door fokken met te kleine gebleven paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_123

door fokken met te kleine gebleven paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 21:42

hallo,

Ik heb een 4 jarige E pony en zou later graag met haar willen fokken maar ze is een te klein gebleven paard. ( nu 155 cm ). Als het zover is zou ik er graag een grotere hengst bij doen ( rond de 165/170 ). Maar omdat mijn merrie dus te klein gebleven is weet ik niet of dit dan ook nadelen kan hebben voor het fokken heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt! :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:46

Mijn oude merrie (NRPS, vader KWPN) was 1.60 m. en gaf met een Quarter van 1.54 m. een paard van 1.68 m. :D Maw het zegt niet altijd wat. Je hebt best kans met een grotere hengst er ook een groter veulen uit te fokken. Zou wel naar de hengst kijken en wat zijn nakomelingen doen kwa maat en uit welke merries (kwa formaat) die kwamen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:49

Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat de merrie geen maat gaat fokken. Als het veulen voor jezelf is zou dit natuurlijk niet perse een probleem hoeven zijn.

Nu heb ik ook een merrie die te klein is gebleven (1.58). Die heeft uit een paardenhengst een veulen dat met 2 jaar al rond de 1.70 zat. Haar zoon van 2015 is e-pony gefokt en lijkt ook de paardenmaat in te gaan.

Met een merrie van dat formaat kan het alle kanten op. Je weet het pas als je het probeert. Al is het wel handig om te kijken maar hengsten die bewezen maat doorgeven.

D_123

Re: door fokken met te kleine gebleven paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 22:05

dankjewel voor het reageren ! +:)+ Het veulen is voor me zelf en zou waarschijnlijk ook eerst met de moeder de paarden in gaan aangezien ik nu 16 ben. Als ik over 3 jaar HBO een opleiding ga doen willen mijn ouders dus gaan fokken met mijn merrie zodat ik na/tijdens mijn opleiding kan rijden bij de paarden met het Veulen en de Merrie ( als alles natuurlijk goed gaat je weet nooit hoe het loopt). We willen natuurlijk wel zeker weten dat het een paard word want het is niet niks.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:15

Kwa maat van de merrie en de maat van de hengst loop je geen enkel risico hoor, dat is geen reden om het niet te doen.

Maaarrrrrr.... of je er groter mee gaat fokken is natuurlijk nog maar helemaal de vraag. Wat ga je doen als het veulen uiteindelijk ook 'maar' 1.55 m. zal meten?
Het kan zijn dat je toevallig een kleine merrie hebt van een lijn die normaliter wel 1.65m. geeft. Dan kun je met een hengst met goede maat ook weer prima die 1.65m. stokmaat terugfokken. Maar er zijn ook merrielijnen die gewoon niet groot geven.
Als maat geen probleem is kun je het gewoon doen. Als maat wel een puntje van zorg is, leer dan vooral de moederlijn van je merrie kennen en besluit daarna wat je gaat doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:23

Eens met Dees, goed uitzoeken hoe het zit met je stammetje. Als dat allemaal goed (groot) is en je kiest een hengst met een plus voor de hoogtemaat zou je normaal gesproken een paard moeten kunnen fokken. Maar niemand kan je de garantie geven dat je veulen uiteindelijk boven de 1.65m komt.