Wat is een goede pony voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corine2905

Wat is een goede pony voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 17:47

Hey beste paardenlezerssss, :o

Ik zou graag even iets willen weten, Ik krijg dit voorjaar een nieuwe pony omdat de pony waar ik altijd op rijd nu mank loopt en waarschijnlijk niet meer beter word omdat ze al zo oud is (26 jaar)
Alleen word die pony ook van mijn zusje 8/9 jaar. We moeten er dus allebei lekker mee kunnen rijden. Ik ben al een wat meer ervaren ruiter dan mijn zusje. Zij kan nog niet zo heel goed rijden. :9

Ik weet alleen niet wat voor pony ik moet doen (A,B,C,D,E) Ik weet dat een D,E pony het beste voor mij is maar mijn zusje kan daar natuurlijk niet lekker mee over weg. Ik wil dus graag weten of ik ook op een c pony kan. /3 :):)
Ik ben ongv iets langer dan 1.70 en ook ongv 60 kilo.

A pony (tot 1.17m)
B pony (1.17m tot 1.27m)
C pony (1.27m tot 1.37m)
D pony (1.37m tot 1.48m)
E pony (1.48m - 1.57m)

Wat denken jullie dat het beste is?

groetjesssssss *\o/*

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:49

Een paard is denk ik handiger. Je past echt niet meer op een C pony, en D of E zou niet slim zijn aangezien je nog groeit :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:50

Ik zou kiezen vanaf een D-pony, liever een steviger gebouwde pony dan een hele ranke. Een C-pony is echt te klein, ook qua gewicht.

Djoopie

Re: Wat is een goede pony voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:00

Een koudbloed D of E pony kunnen jullie alle twee nog heel lang op. Koudbloeden zijn wel eigenwijs maar sommigen kunnen voor beginners prima in te zetten zijn. Zo zit je zusje ook veilig... Een C pony gaan jullie alle twee ontgroeien dan zou deze misschien weer weg moeten...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:31

Ik verplaats dit topic naar Young Riders talk aangezien het daar beter past.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:38

Ik denk dat jullie samen het beste zijn met een grote d- of kleine e-pony, als het alleen voor jou zou zijn zou ik zeggen een klein paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:40

Wat zijn je ambities? Wil je wedstrijden rijden? Hoe goed rijd je zusje al?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:51

Dan zou ik gaan voor een E pony of klein paard. Mijn dochter is net 9 jaar geworden en zij rijd op C pony's, maar ook op E pony's en een paard van 1.63m.
Natuurlijk is dat wat uit verhouding, maar het kan zeker hoor. Belangrijker is het dat het paard of pony goed doorgereden is en braaf is. Het paard van 1.63 waar mijn dochter wel eens op rijd is de braafste uit heel het rijtje. Eén van de C pony's is echt een draakje en daar is ze al eens afgevlogen. Maat zegt daarin dus niets.
Met jouw lengte en gewicht zou ik echt minimaal voor een E pony gaan. Je zusje groeit vanzelf in een grote pony of paard.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:56

Ik had vroeger precies hetzelfde. Wij hebben toen een brave, grote d pony gekocht. Mijn zusje kwam maar net onder het zadel uit maar dat was niet erg omdat de pony zo braaf was. Ik ben uiteindelijk 1.75 geworden en er eigenlijk nooit uit gegroeid.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:57

Afbeelding
Dit ben ik met mijn C-pony, pas er nu wat beter op.
Pony is 1,38 en ik ben 1.73
Is eigenlijk wwat te klein, maar de pony betekend alles voor mij

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:04

othelloster schreef:
[ [url=m/NiMsPF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even of topic, maar als de pony alles voor je is stap je er niet meer op, en dan zoek je andere manieren om samen te genieten.

Topicstarter ik zou als ik jou was voor een grote/ stevige D pony gaan die braaf is voor je zusje!

YaraEdelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:08

D pony met een sterke bouw lukt makkelijk! ;)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:09

Afbeelding de zelfde pony, een foto kan zo'n vertekend beeld geven. Ik pas er gewoon op en pony heeft nergens moeite mee.
fenijro_tani schreef:
othelloster schreef:
[ [url=m/NiMsPF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even of topic, maar als de pony alles voor je is stap je er niet meer op, en dan zoek je andere manieren om samen te genieten.

