[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 13:19

Ik zit daar dus nog over na te denken maar ik heb nooit het idee dat hij echt heel vermoeid is of niet slaapt..
Ik zie ze alledrie afwisselend vaker tukken vanuit het raam, zowel liggend als gewoon staand met hun drie kontjes bij elkaar.

Echter zie ik hier dat paarden met narcolepsie dan weer geen slaapgebrek hebben:
https://paardenpraktijkutrecht.nl/slaap ... %20paarden.

Het zou een symptoom kunnen zijn van PPID maar daar is op getest (en is 2 jaar geleden ook op getest bij de eerste 'aanval')

Er staat daar ook dat het niet te testen valt maar ergens anders las ik dat ze het op een kliniek kunnen testen door zo'n aanval uit te lokken.
Zou alleen niet weten wat hier dan een trigger van kan zijn want zowel 2j geleden als nu stond hij gewoon op de weide te eten.

Samengevat zijn beide zaken dus niet (eenvoudig) te testen en bij bevestiging ook niet te behandelen, maar beide ook alleen schadelijk in de vorm van kwetsures tijdens het vallen.
Dus als hij dat heeft, zal ik dat wellicht niet weten en kan ik er ook niks aan doen. Voor zover ik kan vinden dan toch hé

Over een tweetal weken testen we het bloed wellicht opnieuw voor die ontstekingswaarden (hoewel een maand na ontworming normaal al geen ontstekingswaarden door parasieten mogen aantekenen, die zouden al weg moeten zijn) en hij krijgt wat vitaminesupplementen tussendoor.
En we zorgen maar dat hij zich niet/zo weinig mogelijk pijn kan doen als hij eens zou vallen :(:)

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 13:14

Ik wilde updaten als ik nieuws had maar heb weinig nieuwe info voorlopig.
Dexter gaat voorlopig goed, ik had mijn dierenarts gemaild voor verdere info maar daar heb ik vreemd genoeg nog geen reactie op gehad. Ik heb een kliniek in de buurt gemaild voor de prijs van hals RX en dat viel me best mee dus als ik van de rest geen reacties meer krijg denk ik dat we dat maar doen. Het is ook maar een 20 minuutjes met de trailer dus dat is prima te doen.
Dit is de kliniek waar mijn dierenarts niet graag mee werkte, maar lijkt me dat je met een RX weinig mis kunt doen.
Klinieken uit de buurt hebben geen van allen een MMEP machine om specifiek de reactie te testen dus dat gaan we dan maar niet doen.

Ook nog geen update over ons huisje, we kunnen pas in augustus de akte gaan tekenen. We krijgen maandag wel al de sleutel dus we kunnen al wat gaan opmeten enzo, dat is wel fijn :)
Als alles rond is laat ik een keer foto's zien.

Verder heb ik nog geprobeerd Dina van de duivelsklauw af te houden nu het warm is (met koud weer heeft ze meer last van haar botten) maar je ziet haar echt op een paar dagen al moeilijker lopen. Dus even kijken hoe ik dat ga doen, continu duivelsklauw blijven geven is volgens mij ook niet aangeraden?
Misschien probeer ik het eens alleen met de MSM.
Ze is een beetje ouder aan het worden nu :)

Duke lijkt nog steeds veel gas te hebben ofzo? Veel scheetjes zeg maar. Zie niet echt vieze billen meer dus denk dat het echt vooral lucht is. Hij krijgt gluco balance bij omdat dat wel had geholpen met zijn diarree toen. Even kijken

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 01:49

Soort van update;
Ik lig klaarwakker in bed mentaal te ijsberen want morgen gaat Dexter zijn hals op de foto en weten we hopelijk of hij wobbler heeft.

Maar misschien ook niet, want het is niet altijd zeker dat het te zien is op RX. Maar dit was wel een eerste stap.

Dus misschien weten we morgen meer en misschien weten we nog altijd niks en misschien zeggen ze morgen dat ie op pensioen moet slaap lekker :evaw:

jeetje77

Berichten: 3462
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 06:29

Heel veel sterkte vandaag

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 07:37

Ik hoop dat je nog een beetje geslapen hebt.

Succes en sterkte vandaag.

vikawiek

Berichten: 1491
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:58

Succes vandaag :knuffel:

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:08

Oh sterkte :(:)

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 15:38

Oké dus,
Op de foto’s van de hals was alles goed. Botten zagen er gewoon prima uit
Wat dan wel weer wil zeggen dat het neurologisch is en dat is dan weer ‘slecht’ nieuws want dat zijn de moeilijkste klachten om van te testen waar ze vandaan komen.

