zoekzoekzoek of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noompje86

zoekzoekzoek of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 14:41

(dit is niet bedoelt als advertentie maar als het niet mag dan hoor ik het wel.)

voor mijn E-pony zijn we opzoek naar een nieuw huisje, maar dan is nog niet zo makkelijk ;(

Ze kan nog bereden worden maar niet meer in de sport. ze heeft last van hoefkatrol.
De ene dag loopt ze super de andere dag stijf. Heb haar nog tot de M1 kunnen rijden, veder trainen vinden we niet netjes, dat gaat haar te zwaar worden.

we hebben haar aangeboden van weidemaatje tot leerpony maar zo goed als geen reacties.
Of reacties van mensen die denken dat ze zo een goedkope pony kunnen krijgen en ja mensen die bellen voor de slacht....
We vragen geld voor haar. Toen we haar gratis aanboden kwamen er echt "aparte" mensen langs die geen verstand van paarden hebben en meer rare dingen van plan waren.

Heb contact met Paard zoekt baas gehad maar na wat uitzoek werk hebben we gezien dat veel paarden toch in de handel/manege terecht komen.

Voor een paarden bejaardentehuis is ze nog veel te goed.

Het zou geweldig zijn als ze lekker veel buiten kan lopen en afentoe nog gereden word.

Iemand hier nog ideeen?

Het is niet dat ik haar niet wil houden maar denk dat ze beter naar iemand anders kan gaan. Na bijna 16 jaar samen is het heel moeilijk om afscheid te nemen. Als we het geld en de plek hadden zou ze lekker blijven maar dat gaat niet lukken :(

Hoop dat iemand nog ideeen heeft ben bang dat er anders nog maar 1 andere uitweg is |(

Sylkai

Re: zoekzoekzoek of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:30

Lastig misschien via het stamboek herplaatsen of onder adoptievoorwaarde?
Hier op zoek naar een leerpaard maar ze is voor hier wat te hoog en Enschede vrij ver weg;-)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:37

Ik zou een pony die last heeft van hoefkatrol zelf houden of voor de dood weg doen. Waarom zou iemand jouw geblesseerde pony willen kopen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:41

waarom te goed voor een pensioenplekje? Zal hooguit even wennen zijn maar veel buiten met paardenvriendjes kan denk ik elk paard al gauw hebben. Zo weet je wel dat ze niet in de handel komt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:02

Ik verplaats dit topic naar PP waar het beter past.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:14

Lees ik het goed dat ze (actief) last heeft van hoefkatrolontsteking?
Persoonlijk vind ik niet dat je zo'n paard nog moet verkopen. En hoewel het goed is dat je dit bekend maakt, is dit ook de reden dat je geen goede kopers krijgt. Want de verstandige kopers kopen geen paard met een probleem..

Ikzelf zou haar houden en met actief pensioen zetten, evt met een bijrijder. En wanneer de HKO te veel opspeelt zelf de stap maken om d'r in te slapen. HKO gaat nooit meer over en zal altijd goed in de gaten gehouden moeten worden, ik zou de verkoop niet aandurven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:31

Waarom wel geld om haar te houden als ze bereden kan worden en komt slacht om de hoek kijken als ze hoefkatrol heeft en niet bereden kan worden maar geen baasje naar wens komt. Het is een aanname maar is er een nieuw paard in het spel ?Daarnaast vind ik mensen die zeggen dat ze anders hun paard naar de slacht doen vreselijke manipulerende mensen, niets anders dan spelen met emotie van een ander.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:44

Tja, jouw paard jouw verantwoording..

Paard mankeert wat, jij wilt er om die reden vanaf.
Vertel me nou eens waarom ik hem dan graag zou moeten willen hebben?
Ik ben niet geintresseerd indien hij gratis zou zijn (Zeker niet als ik er ook nog voor zou moeten betalen), aangezien paard dus wat mankeert (en het houden van een paard per definitie geld en tijd kost) en ik niet andersmans oude of opgereden paarden hun pensioen ga betalen, dat doe je of zelf... of je laat hem inslapen/slachten naar mijn idee.
Ik vind het dreigen met inslapen/slachten dus ook geen dreigen, maar gewoon een reeële oplossing, zelfs een betere dan met paard leuren dat dan doorgaans achteraf blijkt te zijn doorverkocht als rijpaard en zo van hot naar her wordt gesleept inclusief blessure en bijbehordende pijn.

