ik train soms met bijzet als ik haar aan de teugel wil laten lopen omdat Andorra haar kiezen soms strak op elkaar zet en ik er dan vrij weinig tot niks mee kan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
TerraHowrse schreef:Snollygoster schreef:Als je om die reden met bijzet rijdt, en er zelf geen kan omdoen vrees ik dat je hier aan het verkeerde adres bent op Bokt
Nou inderdaad.
Mijn tip: neem les.
elenaMM77 schreef:hoe krijg je haar kiezen van elkaar af met een bijzet dan?
misschien kun je preciezer uitleggen wat je paard nu doet zonder bijzet
en wat je wilt bereiken met bijzet..
een paard laat het bit echt niet los omdat je het hoofd naar beneden dwingt,
sterker nog, dit kan een goede reden zijn om de nek, en kaak juist vast te zetten en of daarbij ook nog eens het bit klemvast te houden..
ik zou juist zeggen, gooi eens een poos de teugels los en stuur op je zit.. net zolang tot het paard ontspannen onder je gewoon alles kan.. stappen, draven, galoperen, tempowisseligen, stuur, rem, achteruit.. als hij dat kan, bij wijze van spreke met z'n neus over de grond.. dan kun je rustig de teugels weer oppakken totdat je een lichte verbinding hebt.. je zult zien dat hij dan echt het bit niet klemvast hebt, als jijzelf niet klemvast houdt.
Tigra_ schreef:Je paard loopt niet aan de teugel als je hem vast gaat zetten. Eerst moet de basis in orde zijn en dan kan je verder. Heb je momenteel les en wie doet er nu je bijzet aan?
Janneke2 schreef:Mogelijk heeft het dier pijn en doet daarom de kiezen op elkaar. (Route dieren/tandarts, zadelmaker, fysiotherapeut.)
Opstijgen met een bijzetteugel is niet per se gevaarlijker voor jou of pijnlijker voor het paard dan met bijzetteugel, maar het lijkt symptomen bestrijden.
(Ooit reed ik een paard dat vier jaar lang een te klein zadel had gehad. Na de dierenarts, zadelmaker en fysiotherapeut "moest ze gaan ontdekken dat sterrekijken niet meer nodig was". Ik deed dat met een gogue ipv een bijzetteugel.)
_AnnelotD schreef:elenaMM77 schreef:hoe krijg je haar kiezen van elkaar af met een bijzet dan?
sterker nog, dit kan een goede reden zijn om de nek, en kaak juist vast te zetten en of daarbij ook nog eens het bit klemvast te houden..
ik zou juist zeggen, gooi eens een poos de teugels los en stuur op je zit.. net zolang tot het paard ontspannen onder je gewoon alles kan.. stappen, draven, galoperen, tempowisseligen, stuur, rem, achteruit.. als hij dat kan, bij wijze van spreke met z'n neus over de grond.. dan kun je rustig de teugels weer oppakken totdat je een lichte verbinding hebt.. je zult zien dat hij dan echt het bit niet klemvast hebt, als jijzelf niet klemvast houdt.
ze zet haar kaken alleen op elkaar als ik probeer haar aan de teugel te krijgen, daarvoor gebruik ik dan de bijzet zodat ze haar kaken toch loslaat en zo ook de rug ontspant. Mijn instructrice heeft mij dit geleerd, maar ze is er niet altijd en dan wil ik haar toch graag aan de teugel laten lopen (dit doe ik ook niet elke dag) maar is het veilig om dan zelf een bijzet eraan te doen en dan op te stappen of doe ik haar dan pijn ofzo?
suikermeisje schreef:Annelot ik snap je wel hoor maar het gaat je dus niet helpen.
Is het je eigen paard?
Maar ik zou niet zelf de bijzet eraan doen als ik jou was.
Stel dat je het te strak doet, dan kan hij gaan steigeren en vallen. Dan bezeer jij je heel ernstig en dat wil je niet.
Het is van belang dat het paard leert ontspannen. Jij een rustige en ontspannen constante aanleuning kan hebben met zijn mond, want dan krijgt die geen nare ervaring met het bit wat hem zeer doet in zijn mond. Door een bijzet kan hij zichzelf bezeren en daardoor gaat die alleen maar erger omhoog met z'n hoofd.
