Geen respect voor paarden in het verkeer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jupinkle

Geen respect voor paarden in het verkeer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 17:07

Ik was deze middag met mijn moeder onderweg naar mijn paardjes. We moeten een redelijk lange en smalle weg uitrijden. Onderweg rijden we ook langs een manege en daar kwamen we vandaag nogal iets tegen. In die manege moet je met je paard even over de weg om je paard in het weiland te zetten. Zo dus ook iemand die dat vandaag deed.

Vandaag was er al een iets oudere man met zijn twee friezen op die weg om ze uit het weiland te halen. Wij passeerden de twee paarden rustig en met voldoende afstand. En toen kwam er in onze richting (en dus ook de richting van de man met de twee friezen) en zeer grote vrachtwagen aan in volle vaart. Die vrachtwagen mag hier ten eerste al helemaal niet komen, want het is een weg midden in het platteland, dus geen idee wat hij hier kwam zoeken. Waarschijnlijk om files te vermijden.
Maar verder... Deze vrachtwagen nam 3/4 van de weg in beslag en toen wij passeerden met hem, lag onze auto al bijna in de sloot. Hij kwam er ook in hoog tempo aan. Ik schat dat hij ongeveer 60 km/h reed terwijl het op deze weg met veel bochten het niet verstandig is om meer dan 50 km/h te rijden. Ik dacht toen al in mezelf, die man met zijn paarden gaat een probleem hebben... Na het passeren met de vrachtwagen reed mijn moeder rustig verder en ik was ondertussen aan het kijken in de zijspiegel, om te kijken of dat wel ging lukken met die paarden. Het verwonderde mij dat de chauffeur van de vrachtwagen niet vertraagde. Hij vertraagde pas toen hij op enkele meters afstand was van deze paarden, toen hij zag dat hij ze waarschijnlijk ing raken. Ik had aan mijn moeder gevraagd of ze even wou stoppen aan de zijkant, want ik wist al dat dit niet goed zou gaan. Ik stap uit en het paard dat aan de kant van de vrachtwagen was (dus in de linkerhand van de man) schrikt! Ik zag dat het halstertouw gelost was en het paard dus midden op de weg los stond. Gelukkig was het paard enkel geschrokken en niet in paniek weggelopen. Pas dan stopte de vrachtwagen eindelijk. De man kon gelukkig het paard snel terug vangen en heeft de paarden terug in de dichtstbijzijnde weide gezet, om ze even te laten bekomen. De man begon de chauffeur erop aan te spreken, maar die reed gewoon door, zonder uit te kijken of hij de man niet zou raken.

Gelukkig zijn er geen gewonden en is iedereen er met de schrik van afgekomen. Maar het had veel erger kunnen aflopen natuurlijk. Wat als de vrachtwagen te weinig remafstand had en het paard had aangereden? Ik mag er niet aan denken. Op die weg komen ook soms jonge ruitertjes met hun pony's (met begeleiding) die op buitenrit gaan, en wat als die schrikken en de kinderen vallen met hun hoofd op het asfalt?

Dit is waarschijnlijk ook nog wel niet het enige verhaal van zo'n situaties dat je hebt gehoord/gelezen. Mogen wij dan met onze paarden de weg niet meer op komen omdat er zo'n onbeschofte bestuurders rondrijden? Ik vraag me af hoe moeilijk het is om even je snelheid aan te passen en wat afstand te nemen? Blijkbaar heel moeilijk. Als iedereen een beetje rekening zou houden met de anderen in het verkeer, dan zouden er veel minder ongelukken zijn denk ik. Wat denken jullie?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Geen respect voor paarden in het verkeer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:26

Helaas heeft de gemiddelde weg gebruiker niet zoveel respect voor dieren. Had laatst dat ik op het ruiterpad reed en dat een peleton aan moutain bikers mijn paard en mij aan reed. Hoe stom kun je zijn met 10 man op een knol inrijden maar goed. De colonne bleef twee aan twee fietsen waarvoor geen ruimte was. Paard was gelukkig niet flink in paniek maar het was wel zijn tweede keer buiten. Hij had wel tegen eentje tegen het wiel aan getrapt omdat hij opzij wilde springen. Heb toen de betreffende moutain biker duidelijk gemaakt dat hij geluk had en daar niet mocht komen. Gelukkig had paard lief alleen een krasje.