Ik vind het dan ook niet vreemd dat voor een paard met een blessure mensen niet in de rij staan, ik zou zeggen als je hem zelf niet wil/kan houden neem je verantwoording en laat hem inslapen of slachten. Weet je precies wat er met je paard gebeurt heeft ook geen pijn meer en wordt niet mee geleurd.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 20:34

Mensen mensen lees eens goed wat ik schrijf!
ik vroeg om ideeen, niet om afge**** te worden.

Als er iemand komt waar ik een goed gevoel bij heb mag ze ook gratis mee hoor.
Maar naar bijna 16 jaar samen denk ik ook wel ff 2,3 keer na voor ik haar aan vreemde mensen mee ga geven. Of je nou een paard heb die wat heeft of helemaal gezond is het kost altijd geld, hoefsmit, tandarts, enten enz, er zijn zat mensen die denken dat dat ook niet nodig is. En denken dat de aanschaf van het paard het duurste is.

Er zijn ook mensen die gelukkig worden van een wei vol shetlands, tja ook niet mijn ding...

En ja ze heeft een blessure maar zoals ik al vertelde ze kan nog prima bereden worden. Ze heeft hier al meer dan 5 jaar last van. In het begin was het echt een ontsteking en was ze echt dood ziek. Dat is nu natuurlijk niet meer het geval. Hoefkatrol is wel beschadigt en met te veel doen kan het idd weer zo erg worden maar met nette verzorging en veel beweging zou ze prima nog een paar jaar zelf in de sport mee kunnen draaien.
Kan haar moeilijk als sport pony verkopen, moet wel eerlijk zijn.
En houden is ook een opzie maar dat wil ik zelf niet. Ben meer een springer/SGWer dan een dressuur mens en ze is maar 153 ik ben 1,65. Heb de keuze een ong 2 jaar geleden gemaakt om met mijn paarden (niet pony's) veder te gaan.
De pony is 2x verhuurd geweest, het eerste meisje was te groot geworden en de 2e heeft een paar weken geleden zelf een (grotere) pony gekregen. Dit was een super oplossing! Misschien dat nu iemand haar wel wil kopen, als er mensen zijn die haar willen huren ook goed maar dan zit ik hier over een tijdje weer mee, als ze er af groeien of hoger in de sport willen. Dit vind ik als ik eerlijk ben ook niet eerlijk tegen over de pony, en niet tegen de kinderen.
Een paard of pony verhuren brengt een boel lol met zich mee maar ook een boel narigheid.
Pony en ik hebben heel veel lol, plezier en ervaring opgedaan maar het is nu voor mij klaar.

We hebben een ouder stel op stal die een behoorlijk oud paardje hebben, deze mensen vinden het heerlijk ook te poetsen, wandelen en 1x in de zoveel tijd gaat er een zadel op en gaan ze lekker naar het bos, misschien zijn er wel meer van dat soort mensen.

Zoals ik al eerder zei, als je ergens gratis opzet komen er hele aparte mensen op af. Ja dan ben ik er vanaf zouden mensen denken maar ik ben echt niet zo'n iemand.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:47

Je wordt helemaal nergens afgezeken.

Maar goed. Je wilt de pony weg doen. En daar kunnen zeer goede redenen voor zijn. Dat iemand een pony wil verkopen heb ik totaal geen moeite mee.
Maar je spreekt jezelf zo tegen: pony heeft al jaren last van hoefkatrol ontsteking. (Je eigen woorden) Dus jij kan er niet verder mee. Maar met een ander kan hij nog wel een aantal jaar de sport in? (Ook je eigen woorden) Wonderlijk.

Zoals ik je Posts lees heb je diep in je hart de keuze al gemaakt. Verkopen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:04

Mensen zijn niet te vertrouwen, hoe jammer het ook is.
Verkopen/weggeven aan een bekende zou ik zelf aandurven maar een paard met bemerking zou ik niet willen verkopen.

