Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:00

Mirjam als ik kijk naar mijn andere paard wat heel rennerig is dan doet ze dat om van het achterbeen af te kunnen rennen en als een duikboot te mogen lopen. Dus die rijd ik bewust langzaam maar ga daarin wel zorgen dat ik mijn been aan mag leggen en via zijkanten het achterbeen de juiste richting in rijd.

Pas ik ditzelfde systeem toe bij mijn eventer die dressuur niet leuk vindt dan komt een slak nog sneller vooruit want dan krijg je haar niet meer naar voren. Als je die een paar keer duidelijk maakt dat naar voren naar voren is dan is het weer prima. In mijn ogen past het paard van bravo ook beter in door systeem en daarom ben ik het eens met de keuze voor dit systeem in de les.

Iris ik heb van jou niet alle eerdere filmpjes gezien maar er komt in elk geval meer takt in. Als je op de volte het binnenachterbeen naar het buitenvoorbeen rijdt dan zie je hem ook stukjes beter worden. Ik denk dat meer wijken en wat schoudervoor je paard ook echt gaan helpen en dan de oefeningen echt als gymnastiek gebruiken

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:06

Joki ik heb dus de eerste type paarden. Moet ik ook been er goed aanleggen ook al zijn ze rennerig en dan voorzichtig terug zetten.

Hoorde ook dat 2e type paard hiervan juist meer op de voorhand van gaan vallen. Weet ik dat ook weer. Begin mij langzaam aan een beeld te vormen.

BravoT jij kent je paard het beste, als je met die overgangen waar jij het over had wel tot hem door drong lijkt mij dit de juiste oplossing.


Iris inderdaad al veel meer takt voor zover ik mij heriner. Stap nog wel erg in telgang en galop soms nog wat onzuiver, maar al stuk beter.
Denk ook dat hij nog meer kracht moet ontwikkelen voor nog meer tact, dus lekker zo door trainen.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:33

Iriscope ik ga jouw filmpje zo ook eens bekijken.
Overgangen zijn altijd goed , maarrrrr ik zou bij het paard van Bravo eerst s een keertje de grens op gaan zoeken van naar voren zonder rem erop te houden, die zie ik nl constant erop staan.dat komt voornamelijk bij de ruiter vandaan
Die moet er eerst af ik denk dat ze dat geprobeerd hebben te bereiken in deze les , ben er niet bij geweest dus kan daar niks van zeggen. Ik doe het met dat korte stukje film.
Je paard zal een veel hogere bewegingssnelheid moeten gaan ontwikkelen Bravo, ik zie hier een ruiter die zelf nog niet mooi in balans met het paard mee is. En dat is wel een belangrijk iets, zolang dat zo is kan je paard niet vrij uit bewegen.
Voor een jong paard ( combinatie) een les van 100 euro bij zo een stal vind ik dat je zou moeten zien als een clinic. Verder heb je daar als combinatie denk ik op zo een stal nu nog niet veel te zoeken.
In de periode dat ik er kwam reden er voornamelijk ruiters uit t hogere segment en kwam je er niet binnen als je geen z was .
Ik vind het mooi om te zien hoe serieus iedereen hier bezig is met de goede manier te vinden, en zeker met de billen bloot te gaan door film te posten, ik lees al een heel tijdje mee en sorry dat ik zo binnen kom vallen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:45

Ik moet zeggen dat het paard van Bravo misschien een paar keer door een handigere ruiter gereden zou moeten worden. Want als hij narrig wordt en jij gaat maniertjes zoeken om hem anders aan het werk te krijgen zonder hem door die narrigheid heen te rijden, dat het mijn inziens uiteindelijk alleen maar erger wordt. En dit zie ik veel bij jonge paarden, die mogen bij narrig gedrag best een keer een klap krijgen zodat ze echt vooruit gaan. Maar dat moet je kunnen en durven.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:48

Iriscope heb jij je beugelriemen op t eerste beugeltje of tweede beugeltje? Mijn tip voor jou is je benen verder terug leggen en meer losheid in je enkels proberen te zoeken, hakken niet uitdrukken, en een klein tandjes meer voorwaarts rijden, meer voor je uit kijken en erheen rijden. Dit is eerste filmpje wat ik van je zie dus heb geen vergelijking , kijk eens of je mee kan nemen dat je naar schoudervoor richt en dan aangallopeert .

