[VOLG] Het Jorie wandeltopic, van twenter tot menpony

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jorex

[VOLG] Het Jorie wandeltopic, van twenter tot menpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-17 16:17

Hallo,

Aangezien ik nu minstens wekelijks met Jorie ga wandelen en ik nogal wat foto's schiet met mijn mobieltje, heb ik besloten om Jorie maar gewoon een volg-topic te geven waarin ik alles deel wat er maar met mijn vriendje te maken heeft. En misschien ook nog wat dingen van Alex (daar doe ik gewoon meer mee), maar dit gaat voornamelijk over Jorie. Ons wandelingetje van vorige week staat nog wel bij ITP ([ITP] Jorie, twenter aan de wandel in het zonnetje!), maar ik wil ook gewoon dingen kunnen vertellen zonder foto's, ook van na het wandelen. Want ik wandel om hem op te leiden tot menpony en sinds vorige week vindt hij het zelf ook erg leuk. Dus dan durf ik ook langer te wandelen, omdat hij het zelf helemaal het einde vindt. Hij liep vandaag dan ook niet normaal mee, maar de helft van de tijd in een dansend drafje gewoon omdat het kan :')

Nu even een kort paspoortje van mijn vent:
Naam: Jorie van de Berkenheuvel
Ras: Shetlander
Geslacht: Nu nog hengst, maar wordt geruind
Hoogte: plus 77 cm
Leeftijd: 21 maanden
Afbeelding

En dan verder over vandaag. We hebben heerlijk bijna 4,5 km afgelegd met een gemiddelde van 3 km/h. Tja, korte beentjes lopen niet zo snel. Alhoewel we ook even een sprintje van bijna 10 km/h hebben gehaald. Eerst gingen we een wandelpad op en daar was een kraan bezig met gevelde bomen netjes aan een kant te leggen, dus rustig met hem erlangs gelopen. Alleen hij had wat teveel energie dus meteen na de kraan hebben we al even een drafje (met bokkesprongen :Y) ) gedaan. Hij was echt heel hyper.

Daarna wat fotootjes van hem gemaakt <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hij kon ook best wel voorop lopen af en toe:
Afbeelding

En toen kwamen we op het leukste deel van de route, namelijk daar waar de merriekudde staat waar hij ook geboren is. Dus tja, dan is meneer niet te houden en moet hij even door het hek heen contact zoeken met ze.
Met zijn moeder waarvan ik me afvraag of ze nog wel wat ziet:
Afbeelding

En met de zwarte leidmerrie moest ook geneusd worden en gegild:
Afbeelding

Daarna met een boel moeite meneer weer meegekregen. En hinniken kan ie wel, dus ik wil hem eigenlijk dit voorjaar nog laten castreren. Dat maakt het voor zowel hem als mij een stuk makkelijker. Vorig jaar waren zijn ballen nog te klein volgens de DA, dus daarom heeft ie ze nog. Hij gedraagt zich ook niet bijzonder veel hengst, alleen als we andere paarden tegenkomen. Dan komt het staartje omhoog en gaat hij showen. En toen kwamen we nog een kudde shetlanders tegen, maar daar heb ik stug volgehouden. Hij mocht er niet heen van mij, wel een heleboel hinniken over en weer. En hij werd echt helemaal gek, omdat het van mij niet mocht. Dus toen maar even een kort sprintje met hem gedaan nadat we er voorbij waren, zodat het energielevel bij hem weer wat omlaag ging. Op het tegenkomen van andere paarden na, gaat het wandelen echt al heel goed. Hij schrikt nergens meer van al. Vrachtwagens, motors, auto's, fietsers en skooters, het deert hem gewoon niet. En dan vliegt er opeens een vogel over en dan schrikt ie zich de pleuris. :')

Verder moet hij nog leren dat hij gewoon over de putdeksels op het fietspad heen kan lopen, maar eerst maar weer even bijkomen van alle indrukken van vanmiddag. En ook is hij helaas wat snotterig en hoesterig. Daar kwam ik vandaag ook achter, dus hij gaat nu fenegriek bijgevoerd krijgen. Waarschijnlijk hetzelfde als wat Alex had, maar ik hoop dat het met fenegriek te verhelpen is. Anders bel ik de da voor dezelfde antibiotica kuur als Alex had. Jorie heeft helaas afgelopen jaar luizen en bloedwormen gehad en begint nu eindelijk een beetje op te knappen. Zowel in uiterlijk als in energie. Dus ik hoop dat ie niet zo ziek gaat worden als Alex was, want die werd gewoon echt lusteloos en dat was Jorie vandaag zeker nog niet. Ik hoop dat er mensen zijn die mee willen volgen hoe hij zich ontwikkeld tot menpony!

