Alweer 1 jaar bij ons: Oekraïkense rescue Flicka!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Alweer 1 jaar bij ons: Oekraïkense rescue Flicka!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 12:39

Wat gaat de tijd toch snel..

Precies een jaar geleden verwelkomde we ons tweede opvangpaard uit Oekraïene; Flicka. Een 10 jarige merrie die gered van was mensen die haar mishandelde, maar niet in Oekraïene kon blijven. "Toevallig" hadden we net besloten om in de aankomende lente te gaan kijken naar een paard voor mijn man en stemden we in om Flicka naar Nederland te halen. Mocht het tussen hen toch niet klikken, dan konden we haar altijd nog herplaatsen zodra haar rehabilitatie en training klaar was.

Afbeelding
Zo kwam Flicka vorig jaar aan; met afgeschoren manen en (gedeeltelijk) staart, her en der wat littekens maar op één van haar voorbenen moet een flinke wond hebben gezeten of ze is daar aan vastgebonden geweest.

Afbeelding
Één van de eerste keren samenwerken, samen met mijn man. Ze was zo boos (uit zelfbescherming en door oude trauma's)

Gelukkig ging het een dag later al een stuk beter:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/409173476_1086804819320646_4594679428449373784_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=f727a1&_nc_ohc=zbZSTSh-RwMQ7kNvgGCC6tv&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=AdQSNu5mFlVYIPZVddLM5ON&oh=00_AYAXcRyNIgH1HkGEZk2O3vNJMLP4FdSIdEbJymb4GgYgwA&oe=6750AF97

Afbeelding
Samen met Gupsy, mijn Oekraïense Warmbloedruin <3

Afbeelding
De eerste ontmoeting van Gupsy en Flicka <3

Afbeelding
De beginselen van weer werken onder het zadel (Flicka was al bereden maar vanwege haar traumatische verleden pak ik het heel rustig op)

Al snel barstte een hoefabces horizontaal open, waardoor we haar belasting teruggeschaald hebben en ze verder mocht decompressen. Dit was achteraf heel welkom voor haar, mentaal/emotionele gezondheid, ze heeft bijna de hele maand April elke dag liggend in de wei geslapen om bij te komen van steeds zo boos en angstig zijn.

Afbeelding
Ook contactmomentjes in het land

Misschien is Flicka wel een circuspaard geweest, gezien de bijzondere gedragingen die ze liet zien wanneer we bijvoorbeeld haar hoeven wilde optillen. Ze ging liggen, buigen of (in het ergste geval) keihard maaien en stopte niet meteen weer. Vervelend, want zo werd het behandelen van haar hoeven en abces ook heel lastig. Uiteindelijk zagen we steeds meer verandering en verbetering in haar en kan ze inmiddels helemaal in vrijheid (Ground Tying) haar voeten laten uitkrabben.

Afbeelding

Afbeelding

Boven: grondwerk, Flicka helpen om weer dapperder te worden

Afbeelding

Wat spanning loslaten na het rijden, Flicka houdt rondom haar kaken veel spanning vast waardoor ze als het escaleert ging bijten, maaien en uiteindelijk steigeren. Ze heeft dit gelukkig maar 1 keer (op haar 1e dag) laten zien, daarna zijn we rustig en onder haar treshold verder gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's boven; op de grond en onder het zadel door wat 'spicy memories' heen. Flicka kon al tijdens het opzadelen enorm boos worden, hier hebben we heel lang en met name langzaam aan gewerkt.

Afbeelding

Eindelijk samen op buitenrit! Afgelopen zomer hebben we onze eerste ritjes samen gemaakt, doordat de hoef van haar andere voorbeen ook even wat kwetsbaar was (door geen horizontale, maar verticale scheur) hebben we vervolgens weer even een pauze ingelast. Inmiddels doen haar hoeven en hele lijf en geest het zo goed, we wandelen regelmatig maar ik stap steeds vaker en sneller tussendoor op als ik merk dat zij daar ook aan toe is.

