Dierenbescherming bellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loic_N

Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:11

Hoi,
Ik twijfel of ik de dierenbescherming moet bellen.
De pony staat er zo bij:
Alleen, een emmer die 2 keer per dag word gevult, 1 keer per dag beetje hooi, geen schuil hokje, te lange hoeven, eens per half jaar naar smid, niet wormen kuur,staat alleen,
Moet de dierenbescherming ingelicht worden?

Blackberry28

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:41

Hoe weet je dit zo precies als ik vragen mag, want lijkt me niet dat je 24 uur zicht hebt op een andermans pony?

Loic_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:44

flappie28 schreef:
Hoe weet je dit zo precies als ik vragen mag, want lijkt me niet dat je 24 uur zicht hebt op een andermans pony?

Ik zag de pony een keer, dag erna liep er een meisje bij. Bleek een verzorgster te zijn van de pony. Ze heeft me alles uitgelegd. Zelf komt ze maar 1x in de 2 weken omdat ze niet vaker kon.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:52

ehhh.. is hij dun?
Zo verschrikkelijk klinkt het nou ook weer niet naar mijn idee, maar lastig in te schatten zo over het internet natuurlijk.

Ik had vroeger ook een verzorgpony die alleen stond, zonder gras. Dit omdat hij ontzettend gevoelig was voor hoefbevangenheid en met een klein beetje gras zou hij al hoefbevangen kunnen worden. Veel geklaag van omstanders (incl ik en m'n moeder voordat m'n ma naar de boer toestapte en ik hem dus als verzorgpony kreeg). Het is niet altijd zoals het lijkt...

Loic_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:56

Eileen_ schreef:
ehhh.. is hij dun?
Zo verschrikkelijk klinkt het nou ook weer niet naar mijn idee, maar lastig in te schatten zo over het internet natuurlijk.

Ik had vroeger ook een verzorgpony die alleen stond, zonder gras. Dit omdat hij ontzettend gevoelig was voor hoefbevangenheid en met een klein beetje gras zou hij al hoefbevangen kunnen worden. Veel geklaag van omstanders (incl ik en m'n moeder voordat m'n ma naar de boer toestapte en ik hem dus als verzorgpony kreeg). Het is niet altijd zoals het lijkt...

Niet te dun, maar de pony is pas 6, als hij hier tot z'n 20 moet staan wens ik m veel succes met vervelen en z'n hoedjes ect... Maar bedankt voor je bericht! :)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:19

Je kunt toch gewoon even bellen en vragen hoe en wat? Ze nemen dat beestje heus niet in beslag gelijk. Wellicht kan er een gesprek komen met de eigenaar en moet hij bijvoorbeeld beschutting etc regelen. Liever een keer teveel als te weinig bellen hoor. Er is nog teveel en genoeg dierenleed in Nederland.

Loic_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 14:24

dushishoeve schreef:
Je kunt toch gewoon even bellen en vragen hoe en wat? Ze nemen dat beestje heus niet in beslag gelijk. Wellicht kan er een gesprek komen met de eigenaar en moet hij bijvoorbeeld beschutting etc regelen. Liever een keer teveel als te weinig bellen hoor. Er is nog teveel en genoeg dierenleed in Nederland.

Dus wel bellen. Ik snap dat ze de pony niet meteen meenemen hoor en dat ze misschien eerst de eigenaren vragen om wat te verbeteren aan het leven van de pony

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:27

Je zou ook de eigenaar eens kunnen vragen naar de achterliggende reden, Alvorens de dierenbescherming er op af te sturen.
Mocht je daar niet mee verder komen dan kan dat altijd nog

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:31

De dierenbescherming bellen en hun de uitleg geven. Vinden zij dit niet goed gaan ze polshoogte nemen. Nadat ze dat gedaan hebben informeren ze de eigenaar en luisteren naar zijn of haar verhaal. Is dit een goede uitleg dan laat de dierenbescherming het liggen en noteert de gegevens. Mocht het zo zijn dat rr geen goede reden voor us krijgt de eigenaar de kans dit te veranderen. Bellen is nooit mis

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:34

Dierenbeschermin vind ik in dit geval overdreven. Neem liever contact op met de eigenaar. Hij wordt elke dag gevoerd en krijgt 'zelfs' hooi en gaat naar de smid (al is het te weinig). Dat is in mijn ogen nog geen dierenmishandeling. Hij staat tenminste buiten en niet opgehokt in een smerige stal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:45