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:04

mirjamalvaro schreef:
BravoT jij kent je paard het beste, als je met die overgangen waar jij het over had wel tot hem door drong lijkt mij dit de juiste oplossing.


Ik pik dit er even uit, er zijn al veel goede reacties gegeven maar ik denk dat dit nou juist de kern van het probleem is. Het gevoel dat Bravo nu kent/herkent als goed, fijn en/of correct komt (nog) niet overeen met de werkelijkheid. Dus als zij afgaat op wat zij het prettigst vind en wat volgens haar het beste werkt, komt ze er niet. En dat is keihard en confronterend als je daar tegenaan loopt en je ineens het gevoel hebt dat je noorden aan de onderkant zit. Eigenlijk is dat gewoon ontzettend poedersuiker. En dan kan je 2 dingen doen, excuses zoeken, het afdoen als slechte les en verder gaan op de weg waarop je zat. Of even keihard janken, jezelf een schop geven en vertrouwen op de enorme kennis en kunde van deze mensen en eens kijken of je er beter van kan worden. En daarmee ook vertrouwen op jezelf, je bent daar namelijk niet voor niks gaan lessen. Ja, het is onwijs rot dat je nog lang niet zover bleek te zijn als je had verwacht. Dat mag best pijn doen, ik ken het gevoel maar al te goed. Maar gebruik dat gevoel niet om nog dieper in je comfortzone te kruipen want echt, op langere termijn krijg je daar spijt van.

Mijn advies, probeer vrede te hebben (krijgen) met het feit dat je helemaal vooraan moet beginnen en ga er gewoon vol voor. Ik denk dat je daar je eigen gevoel en kennis ontzettend mee zal ontwikkelen. Je bent op filmpje 2 keurig, vriendelijk een rondje aan het sturen. Je kan daar op die manier een jaar mee doorgaan en dan ziet het er nog precies hetzelfde uit. Als je dressuur wil rijden en je paard wil gaan ontwikkelen moet de knop om.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:17

Eens met 0000, gaan zoeken naar les wat hierbij aansluit als je leren wil en verbeteren. Ga voor de basis en niet voor t plaatje dat je op filmpje 2 laat zien

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:47

0000 schreef:
mirjamalvaro schreef:
BravoT jij kent je paard het beste, als je met die overgangen waar jij het over had wel tot hem door drong lijkt mij dit de juiste oplossing.


Ik pik dit er even uit, er zijn al veel goede reacties gegeven maar ik denk dat dit nou juist de kern van het probleem is. Het gevoel dat Bravo nu kent/herkent als goed, fijn en/of correct komt (nog) niet overeen met de werkelijkheid. Dus als zij afgaat op wat zij het prettigst vind en wat volgens haar het beste werkt, komt ze er niet. En dat is keihard en confronterend als je daar tegenaan loopt en je ineens het gevoel hebt dat je noorden aan de onderkant zit. Eigenlijk is dat gewoon ontzettend poedersuiker. En dan kan je 2 dingen doen, excuses zoeken, het afdoen als slechte les en verder gaan op de weg waarop je zat. Of even keihard janken, jezelf een schop geven en vertrouwen op de enorme kennis en kunde van deze mensen en eens kijken of je er beter van kan worden. En daarmee ook vertrouwen op jezelf, je bent daar namelijk niet voor niks gaan lessen. Ja, het is onwijs rot dat je nog lang niet zover bleek te zijn als je had verwacht. Dat mag best pijn doen, ik ken het gevoel maar al te goed. Maar gebruik dat gevoel niet om nog dieper in je comfortzone te kruipen want echt, op langere termijn krijg je daar spijt van.

Mijn advies, probeer vrede te hebben (krijgen) met het feit dat je helemaal vooraan moet beginnen en ga er gewoon vol voor. Ik denk dat je daar je eigen gevoel en kennis ontzettend mee zal ontwikkelen. Je bent op filmpje 2 keurig, vriendelijk een rondje aan het sturen. Je kan daar op die manier een jaar mee doorgaan en dan ziet het er nog precies hetzelfde uit. Als je dressuur wil rijden en je paard wil gaan ontwikkelen moet de knop om.