Mijn vorige paard heeft een keertje met der kont op de moterkap gezeten omdat iemand met een jeep het ruiterpad op crosste. Deze dacht mij even in te halen en afstand verkeerd in geschat. Deze jeep hoorde bij een recreatie bedrijf wat ik kende. Gelukkig zat de eigenaar in de jeep die er achteraan reed en zag het allemaal gebeuren. Nadat hij mijn paard had nagekeken had hij de chauffeur in de eerste jeep het stuur ontzegd en iemand uit zijn jeep erin gezet. Ik kon ook bellen mocht er toch iets ernstigs aan de hand blijken achteraf. Beste man had zelf ook paarden.

Ook heb ik regelmatig van die ouwe vellen op hun elektrische fietsen die strak langs mijn paard zoemen. Dan bedenk ik me altijd dat ik blij ben met de makke paarden die ik heb. En als een auto asociaal voorbij wil zoeven ga ik mooi asociaal midden op de weg rijden dat de auto wel moet afremmen.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:27

Ik ben het helemaal met je eens! Heb zelf ooit in een soort gelijke situatie gezeten.

Ik reed langs het kanaal op de dijk, dus rechts het kanaal en links stond een soort nood aggregaat te brullen, nou heb ik gelukkig een paard wat zich niet gauw drukmaakt. Er kwam een kraan aanrijden in tegengestelde richting, met zijn bakken voorop en een aanhangwagen erachter, het geheel maakte best veel herrie. Ik kon mijn paard niet de ruimte in sturen door die aggregaat. De kraan remde niet af en reed zeker 50, toen hij, net voor me, wel afremde deed de bestuurder zijn raam open en snauwde: "je had toch ook aan de andere kant kunnen gaan rijden". Dus ik, een beetje verbaasd, "je had toch ook kunnen remmen". Gelukkig heb ik dus een paard wat zich niet snel druk maakt, maar anders had ik nog weleens in het kanaal kunnen belanden...

Edit: met de boeren in de omgeving gaat het overigens wel goed. Die gaan aan de kant, ik ga aan de kant. Helemaal netjes!

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 17:44

Wat een verhalen!
Als ik mijn paarden uit de 24/7 weide haal in de zomer, dan moet ik ook over de weg. Gelukkig een straat waar weinig auto's komen. Maar veel fietsers en wielrenners. En wat een dikke nekken zijn dat zeg! Die denken echt dat ze alleen zijn! Ik loop dan met men twee paarden in de hand en zij zijn wel braaf maar nemen ook een groot deel van de weg in. Die wielrenner die op een dag eens achter men paarden en mij reed, zette zijn armen wat breder en port mijn merrie met zijn elleboog in de buik. Zij springt opzij natuurlijk, tegen men ander paard aan. Gelukkig niks voorgevallen...

Dan ook nog eens toen ik met men merrie alleen aan het stappen was over een onverharde weg in het bos met veel putten. Mijn merrie was toen nog niet zo verkeersmak, maar ik was aan het oefenen in het bos. Komt daar in één keer een camionette aan met een rammel aanhangwagen aan. Het was daar ook redelijk smal dus mijn merrie werd wat in het nauw gedreven en ging dus recht omhoog. Ik ervoor staand met een kort touwtje en toen ze naar beneden kwam een hoef op men arm. Enkel een blauwe plek aan overgehouden. Maar toen men merrie omhoog ging stopte hij gelukkig en liet me rustig passeren.

Om dan nog maar te zwijgen over loslopende honden op het ruiterpad.
Was met men merrie en een andere pony over het ruiterpad aan het wandelen. Was er iemand zijn hond aan het laten zwemmen door takken in het water te gooien. Paarden waren al wat allert door die plons constant. Wij kwamen eraan en riepen om de hond even vast te houden. We werden genegeerd. Wij verder stappen en nog eens roepen. Weer genegeerd. Gooit die vrouw de stok in het water en roept 'Pakken'. Die hond dacht serieus dat hij onze paarden moest hebben... Gelukkig bijna op onze paarden gesprongen dacht de hond oei dat is geen stok en stopte. Onze paarden helemaal in de stress. En die vrouw wou de hond nog steeds niet aanlijnen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:59

Dat is inderdaad behoorlijk asociaal. Tenzij het enkel bevoegd voor bestemmingsverkeer is mag de vrachtwagen daar gewoon komen. Het kan trouwens prima dat de vrachtwagen in de buurt moest zijn. Wij hebben een akkerbouwbedrijf en wonen ook achteraf en je moet eens weten wat een vrachtwagens hier komen (diesel brengen, aardappelen/uien/knollen laden, meststoffen/gewasbeschermingsmiddelen brengen e.d.).
Dat de vrachtwagen niet opzij gaat is begrijpelijk. Een vrachtwagen (helemaal geladen) is zwaar en zakt zo weg in de berm. Met onze trekker en volle kar gaan wij ook niet opzij voor auto's. Natuurlijk minderen wij wel vaart of staan stil op smalle stukken om veilig te passeren bij tegenliggers. Ook lijkt het door de omvang en geluid van een vrachtwagen als snel dat hij harder rijdt dan daadwerkelijk het geval is.

