Tips gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binkie_Floor

Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:14

Beste Bokkers,

Laatst ben ik mijn droompony tegen gekomen en ben er helemaal over aan het dromen. Ik heb alleen één probleem, ze is nog maar 2 jaar em word dit jaar 3. Zoals ik al zei ben ik nu vooral nog aan het dromen en inlezen. Ik vraag me verschilllende dingen af.

- Wat kan ik absoluut niet met haar doen?
- Hoe moet ik het doen qua stalling, is het verstandig om haar nog lekker op de wei te laten of al aan.
stallen te laten wennen?
- Als ik haar wil inrijden, is het dan handig om dat zelf te doen (met hulp) of het laten doen?
- Wat moet/is handig om de pony allemaal al te leren vóór het inrijden?

Eigenlijk heb ik nog meer vragen, maar voor nu vind ik het wel goed.

Even iets over mezelf:
Ik ben 13 bijna 14 en rijd zo'n 7 jaar. Ik heb ervaring met verschillende paarden, zo wel eigenwijze als jonge schrikkerige paarden. Mijn ervaring op eigen paarden is helaas klein. De basis van verzorgen weet ik wel, maar ik wil graadmeter leren over paarden alleen kan dat niet op de manege. Hier in de buurt zijn geen verzorgpony's te vinden, dus daar kom ik helaas ook niet mee verder. Verder wil ik wel graag het beste voor mijn paard en ben ook altijd in om iets nieuws te leren. Ik hoop dat dit genoeg informatie is. Als jullie nog meer info nodig hebben dan hoor ik het wel.

Als jullie nog andere tips hebben over het houden van een jonge pony zijn die altijd welkom!

Groetjes!

(Sorry als het hier verkeerd staat)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:17

Je hebt weinig ervaring met eigen paarden.. En dan wil je een 2-jarige kopen? Enige goede advies is dan om het niet te doen. Maargoed, als je het dan toch doet zorg dan voor veel en goede begeleiding en stel daar je vragen aan en niet op bokt. Zadelmak maken is zo spannend niet, wat erna komt komt meer bij kijken.

Fish_n_Chips

Re: Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:23

Je zegt dat ze je droompony is, waarom is ze je droompony? Aangezien je al weet dat je haar wilt gaan berijden (je bent immers van plan om haar in te rijden), misschien vindt zij rijden wel helemaal niet leuk? Wil jij rustig een parcoursje springen, en gaat zij al raar doen of racen zodra ze een hindernis ziet?

Als ik jou was zou ik een iets ouder paardje kopen. Als je per se een jong paard wilt, neem er dan eentje van een jaar of vier - dan kan je al een stuk beter inschatten wat voor capaciteiten het paard heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:23

Ik vind het heel goed van je dat je zo realistisch blijft, van jezelf weet wat je wel en niet kan en nadenkt over dingen die mogelijk problemen geven! :)

Het is inderdaad wel een "risico" dat het paard nog maar 2 is; een paard vanaf het begin beleren is heel moeilijk. Echter valt alles te leren, en ben ik van mening als je heel veel hulp krijgt het best moet gaan. Maar dan moet die hulp er ook echt wel zijn, is er eventueel iemand die het dier voor je kan beleren en inrijden en dat jij er vervolgens met goede begeleiding mee verder gaat?

Bij mij op stal zijn er meerdere meisjes van ook rond de 13 die het zo hebben gedaan. Wel hebben deze meisjes al ervaring met eigen pony's, en ervaring in de sport enzo.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:29

Volgend de KNHS is je droompony nu dus 3 jaar. Wanneer je haar zadelmak zou maken is geheel je eigen keus. Je kunt er direct mee aan de slag gaan of wachten. Het belangrijkste is dat je dit niet alleen doet maar samen met iemand die veel ervaring heeft met het africhten van pony's/paarden. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om de pony door een professional te laten africhten. Ben je heel handig en snel? Dan kun je het prima zelf doen. Als je van die vaardigheden wat minder hebt, dan raad ik je aan om het te laten doen.

