Work in progress!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArandaVD

Work in progress!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 23:35

Dag lieve mensen <3

Als eerste! Iedereen fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Vandaag heb ik weer wat geoefend met mijn lieve merrie Andorra :)
Andorra en ik zijn een beetje anders dan de meeste mensen hier op bokt :P
Ik heb Andorra namelijk niet voor wedstrijden oid, of om te presteren (ik weet dat veel van jullie je paard ook niet daarvoor hebben begrijp me niet verkeerd ;) )
In het verleden hebben Andorra en ik het niet altijd gemakkelijk gehad samen.
We begrepen elkaar niet, dat zorgde voor veel onrust en 'gevechten'.
Ik had altijd geleerd dat een paard naar je moest luisteren, en geen gekke dingen mocht doen.
En dat als het niet goed ging, dat het aan het paard lag.

Maar dat is juist het tegenovergestelde. Een paard hoort niet naar jou te luisteren, je hoort mekaar te begrijpen, en als er een keer een miscommunicatie is, ligt het nooit alleen aan het paard, maar vaak ook bij jezelf.

Langzamerhand kwam ik er steeds beter achter welke manier het beste werkte voor mij en Andorra, om elkaar te begrijpen, en om op een vriendelijke manier met elkaar om te gaan. Die manier hebben we zo een beetje gevonden :) .

Andorra is geen gemakkelijk paard, en raakt gauw gestrest of opgefokt als je ook maar 1 verkeerde beweging maakt (bij wijze van spreken). En daarom is 'no pressure' HEEL belangrijk bij haar! Ik ben dus wat aan het oefenen met haar, en het gaat iedere dag een stuk beter.

Ik weet dat het allemaal nog geen perfectie is, maar dit zijn nog beginnetjes, Andorra en ik komen er wel :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:14

Wat een grappige oortjes heeft ze, met die "gekrulde" topjes! :) Het valt me op dat je erg veel bezig bent met het achterwaarts gaan en dat dit met best heel veel spanning bij je paard gepaard gaat. Ze zwiept haar staart, drukt haar rug eruit en kijkt er ook erg zuur bij, tenminste zo zie ik het.

Wat maakt dat je veel achterwaarts aan het oefenen bent momenteel?
Ik zou gaan kijken of ze in de hele lijn wat meer wil ontspannen en vanuit die ontspanning achterwaarts vragen, als ze er aan toe is om nageeflijk te blijven tijdens het achterwaarts gaan. Beginnen met 1 pasje, dat is voldoende :)

Verder vraag ik me af of het voor haar prettiger zou zijn als je met een barebackpadje zou rijden? Zo'n gevoelig paard zou best wel eens veel impact kunnen hebben van je zitbeenknobbels :)

Verder goed bezig hoor, ik kan inderdaad zien dat het geen gemakkelijke merrie lijkt. Je mag trots zijn op jullie samenwerking!

Oh nog een aanvullende vraag: ik ben er ook mee aan het oefenen om de druk bij mezelf eraf te halen, maar merk dat ik dat heel lastig vind en ongemerkt mezelf en paard erg push. Hoe heb jij dit aangepakt?

ArandaVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 18:09

Corelli schreef:
Wat een grappige oortjes heeft ze, met die "gekrulde" topjes! :) Het valt me op dat je erg veel bezig bent met het achterwaarts gaan en dat dit met best heel veel spanning bij je paard gepaard gaat. Ze zwiept haar staart, drukt haar rug eruit en kijkt er ook erg zuur bij, tenminste zo zie ik het.

Wat maakt dat je veel achterwaarts aan het oefenen bent momenteel?
Ik zou gaan kijken of ze in de hele lijn wat meer wil ontspannen en vanuit die ontspanning achterwaarts vragen, als ze er aan toe is om nageeflijk te blijven tijdens het achterwaarts gaan. Beginnen met 1 pasje, dat is voldoende :)

Verder vraag ik me af of het voor haar prettiger zou zijn als je met een barebackpadje zou rijden? Zo'n gevoelig paard zou best wel eens veel impact kunnen hebben van je zitbeenknobbels :)

Verder goed bezig hoor, ik kan inderdaad zien dat het geen gemakkelijke merrie lijkt. Je mag trots zijn op jullie samenwerking!

Oh nog een aanvullende vraag: ik ben er ook mee aan het oefenen om de druk bij mezelf eraf te halen, maar merk dat ik dat heel lastig vind en ongemerkt mezelf en paard erg push. Hoe heb jij dit aangepakt?

Thanks voor je reactie ! :D

Mijn barebackpad komt over 2 weken binnen ;) . Wat je zegt over het achterwaarts lopen klopt enigszins wel! Ik oefen dit zo nu en dan weer, omdat ik eerst totaal geen controle over het
Citaat:

halthouden had, ze kende t zegmaar niet haha. Dit is dus voor haar een oefening voor het halthouden en controle te houden. Maar dit oefen ik niet iedere dag!

Ik had er ook veel moeite mee om de 'druk' los te laten. Daarom heb ik het eerst vooral in stap beoefent , met een losse hand rijden, van mij part te teugels los en dat ze niet nageeflijk loopt, puur letten op je losse hand! Veel op je stem oefenen en met je benen rijden. Langzamerhand uitbreiden en je hebt t zo door!

Nogmaals, bedankt voor je reactie!