Warme, gezwollen kogel en suf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieveke06

Warme, gezwollen kogel en suf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 21:54

Hey iedereen!
Afgelopen weekend merkte ik bij mijn paard op dat ze niet helemaal regelmatig liep. Ik vond niet dat haar kogel warm was of dikker dan normaal. Ik heb haar dat weekend wat rust gegeven en niet bereden. Ik had ook niet het idee dat ze pijn had aan haar been.
Toen ik maandag op stal kwam was ze suf en deed ze anders dan normaal. Ze was wel lief en niet chagerijnig maar ik had het idee dat ze niet helemaal in de haak was. Dinsdagavond (gisteren) kreeg ik een berichtje van mijn bijrijder, alle vier haar hoeven en benen voelde warmer aan dan normaal. Ze was nog suffer dan dat ze maandag was.
Ik heb vanmorgen meteen de dierenarts gebeld en die kon om 3 u langs komen. Ben de hele dag op stal gebleven en haar temperatuur liep in de loop van de middag op. Normaal is haar temperatuur tussen de 36,8 en 37,0 graden. 's morgens was hij 37,1 en toen de dierenarts er was, was hij 38,0.. Ze liep kreupeler dan dat ze dat weekend liep en haar kogel was nu warm en dik. Alle 4 haar hoeven en benen waren nu niet meer warm. Ik had ook vandaag ook niet het idee dat ze extreem veel pijn had, wel dat ze het 'voelde'. De dierenarts heeft haar een pijnstiller, koortsverlager en ontstekingsremmer gegeven. Hij zei dat haar kogel verdraaid kon zijn en ze dus daarom kreupel was. Ik vroeg hem waarom ze dan zo suf was, hij zei dat dat kon komen door de koorts. Maar afgelopen weekend was ze ookal suf en had ze geen koorts.. ze heeft een antibioticakuur gekregen voor 5 dagen tegen de pijn, koorts en ontsteking.
Ik ben nu net weer terug van stal en heb 15 minuutjes met haar gestapt en daarna haar kogel gekoeld. Alle 4 haar benen voelde nu weer wat warmer, heb haar andere 3 benen alleen even afgespoten met koud water. Ze was nog steeds erg suf, net als vanmiddag.
Het zit me toch niet helemaal lekker dat ze zo suf is. Misschien een virus ofzo? Heeft iemand misschien ervaring met deze symptomen of tips? Alvast super bedankt!

JoyCiej007

Re: Warme, gezwollen kogel en suf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:24

Ik tip even een mod; denk dat dit topic beter past op Medisch

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:37

Bij warme hoeven kan ook hoefbevangenheid aan de orde zijn. Koorts kan daar in ergere gevallen bijkomen...
Staat je paard op het land momenteel?

lieveke06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 07:59

stefje schreef:
Bij warme hoeven kan ook hoefbevangenheid aan de orde zijn. Koorts kan daar in ergere gevallen bijkomen...
Staat je paard op het land momenteel?

Ja daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken, dan zou ze ook daarom suf kunnen zijn. Alleen wanneer ze dit zou hebben zou ze volgens de dierenarts veel meer pijn hebben.
Ik heb aan de dierenarts gevraagd of ze op het land mocht en dat mocht van hem zolang het niet regende..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:14

Als het vooral in 1 been zit kan het ook een hoefzweer zijn..sommige paarden vertonen niet hele acute symptomen en zijn hard voor zichzelf maar er is dan wel een ontstekingsproces gaande. Je kan dat altijd even laten checken door de hoefsmid.

Heeft de dierenarts de longen beluisterd? Dikke benen kunnen ook komen door een virus, maar dan zijn het er altijd twee of vier. Heb je gecheckt of er ergens een inieminie wondje zit op het dikke been? kan ook dat er een wondje is gaan infecteren.

lieveke06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:07

Elisa2 schreef:
Als het vooral in 1 been zit kan het ook een hoefzweer zijn..sommige paarden vertonen niet hele acute symptomen en zijn hard voor zichzelf maar er is dan wel een ontstekingsproces gaande. Je kan dat altijd even laten checken door de hoefsmid.

Heeft de dierenarts de longen beluisterd? Dikke benen kunnen ook komen door een virus, maar dan zijn het er altijd twee of vier. Heb je gecheckt of er ergens een inieminie wondje zit op het dikke been? kan ook dat er een wondje is gaan infecteren.

De dierenarts heeft niet naar haar longen geluisterd, hij zei dat de sufheid dit weekend weg of aanzienlijk minder moet zijn en hij anders terug komt om bloed af te nemen.
Tot nu toe heb ik nog geen wondjes gezien op haar benen. Zal vanmiddag nog een keer heel goed kijken.
De hoefsmid zou eigenlijk gisterenavond komen maar omdat de DA zei dat dat niet hoefde komt hij aankomend weekend. Misschien toch maar even eerder laten komen dan om te checken..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:57

Ja dat zou ik laten uitsluiten, ik weet niet hoe het bij jouw smid is maar die van mij komt altijd even gratis langs op verdenking van een hoefzweer om te checken. Part of the service zeg maar..

Beetje vreemd dat de DA niet naar de longen geluisterd heeft, dat gebeurd meestal wel bij verdenking op een virus..longen en hart omdat dat goed moet klinken. Wat heeft de dierenarts wel gedaan aan onderzoek?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:25