Wat moet ik vragen voor een pony beleren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noompje901

Wat moet ik vragen voor een pony beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:46

Op de manege waar mijn moeder les geeft hebben zij een miskoop gedaan, ze hebben een appeloosa merrie gekocht, zonder enig verstand te hebben van de paardenhandel. Ze hebben haar gekocht zonder haar uit te testen terwijl ze voor de manege is, het blijkt dus dat de pony alleen zadelmak is, ze loopt dan ook zo en heeft het zadel nog niet eens geaccepteerd, ze begint te enorm te bokken met het longeren met het zadel erop.

Nou heb ik mij aangeboden om met de pony aan de gang te gaan,(mijn familie en ik hebben altijd al paarden beleerd enz. Die werden daarna weer verkocht, de winst werd verdeeld) Ik ben dan ook al drie keer met haar bezig geweest in ongeveer 3 week tijd. Ze is heel eenkennig en totaal niet gemeen. Ik kan er alles mee in de stal en bij andere mensen durft ze niet in de buurt te komen en/of draait ze der kont toe. (Ze probeert niet te trappen)

Wij (mijn moeder en ik) hebben dus ook tegen diegene gezegd die telkens bij ons is om te kijken hoe het gaat. Dat drie keer per week voor haar eerst echt het maximum is, gister heeft de ''eigenaar'' ons dus gestuurd of ik haar 3 keer in de week zou willen rijden, anders had wist ze wel iemand anders die dat zou willen doen.

Nou vindt ik het dus een geweldige pony en zou ik er heel graag mee aan de gang willen,maar niet voor drie keer in de week en wat moet ik hier voor vragen? Wij denken aan 25/per keer, is dit te veel of is dit bedrag prima? Wij doen dat daar op de manege, Ik zit dan ook met school, ik zit nu in mijn examen jaar en ik heb een baan, en wij hebben onze eigen paarden, dus ik moet er wel veel tijd voor over maken.
Laatst bijgewerkt door noompje901 op 03-01-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Re: Wat moet ik vragen voor een pony beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:51

Ik denk dat afhankelijk van wat je doet met het paard, het beste een bedrag per week kunt nemen. Het paard zal soms gewoon niet meer als 2 x per week aan het werk moeten (ivm het verwerken van de psychische stof) en een andere week zal het heel nuttig zijn om elke dag even 10 minuten het zadel erop te leggen.

50-70 euro per week lijkt me dan heel redelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:54

De vraag is of een eenkennige pony wel gelukkig zal worden op een manege? Lijkt mij niet dat ze daar op haar plek is dan...

Maar ik zou ongeveer 15 euro per uur aanhouden. Is ver boven het minimum loon en toch netjes. Neem aan dat het zwart gaat?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:57

Ik betaal 10,- per keer... en dit voor iemand die hoog in de sport rijdt en meerdere paarden voor stallen beleerd. (Overigens had ik bij haar wel 25,- per keer verwacht maar dit viel dus veeel lager uit)
Ik vind 25,- echt veel te veel ook gezien je leeftijd en denk dat je ervaring ook nog niet heel groot is. 5/10 euro max. Als ze eigenaar er uberhaupt voor wil betalen aangezien ze dus ook een ander heeft eventueel?

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:59

Wij willen er zelf er ook niet meer dan 2x per week er mee bezig :) Het blijkt wel weer dat hun er dus totaal geen verstand van hebben als ze de drie keer per week het maximum echt letterlijk opnemen...
Zij denken dan ook dat zij een manege pony is binnen een jaar tijd...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:03

Ik vind 25€ ook echt heel veel voor zwart en niet professioneel. Ik betaal 20€ bij een officiële stal bij iemand die daar ook echt voor opgeleid is?

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:04

kwa niveau wil het makkelijk hoor ik van verschillende, ik beleer paarden en ponys eigenlijk al vanaf jonge leeftijd en breng ze allemaal in de sport uit, ik heb Z gesprongen bij de ponys en dressuur onderling (op wedstrijd niveau gejureerd) M1 en officieel L1 bij de paarden en ponys. En ik krijg daarbij hulp van mijn moeder dat Z dressuur heeft gereden en M springen. en zij is ook al vanaf jonge leeftijd paarden en ponys aan het beleren.