Bij paarden ga je er inderdaad wel vanuit dat medeweggebruikers snelheid minderen en rustig en ruim passeren. Iedereen kan bedenken dat je zwakkere verkeersdeelnemers zoals paarden, maar ook kinderen en fietsers e.d. ruim en rustig moet passeren.

Ik denk dat er in het algemeen weinig respect is voor elkaar in het verkeer. Maar er is ook gewoon een hoop onwetendheid. Hoe vaak een schone blinkende auto veracht dat wij met onze trekker en volle kar met een wiel de berm in gaan. Ze beseffen niet dat als we wegzakken we zo op de kop de sloot in kunnen gaan.

Laatst een auto die netjes stopte toen mijn dochtertje en wat groepsgenootjes op hun pony's passeerden. Hij zette zelf zijn motor uit. Erg netjes, had niet eens gehoeven. Alleen startte hij de motor toen de laatste pony net enkele stappen gepasseerd was. Natuurlijk allemaal met de beste bedoelingen, want veel weggebruikers zijn niet bekend met paarden en hun gedrag.

En ik denk dat sommige ruiters ook irritatie opwekken door i.p.v. opzij te gaan midden op de weg gaan rijden als er verkeer aankomt om ze zo te dwingen te stoppen of er achter te blijven. Ook als dan het verkeer erg rustig achter ze rijdt of ruim voor ze stil staat, blijven sommige nog een tijd midden op de weg rijden.
Ik heb ruiters op de weg soms zulke gevaarlijke en domme capriolen uit zien halen. Daarmee verpesten zij het natuurlijk ook voor ruiters die wel netjes opzij gaan voor verkeer.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 21:22

Delphi: Hij reed echt wel te hard. Maar snap dat het met zo'n ding niet gemakkelijk moet zijn. Maar er zijn geen boerderijen daar in de buurt dus hij had daar echt niets te zoeken. Heb er in al die jaren dat ik daar dagelijks voorbij kom nog nooit een vrachtwagen gezien.

Er zal in het algemeen ook gewoon meer aandacht besteed moeten worden aan hoe je moet omgaan met alle weggebruikers. En de ruiters niet als minderwaardig maken.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 02:40

Ik herken het. Bij mijn verzorgpony een fietspad en veel ruimte aan de zijkant dus makkelijk om te rijden zonder last van de fietsers te hebben. Maar zo´n 4 meter daarnaast is een autoweg waar ze 60 mogen rijden geloof ik... Meerdere malen last gehad van mensen die extra gas gaven en toeteren. Ook een motor die snel voorbij sjeest om dan weer af te remmen en hetzelfde te doen. Nou is het een schat van een beest en kijkt niet eens op, maar het is alsnog heel vervelend om te weten dat mensen zich zo kunnen reageren. Een eindje verderop is er een oversteek pad naar het bos. Ik was duidelijk te zien (stopte een paar meter voor de weg) maar meneer in de auto besluit super snel voorbij te rijden en dichterbij te komen dan nodig was. Dan word ik soms zo boos. Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel rekening houden met paard en ruiter. :j

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 03:15

PowerOfZoef schreef:
Ik herken het. Bij mijn verzorgpony een fietspad en veel ruimte aan de zijkant dus makkelijk om te rijden zonder last van de fietsers te hebben. Maar zo´n 4 meter daarnaast is een autoweg waar ze 60 mogen rijden geloof ik... Meerdere malen last gehad van mensen die extra gas gaven en toeteren. Ook een motor die snel voorbij sjeest om dan weer af te remmen en hetzelfde te doen. Nou is het een schat van een beest en kijkt niet eens op, maar het is alsnog heel vervelend om te weten dat mensen zich zo kunnen reageren. Een eindje verderop is er een oversteek pad naar het bos. Ik was duidelijk te zien (stopte een paar meter voor de weg) maar meneer in de auto besluit super snel voorbij te rijden en dichterbij te komen dan nodig was. Dan word ik soms zo boos. Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel rekening houden met paard en ruiter. :j

Ik vind dat serieus gewoon treiteren en gevaarlijke situaties creëren...echt belachelijk hoe mensen soms reageren.
Gelukkig heb ik maar weinig randdebielen in de buurt, tractoren houden altijd super rekening en stoppen vaak zelfs en zetten de motor uit. Ik heb er wel eens een paar gevraagd of ze eens langzaam door kunnen rijden, zodat ik kon kijken of ze gek zou worden. En of ze dan wilden stoppen als ze gek zou worden, allemaal geen probleem. Nu geeft ze er inmiddels niets meer om, maja ze moeten het natuurlijk wel leren.