Afbeelding
Flicka deed ook mee met demo's en clinics afgelopen Lente en Zomer

Afbeelding
Met mijn man op pad

We zijn super blij en dankbaar dat Flicka bij ons is en hier ook kan blijven. Wanneer ze er beiden aan toe zijn zullen mijn man en Flicka vaker buiten op stap gaan en kan ik hopelijk ook mee met Gupsy, die hier volgende week alweer twee jaar is! Super trots op onze Mrs & Mrs **\O/**

P.S: Je vindt Flicka, haar verhaal en alle updates ook op social media via haar eigen hashtag; #ZVMFlicka

kally

Re: Alweer 1 jaar bij ons: Oekraïkense rescue Flicka!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:21

Prachtig om te lezen hoe haar traumatische leven veranderd wordt in een mooier
veilige plek voor haar.
Wat zal ze dankbaar zijn voor jullie liefde en geduld en het is wel een plaatje
om te zien en een lief koppie….als ze ontspannen is.
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat met haar.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:34

Prachtig verhaal, paard en manier van rehabiliteren ! Petje af

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 15:56

Knap gedaan, mooi stel paarden ook!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 16:29

Mooi verhaal hoor. En wat is het eigenlijk een knap dier als ze haar manen weer terug heeft :D

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 00:15

Earth schreef:
Mooi verhaal hoor. En wat is het eigenlijk een knap dier als ze haar manen weer terug heeft :D

Veel mooier toch? :D Het maakt haar zo anders en volgens mij vindt ze het zelf ook fijn, haar lange manen weer terug.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 09:45

kally schreef:
Prachtig om te lezen hoe haar traumatische leven veranderd wordt in een mooier
veilige plek voor haar.
Wat zal ze dankbaar zijn voor jullie liefde en geduld en het is wel een plaatje
om te zien en een lief koppie….als ze ontspannen is.
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat met haar.

Ze is zo lief, ze kwam aan met echt een strak lichaam en gezicht en loopt nu met een enorme centenbak tijdens ook het rijden. Ze is soms wat schrikkerig of valt terug in wat oude patronen, maar ik denk dat ze buitenrijden wel steeds leuker vindt

Beemsterkaas schreef:
Knap gedaan, mooi stel paarden ook!

Dankjewel!

Stripe000 schreef:
Prachtig verhaal, paard en manier van rehabiliteren ! Petje af

Dankjewel! Het is niet altijd even makkelijk (of goedkoop) en we kunnen maar 1 paard per keer helpen maar het is het elke keer waard

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:55

Wauw wat bijzonder. Verdrietig wat ze mee heeft moeten maken al weet je geloof ik niet precies wat?
Heel mooi dat het nu al zo goed gaat. Veel succes.

DaisyNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:38

Wat een gaaf verhaal!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:14

Wat een mooi verhaal en wat een prachtig dier! Heel veel plezier met beide.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 18:05

grace1989 schreef:
Wauw wat bijzonder. Verdrietig wat ze mee heeft moeten maken al weet je geloof ik niet precies wat?
Heel mooi dat het nu al zo goed gaat. Veel succes.

Dankjewel! Via via heb ik van mensen (die uit Oekraïene komen) gehoord dat boeren daar vaak de manen van hun werkpaarden afscheren en ze vastgebonden in hun tuin houden. Gezien haar gedrag en hoe ze eruit zag vond ik dat heel aannemelijk, we vermoeden dat ze ook ooit een veulen gehad heeft. Ze was echt even klaar met mensen, maar ze is zo dapper om ons toch weer te vertrouwen.

DaisyNicky schreef:
Wat een gaaf verhaal!

Wij vinden het ook nog steeds heel bijzonder hoe ze zo ineens in ons leven zijn gekomen!

Rhys schreef:
Wat een mooi verhaal en wat een prachtig dier! Heel veel plezier met beide.

Dankjewel!