_/-\o_

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:59

@bravo bij het 1e filmpje is het eerste wat ik dacht hetzelfde als wat de meesten hier zeggen. Hij loopt totaal niet hard daar maar begint juist wat meer te lopen ipv sloffen. Ik heb er niet zoveel verstand van als de rest maar ik zou de les zeker niet afdoen als zonde ik denk dat je er veel aan kan hebben als je dit even volhoudt.
Daarentegen zou ik wel heel erg balen dat je 100 euro betaald voor een les met een 4 jarige met amper een stuur en dan met 2 anderen in de bak rijdt :( Moeilijk concentreren op je paard zo.

@Iris wow wat een verschil zeg! Ik kan me je eerste filmpjes goed herinneren nog ik kon me toen niet voorstellen dat dit paard überhaupt ooit normaal zou kunnen lopen. En kijk hem nu eens gaan! Knap dat je heb doorgezet!

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:07

Dat begrijp ik wel dat het een staker was dat doen paarden die niet voorwaarts denken Jou paard heeft veel meer aan leiding en duidelijkheid dan het erom heen willen rijden wat je nu doet! Dat is alleen maar verwarrend voor het paard! Probeer nog veel duidelijker en consequenter te zijn

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:19

knollentuin schreef:
Iriscope heb jij je beugelriemen op t eerste beugeltje of tweede beugeltje? Mijn tip voor jou is je benen verder terug leggen en meer losheid in je enkels proberen te zoeken, hakken niet uitdrukken, en een klein tandjes meer voorwaarts rijden, meer voor je uit kijken en erheen rijden. Dit is eerste filmpje wat ik van je zie dus heb geen vergelijking , kijk eens of je mee kan nemen dat je naar schoudervoor richt en dan aangallopeert .

Ik heb ze al op t tweede beugeltje zitten. Het viel mij ook op dat mijn benen nu te ver naar voren liggen. Ik denk dat het te maken heeft met mijn bovenlijf, nu ik dat meer naar achter hou dan voorheen kantelt mijn hele lijf ipv dat ik enkel mn bovenlijf aanpas. Mijn hakken druk ik eigenlijk niet uit, maar ik denk dat je vooral in het doorzitten gelijk hebt en dat mijn enkels daar te stijf worden. Ik ga morgen ochtend eens op letten en dan ook schoudervoor aangalloperen proberen!

Thanks zover dames, ik denk ook dat de takt met kracht en evenwicht te maken heeft, laten we hopen dat dit blijft verbeteren. Dikke pluim voor mijn instructrice, die me constant aan de positieve veranderingen helpt herinneren en met creatieve oplossingen komt voor een paard dat duidelijk niet met dressuur bedoelingen gebouwd is.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:21

Nee, absoluut, die bouw is niet heel voordelig :) ik ben benieuwd hoe het je lukt morgen

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:31



Even ter vergelijking, dit is waar we vandaan komen, augustus dit jaar.
Kijk vooral naar hoe slecht de stap en galop waren := Om van de aanleuning en spanning in zijn rug nog maar niet te spreken.

Tuittuit

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:33

Tja hoe ga ik hier op reageren. Het was een staker. Stil staan. Bokken. Vooral als die in galop moest. Boven op de handrem En bokken en je kon hem dwars door midden schoppen of slaan en hij ging alleen maar harder in de protest. Dus nu heb ik hem aan het lopen en dan moet er iemand anders op omdat ik hem niet aanpak _O- sorry hoor. Zie waar die weg komt en hoe die kan zijn ook al vinden jullie het gemaakt. Hij hangt niet op mijn handen op dat 2e filmpje. Gewoon licht in de handen en loopt door zonder dat ik steeds moet drijven. Ik kan dan als die zo is een hele mooie overgang van stap naar draf maken. Ik maak hem liever op deze manier sterker met steeds iets meer vragen en dat ie dit accepteerd dan ik weer terug bij af ben omdat men vind dat ik hem niet aanpak. _O-

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:37

Zo iriscope, waar heeft die opgerold gelegen?? Knap dat je in korte tijd zo verder bent met m
Zelf weten hoor Bravo, jammer dat je deze smiley erbij gebruikt, net of je ons allemaal belachelijk maakt. Je krijgt goede adviezen van meerdere , het zou mij aan het denken zetten.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:50

Dank je wel! Hij is nooit echt netjes ingereden en daarna met kin op de borst gereden, van voor naar achter. In maart is hij bij mij gekomen en sinds begin september hebben we les. Ik ben de wanhoop nabij (en voorbij!) geweest en heb gedacht hem te verkopen omdat we nooit ergens zouden komen. Nu begin ik er langzaam in te geloven.