Voordat je begint met africhten moet je je pony leren longeren (wij doen dit altijd aan een halster). Na een tandarts behandeling (doe dit alsjeblieft) en je pony snapt het longeren, dan kun je met een hoofdstel met bit met een halster eroverheen gaan longeren. Dit doe je totdat je pony het bit accepteert, dan kun je het halster eraf halen. Nadat je pony aan het bit longeren kent, ga je met touwtjes/elastiek, dat heel los zit!! , longeren zodat je pony druk op het bit krijgt. Dit doe je omdat het tijdens het zadelmak maken altijd kan gebeuren dat je een keer in de mond trekt als je pony weg schiet etc, als ze al druk op het bit kent dan schrikt ze hier niet van, kent ze dat niet, dan is er een kans dat het fout loopt.

Verder lekker tutten en knuffelen zodat je pony je leert kennen!

Succes!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:49

Ik kan je aanraden om het niet te doen!
In de verzorging etc komt zoveel meer kijken + de kosten. Ik weet niet of jou ouders het betalen maar wanneer je op je eigen houtje staat is het bijna niet te doen op zo'n dure stalling etc. dat er geen verzorgpony's in de buurt zijn is heel vervelend want daar leer je heel vele van! Maar ik zou dit paard laten gaan en dan toch voor een wat ouder al ingereden d/e pony gaan!

Ik zou met inrijden wachten tot 4 jaar dan zijn ze wat meer uitgegroeid en dan kan je ook een mooi op maat gemaakt zadel laten komen. Persoonlijk zou ik haar al laten wennen aan het longeren, wanneer ze dit bezit het longeren met zadel en hoofdstel. Ook zou ik gaan wandelen op de straat en in de bossen zodat ze ook verkeersmak word en ik zou vooral veel troetelen en verzorgen! Grondwerk is ook een goed begin je kan hier een les in volgen die je je hele leven dankbaar bent. Je kan een goed stalling zoeken en haar meteen op stal zetten. Zelf zou ik wel heel goed uitzoeken hoe lang ze per dag buiten komen en hoeveel ze te eten krijgen. Een paard van 600 kilo moet ongeveer 13 kilo hooi krijgen op een dag en dat hee de dag door kunnen opknabbelen! Dit gebeurt vaak niet, ook moet je kijken naar welke brok ze krijgt etc.

Het inrijden zou ik persoonlijk zelf doen maar als je daar geen ervaring mee hebt zou ik haar naar de proffesionals sturen! Als je meer vragen hebt stel ze gerust!!

Ik raad het je echt af, een wat oudere d/e pony die ingereden is en alles kent waar je zade en hoofdstel en dekens etc bij krijgt kan je veel meer van leren. Maar als je het doet doe het goed en stel al je vragen.

Succes!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:54

JasmijnJoy schreef:
In de verzorging etc komt zoveel meer kijken + de kosten. Ik weet niet of jou ouders het betalen maar wanneer je op je eigen houtje staat is het bijna niet te doen op zo'n dure stalling etc. dat er geen verzorgpony's in de buurt zijn is heel vervelend want daar leer je heel vele van! Maar ik zou dit paard laten gaan en dan toch voor een wat ouder al ingereden d/e pony gaan!

Ik zou met inrijden wachten tot 4 jaar dan zijn ze wat meer uitgegroeid en dan kan je ook een mooi op maat gemaakt zadel laten komen. Persoonlijk zou ik haar al laten wennen aan het longeren, wanneer ze dit bezit het longeren met zadel en hoofdstel. Ook zou ik gaan wandelen op de straat en in de bossen zodat ze ook verkeersmak word en ik zou vooral veel troetelen en verzorgen! Grondwerk is ook een goed begin je kan hier een les in volgen die je je hele leven dankbaar bent. Je kan een goed stalling zoeken en haar meteen op stal zetten. Zelf zou ik wel heel goed uitzoeken hoe lang ze per dag buiten komen en hoeveel ze te eten krijgen. Een paard van 600 kilo moet ongeveer 13 kilo hooi krijgen op een dag en dat hee de dag door kunnen opknabbelen! Dit gebeurt vaak niet, ook moet je kijken naar welke brok ze krijgt etc.

