[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 22:36

Ben ik nog eens!

Donderdag was ik 'vrij' maar ik moet dan altijd zo veel doen wat de rest van de week blijft liggen dat eigenlijk alsnog de hele dag is volgepland. Alleen liep ik deze week voor de middag al voor op schema en na de middag besloot ik 1 van de taken te schrappen en nog eens lekker met Duke wat te klooien. Was te lang geleden alweer en het komt er nooit van.

Dus lekker Duke uit de wei gepakt en ik wilde graag proberen of hij kon sturen op neckrope. Had niet de illusie dat dat van de eerste keer goed zou gaan maar idioot dat ik ben, leek het me blijkbaar wel een goed idee om dat maar gelijk zonder zadel en zonder hoofdstel te testen }:0

Ik doe niet zo veel meer zonder zadel na mijn toeter van Dexter maar om de een of andere reden ben ik op Duke zonder zadel meer op mijn gemak dan op Dexter ondanks dat hij nog zo jong is. Dus er op geklommen/geklauterd (het was niet erg elegant) en hupsakee.

Alleen lag er dus nog een stapel hooi in de paddock dus Duke ging in een rechte lijn van het krukje waar ik moest opstappen terug naar de hooibaal en daar zijn we eigenlijk niet meer weg geraakt _O- Ben nog een keer afgestapt om het hooi onder de draad door te duwen maar zelfs de 5 sprietjes die achterbleven waren genoeg reden voor Duke om geen poot te verzetten := Al bij al denk ik dat we een 10-tal stappen gezet hebben, allemaal zijwaarts met zijn achterhand in rondjes rond de hooiplek.
Echt een top idee was dat.

Ik heb zelfs de truc geprobeerd met de wortel aan een stok maar maakte hier de fout dat mijn stok te kort was en hij dus gewoon aan de wortel kon zonder te moeten stappen. Wederom, super idee langs mijn kant.

Maaaar, hij was wel braaf en voor een jonkie dat misschien 2x gereden is de afgelopen 3 maanden heb ik geen seconde gedacht hé dit gaat niet goed.

Ik had de Pivo bij dus hier zijn wat screenshots uit een filmpje;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lol met je knol :D

Vandaag kwam de vriendin van de hoefsmidschool voor het eerst de paardjes kappen. Ik moest zelf werken maar haar vriend kon wel mee komen om de paardjes vast te houden en dat vond ze zelf fijner dan een donderdag na haar werk, wat ik wel begrijp. Ze kent de paarden bijna net zo goed als ikzelf en haar vriend is een topvent dus ik heb er alle vertrouwen in :)
Dexter was super braaf geweest zei ze! Terwijl dat normaal wel eentje is van het type 'als ik nu mijn voet neerzet kun jij daar helemaal niks tegen'. Duke was iets meer uitdaging, die had blijkbaar rondjes moeten draaien en voeten terugtrekken :o
Maar ze had het nog snel gepiept en het ziet er super uit! Dexter zijn schimmel was alweer een heeeeel stuk uitgegroeid, gaat echt de goede kant op nu. En Duke heeft weer minder lange tenen, zijn hoeven groeien altijd zo bizar snel hé.

Allemaal weer netjes dus! Dexter stond er nog net niet bij te slapen toen ik even ging piepen

Afbeelding

En donderdagavond nog even 13 trekpaarden terug richting de juiste kant van de draad moeten sturen :=

Afbeelding

Altijd wat hé, als je paarden hebt. Ze houden je wel bezig. Is het niet die van mij die uitbreekt, dan zijn het wel die van mijn vriend _O-

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:56

Super leuke foto's van jou en Duke :D

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:29

De jongens zien er goed uit! Wat fijn dat je kan laten kappen op de wei en je het je niet moet aantrekken ook, handig.

Verder jaloers op je lol met je knol deel, echt serieus :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 15:50

Ja ze vroeg aan mij of ik het een probleem vond als ik er niet bij was maar ik zei ook al, ik zie daar voor mij alleen maar voordelen aan :')
Zou het niet met iedereen doen hoor maar ben zo vaak met haar mee geweest naar die school, met en zonder paarden, zij is beter dan ze zelf denkt!