Ik zou hier kiezen voor inslapen of ergens een wei huren en ze daar opgooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:12

Groot deel van de bruikbaarheid van jouw pony komt van goed management. Of dat zo blijft en of de boel niet ongeacht goede zorg verslechterd is weinig over te zeggen. Zelf zou ik zo'n dier niet uit handen willen geven, maar mijn standpunt is al veel langer : "boven de 18 of met een chronische aandoening gaat enkel dood het erf af". Te veel risico's op verkeerde zorg/training/verdwijnt de handel in of problemen door de stress van de verhuizing zelf. Als er geen lease/verzorger/semipensioen mogelijk is, dan is slacht/inslapen voor mij de meest diervriendelijke en verantwoorde stap.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:15

Pfff, laat zo'n dier toch inslapen.

Er zijn gezonde paarden genoeg dus waarom zou iemand een ziek paard kopen?

Jij kent het dier , hebt het jaren gehad en zelfs jij wil de kosten niet meer betalen, waarom zou een vreemde dat wel willen doen?

Wees zo netjes en geeft dat dier een waardig einde in plaats van er mee te leuren met het grote risico dat het dier in de handel blijft rond lopen :n

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:19

Volgens mij word er door iedereen gewoon netjes geantwoord? Zie nergens afzeik reacties staan.

Destijds hebben wij in goed vertrouwen (de eigenaresse en ik) besloten om mijn bijrijdpaard gratis weg te geven. Hij is ook echt weggegeven als weidemaatje/pensioenpaard wat ik op facebook kan zien staat hij nog steeds op dat plekje met zijn eigen merrie met heel veel ruimt om zich heen.
Het was niet het geval van niet kunnen houden maar meer van dat hij niet gelukkig was bij ons, er liepen steeds paarden af en aan langs zijn weide om wat te doen en hij mocht alleen maar op zijn weitje staan of gepoetst worden. Je kon hem dagen laten staan zonder op te stappen met enkel grondwerk maar helemaal stilzetten heeft hij 4 weken volgehouden tot hij de boel begon af te breken. hij heeft toen nog een aantal weken bij mensen gestaan (vrienden van de eigenaresse) met 2 paarden en een veulen en dit ging goed, maar die paarden stonden enkel op de weide, werd verder niet mee gewerkt.

Zijn been ging niet meer zoals voorheen maar in zijn hoofd was hij nog te goed en nog te levenslustig om te laten gaan. Hadden wij geen nieuw adres gevonden hadden we hem alsnog een spuitje laten geven.

Persoonlijk zou ik er zelf ook zo'n paard weggeven of voor een symbolisch bedrag 'verkopen' of eventueel toch in laten slapen/laten slachten. Je geeft zelf aan dat je van het paard af te willen. Maar er zijn weinig mensen die hem willen kopen, als ze hem al willen weten ze bijna niks van paarden...
Het is denk toch een gevalletje van kiezen of delen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:46

Ik krijg persoonlijk wat de kriebels van dit verhaal.
Na 16 jaar trouwe dienst verkopen omdat je er niet mee verder kan in de sport?
Echt ik snap dat niet, en de grootte is geen excuus, 15 cm verschil is niks mis mee.
Feit is gewoon dat als je een paard verkoopt diegene er mee mag doen wat hij/zij wil, ondanks allerlei mooie contracten.
Ik sta op een stal waar ze ook een manege runnen, echt veel van die dieren staan vaak met een reden op een manege en zijn niet 100% goed.
Opzich niet erg, want hier wordt er ontzettend goed voor gezorgd en gekeken of ze het allemaal aankunnen en nergens last van hebben.
De zadelmaker komt, de tandarts elk jaar en ze zijn eerder te dik dan te dun.
Maar ik ken gewoon geen manege waar de pony's het zo goed hebben als hier.
Als de paarden na onderzoek en indien mogelijk behandeling onbruikbaar zijn en duidelijk veel pijn hebben wordt er een eerlijke keuze voor ze gemaakt.
Zo gaat dat meestal helaas niet.
Een kennis dacht zijn afgekeurde zesjarige met mooie stamboom te verkopen als grasmaaier, deze stond binnen een week voor 6000 euro op marktplaats.
Als M1 geklasseert, het beest kon nog geen B proef lopen zonder staken en had artrose op de plek van het zadel en daar met rijden echt pijn aan.

