard ook pijn heeft, los van het feit dat ze bij mij waarschijnlijk al na die bekkenblessure was gaan hemelen.

Larissaabc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:10

Moeilijk. Ik zou eerst andere opties bekijken zoals hulp? Misschien is er iemand in de omgeving die haar kan ondersteunen? verkopen is in ieder geval erg moeilijk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:10

Als je zelf de zorg niet meer kunt dragen zul je je verantwoordelijkheid als eigenaar moeten nemen.
In dit geval lijkt mij (hoe hard gezegd ook) de dood een veiliger en fijner idee voor dit paard dan wegdoen aan een ander.
De kans dat dit dier van hand op hand gaat na verkoop lijkt mij helaas erg groot met alle vervelende gevolgen voor het paard.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:13

Tja, paard door menselijke omstandigheden laten inslapen... Hoe oud was dit paard geworden zónder menselijke invloeden? Insulineresistentie, hoefbevangenheid, in de winter veel gewichtsverlies... Heel bot gezegd zou dit de ideale prooi zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:13

Ik weet niet alle details van het bekken, maar ze zou nu pijnvrij zijn en loopt/stapt/draaft ook goed, tenzij ze opgejaagd wordt of uitglijdt, dan speelt het weer op, vandaar dat ze nu bijvoorbeeld niet meer op de modderstoep mag.
Het lastige met het bekken was ook dat de prognose in het begin heel goed was (zo was het haar voorgespiegeld) dus ze zijn vol alle herstel/revalidatieprocessen in gegaan, maar het is nooit helemaal verdwenen en dus moeten ze de oefeningen van de fysio blijven doen, anders zou het weer stijf worden.

@ Larissa: Ik heb een paar jaar geleden zelf ook erover nagedacht of ik dit paard niet zou kunnen helpen, maar zelfs voor mij werd het gewoon te ingewikkeld; en geen normaal hooi, en niet op de wei, en niet in een kudde maar ook niet alleen...

@ Sokje: :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-17 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:14

Niemand behalve je vriendin kan beslissen wat verstandig is.
Er zijn paarden die om minder de worst in gaan. Inslapen krijgt ze waarschijnlijk niet voor elkaar bij de meeste DA.
Ze kan ook op zoek naar een pension of rusthuis waar tegen betaling zulke dingen gedaan worden, maar dat kost natuurlijk ook meer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:17

Als je het lichamelijk/geestelijk/financieel niet meer op kunt brengen zou ik het in laten slapen. Een paard leeft in het nu, niet in morgen en alles wat wij erbij betrekken.
Iemand voor zon dier zoeken is meer dan een naald in een hooiberg, en moet je imo ook niet willen. Dan zadel je nl iemand anders met jou probleem op. En je je schuldig voelen dat je het gewoon niet meer op kan brengen helpt ook niemand verder. Jezelf niet en het paard ook niet. Einde latijn is gewoon einde latijn.
En wat sokje schrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:19

Sizzle schreef:
Inslapen krijgt ze waarschijnlijk niet voor elkaar bij de meeste DA.

Dat is ook nog zoiets, daar had ik niet eens bij stilgestaan, maar dat is dan nog een extra probleem bij een paard dat verder 'gezond' is. Eigenlijk word je dan als eigenaar gestraft voor het feit dat je al die zorg in zo'n beestje blijft pompen; want zou je haar gewoon weer op de wei laten en ze zou weer hoefbevangen worden, dan zou waarschijnlijk geen enkele dierenarts aarzelen om haar in combinatie met deze bekkenproblemen een spuitje te geven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:21

Niet verkopen... dit soort paarden eindigen in de handel. Ik zou dan eerder laten inslapen/slachten. Weet je zeker dat ze geen onzekere toekomst tegemoet komt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:29

Dit is geen gezond paard, dit is een paard dat met veel geleur enigszins kan leven. Hier ken ik voldoende DA's die zo'n dier zouden inslapen op vraag van de eigenaar. :) Zeker als de andere optie verkoop/weggeven is.
Zo'n dier geef je niet weg en verkoop je niet. :) Deze is stuk, heel erg stuk. Leeft eigenlijk al 12 jaar in reserve-tijd want idd: in het wil/zonder al die aanpassingen had ze nooit deze leeftijd gehaald.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:30

xyzutu2 schreef:
Sizzle schreef:
Inslapen krijgt ze waarschijnlijk niet voor elkaar bij de meeste DA.

Dat is ook nog zoiets, daar had ik niet eens bij stilgestaan, maar dat is dan nog een extra probleem bij een paard dat verder 'gezond' is.