Ik heb wel vaak op het moment dat auto's, wielrenners, mountainbikers of andere gekken me in willen halen terwijl er een tegenligger zichtbaar is en het finaal verkeerd inschatten en me letterlijk van de weg af rijden of me afsnijden. En dan ook nog boos zijn...
Ook heb ik een auto vol met idioten (jongere jongens) gehad die achter me gingen toeteren en vervolgens keihard langs me komen...
Van de week nog een vrachtwagen die me voorbij scheurde en iemand die zn hond niet onder controle had en deze vlak achter de benen van mn merrie langs liep. Deze persoon heb ik er wel op aangesproken dat ze blij mocht zijn dat mijn paard gek is op honden en ze hier niks op uit doet, maar dat ze gevolgen katastrofaal kunnen zijn in de zin van dat het paard op hol slaat, de ruiter er af valt, paard zich een ongeluk loopt en daarbij iemand meeneemt. Aan de andere kant kan ze ook een trap geven waarbij de hond in het ergste geval overlijdt. Ze vatte het wel goed op en het was ook niet de bedoeling volgens haar. Ze had er verder ook niet aan gedacht wat de gevolgen kunnen zijn. Prima, als t maar niet nog een keer gebeurd.
Tevens heb ik nog zo'n geintje gehad met iemand die zn hond niet meer onder controle had en waarvan de hond nog net niet op het paard sprong. Wel tussen benen doorrennen enzo. Gelukkig is mijn paard bomproof, dus ik kon gewoon blijven staan tot ze de hond weer had. Maar ze veronderschuldigde zich wel gelijk, nadat de hond een standje had gehad en ze bedankte me dat ik was blijven staan. Dan vind ik de situatie toch gelijk wat minder erg...

Het grappigste wat ik ooit heb meegemaakt is dat ik door het bos stapte en er een man met een hond achteraan kwam. Hij wilde die graag loslaten en vroeg aan mij of ie iets mocht vragen. Natuurlijk mag dat, dus ik blijf staan. Vraagt ie: Kan ik mijn hond loslaten? Wij hebben zelf paarden en de hond is ze gewend. Ik vond dat zo super. Dus ik zeg: Als ie niet gaat jagen of tussen de benen van het paard doorrent vind ik het prima. Ik heb dar werkelijk nog nooit meegemaakt, maar vind het wel super om dat te doen. Dan weet iedereen waar ie aan toe is en gebeuren er ook geen gekke dingen. Nu als ik em tegenkom en hij loopt achter mij, roept ie altijd dat ie er weer is, zodat ik en mn paard weten wat er gaat gebeuren. Inmiddels zijn mijn paard en zijn hond zo aan elkaar gewend dat ze naast elkaar lopen en ik maar een beetje met die man klets :')

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 06:13

Hier wordt er ook eigenlijk totaal geen rekening met paarden gehouden, op een uitzondering zo nu en dan na.. Het is officieel een 30 weg, maar menig automobilist rijdt hier 50 of harder, dus ideaal om te lopen/fietsen/paardrijden is het absoluut niet.

Trekkers rijden gewoon stug door, dus voor eigen veiligheid sta ik dan altijd in de berm of draai even een oprit op. Daarnaast geregeld auto's die mijn zusje gebaart om wat langzamer te rijden wanneer ze aan komen sjeezen, maar er zijn veel auto's die gewoon doorrijden en je krijgt soms gewoon een middelvinger naar je hoofd.

Een tijdje terug was ik met mijn paarden aan het lopen, zijn doodbrave beesten maar ik vind het verkeer gewoon totaal niet fijn op zo'n moment. Er kwam een soort sportwagen aan, dus mijn zusje en ik gebaarden of hij wat langzamer kon gaan, maar meneer had duidelijk andere plannen. Zodra hij naast ons was begon hij extra veel gas te geven en toeterde er ook nog bij, vraag me werkelijk af wat er zo grappig aan is.. als mijn paard had uitgehaald naar zijn auto had ik ermee gezeten, nee fijn..

Kom ook nauwelijks op de weg door dit soort incidenten, omdat het simpelweg te gevaarlijk is.. Mijn merrie kan overal doorheen, maar ik zou mijn veulentje nergens mee naartoe durven nemen omdat zij of ik onder een auto beland door dit soort streken..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:15

Jupinkle schreef:
Die vrachtwagen mag hier ten eerste al helemaal niet komen, want het is een weg midden in het platteland, dus geen idee wat hij hier kwam zoeken. Waarschijnlijk om files te vermijden.

