Hoe kan je een kans verdienen, zonder paardenfamilie...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fluttershy

Hoe kan je een kans verdienen, zonder paardenfamilie...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:25

Misschien is dit echt een rare, wanhopige of egoïstische vraag. Alleen dit spookt om heel eerlijk te zijn al wel 2 jaar in mijn hoofd. Volgens mij ben ik zeker niet de enigste die deze droom heeft, namelijk het hogerop komen in de paardensport, en het beter leren rijden. Nu volg ik onder andere Hoefslag en Bit en daar zie ik dan de kinderen en jong volwassenen die zich helemaal optimaal ontwikkelen met behulp van hun ouders die dan zelf ook in de topsport reden of nog steeds meerijden. Maar heel af en toe zie ik dan een artikel voorbij komen over de mensen die met puur geluk in het wereldje zijn beland. Maarja, hoe doet men dat nou. Zelf heb ik niet echt een talent (mijn mening) en mijn pony al helemaal niet. (Al houd ik nog steeds zielsveel van dr) Maar met de juiste begeleiding kan je een "talent" ontwikkelen, toch? Maar hoe kan je jezelf nou een beetje helpen door die kans te krijgen door het wereldje in te "rollen"? Ik bedoel meer dat je met je eigen initiatief een kans kan krijgen. Nu hoop ik niet dat het antwoord is koop een goed, talentvol paard en zoek goede instructie aangezien dat helaas niet helemaal mogelijk is :Y) Ik hoop op misschien verhalen van mensen die op hun eigen manier in de sport zijn beland, of iets anders geen idee :')
En even ter informatie ik ben 14 :):)

Groetjes, Anne :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:36

Goede instructie is heel belangrijk, maar ook kansen pakken als ze langskomen (en kansen máken). Niet alleen je eigen pony rijden, maar ook pony's/paarden voor anderen bijvoorbeeld. Als je goed rijd ga je dan wel opvallen, jezelf ontwikkelen, en met wat geluk steeds een beetje betere paarden te rijden krijgen. Ook jezelf theoretisch ontwikkelen helpt. Weet wat je doet en waarom je het doet. Verslind boeken en pik overal de dingen uit waar je wat aan hebt, luister (kritisch) naar mensen met meer ervaring, etc.
En zie je pony ook als kans, juist dat zij minder getalenteerd is maakt dat jij nóg beter zal moeten rijden om een goede prestatie neer te zetten. Je moet als het ware voor haar compenseren, met hele goede training.

Maar, eerlijk is eerlijk, geld helpt natuurlijk wel :) Paardrijden is een dure sport, en volop de wedstrijden in al helemaal. Als je hogerop wilt komen gaat geld absoluut helpen, zonder heb je een stuk meer geluk nodig.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:39

Wat is het dat je wilt bereiken in de paardensport?
Als je dat doel weet is het hardwerken en proberen waar te maken.
Bedenk wel velen voelen zich geroepen en slechts weinigen zijn uitverkoren!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:42

Keihard werken en alles aanpakken. Zorg dat je de paarden aan het lopen krijgt waar anderen voor bedanken (en dan bedoel ik niet stap op staatsgevaarlijke knollen maar rijd paarden die verreden zijn, een ander niet goed genoeg vind, te lastig zijn etc en maak daar wat van).

Lees en kijk alles wat los en vast zit, probeer van iedereen te leren en daar uiteindelijk je eigen weg in te vinden.

Maar bovenal, rijden, rijden, rijden. Veel verschillende paarden, leer voelen, leer handig worden. En doe al het werk eromheen. Als jij je nuttig maakt op een goede handelsstal of sportstal kom je uiteindelijk ook aan het rijden...Maar niet als je 2/3x per week een uurtje of twee uurtjes komt. Dat betekent dus ook dat je er andere dingen voor zal moeten laten, prioriteiten moet stellen. Op tijd naar huis van een feestje zodat je op concours kan, later komen op de zoveelste verjaardag van je oma zodat je op concours kan (noem maar even wat random dingen maar je snapt het idee wel).

chloeve

Re: Hoe kan je een kans verdienen, zonder paardenfamilie...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:02

Zoals iedereen hier zegt, om aan de top te komen is het hard werken.
zowel rijden als in en om stal. naar mijn idee moeten mensen zien dat je het ook wilt en er voor wilt werken. natuurlijk is rijden en goede begeleiding hierin belangrijk, maar ook zelfkennis, en zelf ondernemen heel erg.
daarnaast is het soms ook handig om contacten te hebben. zodat mensen ook aan jou denken mocht er iets zijn waar je iets in kan betekenen.