Advies van de dierenarts was om hem terug op te bouwen in werk, bandje slepen etc… hij moet spieren krijgen. En als daarmee geen verbetering komt moest ik (als ik toch nog per se wilde weten wat het nu is) door naar Utrecht voor testen van de hersens en de zenuwen. Waarbij ze ook meermaals aanhaalden dag er ook hier geen garantie is dat ze iets vinden.
Hij zei laat hem maar eens 20x terug een bandje slepen en echt trekken want hij is niet zielig, en zo kan hij niemand kwaad doen als hij toch controle zou verliezen over zijn benen.
En van daaruit als hij sterker is en meer spieren heeft de koets er terug achter en kilometers maken als hij dat fijn vindt maar zeker niet zomaar weg zetten en nog minder bespierd laten worden.


Het Wobbler dat mijn eigen DA eerst dacht is onwaarschijnlijk omdat dat ofwel aangeboren is ofwel door een slag of valpartij komt en dat heeft Dex nooit gehad. Als het aangeboren was dan zouden wij nooit zo lang zonder problemen hebben kunnen rijden als we nu al gedaan hebben.

Heb het er wat moeilijk mee omdat het ten eerste advies is op basis van vermoedens en ten tweede ook nog eens lastig is om wél uitsluitsel te krijgen. Ik durf niet goed te geloven dat het klopt want anders krijg ik weer zo’n klap als dat dan toch niet zo zou zijn.
Hij zei wel dat ik Dexter prima zou kunnen vervoeren moest ik toch naar Gent of Utrecht willen.

Dus ik ga wel denk ik heel langzaam terug wat met hem doen en normaal zie je dan ook al aan zijn manier van lopen en draaien of er verbetering is of niet.

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:16

Dus goed nieuws en lastig nieuws.

Dat wordt zweten voor Dexter; het luie zweet moet eruit. Wel lastig dat het weer een "moeten" wordt denk ik?

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 17:12

Rocamor schreef:
Dus goed nieuws en lastig nieuws.

Dat wordt zweten voor Dexter; het luie zweet moet eruit. Wel lastig dat het weer een "moeten" wordt denk ik?

Ja vooral lastig nu in de zomer want Duke blijft nog altijd aan sneltempo de weide afbreken en ik moet dan dus op die ene vrije dag maken dat ik alles terug aan het werken heb en nu ook Dexter aan het werk én liefst ook nog die dikke buik van Duke wat laten slinken :')

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:51

Dat wordt Dexter voor de wagen en Duke achter de wagen spannen...

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:32

Rocamor schreef:
Dat wordt Dexter voor de wagen en Duke achter de wagen spannen...

Met dravers doen ze dat regelmatig, eentje voor de sulky en de andere aan de hand mee, maar met zulke bonken van paarden is dat een uitdaging van het hoogste niveau. :+
TS, ik was je topic uit het oog verloren, maar wat een pittige tijd heb je met je mooie paarden.
Hopelijk komt alles goed op zijn pootjes terecht. Sterkte.

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 11:58

Ja en met mijn men-kunsten lijkt het me ook nog niet ideaal _O-
Half-gerelateerd maar met een andere reden heb ik wel al besloten om Dina terug bij de trekpaarden op de zomerweide te zetten. In een poging om te kijken of dat helpt tegen het uitbreken van Duke.
Ik heb niet het idee dat Duke uitbreekt om meer eten te gaan zoeken dus hij moet zich ofwel vervelen ofwel buitengesloten voelen.

Dan was het dus een optie om Duke weg te brengen maar die weide staat vol gras en Duke is echt echt echt te zwaar. Dus dan ga ik proberen om Dina naar daar te doen, zij kent ook die merries allemaal en zij kan wat extra grasjes het beste gebruiken. En dan hopen dat Duke en Dexter samen beter gaan klikken en Duke dan niet meer per se wilt uitbreken.

Dat zorgt er dan ook voor dat ik met Dexter en Duke tegelijk wat kan gaan wandelen, eventueel dexter met een bandje en mijn vriend met Duke. Er blijft dan geen paard meer alleen achter wat het ook weer gemakkelijker maakt. Ik moet dan alleen elke ochtend nog wel op en af naar Dina want ik wil wel dat ze haar duivelsklauw blijft krijgen maar dat is gelukkig gewoon bij ons de straat uit.

Als dat ook niet zou werken moet ik kijken of Duke ergens wat jonge paarden kan gaan gezelschap houden die wel met hem willen spelen. Alleen staan de jaarling hengstjes momenteel in de Ardennen op de weides en die komen nog niet direct terug.