Alex en Jorie houden van Strooigoed!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 13:05

Ik heb vandaag even wat deken training met hem gedaan, want zijn vriend staat onder dekens. Nou hij vindt alles wel best haha. En het past hem heel goed. Voor Alex zijn ze eigenlijk net te klein, volgend seizoen schaf ik dan ook grotere dekens aan. Maar deze kan ik ook wel houden voor jorie in de toekomst. Afbeelding

Leuk dat je volgt love_ponyz!

MillyH

Re: [VOLG] Het Jorie wandeltopic, van twenter tot menpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:11

Leuk! ik wil dit wel volgen :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:40

Wat leuk zeg :D

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 12:57

Leuk, nog meer volgers!

Dan zal ik ook eens een update geven. Helaas hoest hij nog steeds en dus heb ik het wandelen nu even gestaakt. Ik zal maandag even de da bellen. Hij hoest gelukkig alleen als hij sneller gaat dan stap, dus in principe is het niet schadelijk voor hem nu. Verder doet hij het goed, hij verhaart enorm en is vrolijk en energiek. Verder glanst hij me tegemoet en begint nu zelfs toenadering te zoeken, waarschijnlijk vanwege alle kriebels door het verharen.

Ik heb vandaag even al zijn beentjes afgestoft qua losse haren. Alleen linksachter wil hij absoluut niet dat ik eraan kom. Dus ik heb hem vastgebonden en gewoon die hoef gepakt en hem klemgezet tussen mij en de paal. En dan maar schoppen laten. Na zo'n 10 minuten heftig schoppen viel het kwartje bij hem dat het toch niks uithaalde en toen hield hij zijn voetje keurig stil. Dus losgelaten en even ergens gekriebeld. Daarna even alle andere hoefjes bij langs gegaan met het plukken van haar. En toen het probleem voetje gedaan en meneer blijf zonder dat ik hem klem hoefde te zetten keurig op de plaats staan wachten totdat ik klaar was. Dat is het irritante aan shetlanders die zo klein zijn, die lopen gewoon door als je een hoef oppakt en vooral als ze het dan ook nog eens niet willen. Jorie draaft zo weg als ik linksachter probeer uit te krabben, maar ik probeer hem nu dus aan te leren dat het makkelijker is voor hem om gewoon netjes te blijven staan. Want dat netjes blijven staan kan hij prima desondanks zijn leeftijd. Hij staat soms ook wel een halfuur stil, omdat ik zijn manen invlecht. Dat is dan wel bij een hooinet, maar toch, dan kan hij ook wel even 10 minuten stil staan omdat ik zijn voetjes doe.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:03

Goed bezig jullie, ik volg :D

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:12

ik ga volgen!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 00:01

Even weer een update.
Hij hoestte vandaag ook zonder inspanning :(
Dus nu heb ik hem op de laatste restjes metacam gezet (heb ik nog in huis), aangezien Alex er eerder ook op verbeterde toen ik hem metacam gaf tegen de hoest. Jorie heeft precies dezelfde symptomen als Alex had. De metacam is puur om het niet te laten verergeren en het weekend te overbruggen. En om hem blij te laten blijven, hij was vanochtend aardig mak. En bij de avond voerbeurt gelukkig alweer ietsje ondeugender zoals het hoort bij een pony van zijn leeftijd.