ja geld is fijn, en helpt zeker. maar veel kan je ook zelf doen, lees boeken ben bezig en maak contact dat kan soms al heel veel schelen
maar vooral hardwerken :o

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:22

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:22

Als je zelf niet kan rijden ben je met geld en een goed paard niets. Zoals de bekende quote gaat "Sommigen hebben geen paard van €35.000 nodig, maar een paard van €1.000 en €34.000 voor lessen" :')
Ik ga mee met hierboven, het is hard werken, maar met goede begeleiding niet onmogelijk. Zorg dat je opvalt en ga contacten aan zodat je meer kans hebt om leuke paarden onder je kont te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:40

Heel eerlijk? Het feit dat je een eigen pony hebt (en die deels door paps en mams betaald wordt, neem ik aan?) is al heel wat meer dan veel kinderen ooit zullen krijgen. Nee, het is misschien geen topsportpaard en nee, je ouders ondersteunen je misschien niet om wedstrijden te rijden. Maar leer je een topsporter te zijn door op wedstrijd te gaan? Nee, dat wordt je door de bloed, zweet en tranen die je er thuis in steekt. Een wedstrijd is slechts een toetsing van waar je staat. Maar dat betekent niet dat je hetzelfde niveau niet kan bereiken met thuis trainen. Natuurlijk is wedstrijden rijden zelf ook ding dat dat je moet leren, maar als je daar nu niet de kans voor hebt, zegt dat niet dat je dat nooit kan. Want ook op dit moment kan je aan jezelf en je pony werken om beter te worden. Je hebt met je huidige pony de kans om te groeien, om écht goed te leren rijden. Júíst omdat ze geen topsportpaard is, ga je een hoop moeilijke momenten tegenkomen. Maar dat zijn de momenten waar je juist veel van leert. Zolang je maar een instructrice hebt die je kan laten groeien. En tegen de tijd dat je 18 bent en zelf voor een rijbewijs kan gaan, kan je nog eens kijken naar de mogelijkheid om alsnog wedstrijden te gaan rijden. Misschien wil je het tegen die tijd wel niet meer, of zeggen je ouders voor die tijd wel dat ze je naar wedstrijden willen rijden omdat ze zien hoe hard je ervoor werkt.

Wees dankbaar voor de kans die je nu hebt, pak de kansen die je onderweg tegenkomt om jezelf te verbeteren en haal eruit wat er op dit moment in zit. Als je hard werkt en je het nog steeds graag wilt tegen de tijd dat je je eigen centen verdient én dus ook kan bepalen waaraan je het uitgeeft, dan kom je er uiteindelijk wellicht wel. Of niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:41

Wat is je droom? Wil je veel paardrijden?, altijd wedstrijden winnen?, in de buurt van paarden zijn?, handelen in paarden of. ...

Niet iedereen die van paardensport en paarden houdt, houdt van topsport.
Probeer je droom eens wat concreter te maken. Waar wordt je blij van?
Als je dat weet, kun je gaan ontdekken wat een goede eerste stap zou zijn.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:13

Ik snap helemaal wat je bedoelt :o , ik ben zo'n geluks vogel geweest.

Mijn ouders hadden niks met paarden, waren er zelfs bang voor. Doordat een zus van mijn moeder eens gebeten was mocht ik niet in de buurt van paarden komen. Pas toen ik in groep 8 zat kreeg ik naar jaren zeuren voor het eerst paardrijles van mijn andere tante voor mijn verjaardag. Toen was ik verkocht en mocht ik op les. Ff in het kort proberen. Na paar jaar op de manege boxen te hebben gemest een verzorg paard gezocht en kwam per toeval op een draverstal waar ik alles onder het zadel mocht beleren. Ik kon handig rijden en ze hadden gezegd dat ik er in verder moest gaan, maar van mijn moeder mocht ik geen paarden opleiding doen. Na een stage op een peuterschool moest ik een kant kiezen, had een dag hele dag een kindje wat niet op wou houden met huilen. Zij mam als ik dit de rest van mijn leven moet doen word ik gek %) , ik wou naar deurne, maar nee was veelste duur, we gingen naar meppel, paardenhouderij, daar kon ik het mee doen. Voor even Ben ik daar mee akkoord gegaan :D . De richting die ik op wou Kon alleen maar op Deurne. Dus toen het eerste jaar er bijna opzat, mijn mam overgehaald om op deurne te gaan kijken. Ik kreeg nadrukkelijk mee, ALLEEN KIJKEN IS TOCH TE DUUR ! Komen we daar in gesprek met de leraar en die zegt: Het is een mannenwereld (drafsport) je krijgt geen kans dus ik zou hier niet aan beginnen -:(- >;) . Dat hielp natuurlijk niet mee >;) . Maar ik mocht heen *\%/* en let op *\%/* Ben tenslotte Ned kampioen geweest bij de leerlingen, uiteraard was een jongen mijn concurrent die ze om die reden extra hielpen met extra ritjes , maar toch heb ik hem verslagen *\%/* en ik heb de grootste wedstrijd in ned. Gewonnen als eerste en jonkste vrouw *\%/* , dus het kan *\%/* , maar je moet goed stevig in je schoenen staan, alle kansen pakken en zelf maken. In dit verloop heb ik ook genoeg tegenslagen gehad, maar het kan :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:21

