Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:44

HAW is ook niet meer wat het was, 0.0 reactie :roll:
mirjamalvaro @ [RT-HAW] Kringfinale L1 Sterre

Balen die mindere dagen, maar de dag erna is het dan meestal extra leul als ze wel weer fijn lopen (en een opluchting)

Hier al paar dagen niets gedaan. Aan het bijkomen van kringfinale en kerst. :=

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:49

mirjamalvaro schreef:
HAW is ook niet meer wat het was, 0.0 reactie :roll:
mirjamalvaro @ [RT-HAW] Kringfinale L1 Sterre

Balen die mindere dagen, maar de dag erna is het dan meestal extra leul als ze wel weer fijn lopen (en een opluchting)

Hier al paar dagen niets gedaan. Aan het bijkomen van kringfinale en kerst. :=


Oh, ga zo kijken!! Ha ha ik had geen kringfinale, maar half uurtje strand gisteren heb ik ook geweten, maar had het niet willen missen, zo heerlijk!!!
En mezelf nieuwe camera cadeau gedaan, andere was kapot, dus morgen proberen. Vandaag zat rijden er ook echt niet in, dus maar laten zitten.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:27

Een week of 2 geleden een clinic meegereden op stal. Instructeur (duits) was ook erg paardvriendelijk en kwam goed met mijn eigen visie overeen. Leuke complimenten en tips gehad. Denk dat ik 2019 de witte rijbroek nog eens uit het stof haal.
Hier 1 foto van de clinic en nog 1 van buiten deze week. Afbeelding
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8604
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:11

Iets heel simpels, dat we allemaal weten, maar toch fijn om er eens bij stil te staan:

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:30

Iriscope schreef:
Iets heel simpels, dat we allemaal weten, maar toch fijn om er eens bij stil te staan:
[ Video ]


Helaas geen geluid hier, straks met geluid kijken. Lijkt me super interessant

Iriscope

Berichten: 8604
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:35

Zeker de moeite waard! Je foto's zien er goed uit, wat lastig om er meer van te zeggen met 2 foto's.
Van wie was de clinic?

Ik kreeg vandaag met het rijden (camera vergeten, zal van t weekend mijn vent weer eens lief aan kijken!) voor het eerst het gevoel dat hij in de hoeken er van achter meer onder begon te treden <3

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:15

Lekker iris!

Hier stapte ik op Eli...en er gelijk weer af. Wow steigeren en niet zo'n beetje ook. Dus eerst maar eens aan de longe uit laten razen. Daarna kon ik gelukkig weer zo opstappen.

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:11

@Mrijamalvaro, je houdt wel van beetje spectacel he?!

@Iriscope, bedankt voor het filmpje, herkenbaar verhaal en ook het naar rechts zeilen.

@Enjoy, mooie foto zo met die zon en fijn dat je een passende clinic kon vinden is soms zo lastig.

Nieuwe camere, nieuwe kansen! Mezelf er maar weer eentje cadeau gedaan, sleep hem eigenlijk altijd mee en de andere bleef op zwart, dus tja.
Onze problemen, afgelopen jaar niet veel gedaan. Aanleuning uche.. nogal een scheef en niet gelijk, ik gooi nog wel eens teugels te los, paard moet meer lossigheid krijgen en meer buiging. Ik ben allang bij dat de Speedy Conzales stand in galop er nu weer af is, leuk die changementen.. hele galop op de schop.. En het kontje boven moet er ook nog uit.
In ieder geval ben ik tevreden met de camera en oke… ook met het paard :+ :Y)


Oh, zit nog wel met buiging in mijn maag (gebrek aan) en lossigheid.. en ik moet eens afleren die teugels zo te laten wapperen bij tijd en wijle. En soms vind ik het heel lastig om haar netjes in aanleuning te laten lopen. Beter te zien als iemand op de grond staat te filmen ipv camera op de bakrand.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:39

Nou toch netjes voor zo lang niets gedaan te hebben?! Dat van die teugels herken ik maar al te goed, die wapperen bij mij soms ook als waslijntjes in de wind :?

En euhhh hou ik van spectakel, volgens mijn paarden soms wel ja, maar tegenwoordig heb ik ze toch liever braaf geloof ik, alleen werken ze daar dus niet aan mee. :')

Iriscope

Berichten: 8604
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:38

Zal je net zien dat je knol lekkere show weg geeft als jij geen camera hebt Mirjam!

