Bang voor me eigen pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ho_rse

Bang voor me eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:21

Hallo allemaal, ik heb sinds mei vorig jaar me eigen 6 jarige (e) pony. De laatste tijd vertrouw ik hem niet meer, ik durf hem zelfs niet alleen meer buiten te zetten. Hij voelt het als ik het spannend vind en dan schrikt hij al helemaal vaak. Ik zou het zo leuk vinden als ik hem gewoon zelf kan pakken, opzadelen en alleen te gaan rijden. Ook ga ik niet meer met plezier naar hem toe, alleen als mijn moeder vraagt of ik heb even eten wil geven terwijl het mijn pony is... Ik heb er met mijn moeder over gepraat dat ik liever een wat minder schrikkerige of kleinere pony wil die wat meer is gewend. Maar mijn moeder rijd er ook wel eens op dus veel kleiner kan niet, en ze zegt dat iedere pony wel eens schrikt. Vroeger op de manege reed ik gewoon op pony's die ook vaak schrikten maar dat vond ik nooit eng ofzo, dus ik ben echt het vertrouwen in hem verloren..

Zouden jullie op zoek gaan naar een andere of proberen het vertrouwen terug te krijgen?

faytjefayJarig

Re: Bang voor me eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:23

Ik zou zoiezo eerst het vertrouwen terug proberen te krijgen (grondwerkles oid) ipv gelijk opgeven en iets anders zoeken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:28

Als je er niet aan werkt en inzeker blijft zal je met een nieuw pony hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde probleem krijgen.
Probeer samen met iemand met meer ervaring te werken, langzaam een stapje verder en niet te ver uit je comfort zone zodat je zelfvertrouwen krijgt in plaats van paniek.

ho_rse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:34

Azmay schreef:
Als je er niet aan werkt en inzeker blijft zal je met een nieuw pony hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde probleem krijgen.
Probeer samen met iemand met meer ervaring te werken, langzaam een stapje verder en niet te ver uit je comfort zone zodat je zelfvertrouwen krijgt in plaats van paniek.

Maar voor andere paaden/pony's ben ik nooit bang

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:39

Is er iets gebeurt waardoor je het vertrouwen kwijt bent geraakt of heb je nooit vertrouwen met deze pony gehad?
Hoeveel ervaring had je toen je deze pony kreeg?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:40

ho_rse schreef:
Azmay schreef:

Maar voor andere paaden/pony's ben ik nooit bang

Dan kan het goed zijn dat je snel van je angst heen bent. Met je eerste eigen paard is het niet onlogisch dat je zoekend bent naar wat je allemaal kan en mag.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:41

Maar die andere paarden maak je ook niet van zo dichtbij mee als je eigen pony.... dat voelt gewoon anders en heb jezelf ook andere ideeen en verwachtingen bij.
Heb je les met deze pony? Misschien eens samen met je instructrice en je moeder bespreken. Elk paard is een vluchtdier en dus schrikken hoort er ook gewoon bij maar het is vooral je eigen gevoel die daarbij belangrijk is. Als pony jou vertrouwd dan wordt de schrikreactie minder groot maar als jezelf bang bent wordt de schrikreactie vaak juist heftiger.

ho_rse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:46

Het is mijn tweede eigen pony, en met mijn vorige deed ik gewoon alles. En hij is van zijn karakter zelf al best schrikkerig, maar dat word nu steeds erger lijkt het. Niet alleen bij mij maar ook in de paddock en in het land. En de reden dat ik ook liever een pony met wat meer ervaring wil is omdat ik graag bosritten maak, en deze op vreemd terrein helemaal sterk en schrikkerig word, omdat hij het niet vaak heeft gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:51

Is het niet gewoon zo dat hij heel fris is in de winter en veel energie heeft?
Veel paarden worden wat frisser en schrikken wat meer, worden wat actiever of worden ondeugender met rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:53

Is hij steeds zo schrikkerig geweest?