Het inrijden zou ik persoonlijk zelf doen maar als je daar geen ervaring mee hebt zou ik haar naar de proffesionals sturen! Als je meer vragen hebt stel ze gerust!!

Ik raad het je echt af, een wat oudere d/e pony die ingereden is en alles kent waar je zade en hoofdstel en dekens etc bij krijgt kan je veel meer van leren. Maar als je het doet doe het goed en stel al je vragen.

Succes!

Ik ben het met je laatste kopje niet eens. Met begeleiding kun je juist superveel leren van jonge pony's, omdat je hem alles zelf moet leren. Van een ervaren pony leer je hoe je de knopjes in moet drukken, niet hoe je een pony correct op moet leiden.

TS, ik woon bij je in de buurt en zou je tips kunnen geven qua stallingen (met dagelijkse weidegang en veel ruwvoer)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:41

Ik verplaats dit topic naar Young Riders talk waar het beter past.

Binkie_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 15:04

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en tips. Ik heb al een paar keer voor bij zien komen dat jullie mij adviseren om het inrijden met hulp van een professional. Dit ga ik zeer zeker doen, omdat je dit maar één keer goed kunt doen.

Ik ga nu snel al jullie reacties goed bestuurderen en lezen. Ik heb er namelijk net even snel overheen gelezen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:18

Ik zou het ook afraden. Begrijp dat je alleen ervaring van de manege hebt, en dan is een jonge pony wel een hele grote stap. Bovendien heb je het over een pony, je bent zelf bijna 14, dus over een paar jaar ben je misschien wel te groot voor hem?
Heb je alle moeite gedaan om een jong paard in te rijden, en dan moet je hem alsnog verkopen.

Ik zou voor nu een pony kopen die al ingereden is en waar je lekker mee aan de slag kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:18

Binkie_Floor schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en tips. Ik heb al een paar keer voor bij zien komen dat jullie mij adviseren om het inrijden met hulp van een professional. Dit ga ik zeer zeker doen, omdat je dit maar één keer goed kunt doen.

Ik ga nu snel al jullie reacties goed bestuurderen en lezen. Ik heb er namelijk net even snel overheen gelezen.

Ik vind dat je je heel goed bewust bent van hoe moeilijk het is om een paard goed in te rijden! :) Daarom alleen al denk ik, als je echt goede begeleiding erbij hebt enzo, dat het wel goed moet komen. :j

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:31

Change3x schreef:
JasmijnJoy schreef:

Succes!

Ik ben het met je laatste kopje niet eens. Met begeleiding kun je juist superveel leren van jonge pony's, omdat je hem alles zelf moet leren. Van een ervaren pony leer je hoe je de knopjes in moet drukken, niet hoe je een pony correct op moet leiden.

TS, ik woon bij je in de buurt en zou je tips kunnen geven qua stallingen (met dagelijkse weidegang en veel ruwvoer)

Ja daar heb je gelijk in! Maar wat ik opmaak uit TS haar bericht is dat ze alleen manege ervaring heeft. Dan lijkt het mij wat gevaarlijk om meteen aan een jonge pony te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:39

JasmijnJoy schreef:
Change3x schreef:

Ja daar heb je gelijk in! Maar wat ik opmaak uit TS haar bericht is dat ze alleen manege ervaring heeft. Dan lijkt het mij wat gevaarlijk om meteen aan een jonge pony te beginnen.