Je hebt een hardstikke leuke pony, ga boeken lezen, lessen nemen. Verbaas mensen met hoeveer je toch weet te komen met haar. Ga paarden voor andere mensen rijden, op een handstal of fokkerij bijvoorbeeld.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 02:51

Ik adviseer je om op een stal te gaan werken voor een tijdje, wanneer je oud genoeg bent. En dan bedoel ik ook echt fulltime, minimaal een maand. Eigenlijk nog wel langer..
Ikzelf heb het al best ver geschopt vind ik, maar ben er nog láng niet. Heb op een ranch gewerkt en paarden fulltime getraind. Veel mensen hebben de droom om met paarden te werken, maar wanneer ze er eenmaal mee werken is het toch anders dan verwacht. Het is dan werk en niet gewoon meer een sociaal en/ of ontspannen iets. Je weet pas echt of het wat voor je is als je dit probeert.
Ik zelf begon het alleen maar leuker te vinden, hoe meer ik er mee deed!
Ik kom niet uit een paarden gezin en heb dus ook nooit zoiets van mn ouders gekregen.. tot mn 15e betaalden mn ouders de manegelessen, daarna moest ik alles zelf betalen. Ik heb dus als jongere nooit de (financiele) steun gehad van mn ouders. Ik heb het met bijrijdpaarden en werken voor de spullen/ lessen moeten doen! Het heeft me geen haar slechter gemaakt.
Het was zon grote droom van me om met paarden in het buitenland te werken dus die waar gemaakt.. Van het een kwam het andere, hard gewerkt om zo veel mogelijk over paardentraining te leren en ben viavia in contact gekomen met een paardentrainer. Daar heb ik uiteindelijk mogen werken als trainer waar ik ontzettend veel geleerd heef.. hij wilde me ook graag helpen en zou zelfs de intro bij zijn clinics mogen doen met mijn paard. En hem verder dus helpen met de clinics enzo.
Verder heeft hij me een baan aangebod en toen.
Tja, dat is dan de manier hoe het gaat. Je moet laag beginnen en je moet ontzettend gemotiveerd en gedreven zijn. Dan komt van het een het ander, en kom je op die manier verder! Mensen zien het wanneer je zo gedreven bent en willen je graag verder helpen, is mijn ervaring.

Topsport is al wel heel stuk lastiger hiermee omdat het toch wel vaak een rijken sport is.. het beste paard wint de beste prijzen, dan hoeft de ruiter nog nit eens zo geweldig te zijn. Ik ken bijvoorbeeld een meisje die grand prix rijdt, maar ze traint dr eigen paarden niet eens. Ze doet alleen de wedstrijden.. helaas gaat het wel zo. Met bijvoorbeeld inrijden is er wel echt kunde, wijsheid en ervaring nodig. Dat maakt het makkelijker om op te klimmen.
Succes :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 03:03

BravoT schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt :o , ik ben zo'n geluks vogel geweest.