Heb je een instructeur en wat vind die van het paard?
Jetta schreef:Hartstikke goed dat je je vraag hier stelt. Je bent jong en wil leren met je paard. Weet je, die bijzet, dat is niet echt nodig en ook niet fijn voor je paard. Ga eerst je paard lekker voorwaarts rijden, beetje tempowisselingen doen, dus bv in draf flink
wegdraven en weer wat terugnemen en weer wegdraven. En voltes rijden en slingertjes. En ook LOL met je paard hebben. Aan de teugel komt vanzelf, aan de teugel zit nl niet aan de voorkant, maar aan de achterkant van je paard. Door het naar voren rijden, maak je de achterkant sterk en kan hij zijn en jouw gewicht beter dragen. Komt vanzelf, zeker als je een goede trainer hebt die je kan helpen en begeleiden. Dus: Bijzetteugels wegdoen en lekker gaan rijden. Succes!
Jetta schreef:Hartstikke goed dat je je vraag hier stelt. Je bent jong en wil leren met je paard. Weet je, die bijzet, dat is niet echt nodig en ook niet fijn voor je paard. Ga eerst je paard lekker voorwaarts rijden, beetje tempowisselingen doen, dus bv in draf flink
wegdraven en weer wat terugnemen en weer wegdraven. En voltes rijden en slingertjes. En ook LOL met je paard hebben. Aan de teugel komt vanzelf, aan de teugel zit nl niet aan de voorkant, maar aan de achterkant van je paard. Door het naar voren rijden, maak je de achterkant sterk en kan hij zijn en jouw gewicht beter dragen. Komt vanzelf, zeker als je een goede trainer hebt die je kan helpen en begeleiden. Dus: Bijzetteugels wegdoen en lekker gaan rijden. Succes!
Naskapower schreef:Lieve Ts,
Wat word ik hier verdrietig van. Niet door jou hoor.
Het doet mij verdriet dat enthousiaste lieve paardenmeisjes zoals jij op deze manier leren omgaan met paarden. Ik snap dat het als je nog zo jong bent moeilijk is om te horen dat de mensen die jou paardrijden leren dat niet op een heel diervriendelijke manier doen.
Maar jij bent degene die ervoor kan zorgen dat je pony het rijden fijner gaat vinden, daarvoor heb je een andere instructrice of instructeur nodig.
Een paard gaat gaat ontspannen lopen als die zich prettig voelt, dat kan je helpen door vriendelijk maar wel duidelijk te zijn. Bij een pony of paard die fijn loopt word de rug heel soepel, je kan dan heel fijn zitten, uiteindelijk gaat dit dier dan nageven, dan krijg loopt het dier aan de teugel.
Aan de teugel betekend dat het dier de teugel (en dus het bit vertrouwd), hiervoor heb je geen kracht nodig.
bedankt voor het advies, maar iedereen geeft verschillende adviezen, en iedereen vindt zijn/haar advies het beste.Ik weet nu nog niet wat het beste is voor mij en mijn paard, want mijn instructrice heeft zelf ook ZZ dressuur gereden en ze is echt wel goed voor paarden.
![]()
Helaas ben ik niet heel goed in dit uitleggen maar iedereen die je leert dat je kracht nodig hebt om te rijden is fout bezig.
Bokt kan je vast wel tips geven over fijne instructrices in jouw omgeving
_AnnelotD schreef:elenaMM77 schreef:hoe krijg je haar kiezen van elkaar af met een bijzet dan?
ze zet haar kaken alleen op elkaar als ik probeer haar aan de teugel te krijgen, daarvoor gebruik ik dan de bijzet zodat ze haar kaken toch loslaat en zo ook de rug ontspant. Mijn instructrice heeft mij dit geleerd, maar ze is er niet altijd en dan wil ik haar toch graag aan de teugel laten lopen (dit doe ik ook niet elke dag) maar is het veilig om dan zelf een bijzet eraan te doen en dan op te stappen of doe ik haar dan pijn ofzo?