Maar als ze er nou hele goede begeleiding in krijgt? Bij mij op stal genoeg jonge meisjes die als eerste eigen pony een pony krijgen die nog niet beleerd is. Daar is dan eigenlijk permanent begeleiding bij, en meestal worden die pony's/paarden eerst door een meer ervaren ruiter gereden totdat het "veilig" is. En ja, natuurlijk is een jonger dier frisser dan een ouder, ervaren paard. Maar dat betekent ook niet meteen dat het levensgevaarlijk is, elke keer dat ze er opstapt. Ik denk dat TS echt wel inziet dat het inrijden van een jong paard niet zomaar iets is, als ik haar posts lees.

Maar: die begeleiding moet er dan ook wel écht zijn. Anders raad ik het ook af.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:29

Resistance schreef:
JasmijnJoy schreef:

Maar als ze er nou hele goede begeleiding in krijgt? Bij mij op stal genoeg jonge meisjes die als eerste eigen pony een pony krijgen die nog niet beleerd is. Daar is dan eigenlijk permanent begeleiding bij, en meestal worden die pony's/paarden eerst door een meer ervaren ruiter gereden totdat het "veilig" is. En ja, natuurlijk is een jonger dier frisser dan een ouder, ervaren paard. Maar dat betekent ook niet meteen dat het levensgevaarlijk is, elke keer dat ze er opstapt. Ik denk dat TS echt wel inziet dat het inrijden van een jong paard niet zomaar iets is, als ik haar posts lees.

Maar: die begeleiding moet er dan ook wel écht zijn. Anders raad ik het ook af.

Dat denk ik ook hoor. Het zou alleen niet mijn 1e keuze zijn en zeker niet als ik TS haar moeder was. Begrijp me niet bekeerd ik suggereer helemaal niet dat het levensgevaarlijk is of dat TS niet weet wat ze doet. En ik persoonlijk koop een paard voor mezelf. En niet zodat er allemaal proffesionals mee aan de gang kunnen. Maar dat is een keuze en ik geef TS advies uit eigen ervaringen en naar mijn mening. Ik ben het niet oneens met dat je van een jong paard veel kunt leren etc.

Maar laten we ontopic blijven.

TS ik ben benieuwd wat je gaat doen , hou ons op de hoogte

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:49

Als je hem eerst door een ander laat rijden snap ik niet dat je niet gewoon een pony koopt die die fase al gehad heeft, ik zie dat namelijk ook best veel en de logica ontbreek nogal. Vaak denken mensen dat het goedkoper is, is in aanschaf ook zo, maar goede begeleiding kost ook klauwen met geld als je het veel nodig hebt.

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:04

Wat is je doel met de pony? Als je hem recreatief wil gaan rijden en ook meer dingen wil gaan doen kan ik je keus voor een jonge pony die nog alles moet leren wel snappen. Het is natuurlijk heel mooi als je nog jaren van je zelfopgeleidde pony kan genieten.

Als je wedstrijden wil gaan rijden zou ik een wat oudere pony kopen die alles al kent en waar jij veel van kan leren. De ervaring die je op doet kan je gebruiken voor als je later over gaat naar de paarden.

Denk ook aan praktische zaken: hoe groot wordt de pony? En hoe groot word jij?

Wat kent de pony allemaal? Anders moet je hem leren meelopen, vaststaan, borstelen, hoeven krabben, trailerladen, verkeersmak maken, eventueel dekens/scheerapparaat.... En dat allemaal los van het rijden

Binkie_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 21:31

Resistance schreef:
Binkie_Floor schreef:

Ik vind dat je je heel goed bewust bent van hoe moeilijk het is om een paard goed in te rijden! :) Daarom alleen al denk ik, als je echt goede begeleiding erbij hebt enzo, dat het wel goed moet komen. :j

Heel erg bedankt! Dat doet me goed. Begeleiding komt er zeker, niet alleen omdat ze zo jong is, maar ook omdat ze mijn eerste eigen pony zal zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:40

Binkie_Floor schreef:
Heel erg bedankt! Dat doet me goed. Begeleiding komt er zeker, niet alleen omdat ze zo jong is, maar ook omdat ze mijn eerste eigen pony zal zijn.