Waarom zou een vrachtwagen niet op een weg middenin het platteland mogen komen?

Jupinkle schreef:
Delphi: Hij reed echt wel te hard. Maar snap dat het met zo'n ding niet gemakkelijk moet zijn. Maar er zijn geen boerderijen daar in de buurt dus hij had daar echt niets te zoeken. Heb er in al die jaren dat ik daar dagelijks voorbij kom nog nooit een vrachtwagen gezien.

Er zal in het algemeen ook gewoon meer aandacht besteed moeten worden aan hoe je moet omgaan met alle weggebruikers. En de ruiters niet als minderwaardig maken.

Jij hebt niet te bepalen of iemand daar wat te zoeken heeft of niet.
Hij zal er vast niet rijden om gewoon voor de lol een endje te gaan toeren, denk je niet?

Natuurlijk is zijn gedrag niet goed te praten.

Maar hij mag daar gewoon met zijn vrachtwagen rijden, of het nu platteland is of niet, of er nu boerderijen in de buurt zijn of niet; hij mag daar gewoon komen, en heeft daar net zoveel of zo weinig te zoeken als iedere andere weggebruiker.

En een vrachtwagen stuur je niet zomaar even de berm in. Doe je dat wel, dan komen er pas echt fikse ongelukken.
Praat niet goed dat hij snelheid had moeten minderen, en evt. zelfs even stoppen.
Maar meer aan de kant kúnnen ze vaak niet.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 18:54

JoyCiej007: Op deze weg staat een gewichtlimiet. Deze vrachtwagen was zo groot dat hij deze zeker overschreden had. Snap dat je met zoiets niet even de berm in kan rijden, maar zijn weggedrag mocht toch iets beter.

Asvinia: Ik kom nu ook niet meer vaak de weg op. Aangezien ik nu op een pensionstal sta waar eromheen druk verkeer is, riskeer ik het niet meer. Wel jammer, want ik rij heel graag buiten. Maar het is nu even niet anders.

PowerOfZoef: Dat is het er echt wel voor doen. Gelukkig heb je een braaf paard en is er niets gebeurd!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:09

JoyCiej007 schreef:
Jij hebt niet te bepalen of iemand daar wat te zoeken heeft of niet.
Hij zal er vast niet rijden om gewoon voor de lol een endje te gaan toeren, denk je niet?

Natuurlijk is zijn gedrag niet goed te praten.

Maar hij mag daar gewoon met zijn vrachtwagen rijden, of het nu platteland is of niet, of er nu boerderijen in de buurt zijn of niet; hij mag daar gewoon komen, en heeft daar net zoveel of zo weinig te zoeken als iedere andere weggebruiker.

Dat hangt natuurlijk heel erg van de verkeerssituatie af. Er zijn bij ons in de buurt een boel plattelandsweggetjes die enkel voor bestemmingsverkeer zijn, als je daar dagelijks komt dan herken je de vrachtwagens die daar altijd af en aanrijden heus wel en weet je ook wel een beetje wie daar niets te zoeken heeft. Er rijdt daar tijdens de spits ook altijd een boel sluipverkeer wat daar niets te zoeken heeft en heel vervelend is voor mensen die daar wonen en met kinderen of dieren langs de weg moeten of mensen die daar wel echt moeten werken.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 20:00

liedje89: Dat is exact wat ik bedoel!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:11

In Nederland zijn de mensen erg onbeschoft en houden geen rekening met dieren. Je verhaal is erg herkenbaar van toen we daar nog woonden.
Hier is het zo totaal anders. Een verademing. We wonen tussen de koeien op het platteland. Toen we hier onze eerste rit gingen maken met de paarden kwamen we één auto tegen, die zijn motor afzette.
De paarden vertrouwden het maar niets en wisten niet hoe ze het hadden := en gingen verdorie zelfs stilstaan :o . Tja, die waren de verhalen gewend zoals door TS beschreven en wij reden altijd tussen het zeer drukke verkeer waar de paardjes overigens weinig om gaven.
Altijd houden tractors, auto's etc hier zoveel rekening met ons, dat het gewoon grappig is. Dat maakt het paardrijden erg leuk en het oponthoud voor alle partijen heel kort. Vorige week moesten we rakelings langs een enorme oplegger waar grote boomstammen opgelegd werden met een grijper. Niets aan het handje, man zette motor af terwijl de grijper ver van de paarden gehangen werd en wij waren er zo langs. Veilig dus voor iedereen. Merci beaucoup et au revoir en zwaaiend vervolgden wij onze weg zeer snel.
In NL is dus sprake van een enorme vervreemding van mensen als het om dieren gaat en een enorme verhuftering van de fatsoensnormen en rekening houden met elkaar.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:14

