Blinde [***]: 5 jaar alweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blinde Boke: 5 jaar alweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:50

Naast jubileum 1 ([ITP] [***]: Al 10 jaar in mijn leven) is er dit jaar nog een 2e jubileum te vieren. Ja, I know .. ik kies ze uit .. [***] & [***], de ene 10 jaar in mijn leven, de andere 5, de ene ziet alles, de andere niks .. :P Maar heerlijke knollen zijn het <3

December 2011
Een bokt-advertentie die ik achteloos aanklik verandert mijn hele leven, ik blijk het paard namelijk te kennen van in mijn manège-periode en ben gewoon nieuwsgierig. Om een lang verhaal kort te maken: in december ging ik kijken en een paar dagen later stond hij bij mij :Y)

De eerste ontmoeting.. je wil 'm toch zo mee naar huis nemen, niet?
Afbeelding

Eénmaal thuis werd het alleen maar beter. Zodra hij mij zag verschijnen stond hij aan de andere kant van de weide, hij wilde zeer graag het halster om en éénmaal om vond hij het ook super leuk om mee te gaan.
Afbeelding

Als ik aan die tijd terug denk ... wow... :')

Maar hey, we gaan ergens voor of we gaan er niet voor!

2012
Eerste lichtpuntje was blijkbaar het feit dat ik zijn staart had uitgekamd, want daar heb ik een foto van genomen _O-
Afbeelding

Er kwam ook steeds meer "jihaaaa"
Afbeelding

En we gingen wandelen, op onze manier.
Afbeelding

Eerst dacht ik nog dat [***]'s waterrat-zijnde een uitzondering was, maar wat bleek..
Afbeelding
(en neen, ik leer mijn paarden dit NIET aan! }:0 )

Wat hij ook leuk vond was springen
Afbeelding

Liefst samen met "vriendje" : http://i.imgur.com/yNFAi4H.jpg

2013

Spijtig genoeg blijft het niet enkel bij 1 blind oog maar raakt hij het zicht in zijn andere oog ook kwijt. Ik had het er erg moeilijk mee, [***] niet, die sprong nog steeds graag, zij het op aangepast niveau :P

Afbeelding

Maar lief bleef hij wel <3
Afbeelding

En altijd behulpzaam!
Afbeelding

Ondertussen zijn we 2014 gepasseerd, waar aan het einde van dat jaar iets speciaals gebeurde wat ik toch nog even wil vermelden: het adoptiebureau ( :P ) vond namelijk dat ik super goed voor [***] zorgde en besloot hem aan mij te geven. Geen adoptiecontract meer, gewoon mijn heel eigen pony! *\%/* Ik vind het nog steeds super dat ze dat vertrouwen in mij hadden, bedankt! :)

2015 kabbelde rustig voorbij, vooral in het teken van een verhuizing. Dat had tijd nodig natuurlijk, voor alle partijen. Ik deed wel dingen met hem, maar niks speciaals..

En dan zijn we 2016 alweer, en wauw, wat een jaar is dat geweest. Vol emoties, zowel zeer zware momenten als complete euforie.

Afbeelding

In april is hij zwaar ziek geweest en heb ik echt op een bepaald punt gedacht dat ik hem kwijt zou zijn. Maar blijkbaar is hij nog niet klaar op deze wereld dus na een maand super verzorging van alle partijen (en een fikse DA-rekening 8-) ) is hij er nog, en sterker dan ooit heb ik het idee. Op de 1 of andere manier heeft dit ons nog dichter bij elkaar gebracht, want sindsdien gaat alles gewoon super goed.

Hij traint zichzelf voor de hoefsmid
Afbeelding

Vindt dat ik lang genoeg naast hem gelopen heb
Afbeelding

En ziet er ineens uit als een volleerd rijpaard <3
Afbeelding

Ok, uiteraard was hij wel zadelmak, maar hij had ook een verleden en dan was zijn blind zijn eigenlijk niet eens zijn grootste probleem :+ Dat en een enorm hoefsmidtrauma waar ik mij serieus in vergist had (dacht dat het met geduld en lief zijn vanzelf wel zou gaan, was ik even mis :') ) maakt het toch allemaal niet zo simpel.