Ik moet en zal een manier vinden om Duke achter de draad te houden :+ Toch in ieder geval tot de weide klaar is bij ons nieuwe huis _O- Ik denk dat ik daar maar gewoon muren rond de wei bouw. Dikke bakstenen of gevangenistralies ofzo.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18679
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:14

Dat laatste klinkt opzich als een goed plan wel :') Hoevaak breekt ie uit per week?

Wat een gedoe met Dexter joh en wat vervelend dat je eigenlijk nog steeds niet weet wat het nou is. Ik ben benieuwd wat werken en wat met hem doen gaat veranderen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 21:07

Ladybird schreef:
Dat laatste klinkt opzich als een goed plan wel :') Hoevaak breekt ie uit per week?

Wat een gedoe met Dexter joh en wat vervelend dat je eigenlijk nog steeds niet weet wat het nou is. Ik ben benieuwd wat werken en wat met hem doen gaat veranderen!

Afgelopen 2 weken 1 dag niet uitgebroken haha

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 22:27

En waar stond hij toen je vanavond ging kijken?

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 10:46

Ja gisteren was ik hem ook al moeten gaan vangen!
Met een nog halfvol hooinet in de weide en Dexter die geen moeite had om nog grasjes te vinden

Ik ga maar weer eens kijken voor een zwaardere klok ofzo
Dina deed het wel goed vanmorgen tussen de merries :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 16:34

Lang geleden! Druk geweest op werk en druk bezig geweest in het huis.

Maar dit weekend eventjes vakantie gepakt en 40000% genoten <3

Afbeelding

Afbeelding

Jullie kennen Duke nog toch? Die niet door de waterplassen wilt?
Deze bedoel ik:

Afbeelding

Afbeelding

Wat een gouden paarden heb ik jongens bohhhhh

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:39

Zoooooo, wat zul jij genoten hebben. Eindelijk weer wat plezier ipv verpleegkundige icm on(der)betaalde poepschepper.

Een cadeautje dat hij zo het water in ging.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:37

Ziet er mega heerlijk uit!
Ben echt een beetje jaloers <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 17:48

Ik had me aan veel dingen verwacht hoor.
Uiteindelijk wel gedacht dat het goed zou komen maar ik had nieuwe handschoenen gekocht omdat ik dacht hem in te moeten houden. Ik wilde zo’n opblaasvest kopen voor als hij uit zn plaat zou gaan, ik had halsters en touwen mee naar het strand voor als ik zou moeten afstappen omdat het niet ging.
In het water gaan had ik echt als laagste prioriteit staan want ik wilde eerst al eens in 1 stuk aan het water geraken haha.

Weken me druk gemaakt sinds Dexter daar weer omviel en ik dat niet wilde riskeren om hem mee te nemen en echt gebaald dat ik nu niet gewoon op mijn paard kon gaan zitten en met de teugels voor de sier wat onlangs het water kon sjokken.

En echt achteraf gezien gewoon belachelijk want ik kan over het hele weekend niet 1 zaak noemen waarvan ik dacht ‘dit had Dexter beter gedaan’.
Trailer liep hij in met touwtje over zijn nek, braaf geweest onderweg, braaf met Elmira (het trekpaard), zonder aarzelen door het water, over het strand aan een losse teugel, we hebben een galopje geprobeerd maar dat snapt hij thuis ook nog niet dus daar bleef hij ook gewoon snel achter elmira draven haha.
Maar echt doodbraaf de hele tijd, alle verwachtingen overtroffen.

Topknol <3

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:51

Het is je zo gegund!

Hoe is het nu met Dexter?

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 20:42

Ja ugh beetje hetzelfde hele tijd.
Wat moeite met kort draaien en achteruit zetten en je merkt het eigenlijk gewoon als hij bv ergens van schrikt en niet weg geraakt. Dan werken zijn benen zo precies niet echt mee.

Maar ik probeer hem nu mee te nemen aan de hand als ik Duke rijd en dat gaat prima, rechtdoor zie je er niks aan. Hij is ook nog net zo eigenwijs en als hij niet meer wilt dan gaat hij stilstaan haha

Lys_PPA

Berichten: 1341
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:28

Wat een fijn weekend heb je gehad met Duke! Genieten dat hij het zo braaf gedaan heeft.

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 12:49

ik ben nog druk met de foto's maar hier zijn er alvast 2 :)

De vrijdagavond zijn we nog terug gegaan naar het strand met een longeerlijn en hebben we foto's gemaakt bij de zonsondergang. Was niet gemakkelijk want terwijl zij een paard liet poseren moest ik foto's maken met het andere paard in mijn hand := Gelukkig rustige paardjes dus het ging wel oké!


Afbeelding

Afbeelding