Dan kan je nu denken dat je pony nog te goed is, maar inderdaad waarom zou een ander jou pony willen kopen met mankementen?
Dan kopen ze letterlijk jou probleem, want het paard kan na 16! jaar niet meer doen wat jij graag wil, en dus moet het beest maar weg.
En je zal vast gek zijn op het beest, maar het feit is en blijft dat hij niet meer kan doen wat jij wil, en dus daarom weg moet.
Of houden, of de dood helaas in mijn ogen.
De wereld is niet te vertrouwen, dan kun je nog het beste een leuke bijrijdster zoeken, dan heb je er tenminste grip op.
En ja dat kost vast energie en soms frustraties, maar dat hoort er wel bij als je kiest voor een levend wezen.

Hier op de manege zien ze het trouwens dat ze de paarden, die een ander niet meer wilde wegens een mankement nog een nieuwe kans geven op een fijn leven.
Zijn ze zo slecht dat ze blijvend pijn hebben, dan maken zij de keus die de oude eigenaren waarschijnlijk al hadden moeten maken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 05:02

Word altijd een beetje verdrietig van dit soort berichten! Een paard is geen gebruiksvoorwerp! 16jr trouwe dienst..Het is niet nogal wat!!
Hoefkatrol onstaat vaak omdat het paard langdurig scheef belast is..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:02

Mijn paard met een bemerking hebben we nu volledig verleased. Zo blijft het toch mijn paard en kan ik hem in de gaten houden, maar zijn we redelijk uit de kosten (stalling en hoefsmid). Op zich wilde ik hem ook wel verkopen, maar ik was bang dat ze dan te veel met hem gingen doen. Ik ben van mening dat als je een paard verkoopt je er ook geen voorwaarden meer aan kan stellen. Nu is het mijn paard en als ik zie dat het echt niet goed gaat kan ik er wat van zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:19

Noompje86 schreef:
(dit is niet bedoelt als advertentie maar als het niet mag dan hoor ik het wel.)

voor mijn E-pony zijn we opzoek naar een nieuw huisje, maar dan is nog niet zo makkelijk ;(

Ze kan nog bereden worden maar niet meer in de sport. ze heeft last van hoefkatrol.
De ene dag loopt ze super de andere dag stijf. Heb haar nog tot de M1 kunnen rijden, veder trainen vinden we niet netjes, dat gaat haar te zwaar worden.

Je OP is denk ik niet zo heel duidelijk.
Je pony heeft last gehad van HKO in de voorvoeten en heeft een slecht straalbeen. De ontsteking is nu over, maar de pony kan niet meer worden gesprongen. Voor dressuur of recreatie zou hij nog prima een aantal jaren mee kunnen. Te goed nog om in te slapen.

Tja, het is lastig hoor. Een vriendinnetje van mij heeft ooit haar verzorgpaard over gekocht. Die had HKO, maar ze heeft er nog jaren mee gereden. Paard stond op speciaal beslag, zag er picobello uit en leek er verder geen last van te hebben. Uiteindelijk van ouderdom overleden. Ze heeft best nog veel plezier aan het paard gehad.
Maar ik ken er ook waarbij de artrose aan het straalbeen meer progressief is en het dus sneller afgelopen is.
Mogelijk kan de pony met goed management nog een paar jaartjes mee. Maar mogelijk ook niet.
Er is weinig van te zeggen.

Wat ik persoonlijk erg moeilijk zou vinden aan zo'n paardje wegdoen is dat de pony mogelijk een zeer pijnlijk leven tegemoet gaat omdat de nieuwe eigenaar kreupelheid niet zo goed herkent. Zeker als het beide benen betreft ogen ze dan alleen wat korter en stijver maar niet zozeer kreupel. Alleen hebben ze dan wel al veel pijn.
Weet je ook welke klasse HK je pony heeft. Een klasse 3 zou nog gaan maar met een klasse 4 zou ik toch echt aan inslapen denken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 29-12-16 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:21

pol1 schreef:
Word altijd een beetje verdrietig van dit soort berichten! Een paard is geen gebruiksvoorwerp! 16jr trouwe dienst..Het is niet nogal wat!!