Hoe oud is je pony? Edit, ik lees met mijn neus, 6 zie ik.

Wat kent je pony al of heb je hem zelf beleerd?

Heb je les?

Staat hij wel genoeg buiten nu in de winter?

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:54

Goed dat je het er het je moeder over hebt gehad, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bang bent voor je pony of er met tegenzin heen gaat. Het kan gewoon jouw type paard niet zijn/ niet klikken. Dan is een ander rustiger of meer ervaren paard misschien toch een beter idee...

ho_rse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:59

bruintje123 schreef:
Hoe lang heb je deze pony al?
En is hij steeds zo schrikkerig geweest?

Hoe oud is je pony?

Wat kent je pony al of heb je hem zelf beleerd?

Heb je les?

Staat hij wel genoeg buiten nu in de winter?

Toen ik hem kocht was die alleen zadelmak en al wel schrikkerig, maar toen was ik nog niet echt van plan om op buitenritten te gaan. Nu doe ik dat vaker maar het gaat niet echt goed :n Hij is pas 6 jaar dus hij zal vast als die wat ouder is meer gewend zijn maar ik zou nu nooit met hem naar het bos durven ofzo, wat ik het liefst zou doen. Hij staat van 's ochtens tot het einde van de middag buiten en ik hem 1x in de 2 weken les.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:02

Staat hij wel genoeg buiten dat hij zijn energie kwijt kan naast het rijden?

En wat gebeurt er als je hem pakt om te zadelen enz?
Trekt hij los? Bijt hij?

Doet hij die dingen bij je moeder ook?

ho_rse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 18:07

bruintje123 schreef:
Staat hij wel genoeg buiten dat hij zijn energie kwijt kan naast het rijden?

En wat gebeurt er als je hem pakt om te zadelen enz?
Trekt hij los? Bijt hij?

Doet hij die dingen bij je moeder ook?

Hij is niet wild, alleen schrikkerig. Met rijden is hij eerder sloom dan snel. Als ik hem uit de wei haal kijkt hij om zich heen of er niks engs is. Lostrekken of bijten doet hij niet. Als ik in de bak grondwerk met hem doe is er niks aan de hand. Bij me moeder doet hij het zelfde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:19

Hij is sloom, maar wel schrikkerig.

Dan is het denk ik het probleem dat hij de kans krijgt om de aandacht te leggen op alles om zich heen behalve op jou ( of je moeder).

Sloom is door geen uitdaging en niet actief aan het been vragen, niet verplicht op laten letten.
Schrikken is onderstaande:

Dus zorg dat de focus bij jullie is.
Je schrijft al met grondwerk is hij braaf. Ja want dan heeft hij geen tijd om rond te turen en dingen te verzinnen.

Dus met uit de wei halen, laat hem op jou letten.
Halthouden, pasje terug, weer aanstappen, enz.

Zo ook met rijden.
Hou die aandacht bij jou.
Continue figuren rijden, continue overgangen.

Gaat dat in de bak goed.
Maak eens na het rijden in de bak een klein rondje buiten.
Ook daar, halthouden, weer aanstappen.
3 pasjes draf en weer stappen.
Hou de focus bij jou en niet bij die duif op de weg, of die fietser een kilometer verderop.
Praat tegen hem, klik desnoods een met je tong als hij afdwaalt. Wat voor jou helpt om hem met zijn aandacht bij jou te houden.
Maar vooral hou hem aan het werk, bij alles wat je doet. Zelfs bij het uit de wei halen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:33

Inderdaad voorlopig alleen in de bak blijven. Als je hem niet goed onder controle hebt zou ik niet naar buiten gaan.

Het is al gevraagd, maar heb je ook les? Als je dat nog niet heb zou ik minstens een keer per week les nemen en kijken hoe dat gaat.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:24

Omdat dit topic door een niet goed gekeurd schaduw account is geopend hier dan ook een slotje