Even een realistisch vraagje.... Hoeveel denk je dat goede begeleiding gaat kosten per maand in het eerste jaar?

Vaak wordt dat nogal onderschat en dan wordt zo'n droom al snel een nachtmerrie. Want groen op groen is al snel bont en blauw. Samen leren klinkt romantisch, maar het paard leert sneller en loop je al snel achter de feiten aan.
Met veel goede begeleiding en een paardje met een braaf karakter kan het zeker wel wat worden.

Binkie_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 22:02

Heel veel van jullie raden het af en dat begrijp ik ook wel. Het is niet zomaar wat zo'n jonge pony aanschaffen.

Ik zie ook een paar keer voorbij komen waarom ik voor zo'n jonge pony kies.
Zoals ik al zei is ze is ze de pony die ik zoek niet alleen qua uiterlijk is ze geweldig, maar ook qua karakter is ze een lieverd. Ze is nu 1.40 meter en gaat nog groeien, ik zelf ben 1.60 meter.

Wat ik in gedachten heb (moet het natuurlijk wel overleggen) is dat ik het samen met de begeleidig doe. En niet dat ik mijn pony naar haar breng en een ingereden pony terug krijg. Ik heb al iemand gevonden bij mij in de buurt die mij daarbij wil helpen voor een kleine vergoeding.

Ik zou graag recreatief willen rijden met haar en ook wel wedstrijden, maar niet gericht. Het belangrijkste vind ik dat we plezier hebben samen. Ook lijkt het me super leuk om vrijheidsdressuur te doen met haar. Het ijkt me ook geweldig om een band met een pony op te bouwen.

Nogmaals bedankt allemaal! Ik hoop dat jullie nu weer wat wijzer zijn geworden over mij en mijn doelen. Ook ben ik veel wijzer geworden van jullie. Meer tips zijn altijd welkom!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:36

1 persoon die het voor een kleine vergoeding wil doen , is geen realistisch beeld.
Want als de samenwerking niet zo verloopt als jij wilt,of zoals die persoon wilt en stopt ermee, zul je moeten overstappen naar een andere begeleider die een normaal bedrag vraagt.
Hoeveel begeleidingsuren denk je nodig te gaan hebben en tegen welk bedrag. Dit is serieus een belangrijke vraag die je jezelf moet afvragen en beantwoorden .

Binkie_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 17:50

Hier ben ik weer! Na lange tijd hebben nagedacht toch de pony's laten gaan. Wel ben ik nog steeds aan het dromen over een eigen pony.

Ik heb hier dicht in de buurt een huis met weide gevonden om mijn pony te stallen. Als het goed is zou mijn pony in de zomer 24/7 op de wei komen te staan. Voor in de winter twijfel ik nog of ik hem dan 24/7 op wei wil hebben of alleen overdag op de wei en in de winter op stal.
Wel moet ik voor alles zelf zorgen (voer, hooi, bodembedenkking enzo...) maar daar kan ik nog niet echt veel info over vinden.
Ik heb dan ook weer een paar vragen:

- Welk voer kan ik mijn pony het beste voeren en hoeveel?
- Wat zijn de kosten p/m als ik voor alles zelf moet zorgen (voer, hooi, bedembedekking enzo...) maar geen dierenarts kosten en stallingskosten
- Het stuk grond is ongeveer 6000 m2 à 7000 m2 en ik wil natuurlijk niet dat mijn pony alleen komt te staan. Hoeveel pony's kunnen dus max op dit stukje grond staan?

Ik vast wel iets belangrijks vergeten waar ik ook rekening mee moet houden, dus meld het zeker!