Bravo, ik heb beide filmpjes nog eens bekeken en snap je gevoel. Het voelt alsof je een stap terug doet. Maar als ik kijk naar het achterhand gebruik in beide filmpjes, dan vind ik toch echt dat hij in het tweede filmpje veel actiever is en meer inbuigt in zijn sprong.

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:58

Iriscope, ten eerste knap werk zo ver!

Lijkt me een lastig paard om correct te rijden. Ik denk dat je zelf nog wat winst kan behalen door je handen een stuk verder naar voren te plaatsen. Dan krijg je een wat ander gevoel in de verbinding, nu ben je nog teveel het plaatje aan het controleren. Eigenlijk steeds op het punt dat je paard zichzelf wil gaan dragen, komt jouw binnenhand in en zakt hij er steeds weer net teveel in. Ook daar geld, het hoeft niet direct fijn te voelen. Als je erop zit, bedenk dat je op het kopstuk van je hoofdstel wil kijken en niet op de 3e wervel. Laat hem er maar wat in klimmen, ik denk dat hij daar uiteindelijk beter van gaat bewegen. Dan kan je er ook pas echt tegenaan gaan rijden en kan hij leren de energie te gebruiken om zelf houding te maken.

Gebruik je binnenhand om aan te wijzen waar je heen gaat (naar binnen en naar voren in de wending).

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:05

Wat een verschil al iriscope. Super!
BravoT, duidelijk niet de reacties die je verwacht had. Toch geeft ruim de meerderheid je aan dat je les geen verspilde tijd (en geld) was, aangezien je paard duidelijk nog wat aan basis mist. Bij mij begint het bij ieder paard hetzelfde: naar voren denken en dat betekent meestal bij die groentjes ook naar voren rijden. Adv de filmpjes is dit voor jouw meer uit je comfort zone dan voor je paard. Je lijkt zelf teveel te willen controleren. Maar Goed, wie zijn wij. Uiteraard leiden er meer wegen naar Rome. (Al zou het mij serieus aan het denken zetten, de feedback) veel succes ieder geval.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:09

Bravo fijn dat je hem uit de strak hebt gekregen. Dat hij een staker is geweest zal jouw keuzes en rijden beïnvloeden. Misschien terecht misschien onterecht, want zijn gedrag is logischerwijs ook in jouw hoofd gekomen en dat is iets wat je niet wil dus doe je er alles wat je kan aan om dat gedrag te voorkomen. Dit is ook geen onlogische reactie en ik ben de eerste om te bekennen dat ik me ook echt wel vaker dan eens aan zulk gedrag 'schuldig' heb gemaakt en ik weet zeker dat ik dat in de toekomst ook zal doen want we doen het onbewust. Of alles eraan doen om zulk gedrag te voorkomen het meest effectieve is zul je voor jezelf moeten bepalen. Daar gaan wij allemaal niet over want uiteindelijk moet je dat doen met je paard waar jij je het beste bij voelt. En misschien hebben wij allemaal ongelijk en blijkt het het beste te zijn. Misschien hebben wij allemaal gelijk en dan boeit dat nog niks want het is jouw paard dus jouw keuze.

Wat ik je wel wil aanraden is lees over een week de reacties eens terug, bespreek ze eventueel met promisse omdat zij ook bij de les was en bedenk dan of je er wat uit kan halen waar je wat aan hebt. Ik snap namelijk dat al onze goedbedoelde adviezen nu hard aan kunnen komen want het kan overkomen als een aanval op jouw rijden en jouw keuzes en als ik naar mezelf kijk als ik denk dat iemand mijn rijden aanvalt dan schiet ik in de verdediging. Mogelijk gebeurt bij jou hetzelfde en ook dat vind ik normaal want iets waar je keihard voor werkt en waarvan iemand achter een pc dan zegt het is niet goed genoeg doet pijn. Maar misschien als de eerste pijn eraf is, dat je dan kan kijken waar je wat mee kan. En als je nergens iets mee kan, is dat ook prima want het is jouw paard en jouw rijden en hoe jij dat het beste vindt blijft jouw keuze.