Of erfelijke aanleg of voeding.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:33

16 jaar jouw dier geweest, altijd leuk op kunnen rijden en nu het niet meer fit genoeg is daarvoor, dank je het af. Ineens is het wel te duur in onderhoud geworden.

Het is mij altijd een kompleet raadsel waarom eigenaren van een kreupel paard denken dat een ander daar nog wel gelukkig mee wordt. Ieder ander heeft ook liever een gewoon gezond paard en je schrijft zelf ook al: een gezonde onderhouden is net zo duur als een kreupele.
Als mensen willen knuffelen, kopen ze wel een cavia.

Dit paard verdient zijn genadebrood bij jou. Het heeft voor jou gewerkt, nu is het jouw beurt om eerlijk voor hem te zijn. En dat is of zelf houden of wegdoen voor de dood.
Dat ben je hem verschuldigd na al die jaren. Niet wegdoen en hopen dat het goed komt. De verhalen dat het niet goedkomt zijn namelijk niet van de lucht. Gun je je paard een rondje paardenhandel en uiteindelijk een einde op transport naar Italie of Joost mag weten waar naartoe?

Tuurlijk is het hard. Maar jij bent je paard wel verschuldigd om nu sterk te zijn en je egoïsme opzij te zetten. 16 jaar werken. You owe him.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:52

Babootje schreef:
pol1 schreef:

Of erfelijke aanleg of voeding.

Daarom zei ik ook vaak!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:32

Hahaha idd Pol1. En op op jouw post terug te komen: er is vaak nog heel wat te winnen met goed recht richten en goed management in de vorm van beslag etc. Maar mensen die dat kunnen vind je niet vaak onder recreanten. En mensen die een sportpony zoeken kopen er niet 1 met gebreken. Blijft een moeilijk verhaal.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:37

Gelukkig wordt er steeds vaker aandacht besteedt aan de basis ( rechtrichten) maar ben met je eens babootje voor vele nog een grijs gebied!!
Vraag me af hoe paarden waarbij hko is geconstateerd in hun leven getraind zijn? ( erfelijkheid uitgesloten ) besef me ook dat je veel mensen tegen de haren in kunt strijken met dit soort problematiek! Ik ga ervan uit dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard alleen dat Door een hoop onwetendheid vele paarden voortijdig moeten afhaken!
Laatst bijgewerkt door Othilly op 29-12-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:49

Een pony van 18 jaar, met hoefkatrol, die met mate bereden kan worden.
Wie zou zo'n pony willen kopen?

Als je geluk hebt eindigt hij als grasmaaier op een mooi plekje, waar hij uitstekend wordt verzorgd en ook de hoefkatrol in de gaten wordt gehouden. (beslag, eventueel medicatie etc).
Maar de kans is groter dat dit niet gebeurt, en hij toch te veel wordt bereden, of van hand tot hand gaat met als laatste station de slager.

Zo'n pony, dat zou ik niet aandurven om die te verkopen, de kans dat hij een blijvende goede plek krijgt is veel te klein.
Na zo'n leven lang bij je te zijn geweest, zou ik of hem zelf houden of hem zelf naar de slager brengen.
De slager klinkt vreselijk, maar een paard merkt daar zelf niets van en het is altijd beter dan een onzeker lot tegemoet gaan als je hem verkoopt.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:32

Als je haar al 16 jaar hebt, hoezo heb je dan geen geld en plek om haar te houden?
Ik heb mijn lieve Fries van 20 jaar, al 17 jaar. Hij kan hooguit 3x per week nog een rondje stappen door het dorp of een klein half uurtje rustig door de rijbak vanwege zijn PPID, maar hij blijft hier tot zijn dood of tot ik daartoe, om welke reden dan ook, zelf de verdrietige beslissing moet nemen. Dat ben ik hem verplicht en die verplichting ben ik aangegaan toen ik hem aangeschaft heb.

Ja, een paard verkopen, als ie gezond is, prima, heb ik geen moeite mee, maar deze kun je niet verkopen/afdanken na 16 jaar trouwe dienst. Het beste alternatief als je verder niet voor haar kunt of wilt zorgen, zoek een plekje in een goed pension, in een kudde met veel vrijheid en een goede verzorging tot het definitieve eind. Geen enkel paard vindt het een probleem om als paard (lees: zonder voor mensen te moeten werken)te leven.