Wij vinden haar ook totaal geen manege pony, maar wat hebben wij daar van te zeggen.... We hebben het al wel een paar keer gezegd dat dit totaal geen manege pony is en dan gaan zij er niet over in.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:06

noompje901 schreef:
Wij willen er zelf er ook niet meer dan 2x per week er mee bezig :) Het blijkt wel weer dat hun er dus totaal geen verstand van hebben als ze de drie keer per week het maximum echt letterlijk opnemen...

Als dat laatste de mentaliteit is van de stal dan zou ik mijn goede naam er niet aan bevuilen en ze veel succes wensen...

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:09

Neon schreef:
noompje901 schreef:

Als dat laatste de mentaliteit is van de stal dan zou ik mijn goede naam er niet aan bevuilen en ze veel succes wensen...

Niet van de stal vooral van de persoon die erover gaat. En ja ik ben daar wel mee eens, wij waren eerst al lid van die manege en zijn over gestapt op een betere manege, met een betere mentaliteit. ;) Alleen mijn moeder geeft er nog les, omdat er in de lessen wel serieuze wedstrijd klanten zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:12

Ik betaal 150E per week voor beleren incl vol pension (en door iemand die op goed niveau rijdt/les geeft en al veel paarden rustig heeft beleerd).
Voor dat geld komt het paardje dagelijks (korte tijd) in handen (longeren/stappen/lange lijnen en beleren).
Met 4- 6 weken is het paardje dan goed zadelmak (kun je rond sturen in de bak stap/draf) en een stukje galop.

Ik heb liever met beleren, dat een paard elke dag 10 minuten aan "het werk" is dan 2x per week 30 min.
Elke dag even het zadel erop en 5-10 minuten longeren, is voor de meeste paarden beter.
Na een week is dat al helemaal normaal, maar als je maar 2x per week dat doet, ben je zo weer weken verder.

Met moeilijke/gestreste paarden deed ik dat vaak zelfs 2 x per dag.
Even in handen, 's morgen alleen even rondzwieren aan een longe zonder poespas, 's middag met zadel/longeersingel.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:50

Omdat HAW vooral bedoeld is om foto's te plaatsen en daar rijtechnisch commentaar op te geven verplaats ik dit topic naar een ander deel van Bokt, nl. naar PP.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:56

Dat je Z hebt gereden betekend niet dat je meteen (super) ervaren bent. :+

€10 euro per keer max.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:58

Nouja, wij vragen voor losse dagen €20 per uur (excl. evt reiskosten) en voor een maand volpension €450. Dus die €25 wat je in gedachte heb is zo gek nog niet hoor. Ook al zou je niet prof zijn, er blijven risico's aan zitten dat zou je niet willen voor maar een paar eurotjes toch? Als ze de pony ergens heen moeten brengen zijn ze waarschijnlijk meer kwijt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:24

dynara maar jullie werken professioneel? Verzekering en aansprakelijkheid zijn zaken die bij een prof als het goed is, goed geregeld zijn en zitten bij de prijs in. Ik zou hier als eigenaar nooit aan beginnen voor dat geld.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:24

DatBenIkNou schreef:
dynara maar jullie werken professioneel? Verzekering en aansprakelijkheid zijn zaken die bij een prof als het goed is, goed geregeld zijn en zitten bij de prijs in. Ik zou hier als eigenaar nooit aan beginnen voor dat geld.

We zijn inderdaad verzekerd, zal wel moeten met een bedrijfje. Ook voor me eigen mocht er iets gebeuren en natuurlijk voor het paard van een ander :j (gelukkig nog nooit iets ernstig gebeurt en dat wil ik ook zo houden hihi)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:19

Ik heb jarenlang paarden zadelmak gemaakt en aangereden. En 25EUR kreeg ik als jong kereltje al.
Uiteindelijk riskeer je best veel en goed zadelmak maken en aanrijden is een belangrijke stap en vaak tekenend voor het de rest van het paardenleven. Wedstrijdniveau zegt vaak weinig over het al dan niet vakkundig zijn op dat gebied.

