Berg en dal. Moeite met paard.. Denk aan verkoop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beebiepaard

Berg en dal. Moeite met paard.. Denk aan verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 15:42

Hallo allemaal,

Ik zit met een issue waar ik al enkele maanden mee rondloop. En waarvan ik geen raad meer weet..

Ik heb anderhalf jaar terug 2 van mijn rijpaarden noodgedwongen moeten wegdoen. 5 was me teveel.

Toen had ik 2 rijpaarden en een veulen over.

Een van die rijpaarden heb ik kortgeleden moeten inslapen.
En gezien de ander 27 is, dacht ik ik koop er een bij.

Dit is een cob geworden. Lief beest. 1 55 groot. Heel vriendelijk maar erg onzeker.

Dier was nog niet ingereden. Hier waren problemen mee geweest en zijm ze niet verder mee gekomen.
Ik had al 2 apparte gevallen gehad. En dacht dat kan ik wel!

Inmiddels is deze dame een maand of 4 bij mij. We hebben een stuur. Gas en rem. Stap draf en achteruit. En we zijn al meermaals op buitenrit geweest!

Gaat hartstikke goed dus!

Echter.. Ik ben het plezier kwijt..
Ik wil zorgenloos een pony kunnen pakken. Alleen het bos in kunnen gaan. Zorgen vergeten en gaan..

Dit kan met deze merrie gewoonweg nog niet.
En eerlijk.. Ik zoek het op het moment niet om me bezig te houden met haar..

Een van mijn andere paarden is al enige tijd ziek. En daar gaat ontzettend veel tijd in zitten. De tijd die ik overhoud wil ik zorgenloos bezig kunnen zijn..

Ik heb al weken gezocht naar een verzorgster of bijrijder. Want ik weet zeker dat als de zomer begint ik er weer vol tegenaan kan. En dat ze zo op niveau is om zorgenloos te gaan hobbelen.

Maar een verzorger is onvindbaar..

Ik neig steeds meer om haar weg te doen.. Ik weet nu al dat ik daar spijt van ga hebben.

Wat raden jullie aan?

Beebiepaard

Re: Berg en dal. Moeite met paard.. Denk aan verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 15:45

De reden dat ik het niet meer zoek zit ook in het verdriet en rouwen om de 3 paarden die ik mis.

Mijn grote vriendin is overleden. En de merrie waar ik een goede band mee had is verkocht en onvindbaar.

Daarbij mijn mannetje ziek.

Het plezier zijn zorgen geworden..

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:48

Merrie gewoon even een tijdje lekker laten voor wat het is en dan over een tijdje weer oppakken? Denk iig niet dat je merrie dat erg zou vinden en dan kan jij even rustig aan doen en je op het andere paard focussen. Ook als dat enkele maanden duurt, die merrie loopt niet weg en zal ook niet pats boem alles verleerd zijn.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:48

Geef jezelf de tijd. Iedereen heeft weleens dieptepunten, ook in de sport.

Bij de paardensport is het alleen jammer dat je je paard niet even op kan bergen in de kast. Zoals je dat zou doen bij je sportschoenen of je tennisracket.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:49

Klinkt als een serieuze winterdip in combinatie met een rouwproces... Ik zou in jouw huidige gemoedstoestand niks onomkeerbaar doen. Houdt een winterstop en beperk je gewoon een paar maanden tot kroelen en verzorgen, zo heb je tijd om alles wat te verwerken en kun je wrs in het voorjaar met een frisse blik verder...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:49

Soms wordt het allemaal teveel :(:)

Maar als je nu al weet dat je spijt gaat krijgen, moet je niks verkopen onder deze omstandigheden.

Zet haar lekker weg en ga er weer mee aan de slag als je er tijd voor en zin in hebt.
Wat ze nu geleerd heeft, is ze in een paar maanden echt niet vergeten!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:50

Gun jezelf wat tijd. Zorg dat ze hun verzorging krijgen en laat het rijden even voor wat het is, het is geen moeten!
Als jij zelf denkt dat je er in de zomer anders in zult staan, wacht die tijd dan gewoon af en kijk of het daadwerkelijk zo is. Knopen doorhakken kan altijd nog.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:50

Verkopen kan idd, alleen dan staat de andere weer alleen.
Ik zou dan wachten met weg doen (misschien verleasen ofzo) tot de andere zieke ook "weg gaat".

Daarna even geen paard, even alles weer op de rit en daarna weer rustig naar een wat geschiktere zoeken.

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 16:01

maximuss schreef:
Klinkt als een serieuze winterdip in combinatie met een rouwproces... Ik zou in jouw huidige gemoedstoestand niks onomkeerbaar doen. Houdt een winterstop en beperk je gewoon een paar maanden tot kroelen en verzorgen, zo heb je tijd om alles wat te verwerken en kun je wrs in het voorjaar met een frisse blik verder...

Dat is het inderdaad. Ik ben nog altijd niet klaar met het verdriet om mijn overleden merrie..

Ik zou zo graag een verzorger willen.. Iemand die baar aandacht geeft tot ik mezelf teruggevonden heb..
Ik hen express de regio in de tite gezet. Misschien is er wel een bokker die helpen wilt..
Ik woon hier nog niet lang en kan niemand vinden..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:06

Ik ga mee met de rest hier, zou het ook niet doen. 4 maanden is niet lang, even laten rusten en terug oppakken als je beter in je vel zit.
Ik heb ook in het verleden paarden te snel weg gedaan waar ik nu heel veel spijt van heb. Ik was ook altijd op zoek naar iets beter, zadelen en hop weg...Dit kom je 1 keer in je leven tegen en weet jewat? Zo'n paard brengt je enorm veel wijsheid, hetzijn de moeilijke die je tot verstand laten komen.