Tuittuit

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:55

Mijn poppetjes slaan op de mensen die zeggen dat ik een ander op mijn paard moet laten rijden omdat ik dit zelf niet kan.

Ik ben het ook helmaal eens dat ie voorwaarts moet denken! Dit heb ik meerdere keren gezegd en nooit ontkent.

Ik kom uit de drafsport en heb een hele boel paarden (100+) van onbeleerd naar wedstrijd paarden getraind die ook een heleboel wedstrijden hebben gewonnen. De meeste paarden (95 procent ) lopen over een afstand van 2100 m. Er zijn een aantal paarden die je allemaal op dezelfde manier voor deze afstand klaar kan maken, maar er zijn er ook een heleboel die die manier niet past en je op een hele andere manier moet trainen want anders kom je als laatste over de finish. Het kan wezen dat het ene paard 7x800 m rijd met een rust pauze van 50 sec. ertussen en de ene wedstrijd na de andere wint. Dit is dus interval werk en je dit met een ander paard doet en je als laatste binnenkomt. Terwijl als je met dit paard 2x3 kilometer rijd met een rust pauze van 10 min. Ertussen je ineens wel de wedstrijden wint (dit zijn heats). En alle rust pauzes is dan stap werk en niet stil staan. Zo zijn er nog vele manieren om een paard op zijn geschikte manier klaar te maken voor dezelfde 2100 m.

Dus jullie vinden mij beperkt denken omdat ik zeg dat dit voor ons niet werkt, maar jullie kunnen ook de vraag anders om stellen, waarom houden jullie je aan 1 ding zo vast ?????

Uiteraard heb ik dit met Promisse besproken. Ik heb haar zelf meegenomen zodat we er beide iets aan hebben zowel persoonlijk als in mijn les. En ze is het met mij eens. Zelf mag ze nog toelichting of wat dan ook geven en als ze nu besluit dat ze het toch niet meer met mij eens is mag ze dit hier ook neerzetten.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:06

Ik lig nu in bed met de mobiel. Heb net alles bijgelezen en ga er morgenmiddag wel even voor aan de computer zitten. Dat schrijft wat makkelijker.

Tuittuit

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:35

Ik zit net op Facebook te kijken en kom ik recht richten tegen aan de hand. Ik vind dit ook een heel mooi voorbeeld. Dit doen ze ook met onbeleerde paarden, maar hun zul je echt nooit zo hard zien lopend met het paard aan de hand . Hun doen korte stukjes dus intervallen.

Ik bedoel het niet bot. Jullie willen mij helpen maar ik zeg dat er meerdere wegen zijn en jullie blijven in 1 hangen. Ik probeer jullie op deze mannier te helpen dat er meerdere wegen zijn. De beste manier is wat voor je paard werkt.

Wat ik moest doen in de les was lange en hoog tempo dus heats als we alles even in mijn bovenste vergelijking houden en dit werkt niet voor ons

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 06:38

Dat is uiteraard je goed recht Bravo vind de tip van Joki heel goed om het over een week nog eens terug te lezen!

Wat is je doel met je paard? Wil je wedstrijden rijden of vooral recreatief+?

Je geeft aan dat het tempo idd te laag is en dat het met overgangen veel verbetert maar ik zie in jou 2 de filmpje geen 1 goede overgang! Het gaat er niet om dat je iets doet maar wel dat je het goed doet! Je kan 100 overgangen rijden maar als er geen 1 goede tussen zit heb je er niks aan!

Probeer de buiging hoeken etc te laten voor wat het is en je een maand lang alleen maar focussen op reactie op je hulpen! En dan zal je best eens duidelijker door moeten komen dat geeft ook niets je wilt liever dat die in galop gaat dan in dat sukkel drafje actieve overgangen vanuit dat achterbeen!

