Wild in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demi_2003

Wild in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 14:34

Hoi allemaal
Op de manege bij mij is er 1 paard die een trauma heeft gehad in stal dus is ze in de stal wat onrustiger. Bij het borstelen gaat het nog wel dan is het af en toe alleen even proberen te happen maar verder blijft ze gewoon stil staan. Maar als ze alleen het zadel al ziet wordt ze al boos en heel erg onrustig. Ze draait precies de verkeerde kant op, trapt tegen de muur, ze probeert je te bijten(ik moet haar echt ontwijken) en de vorige keer kwam ze zelfs omhoog in stal. Ik had het hoofdstel wel al omgedaan zodat als ze ging bijten ik haar vast kon pakken en een keer te trekken als ze omhoog komt of trapt. Weet iemand hoe ik dit misschien kan verhelpen? Of zorgen dat ze in iedergeval niet bijt en zich niet omdraait???? Ps. Tijdens het rijden is ze het braafste paard.
Alvast bedankt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:38

Opzadelen buiten de stal?

Edit: ik zie nu net dat het Young rider talk is, weet niet of ik hier als 40-plusser ook nog mocht reageren?

Foaly

Re: Wild in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:39

Zet je haar vast in de stal? Zo niet, zou ik daar mee beginnen. En anders iemand vragen om haar vast te houden?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:40

Heb je dit al eens besproken met de eigenaar van de manege of je instructrice? Misschien is het een optie om het paard op de poetsplaats te zetten en daar te borstelen en op te zadelen?
Veiligheid voor alles! Ik hoop dat de eigenaar/instructrice met je meedenkt en een oplossing zoekt voor het echt eens een keer fout gaat!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:41

Om hulp vragen, zulke paarden laat je niet aan klanten over, daar moet 1 iemand mee bezig zijn die dat veilig, vriendelijk en consequent kan oplossen. Er kan een gezondheidsprobleem zijn, het kan zijn dat dit paard niet met alle verschillende benaderingen van tig mensen overweg kan, maar wat dan ook het is aan de manege om het op te lossen, niet aan de klanten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:44

tamary schreef:
Om hulp vragen, zulke paarden laat je niet aan klanten over, daar moet 1 iemand mee bezig zijn die dat veilig, vriendelijk en consequent kan oplossen. Er kan een gezondheidsprobleem zijn, het kan zijn dat dit paard niet met alle verschillende benaderingen van tig mensen overweg kan, maar wat dan ook het is aan de manege om het op te lossen, niet aan de klanten.

:j exact dit!

Ik zou als ik jou was het opzadelen niet meer zelf doen als het niet veilig is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:44

Veel paarden gaan zich zo gedragen als hun zadel niet (meer) past. Ze worden er dan bang voor.
Of als ze rugpijn hebben door een andere oorzaak.
Ik zou zelf aangeven dat ik het idee heb dat er iets niet in orde is, en niet meer dit paard rijden tot het opgelost is.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:45

tamary schreef:

Precies! Dit kan veel te gevaarlijk worden. De manege zou zeker jonge klanten zo'n paard niet alleen moeten laten zadelen!
Weet de eigenaar/instructrice van de manege van deze problemen af met dit paard?

Arabier

Re: Wild in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:02

Als je het niet aan kan zegmaar is het beter niet meer op m te rijden tot de manege het heeft opgelost :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:24

tamary schreef:

Je juffie / instructrice (of instructeur) zal wel weten wat te doen, dus vraag of ze (iemand jou) wil (laten) helpen / laten zien hoe je veilig dit paard kan opzadelen. Gaat het dan nog steeds niet (goed)? Dan vragen of iemand anders hem (voortaan) voor je op wil zadelen.
Dit gedrag kan allerlei oorzaken hebben en iedere oorzaak heeft een andere aanpak nodig. Het kan zijn dat vastzetten een oplossing is, of dat het met buiten de stal opzadelen opgelost is, of misschien is een keer goed de stem verheffen de oplossing, maar het kan ook zo zijn dat er juist met eindeloos geduld en herhaling met dit paard gewerkt moet worden. Dat kan niemand je zo over de computer zo zeggen, want wij kennen het paard natuurlijk niet.