Daarom, geef ze ze wat respijt, komt wel goed :(:)

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 16:10

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 16:11

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:12

Misschien had je even moeten wachten met het kopen van een nieuw paard na het overlijden van je merrie, zodat je je verdriet wat beter en zorgelozer had kunnen verwerken..?
Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk. :(:)
T is denk ik een flink dip in je hobby, i.v.m. het overlijden van je merrie.
Een mogelijke oplossing vind ik wat anderen al aangeven: laat je nieuwe paard even voor wat het is en ga door je rouwproces. En als je weer wat meer zin krijgt ga je weer met je nieuwe aan de slag.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:18

Misschien de komende tijd niet gaan rijden maar misschien kunnen jullie lol vinden in andere dingen? Lange lijnen werk of vrijheids dressuur oefeningen?

Meer samen spelenderwijs bezig zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:26

Wat een verdriet, jeetje, snap het erg goed sterkte!!!

Er zijn een paar dingen die ik zit te bedenken:
Hoe zou het zijn om met haar zo nu en dan workshop te doen, niet te moeilijk.
Wandelen en dan kijken hoe je het vertrouwen op kunt bouwen zodat je haar los mee kunt nemen.

Meer lol en dan verder.

Niks laten doen en je alleen op de rest richten, lijkt me niet eerlijk
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 25-12-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:27

Ik herken je verhaal. Ik heb een van mijn paarden twee weken geleden moeten laten gaan en we zijn vrijdag jl. gaan kijken voor een eventueel ander paard. Was een heel lief beestje maar we hadden er geen gevoel bij. Da's niet raar als je met je hoofd en hart nog bij een ander paard zit, zoals jij.

Je paarden staan aan huis denk ik? Ik zou niets overhaast doen, gewoon van ze genieten zonder "moeten". Je hebt een begin gemaakt met je mooie zwarte haarbal, wat rust is voor jullie allebei niet verkeerd. Kan jij verder met je rouwproces en zij kan wennen aan haar nieuwe huis. Als je dan weer zover bent dat je wat (meer) met haar wilt gaan doen, kan dat. Volgens mij vind je je zwarte beertje best leuk. Verkopen kan altijd nog.

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 16:28

_Mar3 schreef:
Misschien had je even moeten wachten met het kopen van een nieuw paard na het overlijden van je merrie, zodat je je verdriet wat beter en zorgelozer had kunnen verwerken..?
Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk. :(:)
T is denk ik een flink dip in je hobby, i.v.m. het overlijden van je merrie.
Een mogelijke oplossing vind ik wat anderen al aangeven: laat je nieuwe paard even voor wat het is en ga door je rouwproces. En als je weer wat meer zin krijgt ga je weer met je nieuwe aan de slag.

Ik was ook zeker niet op zoek. Ze is zelf op mijm pad gekomen.

Kennisen hadden haar gekocht als beginnerspaard. Dit bleek ze allesbehalve. Een onzekere en ook drammige dame.
Ze is op een beleerstal geweest waar ze wel bereden is maar enkel in stap.

Kennis wist geen raad met haar.

Zodoende is ze bij mij gekomen.

Na wat grondwerk met zadel erbij betrokken kwam ik erachter dat ze onzeker en angstig was door warschijnlijk slecht passend tuig.

Na 2 keer had ze door dat mij zadel niet beet. De 3e keer zat ik erop. De 4e keer hebben we een paar passen gedraafd.

Ik heb nergens moeite gehad met haar. Zolang je maar vertrouwen geeft.

Als zij niet op mijn pad was gekomen had ik geen paard gekocht.

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 16:43

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:51

jou oude meisje was/is een prachtig paard . neem de tijd en laat jou zwarte lekker staan tot dat het voorjaar er aan komt ,zodat je rust krijgt en aan de andere kant weer een band op kan bouwen met dat mooie zwarte beessie .

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:13

Prachtig beestje dat op je pad is gekomen :j

NeonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:43

Gooi haar lekker op de wei... haal de druk die je jezelf oplegt weg... nergens voor nodig... een paard in de weide met soortgenootjes is een blij paard... pak haar lekker weer op als je je er goed bij voelt... het hoeft niet nu...

Sterkte met her verlies van je paard... ik weet hoe moeilijk dat is

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:33

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat waar het beter past.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:07

Geef het tijd. Verdriet verwerken duurt gewoon lang, en als je zo vergroeid bent met een paard, dan is het een echt rouwproces.
Je nieuwe paard (ik vind het een prachtig dier!) zal nooit je oude paard kunnen vervangen, maar een band opbouwen kan wel. Dat heeft echter veel meer tijd nodig. Voel je niet schuldig als je geen zin hebt, en ga met haar aan de slag als je zin hebt. Ze is nog jong, toch?, en pas met een jaar of 8 uitgegroeid, dus het kan nog wel even op een laag pitje.

Beebiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 13:43

Bedankt allemaa voor jullie reacties! Doet me erg goed!

Ik heb inmiddels contact met wat mensen die wel willen helpen (met dank aan dit topic!!) En dat voelt als een opluchting!!

Dan kan ik me met een gerust hart terugtrekken ipv me zo schuldig te voelen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:52

Omdat dit topic is geopend door een Schaduw Account, volgt hier een slotje.