Mijn ouders hadden niks met paarden, waren er zelfs bang voor. Doordat een zus van mijn moeder eens gebeten was mocht ik niet in de buurt van paarden komen. Pas toen ik in groep 8 zat kreeg ik naar jaren zeuren voor het eerst paardrijles van mijn andere tante voor mijn verjaardag. Toen was ik verkocht en mocht ik op les. Ff in het kort proberen. Na paar jaar op de manege boxen te hebben gemest een verzorg paard gezocht en kwam per toeval op een draverstal waar ik alles onder het zadel mocht beleren. Ik kon handig rijden en ze hadden gezegd dat ik er in verder moest gaan, maar van mijn moeder mocht ik geen paarden opleiding doen. Na een stage op een peuterschool moest ik een kant kiezen, had een dag hele dag een kindje wat niet op wou houden met huilen. Zij mam als ik dit de rest van mijn leven moet doen word ik gek %) , ik wou naar deurne, maar nee was veelste duur, we gingen naar meppel, paardenhouderij, daar kon ik het mee doen. Voor even Ben ik daar mee akkoord gegaan :D . De richting die ik op wou Kon alleen maar op Deurne. Dus toen het eerste jaar er bijna opzat, mijn mam overgehaald om op deurne te gaan kijken. Ik kreeg nadrukkelijk mee, ALLEEN KIJKEN IS TOCH TE DUUR ! Komen we daar in gesprek met de leraar en die zegt: Het is een mannenwereld (drafsport) je krijgt geen kans dus ik zou hier niet aan beginnen -:(- >;) . Dat hielp natuurlijk niet mee >;) . Maar ik mocht heen *\%/* en let op *\%/* Ben tenslotte Ned kampioen geweest bij de leerlingen, uiteraard was een jongen mijn concurrent die ze om die reden extra hielpen met extra ritjes , maar toch heb ik hem verslagen *\%/* en ik heb de grootste wedstrijd in ned. Gewonnen als eerste en jonkste vrouw *\%/* , dus het kan *\%/* , maar je moet goed stevig in je schoenen staan, alle kansen pakken en zelf maken. In dit verloop heb ik ook genoeg tegenslagen gehad, maar het kan :D

Ja, die jongen kreeg alleen maar ritjes omdat hij een jongen was :')

TS: Het is hard werken. Iedereen kent wel zo'n meisje wat alles van haar pappie lijkt te krijgen. Maar de mensen die topsport rijden, die werken gewoon kneiterhard.

En of dat nou zo'n droombaan is? Dat lijkt het nu, maar de realiteit is toch wat minder :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 07:54

Je vader en moeder aansteken! :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:01

Ik denk dat het vooral over geld gaat. De Hele Nederlandse pony team bestaat uit verschrikkelijk (in mijn ogen belachelijk) dure pony's.
Er zijn zeer weinig mensen die het redden zonder dat geld. Voor mij is Marieke vd Putten een voorbeeld.
Die heeft er erg hard voor moeten werken en is bij de juiste mensen terecht gekomen.

Kijk eens of je kan gaan rijden voor een pony fokker .

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:15

Doorzettingsvermogen en je eigen kansen creëeren zijn mogelijk het allerbelangrijkste.
Sta je op een grotere pensionstalling, help daar dan mee in je extra vrije uurtjes/vakanties.
Wanneer andere pensionklanten weten dat jij een betrouwbare, vriendelijk persoon met paarden bent en lekker kan rijden krijg je soms de mogelijkheid om hun paarden te mogen doen wanneer zij op vakantie zijn of minder tijd hebben.
Daar leer je weer meer van. Dus blijf goed les volgen en ga met een eerlijke manier met je pony om.

Ik heb vroeger de kans gekregen een paard van een ander tijdelijk te rijden waar ik veel van kon leren en ook die mogelijkheid bied ik soms aan anderen.

Tegenwoordig zie je alleen vaak jonge ruiters zonder zelfreflectie, geven veel sneller het paard/pony de schuld van tegenvallende prestaties en met die instelling ga je iig nooit de top bereiken. :+

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:10

Doorzetten, ga op een stal werken. (Niet een manege maar een waar ze topsport beoefenen). Daarnaast elke euro in lessen steken, veel uren maken in het zadel. Risico's durven pakken en keihard ervoor willen werken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:16

Keihard werken en héél veel doorzettingsvermogen hebben.

Ik heb op mijn 11j een paard gekocht van 5j. Beestje zou volgens iedereen niks kunnen, niet hoger dan 1m springen. Ik had wel ambitites maarja, we zien wel waar we komen. Hij is vorig jaar overleden aan koliek, maar wij hebben het samen wel tot op internationaal vlak gebracht!
Ik heb hier KEIHARD voor gewerkt en daar ook de vruchten van geplukt.

Je zal ook je verlies moeten nemen op sommige dingen, maar je zal ook meevallers hebben waardoor je stappen vooruit komt.
Ik ben ondertussen 19 en moet terug 'vanaf 0' beginnen omdat mijn beste paard dus is weggevallen. Nu heb ik het geluk gehad een geweldig paard te hebben kunnen kopen waar ik enorm veel goede vooruitzichten mee heb en ik dit jaar weer internationaal kan starten. Soms zit het allemaal eens mee ;).

