Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JasmijnJoy schreef:Ik kan je aanraden om het niet te doen!
In de verzorging etc komt zoveel meer kijken + de kosten. Ik weet niet of jou ouders het betalen maar wanneer je op je eigen houtje staat is het bijna niet te doen op zo'n dure stalling etc. dat er geen verzorgpony's in de buurt zijn is heel vervelend want daar leer je heel vele van! Maar ik zou dit paard laten gaan en dan toch voor een wat ouder al ingereden d/e pony gaan!
Ik zou met inrijden wachten tot 4 jaar dan zijn ze wat meer uitgegroeid en dan kan je ook een mooi op maat gemaakt zadel laten komen. Persoonlijk zou ik haar al laten wennen aan het longeren, wanneer ze dit bezit het longeren met zadel en hoofdstel. Ook zou ik gaan wandelen op de straat en in de bossen zodat ze ook verkeersmak word en ik zou vooral veel troetelen en verzorgen! Grondwerk is ook een goed begin je kan hier een les in volgen die je je hele leven dankbaar bent. Je kan een goed stalling zoeken en haar meteen op stal zetten. Zelf zou ik wel heel goed uitzoeken hoe lang ze per dag buiten komen en hoeveel ze te eten krijgen. Een paard van 600 kilo moet ongeveer 13 kilo hooi krijgen op een dag en dat hee de dag door kunnen opknabbelen! Dit gebeurt vaak niet, ook moet je kijken naar welke brok ze krijgt etc.
Het inrijden zou ik persoonlijk zelf doen maar als je daar geen ervaring mee hebt zou ik haar naar de proffesionals sturen! Als je meer vragen hebt stel ze gerust!!
Ik raad het je echt af, een wat oudere d/e pony die ingereden is en alles kent waar je zade en hoofdstel en dekens etc bij krijgt kan je veel meer van leren. Maar als je het doet doe het goed en stel al je vragen.
Succes!
Binkie_Floor schreef:Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en tips. Ik heb al een paar keer voor bij zien komen dat jullie mij adviseren om het inrijden met hulp van een professional. Dit ga ik zeer zeker doen, omdat je dit maar één keer goed kunt doen.
Ik ga nu snel al jullie reacties goed bestuurderen en lezen. Ik heb er namelijk net even snel overheen gelezen.
Change3x schreef:JasmijnJoy schreef:Ik kan je aanraden om het niet te doen!
In de verzorging etc komt zoveel meer kijken + de kosten. Ik weet niet of jou ouders het betalen maar wanneer je op je eigen houtje staat is het bijna niet te doen op zo'n dure stalling etc. dat er geen verzorgpony's in de buurt zijn is heel vervelend want daar leer je heel vele van! Maar ik zou dit paard laten gaan en dan toch voor een wat ouder al ingereden d/e pony gaan!
Ik zou met inrijden wachten tot 4 jaar dan zijn ze wat meer uitgegroeid en dan kan je ook een mooi op maat gemaakt zadel laten komen. Persoonlijk zou ik haar al laten wennen aan het longeren, wanneer ze dit bezit het longeren met zadel en hoofdstel. Ook zou ik gaan wandelen op de straat en in de bossen zodat ze ook verkeersmak word en ik zou vooral veel troetelen en verzorgen! Grondwerk is ook een goed begin je kan hier een les in volgen die je je hele leven dankbaar bent. Je kan een goed stalling zoeken en haar meteen op stal zetten. Zelf zou ik wel heel goed uitzoeken hoe lang ze per dag buiten komen en hoeveel ze te eten krijgen. Een paard van 600 kilo moet ongeveer 13 kilo hooi krijgen op een dag en dat hee de dag door kunnen opknabbelen! Dit gebeurt vaak niet, ook moet je kijken naar welke brok ze krijgt etc.
Het inrijden zou ik persoonlijk zelf doen maar als je daar geen ervaring mee hebt zou ik haar naar de proffesionals sturen! Als je meer vragen hebt stel ze gerust!!
Ik raad het je echt af, een wat oudere d/e pony die ingereden is en alles kent waar je zade en hoofdstel en dekens etc bij krijgt kan je veel meer van leren. Maar als je het doet doe het goed en stel al je vragen.
Succes!
Ik ben het met je laatste kopje niet eens. Met begeleiding kun je juist superveel leren van jonge pony's, omdat je hem alles zelf moet leren. Van een ervaren pony leer je hoe je de knopjes in moet drukken, niet hoe je een pony correct op moet leiden.
