mijn shet raakt niet gewend aan het bit. Is wel zadeldak en kan ermee wegstappen, mar het bit blijft ze op knagen en mee spelen waardoor ze alleen bereden kan worden met halster met als teugels halstertouw. Hoe moet ik dit aanpakken?
HorseTopShop
Geplaatst: 08-01-17 14:00
Knagen op het bit en ermee spelen is juist goed Zodra mijn paard dat doet, weet ik dat ze ontspannen gaat lopen.
Kun je een foto plaatsen als je shet het hoofdstel aan heeft?
Eileen_
Geplaatst: 23-01-17 15:03
Nee is niet juist goed mensen. Knagen betekent irritatie.. dat is iets wat echt de wereld uit moet worden gehelopen. Er is een groot verschil tussen kauwen en een ontspannen kaak. Sommige paarden spelen/ knabbelen wel voorzichtig op het bit. Maar dat is heel iets anders dan op het bit kauwen, wat paarden bijna altijd wel doen in t begin. Wat wij doen met een paard die nog aan t bit moet wennen, is hem er voor een paar uur mee laten staan (er wel voor zorgen dat hij nergens aan vast kan komen te zitten met t hoofstel), gewoon in de wei of bak bijvoorbeeld. Beste is nog als je hem wat eten geeft, hooi bijvoorbeeld. Dat doe je een paar keer en zo raken ze er goed aan gewend.. dan is t gewoon een deel wat bij ze hoort. Pas als ze het bit zo accepteren kan je beginnen met druk er op geven, flexing dus. Vooral lateral flex begin je mee, daarna kan je beginnen met sturen en stoppen. Zorg ervoor dat het bit niet te strak staat, er mogen GEEN rimpels bij de mondhoeken zitten.. wat er vaak wordt gezegd met 2 rimpels bij de mondhoeken is niet waar. Dan heb je namelijk altijd druk op de mond, ook wanneer je niks vraagt. Is ten eerste niet fijn voor je paard natuurlijk, maar daarnaast haalt het ook heel veel gevoeligheid weg.