Als een paard niet meer geschikt is als rijdier is het niet "gezond".
Wij hebben onze pony - met zware artrose in de rug - maar verder nog gezond ook gewoon kunnen laten inslapen. Geen probleem.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:31

Je vriendin moet, nadat het paard er eventueel niet meer is, er goed van kunnen slapen. En dat lijkt me bij verkopen, weggeven of rusthuis niet. Bokt staat vol met ramp verhalen. Dus blijft er niet zoveel over.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:35

TS, vraagje voor je vriendin: kan dit paard een paardenleven leiden?

Hier vanaf de zijlijn (de makkelijkste kant) zou ik zeggen van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:42

Goeie vraag. Op zich heeft ze nu vrijwel 24/7 gestoomd ruwvoer, ze staat met twee bejaarde maatjes waar ze het mee kan vinden, heeft een dek en een schuilstal en een baasje dat twee keer per dag vitaminebrok komt geven en fysio-oefeningen met haar doet, is goed op gewicht door dek en ruwvoer en ze heeft nu (voor zover ik gehoord heb) geen pijn.
Volgens mij is dat een goed paardenleven, maar er hoeft maar 1 dingetje verkeerd te gaan (nieuw paard erbij, uitglijden als ze toch op de verkeerde kant van de paddock staat, een paar dagen het vitaminevoer niet eten, hooi niet volledig geweekt/gestoomd) en ze krijgt problemen.
Dat is volgens mij ook het grootste probleem; met de merrie gaat het nu eigenlijk best goed, alleen kost het mijn vriendin steeds meer tijd en energie om alles ook goed te houden, want het is een heel wankel evenwicht en niets gaat vanzelf.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:44

Mijn grens is altijd een dierwaardig bestaan. Voor een paard is dat lekker buiten kunnen zijn, rennen en ravotten in de wei met vriendjes, lekker grassprietjes zoeken. En als dat tijdelijk vanwege het genezingsproces voor een blessure opgeschort moet worden, o.k. Ik heb ook eentje bijna 6 maanden op boxrust gehad na een zwaar ongeluk. Het paard was toen 7 jaar oud, en inmiddels 29 jaar, en die staat er fitter voor dan de merrie van jouw vriendin.

Dus zoals jij het omschrijft vind ik dit al geen paardwaardig leven. Nooit even lekker in de wei kunnen en rennen. Als het niet is om de insuline resistantie, dan wel vanwege het bekken. Een paard hoort niet al uit te glijden en zich te blesseren over een beetje modder op de stenen.
En als dan voor al die inspanning en opoffering nog iets terug komt als rijplezier, dan is het nog iets, maar ook dat zit er niet in.

Het meest dierwaardige is denk ik toch inslapen, hoe moeilijk het ook is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:45

Ik denk dat als de lente straks doorzet je vriendin wel weer zin en energie krijgt om haar merrie die ze al zo lang heeft verder te verzorgen. in de winter is het altijd zwaarder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:46

Rocamor schreef:
TS, vraagje voor je vriendin: kan dit paard een paardenleven leiden?

Hier vanaf de zijlijn (de makkelijkste kant) zou ik zeggen van niet.

Bij mij was dit dus ook een reden geweest om afscheid te nemen, paard moet kunnen rennen, gaan en staan waar ie maar wil en gek kunnen doen als hij daar zin in heeft. Tijdelijk niet, is nog oke, maar als het oordeel permanent niet is, dan is het voor mij over...

Ik begrijp namelijk uit het verhaal dat paard niet zomaar lekker kan rennen en springen zonder echt reeel risico op weer pijn en blessure.

Maar dat is een beslissing die alleen je vriendin kan nemen en echt alleen zij... Het is maar net waar zij haar grens heeft liggen, dat is voor iedereen anders. (en mits die niet aan dierenmishandeling grenst, kan je daar weinig aan doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:49

De wei niet op kunnen komt trouwens door de insulineresistentie/risico op hoefbevangenheid. Als de wei enigszins droog is en het groepje waar ze in staat is rustig en stabiel dan zou ze qua bekken wel de wei op mogen, maar dat kan dus niet vanwege de IR.
De zandpaddock waar ze nu met z'n drieën op staan is iets groter dan een buitenbak, daar zit dan een klein stenen stoepje met eetplek en een schuilstal aan vast.
Tja, is dat paardwaardig? Ik denk dat de merrie het - afgezien van al haar gebreken - beter heeft dan de meeste paarden in Nederland, maar haar gezond houden kost wel elk jaar meer energie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:50

Als ik zo'n paard had zou ik ervoor gaan opstellen en/of een energetisch therapeut inschakelen. Heeft je kennis al eens een acupuncturist bij het paard gehad?