Oh en Dexter en Dina krijgen wel wat extraatjes nu, vind ze allebei net wat te slank staan. Hoewel het bij Dina denk ik een beetje de leeftijd is ook, ze is niet mager qua buik maar wat zwak bespierd in de rug volgens mij. Duke niet :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 22:05

Vandaag was de zadelpasser terug met het missende onderdeel (de boom) en Duke heeft nu dus een wijde boom ipv de extra wijde die er in zat :) ik had niet eens door hoe onstabiel ik eigenlijk zat tot nu! Ik had echt het gevoel dat ik het leven weer aan kon _O- heel stom maar ik voelde me veel zekerder.

Duke moest langs de weg draven, dat heb ik volgens mij nog niet met hem gedaan, buiten draven. Zeker niet zonder Dexter en al helemaal niet van Dexter wég lopen. Maar hij deed het gewoon perfect!

We zijn goed nat geworden maar ik kon geen vrij krijgen op werk dus moest tussendoor een uurtje weg glippen vandaar dat ze aan huis is gekomen en we maar op de weg moesten draven om te zien hoe het zadel lag :+
Super braaf dus, ook met terugdraaien enzo! En het zadel ligt perfect nu :)
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:46

Lekker! Ik ken dat gevoel van niet stabiel zitten in een zadel. Een kleine aanpassing kan al zon giga verschil maken daarin.. Laat staan een hele boommaat haha.
Enne, brave puppert!

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 20:35

Ik was een bikkel vandaag :+
Normaal moet ik om 7u beginnen met ijs maken, sinds we in onze zaak zelfgemaakt ijs verkopen vliegen de liters ijs de deur uit. Dus voor mijn ‘normale’ werk maak ik nog een 50 tal liter ijs en ik heb er echt een hekel aan want ik kom zo al slecht uit bed ‘s morgens _O-

En vandaag hoefde ik geen ijs te maken maar ben ik evengoed om 7u opgestaan! Even lekker tijd vrij maken voor dikke Duke anders komt het er niet van.

Dus we zijn een super mini kort stukje langs het water gaan rijden, weg van Dexter is nog steeds wat spannend maar het lukt steeds verder weg!

Heb een instagram reel gemaakt met wat filmpjes
Code
https://www.instagram.com/reel/CS83azro5jt/?utm_medium=copy_link


Hoop dat dat werkt zo hierboven. Hij ging super flink ook over het brugje enzo en we konden met een lang teugeltje terug ipv een zenuwpees die zsm terug bij Dexter wilt zijn. 1 keer begon Dexter te bokken in de wei en dat leek Duke wel gezellig om mee te doen maar er kwam net een man lang met zijn vrouw in rolstoel. Ben toen maar even afgestapt om Duke bij te houden :') denk dat het op zich wel gelukt zou zijn maar als ik met levens ga spelen dan liever niet met die van vreemden :+


Afbeelding

Afbeelding

En terug opstappen gaat dan dus zo:

Afbeelding

Dan komt het inparkeertrucje dus wel van pas haha
Mama heeft ook nog wat foto’s gemaakt van mini

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En verder nog steeds superdruk en veel te weinig personeel dus meh. Mijn leven buiten werk staat op een laag pitje. Zeg maar onbestaand :')

Dina loopt ook weer kreupel pffff. Ze gaat morgen of overmorgen terug naar de boerderij en even paar dagen op rust en dan kan de hoefsmid nog eens checken naar haar voetje. Ga ze daar ook weer eens wat extra voeren want ze is erg moeilijk op gewicht te houden de laatste tijd.
Ondanks het feit dat dagelijks mijn draad gesloopt is om aan het hooibuffet te geraken

Afbeelding

Dringend op zoek naar een oplossing om het hooi droog te bewaren. In de trailer is gewoon niet handig

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:26

Ik ben jaloers, ziet er echt heerlijk ontspannen uit! Ondanks alle drukte kan je toch eens je hoofd leeg maken zo he, genieten :)

Vervelend van Dina, ook dat ze zo mager is, speelt er dan niet meer dan een beetje kreupel zijn? Hoe oud was zij nu weer?

