Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
PowerOfZoef schreef:Ik herken het. Bij mijn verzorgpony een fietspad en veel ruimte aan de zijkant dus makkelijk om te rijden zonder last van de fietsers te hebben. Maar zo´n 4 meter daarnaast is een autoweg waar ze 60 mogen rijden geloof ik... Meerdere malen last gehad van mensen die extra gas gaven en toeteren. Ook een motor die snel voorbij sjeest om dan weer af te remmen en hetzelfde te doen. Nou is het een schat van een beest en kijkt niet eens op, maar het is alsnog heel vervelend om te weten dat mensen zich zo kunnen reageren. Een eindje verderop is er een oversteek pad naar het bos. Ik was duidelijk te zien (stopte een paar meter voor de weg) maar meneer in de auto besluit super snel voorbij te rijden en dichterbij te komen dan nodig was. Dan word ik soms zo boos. Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel rekening houden met paard en ruiter.
Jupinkle schreef:Die vrachtwagen mag hier ten eerste al helemaal niet komen, want het is een weg midden in het platteland, dus geen idee wat hij hier kwam zoeken. Waarschijnlijk om files te vermijden.
Jupinkle schreef:Delphi: Hij reed echt wel te hard. Maar snap dat het met zo'n ding niet gemakkelijk moet zijn. Maar er zijn geen boerderijen daar in de buurt dus hij had daar echt niets te zoeken. Heb er in al die jaren dat ik daar dagelijks voorbij kom nog nooit een vrachtwagen gezien.
Er zal in het algemeen ook gewoon meer aandacht besteed moeten worden aan hoe je moet omgaan met alle weggebruikers. En de ruiters niet als minderwaardig maken.
JoyCiej007 schreef:Jij hebt niet te bepalen of iemand daar wat te zoeken heeft of niet.
Hij zal er vast niet rijden om gewoon voor de lol een endje te gaan toeren, denk je niet?
Natuurlijk is zijn gedrag niet goed te praten.
Maar hij mag daar gewoon met zijn vrachtwagen rijden, of het nu platteland is of niet, of er nu boerderijen in de buurt zijn of niet; hij mag daar gewoon komen, en heeft daar net zoveel of zo weinig te zoeken als iedere andere weggebruiker.
en gingen verdorie zelfs stilstaan
. Tja, die waren de verhalen gewend zoals door TS beschreven en wij reden altijd tussen het zeer drukke verkeer waar de paardjes overigens weinig om gaven.
Maar zal in Nederland misschien hetzelfde zijn. Dat is wel heel aangenaam als ze zoveel rekening met je houden. Had ik hier ook graag gehad 
ik heb vorig jaar gehad dat ik een stuk of 4 bussen tegenkwam. Zij kwamen tegemoet en remde allemaal netjes af, één zelfs tot stilstand. Hielden netjes in de gaten of het wel goed ging. nu was de weg breed genoeg dus vond mijn paard het ook niet zo eng (als zo'n hoog gevaarte daarentegen dan heel dichtbij langs komt rijden vindt hij het wel eng). Maar dat vind ik dus heel netjes.
pien_2010 schreef:In NL is dus sprake van een enorme vervreemding van mensen als het om dieren gaat en een enorme verhuftering van de fatsoensnormen en rekening houden met elkaar.
Brainless schreef:pien_2010 schreef:In NL is dus sprake van een enorme vervreemding van mensen als het om dieren gaat en een enorme verhuftering van de fatsoensnormen en rekening houden met elkaar.
Klopt; er zijn ook genoeg ruiters die hun dier inzetten om afremmen af te dwingen.
Zij gaan rustig midden op een 80km weg rijden om te zorgen dat auto's wel moeten afremmen.
Pas als dit in hun ogen een gepaste snelheid is, gaan ze opzij om de auto door te laten.
Delphi schreef:Dat is inderdaad behoorlijk asociaal. Tenzij het enkel bevoegd voor bestemmingsverkeer is mag de vrachtwagen daar gewoon komen. Het kan trouwens prima dat de vrachtwagen in de buurt moest zijn. Wij hebben een akkerbouwbedrijf en wonen ook achteraf en je moet eens weten wat een vrachtwagens hier komen (diesel brengen, aardappelen/uien/knollen laden, meststoffen/gewasbeschermingsmiddelen brengen e.d.).
Dat de vrachtwagen niet opzij gaat is begrijpelijk. Een vrachtwagen (helemaal geladen) is zwaar en zakt zo weg in de berm. Met onze trekker en volle kar gaan wij ook niet opzij voor auto's. Natuurlijk minderen wij wel vaart of staan stil op smalle stukken om veilig te passeren bij tegenliggers. Ook lijkt het door de omvang en geluid van een vrachtwagen als snel dat hij harder rijdt dan daadwerkelijk het geval is.
Bij paarden ga je er inderdaad wel vanuit dat medeweggebruikers snelheid minderen en rustig en ruim passeren. Iedereen kan bedenken dat je zwakkere verkeersdeelnemers zoals paarden, maar ook kinderen en fietsers e.d. ruim en rustig moet passeren.
Ik denk dat er in het algemeen weinig respect is voor elkaar in het verkeer. Maar er is ook gewoon een hoop onwetendheid. Hoe vaak een schone blinkende auto veracht dat wij met onze trekker en volle kar met een wiel de berm in gaan. Ze beseffen niet dat als we wegzakken we zo op de kop de sloot in kunnen gaan.
Laatst een auto die netjes stopte toen mijn dochtertje en wat groepsgenootjes op hun pony's passeerden. Hij zette zelf zijn motor uit. Erg netjes, had niet eens gehoeven. Alleen startte hij de motor toen de laatste pony net enkele stappen gepasseerd was. Natuurlijk allemaal met de beste bedoelingen, want veel weggebruikers zijn niet bekend met paarden en hun gedrag.
En ik denk dat sommige ruiters ook irritatie opwekken door i.p.v. opzij te gaan midden op de weg gaan rijden als er verkeer aankomt om ze zo te dwingen te stoppen of er achter te blijven. Ook als dan het verkeer erg rustig achter ze rijdt of ruim voor ze stil staat, blijven sommige nog een tijd midden op de weg rijden.
Ik heb ruiters op de weg soms zulke gevaarlijke en domme capriolen uit zien halen. Daarmee verpesten zij het natuurlijk ook voor ruiters die wel netjes opzij gaan voor verkeer.
. En vervolgens zeggen tot paarden er helemaal niet mochten komen. Nou ben toen verstandig geweest en heb niets gezegd reed er dagelijks omdat je moet oversteken om van ruiterpad te wisselen.