Groetjes!!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:58

Kosten zijn echt heel erg afhankelijk van hoeveel opslag je hebt en wat je mogelijkheden zijn qua vervoer en aanpak. Groter inkopen is altijd voordeliger en zelf ophalen is meestal goedkoper dan laten brengen (zeer grote hoeveelheden daargelaten). Grote pakken zijn in verhouding een stuk goedkoper en je hebt er minder werk mee echter heb je een tractor of shovel nodig om ze te kunnen aanpakken. Bodembedekking is erg afhankelijk van hoeveel je paarden buiten staan maar ook hoe schoon je paard is kan zeker verschil maken. Als je heel goed weidemanagement hebt en je grond ook nog eens goed is zodat ze lang op het gras kunnen, scheelt dat in de kosten voor hooi. Etc etc. Wat en hoeveel je verder voert is helemaal afhankelijk van de pony, dat kan je nu echt nog niet zeggen. Algemeen zal een pony geen kilo's krachtvoer per dag eten maar op welk voer hij het goed doet is toch wel een kwestie van proberen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:37

Idd. Heel moeilijk in te schatten.
Hangt er erg vanaf hoeveel het bij jou in de buurt kost.
Maar onderschat de kosten niet voor het onderhouden van de weide.
Denk aan onkruid, bemesten (kalk ook bijv) sloten bijhouden, weidepalen neerzetten, ook je stroomdraad zal je op z'n tijd moeten vervangen. Eventueel maaien ook, van de plekken waar ze poepen en het gras niet eten.

Hoeveel pony's erop kunnen staan hangt er vanaf of je ze in de winter laat staan.
Denk er ook aan met het huren van de grond, je wsl geen klanten erbij mag nemen. (Onderverhuur)

En ook heel belangrijk: als het tegen valt of wanneer de verhuurder het stukje grond terug wil, zal je je pony of pony's anders moeten stallen.

Binkie_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 20:18

0000 schreef:
Kosten zijn echt heel erg afhankelijk van hoeveel opslag je hebt en wat je mogelijkheden zijn qua vervoer en aanpak. Groter inkopen is altijd voordeliger en zelf ophalen is meestal goedkoper dan laten brengen (zeer grote hoeveelheden daargelaten). Grote pakken zijn in verhouding een stuk goedkoper en je hebt er minder werk mee echter heb je een tractor of shovel nodig om ze te kunnen aanpakken. Bodembedekking is erg afhankelijk van hoeveel je paarden buiten staan maar ook hoe schoon je paard is kan zeker verschil maken. Als je heel goed weidemanagement hebt en je grond ook nog eens goed is zodat ze lang op het gras kunnen, scheelt dat in de kosten voor hooi. Etc etc. Wat en hoeveel je verder voert is helemaal afhankelijk van de pony, dat kan je nu echt nog niet zeggen. Algemeen zal een pony geen kilo's krachtvoer per dag eten maar op welk voer hij het goed doet is toch wel een kwestie van proberen.

Hoe het qua opslag zit weet ik niet helemaal. Voor het voer heb ik wel een redelijke plek gevonden, maar qua hooi en stro weet ik nog niet helemaal. Wel is er gewoon plek op het 'erf' om wat op te slaan, maar ik weet niet of het buiten kan staan? Hoe groot is groot inslaan?

Over het vervoer heb eigenlijk nog niet nagedacht. Opzich kunnen we het wel gewoon met een aanhanger ophalen, maar ik weet niet of dat groot genoeg is... Als we er van uit gaan dat ik waarschijnlijk niet groot in kan slaan. Ik heb ook nog niemand waar ik het vandaan kan halen, want ik weet niet echt hoe ik zo iemand het best kan vinden en waar ik op moet letten. dus heeft iemand daar nog tips bij?