Topicstarter ik zou als ik jou was voor een grote/ stevige D pony gaan die braaf is voor je zusje!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:23

Maar waarom zou TS een pony kopen waar ze eigenlijk al te klein voor is ? Je koopt je fiets toch ook niet een maat te klein ? Dat jij nu van je pony houdt snap ik, maar TS gaat een nieuwe uitzoeken, kan ze toch beter een grotere nemen ? Haar zusje groeit er wel in.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:35

ClauH schreef:
Maar waarom zou TS een pony kopen waar ze eigenlijk al te klein voor is ? Je koopt je fiets toch ook niet een maat te klein ? Dat jij nu van je pony houdt snap ik, maar TS gaat een nieuwe uitzoeken, kan ze toch beter een grotere nemen ? Haar zusje groeit er wel in.

Dat is zo, ts kan het beste een grote e pony nemen:)

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:38

Een grote E pony.. Zelf heb ik een grote Connemara pony waar klein en groot zo op weg kan rijden! Ze zijn super leuke leerpony's en ook veelzijdig :o.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:13

Als je gewoon recreatief wilt rijden zul je al gauw een leuke E vinden.

Mijn dochter wil wedstrijdjes gaan rijden, een E vinden we prima maar heel veel fokkers willen alleen D-pony's fokken omdat E's niet internationaal bij de pony's kunnen starten. Dus E's die met het oog op wedstrijden gefokt zijn zijn dun gezaaid. Of je moet een klein gebleven kwnpn'er vinden maar dat lijkt me nogal veel paard voor je zusje.
Dus voor wedstrijden zou ik voor een niet al te iele welsh, nrps of goed gefokte new forest gaan.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 03:10

Ik zou zeggen zoek een kruising tussen bijv. een paard en een pony, zoals een halfingerxkwpn, of een lieve kwpn of een andere kruising ofzo. Zijn vaak heel lief en je kan d'r heel veel van leren. En qua leeftijd zou ik zeggen zo'n 8 jaar, dan kunnen jullie er samen nog wat jaartjes van genieten en tegelijkertijd is de pony/het paard al wat ervarener. Je weet nog niet hoe groot je zusje zal worden, maar altijd extreem denken - als ze 180 wordt is een D pony soms al wat klein...

Corine2905

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 08:47

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Oja even ter info ik wou graag recreatief gaan rijden: vaak een bosrijke maken en soms ook even een sprongetje. De pony de nu kreupel is, is een stevige d en daar pas ik nog prima op. Ook staat er een iets grotere d die bijna een e zou zijn op stal bij ons en daar kan ik ook prima mee overweg. Nu denken jullie waarom gaan jullie daar niet lekker mee rijden? Die pony is meer een echte dressuur pony en ook niet echt iets voor mijn zusje veel te springerig, en met haar onervarenheid word dat niks.. :)

Corine2905

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 08:51

Jullie moeten ook het beste diersoort op aarde niet onderschatten hè! /3 <3
een pony kan beste wat houden maar ik weet nu in iedergeval dat een grote d/e pony het beste is.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:29

Ik zou zelf kiezen voor een klein paard. Ik ben een kleine 5 centimeter groter dan jij, en ik heb een paard van 1,65 ongeveer.

Copernicus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:56

@Corine2905
Ik zou misschien toch een paard doen... Als je dan toch een paard koopt zou ik een beetje qua karakter toch een vriendelijk, rustig, braaf paard. Dat lijkt me voor je zusje dan ook prima te doen! ;) Anders toch maar een E pony.... Connemara misschien? /3 Heel veel succes!
Xxx

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:11

Ik vind het lastig om aan de hand van een stokmaat te zeggen wat voor pony het beste bij jullie zal passen. Een haflinger van 1.40 oogt al heel anders dan een ranke sportpony.

Misschien kunnen jullie daarom eens in die richting kijken? Een leuke haflinger of fjord?