Vaak is het waarschijnlijk ook niet zo slecht bedoeld maar onwetendheid dat een paard makkelijk schrikt.
Wat betreft fietsers dat vinden paarden dan vaak eng omdat het beweegt en geen geluid maakt :=
Als ik ze tegenkom zeg ik altijd vriendelijk hallo of goedemorgen, meestal groeten ze dan terug en zijn de paardjes gerust

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 20:18

pien_2010: Ik kom uit België :D Maar zal in Nederland misschien hetzelfde zijn. Dat is wel heel aangenaam als ze zoveel rekening met je houden. Had ik hier ook graag gehad :(

Hobbyhorse: Die fietsers zijn echt stille monsters voor de paarden. Zeker als het wielrenners aan hoge snelheid zijn die heel stil langs achter aankomen ...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:21

Ik woon zelf op het platteland.
Twee auto's passen hier niet naast elkaar om te passeren en moeten dan beide met de rechter wielen in de berm.
Toch zijn vrachtwagens hier toegestaan. Verderop liggen alleen weilanden dus erg vaak zijn ze er niet. Maar verboden nee ook niet.

Of die man asociaal gereden heeft kan ik niet beoordelen.
Maar gezien ts wel even beoordeeld dat een vrachtwagen er ook niet mag komen kleurt dat wel mijn gedachte over het geheel geef ik toe.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:27

gelukkig zijn niet alle mensen zo :) ik heb vorig jaar gehad dat ik een stuk of 4 bussen tegenkwam. Zij kwamen tegemoet en remde allemaal netjes af, één zelfs tot stilstand. Hielden netjes in de gaten of het wel goed ging. nu was de weg breed genoeg dus vond mijn paard het ook niet zo eng (als zo'n hoog gevaarte daarentegen dan heel dichtbij langs komt rijden vindt hij het wel eng). Maar dat vind ik dus heel netjes.

Ik heb ook al meerdere keren gehad dat mensen dus bewust gaan toeteren naar mij of de motor nog even extra hard laten ronken.
Toen ik met mijn paard voor het eerst naar buiten ging kwam ik ook zo'n stel idioten tegen. ze kwamen tegemoet. Het raampje ging open en schreeuwen maar. Nou was mijn paard gelukkig niet onder de indruk, maar dat zagen hun ook. Toen moest er natuurlijk ook getoeterd worden. Nu reageerde hij daar ook niet op dus was de lol snel over. Maar wat kan ik mij daar kwaad om maken.

Wielrenners hebben we hier ook genoeg. Mijn zusje heeft nu al meerdere keren gehad dat ze tegen haar en haar paard zijn aangereden. Nu is dat paard zo enorm braaf dat hij er helemaal niet op reageert...
Gelukkig is dit bij mij nog niet gebeurd, maar ik maak regelmatig mee dat als ik m'n hand ook maar iets uit zou steken zij dus met hun hoofd tegen mijn hand aan zouden fietsen.

Gelukkig gebeuren deze dingen niet elke dag :)

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:35

Ik heb ook zo iets meegemaakt, dan gaat er veel woede door je heen! Ik vind dat iedereen gewoon rekening met elkaar moet houden... vooral met paarden, er kunnen zo veel nare dingen gebeuren!

Ik ging op buitenrit met nog iemand anders uit de buurt maar daar moest ik eerst 2 tot 5 minuutjes heen rijden, normaal loop ik er altijd naast als ik over de weg moet vanwege haar angst voor grote voertuigen en met name trekkers, maar daar ging ze de laatste tijd enorm goed mee om dus heb ik het maar gewaagd om te blijven zitten. Toen er een trekker naderde begon ze al iets gespannen te lopen, dus probeerde ik haar gerust te stellen, toen de trekker dichterbij kwam draaide mijn pony zich om en ging ze ervandoor. Ik heb nog nooit op zo veel power gezeten moet ik zeggen! Terwijl ik een wei of een tuin zocht om in te gaan keek ik achterom en zag ik dat de trekker nog steeds achter ons reed en dat hij niet gestopt was... Dat vond ik enorm asociaal! we gingen recht op een kruising af! uiteindelijk heb ik haar in een rustige galop naar de overkant van de weg gestuurd en een tuin in gereden, hier heb ik haar snel omgedraaid zodat ik in die draai eraf kon springen. Ik was zo boos dat hij bleef rijden en niet stopte, als ik mijn pony die tuin niet in kreeg en ik totaal geen macht meer had was ze bij de kruising rechtsaf gegaan richting huis (deze kruising is heel onoverzichtelijk vanwege een hoge heg. Ik was niet boos omdat mijn pony van zijn trekker schrok, natuurlijk niet... Maar omdat hij door bleef rijden achter ons aan! stond te trillen op mijn benen van woede en adrenaline toen ik er naast stond in die tuin...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:51

pien_2010 schreef:
In NL is dus sprake van een enorme vervreemding van mensen als het om dieren gaat en een enorme verhuftering van de fatsoensnormen en rekening houden met elkaar.