Probeer inderdaad ook op een stal te gaan werken, misschien in het begin niet rijden ed maar daar kan je zoveel van leren hoe alles in zijn werk gaat. Dat neem je weer mee voor later.

Met doorzettingsvermogen en een goede mentaliteit kom je al ver! Succes TS!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:20

Geduld hebben en ook blij zijn met de kleine kansen. En bedenk maar, je hoeft niet (eerlijk, meestal lukt dat niet) in een rechte lijn van A naar B. Soms zal je een aantal onlogisch/onverwachte stappen moeten maken om toch je doel te bereiken.

Zoals gezegd, jij hebt 'al' en eigen pony waar veel meiden op jouw leeftijd van dromen.

Zelf heb ik afgelopen 8 jaar altijd verzorgd/bijgereden. Ben met bijna alle paarden op KNHS wedstrijden geweest ondanks dat ik geen auto en trailer had en mijn ouders er niks mee te maken hadden. Soms gewoon alleen op pad: onder het zadel, paspoort om m'n nek en proefje uit m'n hoofd :D waar een wil is, is een weg!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:34

MariekeS_ schreef:
Geduld hebben en ook blij zijn met de kleine kansen.

Zelf heb ik afgelopen 8 jaar altijd verzorgd/bijgereden. Ben met bijna alle paarden op KNHS wedstrijden geweest ondanks dat ik geen auto en trailer had en mijn ouders er niks mee te maken hadden. Soms gewoon alleen op pad: onder het zadel, paspoort om m'n nek en proefje uit m'n hoofd :D waar een wil is, is een weg!

zo ongeveer heb ik ook iets meegemaakt, maar juist in die dingen heb ik zelf heel veel geleerd.
en dat was best handig, je weet wat je kan en waar je voor staat!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:57

Je kont er af werken :))

Misschien zit ik niet in de sport, maar doe inmiddels best regelmatig een show en opnames voor film en shoots. En dat lukt alleen maar door heel hard te werken, veel te leren en Door te zetten, al is de hele wereld tegen je.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:02

Dankje voor de vele reacties, daar kan ik echt wat mee! Mijn pony overgins ben ik heel blij mee, zij leert mij dingen die niet iedereen mij kan leren.Ze staat nu bij een boer op stal. Toevallig komt er af en toe een stalruiter op stal met een wedstrijdpaard voor "vakantie" omdat het familie is en misschien kan ik via via wel wat contacten krijgen :Y) I.i.g. een ding ga ik sowieso doen, meerdere paarden rijden en eventueel iets zoeken op stallen in de buurt. Ik werk overgins ongeveer 9 uur in de week en daar verdien ik goed mee. Misschien zit een goede (in de zin van goede, goed gediplomeerde instructeur met ervaring etc.) les er binnenkort wel in *\%/*
Over mijn doel die ik eigenlijk wil halen, mijn intresse ligt vooral bij het springen. mede dankzij mijn pony die daar héél blij van word en het dan ook enorm leuk word om te doen. En ik begrijp dat je ervoor moet knokken, en alles geven. Ik ben misschien wel 14 alleen ik denk dit ik gewoon moet proberen (toch?) en zien hoever het me lukt. Anders andere manieren bedenken maar ik heb er veel :)*
Dankje voor de reacties! Heb ze allemaal gelezen en ik kan dr zeker wat van opsteken *\%/*

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:33

Met de juiste mensen in contact komen en de verkeerde heel ver achter je laten.
Zorg voor een zo goed mogelijke basis,
en verder sluit ik me aan bij wat de anderen zeggen, keihard werken, en altijd een goede instelling laten zien, vooral als niemand kijkt, of als iedereen moe is, dat je dan laat zien dat je nog een stap extra wilt doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:39

Je hebt al een eigen pony, dus eigenlijk ben je al in een luxe positie.
Ga met hem goede lessen halen. Beter 1 keer in de maand goede les, dan elke week prut les.
Dan ben je net zo duur uit maar betreft wat je keert een groot verschil.

Geen ge-jamaar in de les, maar echt ook de instelling hebben om te leren.

Kijk of je in je vrije tijd kunt gaan helpen bij een sportstal in de buurt.
Ja dat zal in het begin meer in de stapmolen zetten en zadelen zijn dan wat anders.
Maar probeer daar lessen mee te kijken. Leer er van. En zo zien ze daar je motivatie.
Dan mag je na een tijd misschien ook rijden. En dan leer je veel als je steeds andere paarden kunt rijden.
En daarnaast je eigen pony om het geleerde in de praktijk te brengen. Dan heb je meer kans dan vele andere.

Succes :D