Voor 3 keer per week zou ik 60-80 euro toch correct vinden. En anders zoeken ze maar iemand anders moet je denken. Geen hand maar een land vol paarden! Succes

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:22

Change3x schreef:
Dat je Z hebt gereden betekend niet dat je meteen (super) ervaren bent. :+

€10 euro per keer max.

Daarvoor zou ik echt niet aan de slag gaan, dat is toch niet reëel?

Je moet hiervoor naar en van de manege reizen en je uren er in steken, je bent zo 2 a 3 uur verder (incl reistijd) per keer. Dat kan toch nooit uit zelfs al doe je het zwart, dan hou je amper 3 - 4 euro er per uur aan over.

Ik zou een weekprijs afspreken.
Wil de manege niet betalen hebben ze pech, voor niets gaat de zon op.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:41

Ik betaal 25 euro per keer voor een professional aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:44

JosjeDZ schreef:

Een prof ? Maar 25 euro voor ruim een uur werk + nog een half uur reistijd ( ga ik even van uit dat degene dichtbij woont ).
Daar gaat nog 60% belasting ed vanaf ( verzekeringen , kleding kosten, factuur etc etc)
dan verdient deze persoon dus minder dan 10 Euro per uur ...
Een prof , lijkt me echt heel onwaarschijnlijk

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:46

MariekeB schreef:
JosjeDZ schreef:

Een prof ? Maar 25 euro voor ruim een uur werk + nog een half uur reistijd ( ga ik even van uit dat degene dichtbij woont ).
Daar gaat nog 60% belasting ed vanaf ( verzekeringen , kleding kosten, factuur etc etc)

Die van mij woont 10 min verder van mijn paard. Die doet mijn paard wanneer ze haar wedstrijdpaarden of van de stallen waar ze beleerd heeft gedaan of tussendoor. Zij is overigens maar een halfuurtje bezig dus is ook zo weer weg. Ze komt wanneer zij kan en dat is echt ideaal.

Ben wel benieuwd wat die andere dan vraagt die ze daar ook op het oog hadden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:49

10 euro vindt ik er weinig.
Is je moeder iedere keer aanwezig en helpt/begeleid ze jouw met de pony? Dan zou ik toch zeker 25 euro vragen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:54

Voor een professional zou ik best €25,- per uur/keer willen betalen, maar voor een 16-jarige met niet bijzonder veel ervaring zou ik dat echt niet neerleggen. Ik zou €15,- per keer dan een heel reëel bedrag vinden, dat is nog ver boven het minimumloon en echte reiskosten heeft een 16-jarige natuurlijk niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:57

Als ze al iemand anders hebben die het ook wil doen, is het dan wel de bedoeling dat ze gaan betalen in hun ogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:09

Lienek schreef:
MariekeB schreef:

Die van mij woont 10 min verder van mijn paard. Die doet mijn paard wanneer ze haar wedstrijdpaarden of van de stallen waar ze beleerd heeft gedaan of tussendoor. Zij is overigens maar een halfuurtje bezig dus is ook zo weer weg. Ze komt wanneer zij kan en dat is echt ideaal.

Ben wel benieuwd wat die andere dan vraagt die ze daar ook op het oog hadden?

aha, ja dat scheelt natuurlijk een heleboel. Heerlijk zo'n regeling
Ik betaalde voor het laten trainen van m'n paard door een prof ( Grandprix) 250 Euro per week inclusief stalling verzorging buiten zetten etc etc ( daar op locatie tijdens mijn vakantie ) .

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:47

bulck schreef:
Ik heb jarenlang paarden zadelmak gemaakt en aangereden. En 25EUR kreeg ik als jong kereltje al.
Uiteindelijk riskeer je best veel en goed zadelmak maken en aanrijden is een belangrijke stap en vaak tekenend voor het de rest van het paardenleven. Wedstrijdniveau zegt vaak weinig over het al dan niet vakkundig zijn op dat gebied.

Voor 3 keer per week zou ik 60-80 euro toch correct vinden. En anders zoeken ze maar iemand anders moet je denken. Geen hand maar een land vol paarden! Succes

Zwart, meisje van 16 jaar, zónder de nodige verzekeringen en opleidingen? Kom op ff zeg??!!