Probeer je gevoel ook bij te stellen je wilt te veel de controle houden wat jij denkt dat goed voelt ( 2de filmpje) is gwn veel te traag tegen het been! Probeer je vorderingen ook zoveel mogelijk te filmen hoe voelde het en hoe ziet het eruit! En dan dat gevoel proberen bij te stellen voor jezelf

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:47

BravoT jij geeft aan dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Ik ben dat niet helemaal met je eens. Ja, er zijn meerdere wegen om je paard op te leiden maar elke weg zal wel tot een ander resultaat leiden. Dus de ene weg leidt naar Rome, de andere naar Parijs en weer een derde naar Amsterdam.

Welke weg jij kiest en voor welk resultaat jij gaat met jouw paard, dat is helemaal aan jou. Het staat jou volledig vrij een keuze te maken wat jij wilt. Al wil je moderne dressuur gaan rijden, al wil je academsch gaan rijden of al wil je alleen door het bos gaan crossen. Jouw paard, jouw keuze, jouw weg. Jij moet doen wat jou past.

Maar dit topic gaat nu eenmaal over een bepaalde weg, nl de weg van de klassieke dressuur, de weg die de methode Rien van de Schaft voorstaat. In dit topic zitten dus mensen die die methode voorstaan en die dus het uitgangspunt hanteren dat je paard eerst actief en voorwaarts moet zijn en dat de rest daaruit voortvloeit. Dat je een paard van achteren naar voren rijdt, niet van voren naar achteren. De aanwijzingen die jij krijgt in de les sluiten naadloos aan bij wat deze methode voorstaat. Je gaat lessen bij een instructie die volgens deze methode lesgeeft, dus dan is dit wat je krijgt. Dat betekent niet dat de les slecht was, dat de les een flop was met hamerende smileys alsof je "bedrogen" bent, maar dat jij gewoon de methode verkeerd geïnterpreteerd hebt. Jij komt naar hun om te lessen, zij gaan ervanuit als je 100 euri voor een les neertelt dat je weet waarvoor je dat doet en dat je dus echt voor die manier van rijden gekozen hebt. Zij gaan dan niet ineens een andere methode les geven. De les is geen flop, jouw verwachting was verkeerd.

Kennelijk heb jij de methode vanaf de online training anders geïnterpreteerd als wat ie daadwerkelijk voorstaat. Dit illustreert in mijn ogen ook meteen het gevaar van een online training en de reden waarom ik wel de gratis training gevolgd heb, maar er verder voor kies om gewoon met mijn instructrice, die ook in deze lijn werkt wekelijks aan de slag te gaan. Paardrijden is in mijn ogen nl een sport die als geen ander je met een verkeerd compromis een vals goed gevoel kan geven.

Maar ik neem aan dat jij de online training hebt aangeschaft omdat de weg je aanvankelijk wel aansprak en dat die methode naar jou mening het door jou beoogde resultaat levert. Als je in de basis begint met een paard van voor naar achteren (de weg van filmpje 2) zal je nooit naar een paard komen dat van achteren naar voren beweegt met alle voordelen die daar in mijn ogen bij horen voor het hele bewegingspatroon.

Ik kan me nog heel goed voorstellen dat je aan de hand van je gevoel in de les denkt, poeh dit is een tegenvaller, ik dacht dat we al veel verder waren. Maar als datgene wat je in de online training hebt voorgeschoteld gekregen wel jouw doelen zijn voor hoe je graag wilt dat je paard zal gaan lopen en bewegen, dan snap ik eerlijk gezegd niet dat je na het zien van het beeldmateriaal en de vergelijking met het andere beeldmateriaal, je niet tot inkeer bent gekomen met je oordeel over de les. Als nl jij wilt komen tot een paard dat fijn van achteren naar voren gaat bewegen, dan zou je toch in de filmpjes vergelijking moeten zien dat de tips uit de les je daar gaan brengen, niet hoe je rijdt in filmpje 2.

