[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 00:10

Hoe ontzettend verdrietig dit.

Heel veel sterkte met het verlies van Dexter!

quni

Berichten: 14
Geregistreerd: 17-05-11

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:20

Hier ook een stille meelezer. Wat zal Dexter gemist worden.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:32

jeetje,ik schrik hier wel enorm van.
je lieve Dexter. ik wens jou alle kracht toe met dit grote verlies.

boyca
Berichten: 1080
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:35

Kippenvel van mijn tenen tot mijn haren, wat een verschrikkelijk bericht dit.
Je knappe lieve eigenwijze topper Dexter heb je moeten laten gaan.
Heel veel sterkte met dit enorme verlies Y;(

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 17:33

Even nu de rust een beetje is wedergekeerd misschien een kleine update.

Dina is bij Duke komen staan, die stond op de boerderij omdat hij hier hele tijd uitbrak en dat ging vanaf het eerste moment eigenlijk heel goed. Dina werd erg onrustig het moment dat we Dex van de grote weide naar de kleine verplaatst hadden (omdat Rendac niet in die grote wei kan komen). Ik heb haar dan nog bij hem gezet op de kleine weide, maar dat had ze helemaal niet meer door en voor haar was hij gewoon weg op dat moment. Ze heeft hem later nog wel gevonden en er nog even bij gestaan maar ging ook snel grazen en ik zag dat het oké was.

Ik heb haar dan op de trailer gezet en bij Duke geparkeerd en vanaf dat moment kwam ze ook eigenlijk heel snel tot rust. Ik heb niet het idee gehad dat ze overstuur was door het overlijden van Dexie maar meer door het feit dat ze alleen achterbleef. Het feit dat zij snel terug eetlust had en tot rust kwam, geeft mij op zich ook wel een rustig gevoel. Zij was er bij toen het gebeurde en heeft dat redelijk gemakkelijk kunnen verwerken, wat mij het vermoeden gaf dat het allemaal (in zover dat dat kan) vredig gegaan is.

Waar ik Dexter gevonden heb waren nergens tekenen te zien van struggle oid, op de grond waren geen vertrapte plekken en hij had nergens verwondingen ofzo dus ook dat doet mij vermoeden dat hij ofwel iets aan zijn hart heeft gekregen, of aan zijn hersens en dat hij op slag weg was. Ik zal nooit weten of het waar is, maar het is een soort buikgevoel en misschien is het dat wel omdat ik dat graag wil geloven. Ik weet het ook allemaal niet, maar het voelt goed. Op zich is dat toch alles wat je als paardeneigenaar kunt wensen? Dat je paard, als hij moet gaan, geen pijn heeft?
De afspraak was alleen wel dat dat pas over 100 jaar zou zijn.

Toen bij mezelf de shock was gaan liggen kreeg ik redelijk snel een soort gevoel van rust. Heb me daar lang schuldig over gevoeld maar het was alsof hij me liet weten dat het oké was...
Ik kon het niet veranderen, ik kon er niks aan doen en ik kon hem niet terughalen. Ik heb me lang gefocust op de andere 2 paarden, zorgen dat zij oké waren en afleiding gezocht. Dat heeft denk ik ook geholpen.

Ik mis hem elke dag.
Elke dag als we aan het nieuwe huis staan zie ik hem achter op de wei staan, waar hij had moeten oud worden. Ik denk dat dat voor mij het zwaarste zal blijven, zien dat we alles mooi aan het maken zijn voor hem en Duke en Dina, en dat hij er niet van heeft mogen genieten.

Deze immer norse blonde merrie heeft 2 dagen niet van mijn zijde geweken. Heel raar want zij is helemaal niet aanhankelijk maar we hebben veel aan elkaar gehad

Afbeelding

En ook Duke leek te merken dat er iets scheelde en bleef constant boven me waken

Afbeelding


Gaat goed met ze en we gaan met ons drietjes verder nu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Om de gedachten te verzetten voor het eerst dit jaar (wat een schande) terug op mijn knol gestapt

Afbeelding

Vreselijk hoe je dan gaat vergelijken maar hij was voor zijn doen erg braaf :)

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:29

Je hebt een heftige periode (gehad). En het is fijn dat je de keuze niet hoefde te maken en dat het vredig lijkt te zijn gegaan. Maar zo rauw op je dak is ook wel erg rauw...

De andere twee kijken / lijken rustig / tevreden. Dat scheelt ook een boel.

Heb je enig idee waar jouw rust vandaan komt? Heb je wellicht ergens keus gevoeld, dat nu de puzzelstukjes op hun plek vielen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 18:55

Ik heb het inderdaad ergens wel gelinkt aan het omvallen wat hij soms had.
Mede ook omdat uit RX foto's en bloedonderzoeken niks kwam hadden we soort van wel het idee dat het wellicht in zijn hersens zat. Iets van een neurologische ataxie ofzo? Ik heb me er destijds in verdiept maar dat eerlijk gezegd niet heel lang onthouden omdat we er in dat geval weinig aan konden doen.

Het enige wat ik had kunnen doen was testen, zodat ik het wist. Maar opereren op een 16-jarig paard van 900kg deed geen enkele kliniek (of werd sterk afgeraden) alleen al door de gevaren van de narcose en verder kon ik alleen maar zorgen dat hij zich niet kon bezeren als hij viel. En hij heeft altijd gewoon op weide gestaan zonder obstakels of dergelijke.
De andere optie was iets van kissing spines of geknelde zenuwen ofzo waarvoor ik ook had kunnen opereren, wat ik dan ook weer niet gedaan zou hebben owv de gevaren en de tot 15 maanden-durende stalrevalidatie. Hij werd al boos op me als ze 's nachts op stal moesten dus in geen geval denk ik dat hij voor die 15 maanden stalrust zou kiezen als ik het hem kon vragen.

Dus met het idee dat, als het dat zou zijn wat hij had, ik niks anders gedaan zou hebben dan ik nu deed, heb ik ook wel iets meer rust in mijn hoofd.

Nog altijd niet zeker dat het dit is geweest, maar het lijkt allemaal wel in elkaar te passen. En in dat geval heb ik gedaan wat ik kon en wat ik denk dat voor hem het meeste waarde had. En daar sta ik nog altijd wel achter :)

Alle andere zaken, zoals hartstilstand of een of andere ziekte had ik niet kunnen voorzien of kunnen weten en moest ik me alsnog ook bij neerleggen.

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:37

Dat klinkt inderdaad allemaal wel logisch. En inderdaad je hebt dan gedaan wat je kon.

Lys_PPA

Berichten: 1343
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:01

Ik lees je laatste 2 berichten nu pas. Heel heftig dat hij zomaar ineens weg is, maar ik snap wel dat je eerder je rust hebt kunnen vinden met zijn achtergrond met het omvallen. Neemt niet weg dat het gewoon heel erg verdrietig is!
Mooi om te zien dat de andere 2 paarden er echt voor je zijn <3