Maar kijk, 5 jaar verder, dag en nacht verschil, en ik heb het gevoel dat er nog steeds progressie in blijft zitten. Op naar de volgende 5 jaar, wie weet wat we nog allemaal gaan doen! :):)

Omdat [***] naar mijn idee veel beter op film pakt dan op foto heb ik ook nog een paar fragmentjes die ik met jullie wil delen. Ze zijn allemaal leuk op hun eigen manier, vind ik natuurlijk ;)

Balkjes lopen

(toen was hij volledig blind, en neen ik snap het ook niet :P )

Lange lijnen buiten (draven)

Waterspelletjes/neusmassage

[***]'s poortmanieren <3

Wandelen met windkracht 5

Natuurlijk het rijden!

En voor degenen die na dit alles twijfelen of hij wel echt blind is .. ja dus :P

:evaw:

2a54z6e45r6r

Re: Blinde Boke: 5 jaar alweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:52

Woehoe Boke is terug! (Ofwel heb ik het uit het oog verloren)
Topknol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:56

Stoere Boke <3
Gefeliciteerd met je jubilea!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:00

Wat een bijzonder paard! Echt ' mooi' om te zien hoe hij om gaat met zijn blindheid. Op het laatste filmpje zie je na het stoten gelijk dat hij het object onderzoekt met zijn neus.
Gaaf dat je ook gewoon met hem rijdt :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:04

Boke!
zo'n lekker ding :D hij loopt beter over balkjes dan mijn leasepaardje :')

leuk om zoveel vooruitgang te zien. Chapeau voor jullie allebei

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:29

Ik vind het super dat het zo goed gaat met hem. En dat jullie zo'n speciale band hebben, mooi is dat wederzijdse vertrouwen dat extra groot moet zijn door zijn blindheid. :j

En toch ... aan de andere kant ... heb ik ook vraagtekens bij hoe het leven voor hem moet zijn ...
Hij zal toch altijd extra waakzaam moeten zijn, kan niet onbesuisd eens door de wei scheuren ...
Ik zou het toch een hele moeilijke keuze vinden als ik in jouw schoenen zou staan.
Heb jij zelf ook zulke twijfels (af en toe), of is dat geen issue?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:41

Ik kwam zomaar even voorbij je topic, maar wil je graag even zeggen dat ik dit enorm speciaal vind. Wauw, wat moet Boke jou vertrouwen!! Andersom zal jij hem ook ontzettend vertrouwen. Een band om jaloers op te zijn hoor! Heel knap hoe jullie samen zo je weg vinden en kunnen genieten.

Gefeliciteerd met jullie 5jarig samenzijn, dat het nog veel meer jaren vol vertrouwen en mooie momenten mogen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:43

Thanks allemaal!
Zo gek eigenlijk die vooruitgang, besef nu pas nu ik terugdenk/kijk hoe groot die is, als ik eraan denk hoe die in het begin was.. heb meermaals gedacht "waar ben ik aan begonnen" :=

@ 2a54z6e45r6r : goh, denk dat je het wat uit het oog verloren bent, heb nog wel dingen over hem gepost maar het is ook zo groot hier hé ;) Weet ook niet of er echt interesse is in regelmatige posts, weet ook nooit zo goed wat te vertellen :P

@ Chasey : gaaf hé, op de 1 of andere manier. Sta zelf nog regelmatig verbaast te kijken hoe hij met alles omgaat, en vooral hoe weinig hij het zich aantrekt als het niet volgens plan gaat :')

@ simodi : ik heb die twijfels ook :j Maar dat heb ik evengoed bij mijn andere pony: geef ik die wel het leven dat die wil?
Nu scheelt het denk ik wel dat hij 20+ is, dat onbesuisd door de wei scheuren.. weet niet of die behoefte er nog is. Altijd extra waakzaam valt wel mee hoor, hij weet dat hij veilig is in zijn paddockje en daarbuiten verwacht hij dat ik de boel wel regel :+