Klopt; er zijn ook genoeg ruiters die hun dier inzetten om afremmen af te dwingen.
Zij gaan rustig midden op een 80km weg rijden om te zorgen dat auto's wel moeten afremmen.
Pas als dit in hun ogen een gepaste snelheid is, gaan ze opzij om de auto door te laten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:16

Brainless soms kan dat leven reddend zijn.

Voorbeeld per ongeluk niet gezien:

Ik heb me ooit op het platteland in NL voor een vrachtwagen gegooid van de politie die paarden vervoerde en voorrang had. Ik kwam met de aanspanning aan, de weg was super smal en passeren met sloten aan beiden kanten met de aanspanning ging echt niet lukken. Terug rijden vrachtwagen ook niet. Dus ik zag dat hij mij over het hoofd had gezien en wilde indraaien en vloog vol naar voren. Politie vol op de rem met dank u wel mevrouw, we hadden u niet gezien, en dan hadden we een groot probleem gehad.

Voorbeeld vele male meegemaakt, expres te hard rijden en levensgevaarlijke situatie creëren, dan ging ik ook midden op de weg rijden in volle draf met arm gezwaai.

Ooit zelfs meegemaakt dat aanspanning op een zeer drukke kruising door een Duitser zo gesneden werd dat paard Hercule van mij, alleen door vol naar achteren te springen (vanuit volle draf!!) een ongeluk voorkomen had. Helaas voor de Duitser had de politie het gezien, die er vol achteraan ging om te bekeuren.

Brainless natuurlijk zijn ruiters ook niet altijd beleefd. Want als je in de berm kunt moet je dat gewoon doen en dat gebeurd ook niet altijd. Mee eens. Heb het vaak genoeg gezien in NL.
Brainless schreef:
pien_2010 schreef:

Klopt; er zijn ook genoeg ruiters die hun dier inzetten om afremmen af te dwingen.
Zij gaan rustig midden op een 80km weg rijden om te zorgen dat auto's wel moeten afremmen.
Pas als dit in hun ogen een gepaste snelheid is, gaan ze opzij om de auto door te laten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:24

Delphi schreef:
Dat is inderdaad behoorlijk asociaal. Tenzij het enkel bevoegd voor bestemmingsverkeer is mag de vrachtwagen daar gewoon komen. Het kan trouwens prima dat de vrachtwagen in de buurt moest zijn. Wij hebben een akkerbouwbedrijf en wonen ook achteraf en je moet eens weten wat een vrachtwagens hier komen (diesel brengen, aardappelen/uien/knollen laden, meststoffen/gewasbeschermingsmiddelen brengen e.d.).
Dat de vrachtwagen niet opzij gaat is begrijpelijk. Een vrachtwagen (helemaal geladen) is zwaar en zakt zo weg in de berm. Met onze trekker en volle kar gaan wij ook niet opzij voor auto's. Natuurlijk minderen wij wel vaart of staan stil op smalle stukken om veilig te passeren bij tegenliggers. Ook lijkt het door de omvang en geluid van een vrachtwagen als snel dat hij harder rijdt dan daadwerkelijk het geval is.

Bij paarden ga je er inderdaad wel vanuit dat medeweggebruikers snelheid minderen en rustig en ruim passeren. Iedereen kan bedenken dat je zwakkere verkeersdeelnemers zoals paarden, maar ook kinderen en fietsers e.d. ruim en rustig moet passeren.

Ik denk dat er in het algemeen weinig respect is voor elkaar in het verkeer. Maar er is ook gewoon een hoop onwetendheid. Hoe vaak een schone blinkende auto veracht dat wij met onze trekker en volle kar met een wiel de berm in gaan. Ze beseffen niet dat als we wegzakken we zo op de kop de sloot in kunnen gaan.