TS, ik woon bij je in de buurt en zou je tips kunnen geven qua stallingen (met dagelijkse weidegang en veel ruwvoer)
JasmijnJoy schreef:Change3x schreef:
Ik ben het met je laatste kopje niet eens. Met begeleiding kun je juist superveel leren van jonge pony's, omdat je hem alles zelf moet leren. Van een ervaren pony leer je hoe je de knopjes in moet drukken, niet hoe je een pony correct op moet leiden.
TS, ik woon bij je in de buurt en zou je tips kunnen geven qua stallingen (met dagelijkse weidegang en veel ruwvoer)
Ja daar heb je gelijk in! Maar wat ik opmaak uit TS haar bericht is dat ze alleen manege ervaring heeft. Dan lijkt het mij wat gevaarlijk om meteen aan een jonge pony te beginnen.
Resistance schreef:JasmijnJoy schreef:
Ja daar heb je gelijk in! Maar wat ik opmaak uit TS haar bericht is dat ze alleen manege ervaring heeft. Dan lijkt het mij wat gevaarlijk om meteen aan een jonge pony te beginnen.
Maar als ze er nou hele goede begeleiding in krijgt? Bij mij op stal genoeg jonge meisjes die als eerste eigen pony een pony krijgen die nog niet beleerd is. Daar is dan eigenlijk permanent begeleiding bij, en meestal worden die pony's/paarden eerst door een meer ervaren ruiter gereden totdat het "veilig" is. En ja, natuurlijk is een jonger dier frisser dan een ouder, ervaren paard. Maar dat betekent ook niet meteen dat het levensgevaarlijk is, elke keer dat ze er opstapt. Ik denk dat TS echt wel inziet dat het inrijden van een jong paard niet zomaar iets is, als ik haar posts lees.
Maar: die begeleiding moet er dan ook wel écht zijn. Anders raad ik het ook af.
Resistance schreef:Binkie_Floor schreef:Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en tips. Ik heb al een paar keer voor bij zien komen dat jullie mij adviseren om het inrijden met hulp van een professional. Dit ga ik zeer zeker doen, omdat je dit maar één keer goed kunt doen.
Ik ga nu snel al jullie reacties goed bestuurderen en lezen. Ik heb er namelijk net even snel overheen gelezen.
Ik vind dat je je heel goed bewust bent van hoe moeilijk het is om een paard goed in te rijden!Daarom alleen al denk ik, als je echt goede begeleiding erbij hebt enzo, dat het wel goed moet komen.
Binkie_Floor schreef:Heel erg bedankt! Dat doet me goed. Begeleiding komt er zeker, niet alleen omdat ze zo jong is, maar ook omdat ze mijn eerste eigen pony zal zijn.
0000 schreef:Kosten zijn echt heel erg afhankelijk van hoeveel opslag je hebt en wat je mogelijkheden zijn qua vervoer en aanpak. Groter inkopen is altijd voordeliger en zelf ophalen is meestal goedkoper dan laten brengen (zeer grote hoeveelheden daargelaten). Grote pakken zijn in verhouding een stuk goedkoper en je hebt er minder werk mee echter heb je een tractor of shovel nodig om ze te kunnen aanpakken. Bodembedekking is erg afhankelijk van hoeveel je paarden buiten staan maar ook hoe schoon je paard is kan zeker verschil maken. Als je heel goed weidemanagement hebt en je grond ook nog eens goed is zodat ze lang op het gras kunnen, scheelt dat in de kosten voor hooi. Etc etc. Wat en hoeveel je verder voert is helemaal afhankelijk van de pony, dat kan je nu echt nog niet zeggen. Algemeen zal een pony geen kilo's krachtvoer per dag eten maar op welk voer hij het goed doet is toch wel een kwestie van proberen.
sneeuwpop schreef:Idd. Heel moeilijk in te schatten.
Hangt er erg vanaf hoeveel het bij jou in de buurt kost.
Maar onderschat de kosten niet voor het onderhouden van de weide.
Denk aan onkruid, bemesten (kalk ook bijv) sloten bijhouden, weidepalen neerzetten, ook je stroomdraad zal je op z'n tijd moeten vervangen. Eventueel maaien ook, van de plekken waar ze poepen en het gras niet eten.
Hoeveel pony's erop kunnen staan hangt er vanaf of je ze in de winter laat staan.
Denk er ook aan met het huren van de grond, je wsl geen klanten erbij mag nemen. (Onderverhuur)
En ook heel belangrijk: als het tegen valt of wanneer de verhuurder het stukje grond terug wil, zal je je pony of pony's anders moeten stallen.