Ik heb zelf het gevoel dat jij vooral vastloopt in je eerdere ervaring met jouw paard dat het in het verleden is gaan staken. Maar je paard is jong en groen. Dat staken kwam waarschijnlijk voort uit niet begrijpen wat de bedoeling was en zich daardoor volledig afsluiten. Dit verleden zit nog tussen jouw oren, niet tussen de oren van je paard. Je paard snapt nu wat de bedoeling is. Je ziet toch ook nergens in het filmpje dat hij weer staakgedrag wil gaan vertonen. Dat staken is jouw angst. Voor het paard is dat allang een gepasseerd station. Ik snap dat dit lastig is, maar ook jij moet dat achter je laten wil je verder komen. Want als je vooral gaat rijden om bepaald gedrag te voorkomen, zit je echt op een doodlopend spoor. Ik denk dat dat de reden is waarom mensen suggereren dat het misschien goed is je paard tijdelijk door iemand anders te laten rijden. Dat hoef je niet te doen als jij de herinnering aan het staken uit je hoofd kan zetten. Ik spreek wat dat betreft uit ervaring. Mijn paard had het tegenovergestelde van de jouwe, enorm veel Go maar erg weinig geduld. Stappen leidde geheid tot protest. Dribbelen, in de teugel springen, tot uiteindelijk steil overeind komen en ben er meerdere keren mee achterover geslagen. Dit heeft lang in mijn hoofd gezeten, Heel veel gewerkt aan gehoorzaamheid, duidelijkheid, consequentheid maar ook nadat mijn paard al lang veel gehoorzamer was, het omhoog komen er helemaal uit was heb ik nog lang gehad dat zodra ik voelde dat zijn ongeduldig werd met stappen of halthouden, dat ik maar weer ging aandraven of galopperen. Dat voelde voor mij veiliger, ik wou het staken niet uitlokken. Ik wou niet terug naar waar ik vandaan kwam. Maar heb daar enorm voor op mijn k.l.o.t.e. gekregen door mijn instructrice en dat was ook hard nodig. Rijden met die handel, geen gezeik, geen compromis. Ze moet gewoon gehoorzamen en ik moest niet proberen de problemen te omzeilen en op anticiperen, maar gaan rijden in het nu. Dit is mijn paard nu. Mijn paard nu snapt dit en dus ga ik van hieruit verder, niet vanuit wat is geweest. Mijn paard is nog steeds ongeduldig, wil nog steeds graag lopen, heeft nog steeds een hekel aan een stuk gesloten stappen, maar weet nu wel dat dit er gewoon bijhoort. Ik heb lang gewacht met het aanleren van achterwaarts gaan, ja uit angst in mijn hoofd dat ik daarmee het omhoog komen weer kan uitlokken. Maar dat gebeurt dus niet. Dat is een gepasseerd station. Je gaat echt niet zomaar terug naar het staken omdat je nu dan op een manier gaat rijden die eerder niet kon, omdat die eerder het staken uitlokte.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:55

Goed stuk van oji, vooral dat waarin ze aanhaalt dat de manier waarop je nu in zoekt die van Rien vd schaft ofwel de klassieke manier aanhangt, van daaruit komen ook de adviezen tenminste van mij, en ik lees ze bij meer die je raad geven in dit topic.
Ook klassiek is een weg met vele afslagen, keuzes.
Dan wil ik je nogmaals proberen uit te leggen wat ik met voorwaarts bedoel, dat is actief zonder daadwerkelijk snelheid te hoeven maken, jouw paard heeft dat niet, daar zit een rem in hij is niet naar voren en hij denkt niet naar voren. Ook als je met dit paard stapvoets aan de hand zou gaan werken zou hij actiever moeten dan hij nu is en denkt.
Het heeft niets met snelheid in km te maken maar met snelheid in bewegen .zolang je dit niet voor elkaar hebt blijft je dat in alles tegenstaan. Als je dat wel hebt kan je goede overgangen rijden en dan kan je je paard verder trainen.
Hier de mensen in dit topic aanspreken dat ze in een methode blijven hangen werkt voor jou misschien als verdedigende post tegen jouw teleurstelling maar kan je zo niet stellen, als ik voor mezelf spreek kan ik je zeggen dat ik per paard en combinatie verschillende manieren heb van benaderen, een paard An sich heeft z'n eigen plan van benadering, maar met een mens erop wordt t een combinatie en hetzelfde paard met 3 verschillende ruiters is 3 combinaties met ieder een eigen benadering allemaal afhankelijk van de persoon omdat die het paard beïnvloeden.dat zie ik bij jou ook, jij maakt de rem (heb ik al eerder gepost) als je aan jezelf kan werken dat je dat los kan laten ben je al een heel eind.