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 10:03

Stral schreef:
Ik ben jaloers, ziet er echt heerlijk ontspannen uit! Ondanks alle drukte kan je toch eens je hoofd leeg maken zo he, genieten :)

Vervelend van Dina, ook dat ze zo mager is, speelt er dan niet meer dan een beetje kreupel zijn? Hoe oud was zij nu weer?

Ze is 17 en krijgt al duivelsklauw en iets van gele bloem waar ik even de naam van kwijt ben voor de gewrichten omdat ik vond dat ze stijf liep. Sinds ze de devils relief krijgt zie ik daar wel niks meer van, ze rent ook weer naar de draad enzo waar ze eerst langzaam kwam aan sjokken.

En ze zijn pas ontwormd en behandeld voor mijten dus dat kan het normaal ook niet zijn :/

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 14:19

Ohhh jongens dit was echt de hoefzweer der hoefzweren. Voel me super schuldig nu maar ik zweer dat ze de hele week gewoon door de wei heeft gerend, dan verwacht ik echt niet dat we dít gaan vinden.

Ze liep dus kreupel op linksachter de dag dat ik ze naar huis heb gehaald toen de Maas terug gezakt was. Mijn vriend heeft er toen naar gekeken en een hoefzweer open gemaakt en omdat ze haar stal altijd zo smerig maakt hebben we samen beslist haar thuis op de wei te zetten omdat dat gewoon veel properder en droger was. Daar heeft ze 1-1,5 week goed gelopen en toen liep ze weer 2 dagen slecht. Ze is toen op de paddock gebleven voor wat rust en na 2 dagen liep ze ook weer gewoon goed. Dat is dus een week geleden en dinsdag liep ze weer kreupel, heb mijn schoonbroer toen gevraagd of hij er naar wilde kijken en vandaag haar gelijk naar stal gebracht, ondanks het feit dat ze eigenlijk al wel weer een stuk beter liep.

Jongens jongens jongens ze stond in de hoefstal en hij haalde 1 keer het kapmes erover om al wat zand weg te doen en de zwarte pus kwam er gewoon uit gelopen. Dat was dus een kwestie van dagen voor het vanzelf al open gegaan zou zijn.
Het hele zwarte stuk was etter, lijkt net of ze hele lange hoefwand heeft maar is dus wat we allemaal hebben moeten weghalen om het open te leggen.

Afbeelding


Hier is het deels al schoongemaakt maar in het midden zie je de hoefzweer die we 3 weken geleden hadden open gemaakt.

Afbeelding

Maar omdat ze toen dus redelijk snel terug goed liep dachten wij dat we alles open en schoon hadden maar dat was dus DUIDELIJK niet. Arm ding, niet gek ook dat ze niet op gewicht bleef.

We hebben nu normaal alles schoon en ze is kleurrijk ingepakt zodat er geen viezigheid meer in kan.

Afbeelding

Er zitten gaasjes in met betadine dus die moeten we nu elke dag even vervangen en we kijken hoe haar teen zich houdt anders krijgt ze misschien tijdelijk even een ijzer er onder want ze heeft die wand echt wel nodig nu

Afbeelding

Arme pruts was echt heel zielig. Ze staat wel fijn op de grote stal nu, in de hoop dat ze de stal toch minstens 12u een beetje deftig kan houden want ze maakt er echt een bende van normaal gezien.

Maarja groot is ook weer zoiets, de andere stallen zijn 4x4 ofzo en daar kunnen ze al in rollen, deze zijn iets van 6x6 :') luxepony! Hoop dat ze zich een beetje goed houdt binnen want ze is het natuurlijk niet gewend maar zoals ze naar de stal hinkte was ook geen doen :(

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:39

Oh vervelend maar wel goed dat het dat maar is! Als ze met pijn lopen kunnen ze echt invallen, ik vreesde echt iets chronischer of erger dus dan is dit gewoon vervelend maar komt wel goed he

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 15:53

Ja dat is waar hoop dat ze er snel wat opluchting van heeft nu de druk er af is. Nu even boodschappen doen en dan nog eens langs

Net weer snel even op Duke gekropen, vooral omdat ik zin had om in mijn legging rond te lopen _O- deze zijn echt hemels gewoon
Afbeelding