Hier ook wat foto's van hem van vanochtend:
Hij is zo schattig met zijn lange manen.
Afbeelding

Nog een poseerfoto:
Afbeelding

En toen kwam hij dichterbij:Afbeelding

En algauw te dichtbij :+ :
Afbeelding

Verder wilde zijn vriend absoluut niet op de foto en hij zag andere dingen die interessanter waren:Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-17 14:29

Even weer een update:
Vorige week maandag was de da geweest en die had bevestigt wat ik al vermoedde, namelijk dat Jorie dezelfde bacterie in zijn luchtpijp had als Alex. Dus Jorie heeft een weekje op de antibiotica gestaan, want de da wilde niet aanklooien met andere middeltjes. Dus ik heb afgelopen week weinig met hem gedaan. Alleen gisteravond tijdens het mestruimen vond ik het nodig om even schriktraining met hem te doen. Oftewel ik plaatste de tak die sinds de storm zijn favoriete speelgoed was even op de rug, maar meneer was niet onder de indruk. In plaats daarvan besloot hij de mestvork die bij mijn mestboy hoort te molesteren. Hier een korte impressie van gisteravond om half elf;

Oh ja en dan vooral even het geluid aanzetten, hij schrikt zich normaal dus helemaal de pleuris als ik die stok per ongeluk laat vallen en nu doet ie het zelf en is er niks aan de hand :')
Verder heb ik hem nog niet weer horen hoesten, maar ik heb hem dan ook nog niet weer laten draven. Ik moet binnenkort maar weer eens een korte wandeling maken. Ze zijn verderop bezig en daar hangen rood-witte linten, dus da's een mooie schriktraining.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:07

Leuk, lekker aan het "helpen" :D doet missy hier ook, komt je altijd "helpen" ofwel gruwelijk in de weg staan of er met je spullen van tussen :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 20:46

Nou hij doet veel meer dan een beetje helpen, het is een sloper op het moment haha. Die tak die hij in het filmpje op zijn rug heeft is inmiddels gehalveerd qua grootte.
Vorige week zaterdag:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Ik heb dus nog een tak van diezelfde soort in de paddock gegooid, maar waar de rest van de eerste tak heen is, weet ik niet. Meneer heeft in ieder geval een goede hobby erbij waarbij hij Alex niet pest. Vandaag lag de wateremmer ook middenin de paddock, dus ik vreesde al dat hij die ook gesloopt had. Maar de schade viel mee gelukkig, maar ik weet vrijwel zeker dat hij hem uit de houder had gevist.

Verder was hij woensdag mee naar de manege waar ik Alex privé dressuur train voor de kar. Gewoon om te wennen aan het staan op de trailer. Het enige puntje is nog dat Alex hem geen ruimte gunt als hij zich om moet draaien om vastgebonden te worden. Ze reizen namelijk met het hoofd naar de achterste klep toe, vastgebonden aan het hekje. Ze mogen zich niet volledig omdraaien, want dan kunnen ze aan de stangen van mijn sulky. Mijn vader heeft heel ingenieus systeem bedacht, waarbij de sulky voorin staat van de schapentrailer en dan schuin omhoog staat. Dan komt er een houten schot en dan het gedeelte waar de pony's staan. Het past allemaal precies en ze hebben met zijn beiden genoeg ruimte om schuin overdwars te gaan staan. Jorie deed het trouwens allemaal braaf, alleen Alex wilde hem niet mee hebben. En toen Jorie goed stond, ging hij ook meteen relaxt hooi eten. Ook in de manege stond hij heerlijk hooi te eten, totdat ik met Alex de bak in ging. Dus echt goed trainen heb ik niet kunnen doen, want Jorie was op een gegeven moment ook los. Dus toen hebben we hem er maar bij ingelaten. Maar dan is het een echte boef hoor, in volle galop op ons afvliegen om dan vlak voor Alex te gaan stilstaan. En Alex bijten natuurlijk, maar dat had hij al snel afgeleerd, want dan volgde een zweep die hem raakte haha. Hij heeft ook heel koddig een paar figuren achter ons aangehuppeld in draf. In ieder geval had hij de tijd van zijn leven en Alex zich ondertussen maar dood ergeren. Ach, komende maandag blijft meneer de klier lekker thuis en dan ga ik Alex weer even vol trainen. Maar Jorie gaat echt heel ernstig te keer voor ongeveer 5 minuten als ik Alex van hem scheidt en daarna gaat hij gelukkig wel weer hooi eten, maar hij kan zich heel goed aanstellen. Ik heb ze inmiddels vaak genoeg gescheiden voor hem om te begrijpen dat zijn vriend wel weer terug komt, maar toch is het iedere keer dribbelen en hinniken. Het maakt ook niet uit als ik het een paar dagen herhaal, hij blijft in de stress schieten. Dus dat is nog wel een puntje.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 20:48