Waarschijnlijk staan ze in de zomer 24/7 buiten in de wei. Voor in de winter weet ik nog niet wat ik wil. Wat is jullie ervaring voor in de winter met de wei? 24/7 buite laten staan of alleen overdag buiten en in de avond weer op stal?
Ik heb een keer ergens gelezen dat ze vlas aanraden zodat je het later weer kunt gebruiken als mest voor de wei. Heeft iemand hier ervaring mee?

Welke voer hebben jullie? En waarom hebbe jullie voor dit voer gekozen? Hoe doen jullie pony's het hierop? En wat doen jullie allemaal met jullie pony's?

sneeuwpop schreef:
Idd. Heel moeilijk in te schatten.
Hangt er erg vanaf hoeveel het bij jou in de buurt kost.
Maar onderschat de kosten niet voor het onderhouden van de weide.
Denk aan onkruid, bemesten (kalk ook bijv) sloten bijhouden, weidepalen neerzetten, ook je stroomdraad zal je op z'n tijd moeten vervangen. Eventueel maaien ook, van de plekken waar ze poepen en het gras niet eten.

Hoeveel pony's erop kunnen staan hangt er vanaf of je ze in de winter laat staan.
Denk er ook aan met het huren van de grond, je wsl geen klanten erbij mag nemen. (Onderverhuur)

En ook heel belangrijk: als het tegen valt of wanneer de verhuurder het stukje grond terug wil, zal je je pony of pony's anders moeten stallen.

Ik woon in Overijssel.
Is er iemand die hier ook woont en weet hoeveel de kosten ongeveer zijn?

In de zomer zou ik ze graag 24/7 op de wei laten staan en voor in de winetr weet ik nog niet. Ik zou graag jullie ervaringen willen horen, hoe jullie het doen. En hoe jullie het bevalt.

Ik huur de grond niet, maar ik mag er gewoon op staan mits ik zorg dat het goed onderhouden wordt. Het wordt op dit moment namelijk toch niet gebruikt en ik ken de mensen van wie de grond is. Is het dan nog steeds onderverhuur? Ook als de eigenaar erin meestemt dat er meerdere pony's op mogen staan.

Dat is nog wel een dingetje ja, maar als het echt dringend zou zijn kan ik het altijd nog bij mij op de manege stallen. Het is wel een stuk verder fietsen, maar het is mogelijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 06:18

Stro en onverpakt hooi kan niet buiten staan. In folie verpakte balen wel maar die wegen 300-500 kilo dus daar ga je ook materieel voor nodig hebben om het aan te pakken. Daarbij komt dat je een bepaalde voersnelheid moet hebben omdat een eenmaal geopende pak niet onbeperkt meer houdbaar is. Met 2-3 pony's voer je doorgaans te langzaam en ben je daarom aangewezen op droog hooi of kleinere pakken.