Sjolvir, ziet er goed uit, dat bokje hahaha. Is er een reden dat je haar in draf zo vlot voorwaarts hebt?

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:08

Oké hoe gaan we dit zeggen :( zoals jullie weten heb ik gisteren mijn les gehad. Ik had mij hier een heleboel van voorgesteld behalve wat er gisteren is gebeurd {:)-:( . Ik weet niet waar ik moet beginnen. Of ik het kort of lang moet houden en of ik wel of geen filmpjes en foto's moet plaatsen :(

De korte versie! Het was 1 grote flop, en zware terleurstelling :n . Ik was uiteraard iets eerder dat je alle tijd hebt om rustig op te zadelen etc. Nu ging Romy net de bak in met een paard en haar moeder gaf les en wat denk je wat ze vraagt := of ze deze altijd met een slof rijd ? En wat voor antwoord was het : JA := ik weet niet of jullie het filmen nog kennen dat Rien zegt nooit een slof teugel te gebruiken en geen eens weet waar die ligt, dan ineens bedenkt waar ie wel licht en een kast opent en de slof tevoorschijn tovert en dan in de prullenbak gooit, nou blijkbaar is de camera uitgegaan en er gelijk weer uit gehaald 8)7 . Is het een ramp, nee. Hij was vriendelijk vast gebonden aan de zijkant maar goed je hebt een gedachten erbij en dit was een 4 jarige, vertelde ze na mijn les ivm mijn 4 jarige, om te vergelijken. Was dus gewoon ff een bloober vond ik. ( heb een filmpje hiervan )

Nu reed er een fjord en deze was achter zo erg kreupel dat ik bijna in mijn auto ben gestapt en ben weg gegaan. Ze heeft hier niks van gezegd en kreeg gewoon 1 u les ( heb dit op film ) dat ik dacht zal ik er iets van zeggen, vragen of ze het zien ? Maar ik heb mijn mond gehouden en ben tenslotte maar in de stallen gaan kijken. Nu de vraag was dit zo slim _-:( want jee wat een kleine boxen, zag ik al bij binnenkomst maar goed. Ze waren 2.5 bij 2.5 . Als een paard veel buiten loopt misschien maar liggen kon je er niet. Toen stond er een op de inspan plaatst en wat een slechte voorbenen. Krom, week en er niet recht op kunnen staan. Ik had Promisse mee en deze kan beamen dat ik niet uit mijn nek klets :( . Ik twijfelde of ik niet gewoon weg zou gaan. Ik dacht doe normaal en ga gewoon, ze kan je misschien toch wat meegeven ( misschien was het paard niet van hun, maar iemand die daar werkt of wat dan ook). Nou was ik maar gegaan of was het Rien zelf maar geweest want ik was er met 5 min. Al klaar mee. Na 20 min. Wou ik afstappen. Maar dacht , misschien komt het kantel punt nog en valt het kwartje, ik moest alleen maar jagen jagen jagen. Oké hij moet voorwaarts maar dit moest zo hard dat het echt niet goed voelde,ook aangegeven, mocht op een gegeven moment even mijn eigen ding doen en toen liep ie lekkerder maar door dat gejaag kon ie niet meer ( kreeg over dit stukje ook complimenten). Toen vroeg ze naar onze galop, vertelt dat dat een drama was. Toen zij ze dan hoef je dit niet te doen. Wtf dacht ik, daarom kom ik hier {:)-:( dus gezegd dat ik om deze rede hier was, nou ik mocht galoperen, gevraagd ivm probleem aanspringen dit zo'n hoge draf was dat ik nooit kon door zitten, antwoord: ik moest maar blijven lichtrijden. Nou daar gingen we, doordat we zo hadden liepen te racen in draf ging ook de galop hard want kon zijn kont er niet onder brengen. En wat denk je, wat ik allemaal in stap en draf fout doe, krijg ik alleen maar grote complimenten over mijn galop. Ik moet hem voorwaarts houden, dat doe ik volgens haar ( ga stuurloos door de bak en heb niks over het tempo te zeggen). Mag niet terug trekken, dit doe ik ook niet alleen tegen het bit aanrijden want dit win je niet dus dat doe ik allemaal super, een normaal persoon doet dit namelijk wel zegt ze. Dus alles wat ik deed was goed. Nou ik was stom verbaasd wat deed ik hier dan..