Oeps al bijna 3 maanden niet gereageerd. Dit komt omdat ik eigenlijk pas sinds afgelopen week thuis ben en het was eigenlijk wat te heet om iets uit te vreten met mijn inmiddels twenter. Ja, twenter, want hij is van 12 mei, al heb ik zijn verjaardag niet kunnen vieren wegens mijn researchcursus op Texel.
Dit is een natte Jorie:
Afbeelding

Een natte Jorie voelt zich prettiger met hoge temperaturen dan een niet natte Jorie want dan kan hij zich heerlijk paneren in het zand. Hij is inderdaad nog niet uit zijn wintervacht, maar ik heb al zicht op zijn zomervacht,oa op zijn rug, hoofd, hals en recht onder zijn buik. En ik deed het wassen afgelopen dagen dagelijks, zodat hij niet abnormaal ging zweten. Voor volgend jaar ga ik hem gewoon scheren, want pas dan wil ik hem goed gaan oppakken. Ik probeer nu het verkeersmak en de hulpen erin te krijgen. Hij hoeft pas vanaf zijn derde echt te gaan werken en dingen te trekken. Zijn lichaam is er nu nog lang niet aan toe en ik zie liever een blij ei pony die blij is dat ie af en toe wat mag leren, dan dat ik teveel vraag.

Hij heeft twee weken terug aan de longeerlijn gestaan om commando's te leren. Verder hoefde hij nog niet op een cirkel en mocht hij lekker ovaaltjes lopen want dat is niet de reden van longeren voor alsnog. Hij had de eerste keer draf een klein duwtje van de zweep nodig om te helpen begrijpen wat ik vroeg en daarna deed hij het gewoon alsof hij het altijd al deed.Ik was eerst niet van plan om een galopje te vragen, maar hij deed het zo verbijsterend goed met het draf commando dat ik het galop commando maar eens besloot te geven en toen ging hij tot mijn grote verbazing aangalopperen. Misschien dat ie het heeft opgepikt van mijn longeersessies met Alex, maar ik was erg tevreden over het resultaat.

Daarna vorige week donderdagochtend de fiets gepakt en eerst een eindje wezen wandelen naast de fiets, zowel stap als draf. Daarna in een doodlopend straatje het fietsen met hem aan de hand geoefend. Hij vond het nogal eng dat mijn stuur ging zwaaien doordat stap te langzaam is om fatsoenlijk te fietsen. Dus ik wilde dat hij ging aandraven, maar helaas dat deed hij niet zomaar, want ik ging zelf immers ook niet rennen, omdat ik op mijn fiets zat. Dus ik had maar even het halster beetgepakt en hem zo meegenomen en daarna na een aantal meter losgelaten. En toen begon hij met briesen, een goed teken, een teken van ontspanning en hij draafde zo lekker mee dat ik het daarna heb afgesloten. Alleen het aandraven moet dus nog even geleerd worden en dan kan ik km's gaan maken aan de fiets.

Als afsluiter van deze bijwerkpost nog even een fotootje van hem samen met Alex. Ik had vandaag zijn manen ook korter gewiekt, want ze waren dus zo(kort-megalang-kort):
Afbeelding

En nu echt met Alex:
Afbeelding

Ik ga morgen kijken hoe zijn manen lijken zonder de krullen van vlechten erin.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-17 18:02

Hallo,Hallo,

Ik dacht ik geef weer eens een update over wat er de afgelopen maanden allemaal gebeurt is met Jorie. Eigenlijk vrij weinig, ik vond/vind het belangrijker om Alex op te pakken op het moment en juni was een zeer drukke maand. Maar Jorie kent inmiddels het fietsen en draf/ho als commando's. Maar nog veel belangrijker, meneer zit eindelijk in zijn zomervacht en voelt zich kiplekker *\o/*
We zijn van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding
gegaan en hij zit niet alleen in zijn zomervacht, hij glanst en hij wil steeds als ik Alex meeneem mee en vind alles wat ik aan wandelen en fietsen doe met hem gewoon super. Ook doet hij alles alsof hij al jaren meedraait. Hieronder omschrijf ik hoe ik hem het fietsen heb aangeleerd.