Zus heeft betere foto’s gemaakt maar die heb ik nog niet gekregen
Vandaag was dexter op hem aan het roepen, nu dina er niet is blijft die natuurlijk alleen achter. Dus in de verte zagen we hem bokken en rennen, dat vond Duke natuurlijk super gezellig ahum. Terugweg was dus iets meer uitdaging maar al bij al giga vooruitgang tov vorig jaar :)

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:11

Ohh zo'n rare zweer had mel ook pas geleden, vier weken over gedaan en af en aan goed en dan weer slecht. Had zelfs foto's laten maken maar daar was niks aan te zien. Bij haar kwam hij er zelf bij de kroonrand uit

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 20:08

Oh jakkes! Wat hebben jullie er aan gedaan toen?

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:10

Nou hij was zelf dus eruit gekomen en daarna was ze zo goed als direct ok.
Ging ook behoorlijk uit dr dak zo blij :+ Na een week weer opgepakt, verder niks aan gedaan

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:17

Misschien is het een goed idee om de hoef ook in te wikkelen met ducktape, dan blijft het beter droog?

Edit, te snel gepost…

Gewoon eerst een krant omheen doen, dan ducktape tot de kroonraad en het teveel aan krantenpapier afscheuren. Bij het wisselen van het gaas kun je heel gemakkelijk het ducktape aan de voorkant van de hoef, van de kroonraad naar beneden doorknippen, gaas wisselen en dan weer een krant met ducktape er omheen doen.


Sneu hoor, veel succes.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 22:02

Omdat we dat allemaal nu niet bij de hand hadden haha. Dina is de 5e met een hoefzweer in de afgelopen maand en de hele voorraad pampers en ductape is er doorheen gegaan, ik heb vanmiddag nieuwe gehaald maar omdat we morgen toch moeten verversen hebben we het voor nu zo gelaten

Schoonbroer denkt dat het misschien door het natte weer komt dat zo veel paarden er last van hebben nu… bij hun ook al 2 merries en een hengst en nog een merrie van klanten ook

Edit: en nog de fotos van zus, niet heel bijzonder maar oké

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:53

Hoe gaat het nu met de hoefzweren?

En de foto's van de zijkant van het totaalplaatje zijn ook gewoon leuk om te zien :D Fijn dat het zo goed gaat met Duke en het wegrijden van Dexter. Steeds een stukje verder.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 12:19

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, mijn schoonbroer is ermee bezig en ik heb zus met aandrang gevraagd er zelf eens achteraan te gaan want ik sta om 7u op om te werken en als ik om 23u klaar ben kruip ik in bed. Heb zelfs iemand gevraagd de paarden te voeren en water te geven elke dag omdat ik zelfs niet die 50m tot aan de wei geraak elke dag. Het is zo druk en er komen dan nieuwe collega’s een dag proberen en dan laten ze niks meer horen of komen ze ineens niet meer opdagen etc en zus is geopereerd dus die zit ook al 3 weken thuis.

Heb er echt even genoeg van nu :( is mentaal wel 1 van de zwaarste zomers die ik al gehad heb hier

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:26

Dat klinkt pittig. Wat een lange dagen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 12:34

Even kort van op wc haha

We leven nog, de paarden iets beter dan ikzelf
Dina is weer in orde en mag naar huis maar heb geen tijd om ze te gaan halen, hoop dat mijn vriend of schoonbroer haar vandaag even kan brengen

Niet meer gereden, donderdag voor het eerst weer eens de paarden gezien in daglicht

Afbeelding

Afbeelding

Ben moe
Klaar met deze zomer

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 10:30

Algemene update, Dina is terug thuis!
Ik ben zaterdag nacht naar het ziekenhuis gegaan met nierstenen, zondag naar huis en lig er nu weer terug. Ze gaan vandaag opereren. Sta momenteel high van de pijnstillers, zo high dat ik niet kan recht zitten zonder om te kiepen. Goed spul

vikawiek

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:37

Veel beterschap :(:)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:01

O jee. Das heel naar.
Succes met de operatie en veel beterschap!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:10

Beterschap granoek :(:)