Maar dat is je vraag denk ik niet. Mocht ik ooit om wat voor reden dan ook de zorg voor mijn paardjes niet meer aan kunnen dan gaat mijn merrie bij iemand met pensioen op een heel fijn plekje en mijn ruin laat ik dan afmaken tenzij mijn smid of instructrice 'm wil hebben. Aan iemand anders vertrouw ik 'm niet toe. Er hebben al zo veel mensen zo veel fouten met hem gemaakt. Ik ook. En dat wil ik niet nog een keer voor hem. Hij is 18, is minimaal belastbaar en heeft de nodige issues. Gebruiksaanwijzing in het IJslands met blaadjes die niet op volgorde liggen en ook niet gepagineerd zijn. Ik doe niemand er een plezier mee hem te verkopen of een nieuw mens voor 'm te zoeken.

In je topictitel geef je het eigenlijk zelf al aan: als er te staat is het niet goed.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:55

Och wat moeilijk. Ze is natuurlijk enorm aan haar paard gehecht. Ik vrees dat het of houden of inslapen wordt. Verkopen lijkt mij geen optie. Het paard functioneert niet als rijpaard, maar ook niet als weidemaatje of fokmerrie. Zelfs op een paddock houden lukt zo te lezen alleen onder bepaalde voorwaarden en alleen met regelmatig therapie voor haar bekken.
Ik vrees dat niemand haar zal willen, laat staan kopen. Heel cru gezegd zal ze voor een nieuwe eigenaar weinig opleveren qua plezier, maar wel veel kosten. Ook lijkt het me niet fijn dat je dan je 'zieke' paard uit handen geeft en dus geen invloed meer hebt op wat een nieuwe eigenaar er mee doet.

Inslapen lijkt me dan enorm verdrietig, maar het lijkt me nog verdrietiger om te zien of horen dat de pony toch bereden wordt of de handel in is gegaan.

Zo te horen kan ze het niet beter treffen dan bij jouw vriendin. Zolang ze met wat hulp op deze manier toch gelukkig en pijnloos kan leven is het het natuurlijk waard om haar te houden. Maar ik begrijp ook dat het spaarpotje op een bepaald moment (ver) op is en ik denk dat niemand het haar kwalijk zal nemen als zij ervoor kiest om haar in te laten slapen.
Zelf mag ze dat zich ook niet kwalijk nemen mocht ze deze keuze uiteindelijk maken, zij heeft zo te horen echt gevochten voor haar maatje en er alles aan gedaan om haar zo gelukkig mogelijk te houden.

Hoe dan ook heel veel sterkte voor je vriendin, want dit is echt een verdrietige situatie voor haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:00

Volgens mij heeft het paard al een flink deel van het alternatieve circuit langsgehad aangezien er regulier niet meer zoveel te doen valt. Ik weet in elk geval dat er een chiropractor komt, dat ze een aantal keer het voer alternatief heeft laten nalopen, dat er dry needling is geprobeerd (ik weet niet of dat hetzelfde is als acupunctuur?), homeopathisch is er een hoop geprobeerd, via een fototherapeut is ze nu monnikspeper gaan voeren omdat de kans heel groot is dat ze ook Cushing heeft/krijgt aangezien ze IR is en ook de eerste tekenen van EORTH laat zien in het tandvlees, en dan is er natuurlijk de gewone fysio/revalidatietrainer.
Ik denk ook dat een van de problemen is dat mijn vriendin het blijft proberen, het paardje ook altijd weer op weet te krikken als er weer een nieuw probleem is, maar ik ben bang dat je dat als mens ook niet eindeloos volhoudt.
Bij deze merrie is de gebruiksaanwijzing in het Arabisch, wel heel overzichtelijk en netjes op volgorde gerangschikt, er is precies bekend waar ze wel en niet tegen kan, maar hij is inmiddels zo eindeloos, eindeloos lang...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:08

anjali schreef:
Ik denk dat als de lente straks doorzet je vriendin wel weer zin en energie krijgt om haar merrie die ze al zo lang heeft verder te verzorgen. in de winter is het altijd zwaarder.

Ik vermoed maar zo dat jij en ik er anders instaan, maar de vriendin is volgens mij alleen maar bezig met het proberen te vermijden dat er iets gebeurt dat negatief van invloed is op het paard. Ik hoor in het verhaal van xyz alleen maar MITSEN en MAREN. Paard kan dit, tenzij, mag dat maar, moet dat mits, etc etc.

Het siert de vriendin van TS dat ze haar paard zo lang mogelijk heeft proberen te ondersteunen. Maar heeft de vriendin eigenlijk nog wel lol in haar paard of is het een "ik MOET twee keer per dag die brokjes voeren, anders. Ik MOET de merrie in beweging houden, want..."

Is het paard inmiddels geen "moetje" geworden. Een energievreter ipv een hobby die energie oplevert?