Het fietsen
Dit nam even een zaterdagmiddag in beslag na het eerdere omschreven lopen en draven naast de fiets. Deze tussenstap heb ik met hem genomen, omdat hij het aandraven moeilijk vond. Dus hij had even iets nodig dat hem aantrekt waardoor hij wel wilde gaan draven. Oftewel mijn verzorgster die met Alex aan de hand voorop een rustig drafje pakte en dan ik met Jorie op de fiets erachter aan. Natuurlijk ging hij eerst mij proberen te trekken om maar zo dicht mogelijk op Alex zijn kont te blijven. Telkens als hij versnelde heb ik dan het commando 'rustig' samen met een korte correctie door middel van zijn halstertouw gegeven en uitgebreid beloont met de stem als hij dan weer netjes terugkwam in tempo.

Een week later heb ik hem gewoon naast de fiets meegenomen en na eerst even te hebben gestapt en gedraafd langs de fiets, ben ik opgestapt en hij bleef netjes naast mij draven. Hij hoeft ook echt nog niet snel te draven, als hij langzaam wil draven is dat helemaal prima. Hij mag alleen niet terug in stap totdat ik aangeef dat we gaan stappen, want zijn staptempo gaat gewoon niet als ik op de fiets zit. Gelukkig ben ik het wel gewend dat een pony zomaar kan gaan stappen doordat ik al veel gefietst heb met Alex en die is veel meer een draak dan Jorie. Tijdens dit rondje hebben wij iets van 3.5 km afgelegd met een pauze in het midden.

Vorige week heb ik voor het laatst met hem gefietst en dit ging zo goed dat ik met hem in het dorp ben geweest. Ik heb onderweg ook hele stukken lopend met hem afgelegd en in het dorp mocht hij lekker grazen :Y)
Afbeelding
Hij heeft een touwhalster om, zodat hij ook voorbij andere pony's naar mij blijft luisteren. Hij is namelijk nog hengst en dan vergeet hij wel eens dat er ook nog een baasje aan de andere kant van het touw meeloopt, dus dan kan ik hem wat beter 'corrigeren'. Ik ga overigens altijd lopend langs andere pony's/paarden, want fietsen is vragen om zelfmoord met een jonge hengst die zijn hengstennek erop zet. Hij wordt in september/oktober gecastreerd, dus volgend jaar heeft hij er geen last meer van. Wel zal het denk ik altijd wel een kletsmajoor blijven. Hij hinnikt naar alles, soms zelfs naar niks en soms naar toevallige voorbijgangers. En die vinden dat overigens heel erg leuk en grappig :')

Dan naar vandaag, niet gefietst, maar ik heb wel even Alex zijn bit gepast. Wat resulteerde in het volgende hoofd van Jorie, kauwend op het vreemde voorwerp in zijn mond(die arme ziel)
Afbeelding

En toen besloot ik ook nog eens te gaan wandelen met hem, zodat hij wendt aan het feit dat er iets in zijn mond zal komen te zitten. Het touw zit vast onder aan de neusriem, dus het bit wordt absoluut nog niet gebruikt.
Afbeelding
Hij vond het zo leuk dat ik even met hem op een pad was, dat hij rechtsaf wilde na het doodlopend straatje dat we altijd nemen, in plaats van linksaf naar huis. Het was wel een beetje gek zo met oogkleppen en bit, maar alsnog leuk. Ik heb besloten om dit bit een maat kleiner voor hem aan te schaffen, omdat het voor een menbit en erg dun en erg vriendelijk is. En hij zal niet een hele strenge hand nodig hebben, omdat hij overal zo vreselijk makkelijk in mee gaat. Daarom pak ik hem eigenlijk ook maar 1 keer per week echt even mee en doe tussendoor gewoon lekker friemelen en hij mag nog lekker in de wei jong zijn.

En ik sluit deze post af met een nieuw touwhalster die qua neus speciaal voor hem op maat gemaakt is, deze zal hij hopelijk gaan dragen op een fotomeeting die wij binnenkort gaan doen.
Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie