Precies een jaar geleden verwelkomde we ons tweede opvangpaard uit Oekraïene; Flicka. Een 10 jarige merrie die gered van was mensen die haar mishandelde, maar niet in Oekraïene kon blijven. "Toevallig" hadden we net besloten om in de aankomende lente te gaan kijken naar een paard voor mijn man en stemden we in om Flicka naar Nederland te halen. Mocht het tussen hen toch niet klikken, dan konden we haar altijd nog herplaatsen zodra haar rehabilitatie en training klaar was.

Zo kwam Flicka vorig jaar aan; met afgeschoren manen en (gedeeltelijk) staart, her en der wat littekens maar op één van haar voorbenen moet een flinke wond hebben gezeten of ze is daar aan vastgebonden geweest.

Één van de eerste keren samenwerken, samen met mijn man. Ze was zo boos (uit zelfbescherming en door oude trauma's)
Gelukkig ging het een dag later al een stuk beter:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/409173476_1086804819320646_4594679428449373784_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=f727a1&_nc_ohc=zbZSTSh-RwMQ7kNvgGCC6tv&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=AdQSNu5mFlVYIPZVddLM5ON&oh=00_AYAXcRyNIgH1HkGEZk2O3vNJMLP4FdSIdEbJymb4GgYgwA&oe=6750AF97

Samen met Gupsy, mijn Oekraïense Warmbloedruin

De eerste ontmoeting van Gupsy en Flicka

De beginselen van weer werken onder het zadel (Flicka was al bereden maar vanwege haar traumatische verleden pak ik het heel rustig op)
Al snel barstte een hoefabces horizontaal open, waardoor we haar belasting teruggeschaald hebben en ze verder mocht decompressen. Dit was achteraf heel welkom voor haar, mentaal/emotionele gezondheid, ze heeft bijna de hele maand April elke dag liggend in de wei geslapen om bij te komen van steeds zo boos en angstig zijn.

Ook contactmomentjes in het land
Misschien is Flicka wel een circuspaard geweest, gezien de bijzondere gedragingen die ze liet zien wanneer we bijvoorbeeld haar hoeven wilde optillen. Ze ging liggen, buigen of (in het ergste geval) keihard maaien en stopte niet meteen weer. Vervelend, want zo werd het behandelen van haar hoeven en abces ook heel lastig. Uiteindelijk zagen we steeds meer verandering en verbetering in haar en kan ze inmiddels helemaal in vrijheid (Ground Tying) haar voeten laten uitkrabben.

Boven: grondwerk, Flicka helpen om weer dapperder te worden

Wat spanning loslaten na het rijden, Flicka houdt rondom haar kaken veel spanning vast waardoor ze als het escaleert ging bijten, maaien en uiteindelijk steigeren. Ze heeft dit gelukkig maar 1 keer (op haar 1e dag) laten zien, daarna zijn we rustig en onder haar treshold verder gegaan.

Foto's boven; op de grond en onder het zadel door wat 'spicy memories' heen. Flicka kon al tijdens het opzadelen enorm boos worden, hier hebben we heel lang en met name langzaam aan gewerkt.

Eindelijk samen op buitenrit! Afgelopen zomer hebben we onze eerste ritjes samen gemaakt, doordat de hoef van haar andere voorbeen ook even wat kwetsbaar was (door geen horizontale, maar verticale scheur) hebben we vervolgens weer even een pauze ingelast. Inmiddels doen haar hoeven en hele lijf en geest het zo goed, we wandelen regelmatig maar ik stap steeds vaker en sneller tussendoor op als ik merk dat zij daar ook aan toe is.

Flicka deed ook mee met demo's en clinics afgelopen Lente en Zomer

Met mijn man op pad
We zijn super blij en dankbaar dat Flicka bij ons is en hier ook kan blijven. Wanneer ze er beiden aan toe zijn zullen mijn man en Flicka vaker buiten op stap gaan en kan ik hopelijk ook mee met Gupsy, die hier volgende week alweer twee jaar is! Super trots op onze Mrs & Mrs

P.S: Je vindt Flicka, haar verhaal en alle updates ook op social media via haar eigen hashtag; #ZVMFlicka