Laatst een auto die netjes stopte toen mijn dochtertje en wat groepsgenootjes op hun pony's passeerden. Hij zette zelf zijn motor uit. Erg netjes, had niet eens gehoeven. Alleen startte hij de motor toen de laatste pony net enkele stappen gepasseerd was. Natuurlijk allemaal met de beste bedoelingen, want veel weggebruikers zijn niet bekend met paarden en hun gedrag.

En ik denk dat sommige ruiters ook irritatie opwekken door i.p.v. opzij te gaan midden op de weg gaan rijden als er verkeer aankomt om ze zo te dwingen te stoppen of er achter te blijven. Ook als dan het verkeer erg rustig achter ze rijdt of ruim voor ze stil staat, blijven sommige nog een tijd midden op de weg rijden.
Ik heb ruiters op de weg soms zulke gevaarlijke en domme capriolen uit zien halen. Daarmee verpesten zij het natuurlijk ook voor ruiters die wel netjes opzij gaan voor verkeer.

Je hoeft niet helemaal aan de kant te gaan met je paard. Sterker nog het is juis gevaarlijker want je geeft het signaal dat makkelijk 2 auto's elkaar nog wel even kunnen passeren naast jou. Gewoon normaal de ruimte pakken die je nodig hebt.

Je mag niet verwachten dat anderen het goed inschatten. Je moet zelf zorgen dat veiligheid gewaarborgd blijft rondom jou en je paard. Dat een auto er dan irritatie van heeft is jammer dan. Ik moet ook wel eens wat langer wachten door een fiets of traktor.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:06

Voor de mensen die het slecht vinden dat mensen met hun paard midden op de weg rijden. Toen ik 's avonds naar les moest en over een weg moest waar ze hoger dan 50km/h reden, zette ik mijn paard ook midden op de weg. Die weg was al heel smal en aan beide kanten een sloot. Het was een jong paard dus vanaf het moment dat de auto's vaart minderde ging ik netjes op het fietspad rijden en stak ff een duimpje op. Verder heb ik met dat paard ook steigerend midden op een kruising gestaan doordat ze nog al het verkeer eng vond. Dit was overdag, toen zijn alle mensen super lief blijven staan, ook een politieman. Zodra ik het paard weer rustig had ook ff een duimpje opgestoken als teken van dank.

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:44

De stal waar m'n verzorg shetlander staat licht aan een 80 km weg. Wel met een sloot stuk berm fietspad weer een stuk berm ongeveer 3 m breed en dan de weg. Maar het meeste heb ik last van de wielrenners. Of van die auto's met kinderen wie even toeten en zwaaien omdat er een pony loopt. Gelukkig is het beest 99% verkeersmak. Maar m'n verzorg paard toen der tijd ging over de rooie met meerdere stijger momenten. Hebben dan een voordeel tot het land aan het fietspad grenst dus de weg overzien kijken ook gelukkig op het land niet meer op van sirenes.

Plus heb een keer meegemaakt met toen een bijrijdpaard tot er een hond in het bos al grommend en blaffend naar haar toe kwam en van angst door haar voorbenen zakte en ze was honden gewend want nam de oppas rottweiler wel vaak mee door het bos met haar.
Bij hetzelfde paard meegemaakt waren net de weg weer overgestoken om het bos uit te komen en draai haar het fietspad op en zou haar net dan de berm insturen komt er zo achter ons uit het niets een groep fietsers aan met een speciale fiets waar een rolstoel voorop zat en beginnen achter het paard te roepen en bellen dus uit stres geeft paard schop naar achteren die fiets omgevallen en boos op ons omdat ik m'n paard niet onder controle had :\ . En vervolgens zeggen tot paarden er helemaal niet mochten komen. Nou ben toen verstandig geweest en heb niets gezegd reed er dagelijks omdat je moet oversteken om van ruiterpad te wisselen.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 11:01

Als ze dan netjes vertragen en met afstand passeren zeg ik ook wel dankjewel of ik steek men hand op oid. Maar heb ook al een situatie gehad dat mijn paard bijna tegen een mooi sportauto gestampt had, en dat je daarna nog een middelvinger kreeg ook...

Met je paard midden op de weg gaan vind ik wel gevaarlijk. Je hebt sommige die niet willen vertragen en geen geduld hebben en dan maar even tegen de achterbenen van je paard gaan aanrijden.
Zo was ik eens een mooie foto aan het maken van mijn paard. Ik ging op de weg staan omdat daar de zonsondergang heel mooi was. Toen kwam er een auto aan, dus ik nam men paard en stapte naar een plek waar er een oprit was zodat ik even aan de kant kon gaan. Want het was onmogelijk om te passeren. Die man had geen geduld en reed net niet tegen de achterbenen. Was ik opzij gegaan en keek hij me nog eens heel slechtgezind aan ook.