Zou eerst de eigenaar proberen aanspreken en meer info inwinnen. Als de evrzorgster maar 1x per 2 weken komt, dan is ze ook niet op de hoogte van alles/

2x/dag voer (ook al is het mss niet de beste voeding of ideale verhouding) is niet bepaald een teken van verwaarlozing, zeker als de pony niet mager staat.
Niet ontwormen hoeft ook niet slecht te zijn, ik ontworm ook alleen maar wanneer ik vermoedens heb dat het nodig is...
Paarden van mijn vriendin zien ook maar 2x/jaar een smid van dichtbij, als ze hem vaker laat komen doet hij er toch niks aan.

Dus eerst de info uit de eigenaar zijn mond horen en niet via via

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:00

Ik heb ooit een 'soortgelijk' topic geopend.

Mijn verzorgpaard stond naast een mooi weiland waar ook zijn half zusje op stond. Paard is gekocht bij de boer van wie dit land was. Een man met een hart voor zijn dieren. Dieren liepen 27/7 buiten, nooit op stal, waren weinig in handen en konden daar echt wel lekker paard zijn.
De boer kwam ik daarvoor regelmatig tegen, maar als ik hem 3 weken niet zag was het ook niet raar.

De paarden van de boer, en die van mij snuffelden altijd lekker met elkaar, hinnekten naar elkaar, reageerden op elkaar.. Ik ging een keer met hem grazen, langs die weilanden. De paarden van de boer kwamen op ons af, en na een paar minuten merkte ik dat er 1 niet goed liep, en ze alle 4 enorm lange hoeven hadden.
Ik had er foto's van gemaakt, en ben een week later weer langs geweest. Helaas was er nog niks aan de hoeven gedaan.

Ik heb toen ook advies gevraagd op bokt. Wat moest ik hier nu mee? Ook hier kreeg ik het advies te bellen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de foto's door te sturen naar de eigenaresse van mijn verzorgpaard. Zij bleek het telefoon nummer van de boer te hebben, maar via via ook die van zijn zoon.
Zij heeft zijn zoon gesproken en de boer bleek erg ziek te zijn en niet naar zijn paarden te kunnen. De zoon had de zorg van de dieren op zich, maar totaal geen verstand van paarden. Hij gaf ze te eten en dat was het eigenlijk wel.

Na dit gesprek is er binnen een week een smid bij de paarden geweest.
Als het niet via deze weg opgelost had kunnen worden had ik zeker de DB gebeld. Zij kunnen er achteraan wie de eigenaar is, en mocht er bijvoorbeeld wat met de eigenaar zijn gebeurd kunnen zij zorgen dat het dier de juiste zorg krijgt.
Nu is dat in dit geval niet het geval, maar indien je het niet via een directe weg kunt navragen, zou ik gewoon de DB vragen om advies.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:44

Ik heb ook een keer 144 gebeld voor de hoeven van de buurpony's. Mijn buurman luistert toch niet naar mij voor zulke dingen(wel als ze ziek zijn). Een week later waren ze bekapt en de schaapjes ook, want die hadden ook te lange hoeven. Wel vraagt mijn buurman zo ongeveer elke zomer of dat wat mijn pony onder een deken doet staan ook besmettelijk is voor andere pony's(mijne heeft zomereczeem). Dus begaan is hij zeker wel met zijn dieren, hij erkent alleen het niet als er een hoefsmid bij moet. Een paar jaar daarvoor hadden ze schurft en toen is hij wel op advies ermee naar de da geweest en toen zijn ze ook behandeld, dus zo heel slecht is hij niet. Alleen erg koppig. Dus ik zeg liever een keer te vaak gebeld dan niet. Zij geven de eigenaar toch wel een waarschuwing op de deur eerst.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:53

Staat de pony nog in een grote groene wei of een paddock/ zwart gelopen stuk?
Over wat voor type pony gaat het?
Kan de pony nog uit de sloot drinken (wanneer het niet dichtgevroren is)?

Allemaal punten die nu niet naar voren komen in je tekst.

Ik zou ook niet gelijk 144 bellen maar eens bij de boer langsgaan.