Ik denk ook dat het van paard tot paard afhangt, wat ze gewend zijn qua leven ([***] was een stal/manègepaard), de leeftijd, hoe het blind worden is gegaan en vooral hun karakter. Was hij nu een paard dat van nature heel alert/schrikkerig was en zou die dan blind worden dan zou het heel anders gegaan zijn. Ik heb ook mezelf voorgenomen dat als ik merk dat hij verandert en niet meer zijn zen-zelf is en ik de reden niet kan aanpakken, dat het dan over is. Ik heb wel grenzen en probeer er goed op te letten, heb in het verleden voor zo'n moment gestaan, toen gelukkig een andere oplossing gevonden maar ik ben er wel bewust mee bezig, naar eigen kennis en kunde en gevoel ;)

@ Nandos : dank je wel, mooie woorden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-16 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:51

Wat een leukerd is die boke toch! Na alle video's vroeg ik me toch bijna af of hij echt zo'n "blind paard" was maar dat laatste filmpje moest ik stiekem wel een beetje om lachen...hij staat er ook echt bij van oliebol,die zag ik niet aankomen :Y) :')
Hoop dat er nog vele jaren volgen voor beide paardjes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:21

Oké, top hoor TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:20

Dank je kim_1990, je zou inderdaad haast gaan twijfelen als je hem bezig ziet hé? Heb ik soms zelfs nog :+ Maar dan gebeurt er weer wat en denk je "ohja, duidelijk" :') Niet dat hij constant overal tegenaan loopt hoor, het is vooral als hij verwacht dat ik op hem let en ik wat afgeleid ben dat het niet altijd 100% verloopt :o Maar hij trekt het zich gelukkig allemaal niet aan :Y)

@ simodi : :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:27

Leuk om te lezen dat het zo goed met jullie gaat!

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:35

Tof zeg! Het blijft bijzonder, dat wederzijdse vertrouwen. Geniet ervan :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:16

Thanks beiden!
Zeker bijzonder en we proberen te genieten van elk moment :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:59

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:28

Wauw, superknap! En wat een mooi paardje.
Dat laatste filmpje is té grappig :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:13

Ik blijf het toch zo'n bijzonder paard vinden die Boke. Prachtig om te zien hoe hij op jou let en vertrouwt. Dat noem je nog eens blind vertrouwen!

Verbazingwekkend hoe hij die balkjes neemt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:47

Mooi om te zien hoe blij hij is! :D
Gave foto's ook, ga es googlen op endo the blind, die is ook fantastisch.

Heel leuk om alle filmpjes te zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:49

Dank jullie allemaal :D
Blind vertrouwen inderdaad :j langs beide kanten .. Moet zeggen dat het toch wel beetje eng is om op een blind paard te stappen (maar ik ben ook een schijtluis dus dat helpt niet mee :P ) maar hij geeft zo'n vertrouwd gevoel als je erop zit, echt fijn <3

Die balkjes blijf ik ook geweldig vinden :j Snap het nog steeds niet, heb ook geen idee of dat nu bv. nog zou kunnen want besef dat ik het eigenlijk nooit meer geprobeerd heb. Zo raar hoe sommige dingen gewoon verwateren .. Misschien nog eens testen ;)

Endo the blind ken ik ellepel :j Een groot voorbeeld voor ons inderdaad, dankzij hen ben ik er ook weer op gestapt, anders had ik dat misschien nooit meer gedaan, maar als je ziet wat zij samen doen dan moet een beetje rondstappen ook doenbaar zijn dacht ik :Y) :))

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:23

Ja mooi he, ze springen ook nog samen!
Altijd mooi om te zien hoe je met Boke om gaat +:)+

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:45

Gefeliciteerd met jullie vijf jaar samen zijn! Fijn dat het zo goed met hem gaat en hopen dat je nog lang van hem mag genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:50

@ ellepel : ja, cool hé dat springen? Zo super om te zien. Stiekem wil ik dat ook wel, maarja .. :P

@ Meile : dank je wel, ik hoop hetzelfde :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:57

<3 wat een mooi initiatief!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:24

Ha, daar is de andere leuke eigenwijze pony. Ook al weer 5 jaar in je leven. Dat er nog maar veel mooie jaren mogen volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:05

mindful schreef:
<3 wat een mooi initiatief!

Welk initiatief? :+

@ Maflinger_S : al 5 jaar inderdaad, had het niet eens door, lijkt nog gisteren dat hij uit de trailer kwam, mij naar de weide bracht (jaja, hij kende de weg :P ) en mij daarna niet meer in zijn buurt wilde.. Gelukkig is er toch het één en ander verandert :')