Laat ik er even vanuit gaan dat je niet beschikt over een tractor en niet voor een jaar kan inkopen. Dan ben je aangewezen op kleine (20-25 kilo) pakjes. Die kan je prima op een aanhanger halen. Je grootste probleem is dan het vinden van een leverancier die gedurende het jaar voldoende en goede kwaliteit kan leveren. In de zomer is het simpel genoeg om aan te komen, de winterperiode is lastiger en het is fijn als je van te voren weet dat je gewoon bij kan halen als het nodig is. Ga gewoon eens een rondje bellen langs de fouragehandelaren in de buurt en vraag wat ze kunnen betekenen. Kijk ook eens op marktplaats, daar staat regelmatig wat op aangeboden. Wat handig is om te weten is dat er steeds minder kleine pakjes worden gemaakt. Het kan lonend zijn om ook eens wat mensen te benaderen die grote pakken aanbieden, soms zijn zij namelijk best wel bereid om kleine pakken te laten maken als ze van te voren weten dat die afgenomen worden. Vraag in ieder geval specifiek naar de mogelijkheden om door het jaar heen af te nemen zodat je niet in de winter voor een verrassing komt te staan.
Indicatie voor kleine pakjes hooi is grofweg van 2,50 direct van het land halen tot 5,00 in de winterperiode per pakje. Verbruik zou ik schatten voor een D pony in de winter (gras verwaarloosbaar) op ongeveer driekwart pakje per dag, maar kan zeker meer zijn als je pony het nodig heeft.
Waar je op moet letten is stof, zeker bij droog hooi zit daar best veel verschil in van bijna niet stoffig tot een grote stofwolk als je het uitschud. Verder uiteraard jkk vrij! Afhankelijk van je pony kan je kijken voor meer of minder qua voedingswaarde. Simpel voorbeeld, er is vaak 'natuurhooi' te koop, bij ons komt dat bijvoorbeeld uit de uiterwaarden van de maas. Vaak mag er echter op die grond niet of nauwelijks bemest worden en word dat wel jaarlijks gehooid, met als gevolg dat er relatief maar heel weinig voedingswaarde in zit. Dat kan heel fijn zijn als je een sobere of gevoelige pony hebt maar kan ook zorgen voor tekorten als je onvoldoende bijvoert of je pony toch flink werkt. Ik geloof dat Pavo een ruwvoerscan aanbied, dan kan je wat opsturen en krijg je een analyse, best de moeite waard!

Qua krachtvoer is er zo ontzettend veel keus tegenwoordig...Ik heb alleen paarden maar voer voornamelijk Havens. Dat is makkelijk verkrijgbaar, goede kwaliteit en voldoende mogelijkheden dat ik voor ieder paard wel iets passends kan vinden. Echter heb ik bijvoorbeeld een oudje die slobber van Pavo erbij krijgt (want ja, die van Havens lust ie niet....) dus dan is dat maar zo. Persoonlijk zeg ik, begin gewoon met een goed A-merk dat in jouw omgeving goed te verkrijgen is. Kijk goed naar je dieren, pas aan waar nodig maar maak het niet te moeilijk. Maar er zijn genoeg mensen die daar anders over denken. Er is alleen al op bokt ontzettend veel te vinden over voer. Zeker weten interessant om je in te verdiepen, ook goed om je kennis te verbreden, maar laat je ook weer niet gek maken....Je hoeft niet mee te gaan in iedere hype en het is voor de meeste paarden echt niet nodig om nou net dat ene voer te vinden dat je een maand van te voren moet bestellen en alleen maar via die ene leverancier verkrijgbaar is, om maar even wat te noemen. Je kan het jezelf zo lastig maken als je wilt.

Stroprijs zit momenteel rond de 100 euro per ton, ook hier geld toch dat in verhouding de kleine pakjes ooit wat duurder uitvallen. Uiteraard is vlas of zaagsel (ongeveer 4,50 - 5,50 per pak) ook een optie als bodembedekking. Denk van te voren zeker ook na over afvoer van mest! Vraag zeker eens rond bij de boeren in de omgeving, soms komen ze het gratis ophalen en vooral met stro-mest zijn ze dan vaak blij.
Ik wil persoonlijk zeker niet structureel eigen mest gebruiken op de wei, je helpt daarmee de wormen cyclus nogal in stand houden. Echter ook dat is met goed ontwormingsbeleid natuurlijk wel op te vangen. Het duurt ook best even als je mest uitstrooit over de wei voor dat goed vergaan is, gedurende die tijd kan je de paarden er niet op zetten (want weinig gras, gaat pas groeien als de mest opgenomen is) dus dat lukt ook alleen als je in verhouding genoeg weide hebt. Injecteren bijvoorbeeld gaat in verhouding meestal sneller, al is eea ook weer afhankelijk van oa hoe nat het is (dan wel regen, dan wel sproeien). Goede mogelijkheid om te sproeien is sowieso echt een must wil je genoeg gras houden!! Kijk maar eens rond, degenen die de laatste weken niet hebben gesproeid hebben een compleet verdroogde wei.