Dus ik ben in 1 klap genezen! Als het op haar manier moet stop ik er per direct mee. Ik zelf heb er zo'n nare na smaak van dat ik de komende week geen bak wil zien. Begrijp me niet verkeerd, aan de online training heb ik wel wat gehad en is niet verkeerd opgezet, maar de realiteit en de online training kloppen niet met elkaar. Althans, ik heb dus les gehad van zijn vrouw en niet van hem. Dan was het misschien heel anders geweest, maar helaas is het zo gelopen en ben ik niet ergens snel van onder de indruk maar dit heeft mijn ogen op een andere manier geopend dat wat ik doe meer voorwaarts moet, maar hij moet het wel kunnen verwerken. Voorwaarts is geen jagen. Ik blijf bij mijn eigen rijden en les van Promisse. Dan komen we er ook, en denk zelfs eerder dan op de manier van gisteren.

Ik heb overal filmpjes van. Van de slof teugel, het erg kreupele paard en mij zelf maar ik denk dat het het slimst is om deze maar niet te plaatsen.

Ik zet de methode van Rien niet aan de kant maar wel die van zijn vrouw. Je krijgt dus 1u les voor 100 euro want dit wou men ook nog weten.

Ik twijfelde of ik uberhoudt wel iets moet neer zetten. En snap dat men niet op negatieve reactie zit te wachten, maar toch besloten of het nu gewaardeerd wordt of niet eerlijk over mijn ervaring te zijn.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:29

Wat vervelend dat je je les zo hebt ervaren! Nu was ik er niet bij en weet dus ook niet hoe het gebracht is, maar een paard wat niet voorwaarts denkt moet soms even over een drempel geholpen worden. En dat betekent dan voorwaarts rijden (ja echt hard en dan maar even geen controle aan de voorkant) totdat je voelt dat hij zelf blijft lopen en je er niet meer achteraan hoeft te 'jagen'. Op dat moment kun je hem terug nemen en ga je nog een paar keer testen of hij echt voorwaarts vertrekt als je been geeft om naar voren te gaan. Pas als hij voorwaarts denkt ga je denken aan tempo controle en je 'stuur'. Bij dat eerste zal hij zich waarschijnlijk wat overlopen, maar dit blijf je dan ook geen rondes lang doen. Zodra hij voorwaarts denkt neem je hem weer terug. Maar dat neemt niet weg dat je wel goed uitgelegd moet worden waarom je dat moet doen. Een les moet leerzaam zijn en niet al je plezier in het rijden weg nemen. Echt jammer dat het zo gegaan is!

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:32

Sussie85 schreef:
Wat vervelend dat je je les zo hebt ervaren! Nu was ik er niet bij en weet dus ook niet hoe het gebracht is, maar een paard wat niet voorwaarts denkt moet soms even over een drempel geholpen worden. En dat betekent dan voorwaarts rijden (ja echt hard en dan maar even geen controle aan de voorkant) totdat je voelt dat hij zelf blijft lopen en je er niet meer achteraan hoeft te 'jagen'. Op dat moment kun je hem terug nemen en ga je nog een paar keer testen of hij echt voorwaarts vertrekt als je been geeft om naar voren te gaan. Pas als hij voorwaarts denkt ga je denken aan tempo controle en je 'stuur'. Bij dat eerste zal hij zich waarschijnlijk wat overlopen, maar dit blijf je dan ook geen rondes lang doen. Zodra hij voorwaarts denkt neem je hem weer terug. Maar dat neemt niet weg dat je wel goed uitgelegd moet worden waarom je dat moet doen. Een les moet leerzaam zijn en niet al je plezier in het rijden weg nemen. Echt jammer dat het zo gegaan is!

Hier sluit ik me bij aan!

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:19

Sussie85 schreef:
Wat vervelend dat je je les zo hebt ervaren! Nu was ik er niet bij en weet dus ook niet hoe het gebracht is, maar een paard wat niet voorwaarts denkt moet soms even over een drempel geholpen worden. En dat betekent dan voorwaarts rijden (ja echt hard en dan maar even geen controle aan de voorkant) totdat je voelt dat hij zelf blijft lopen en je er niet meer achteraan hoeft te 'jagen'. Op dat moment kun je hem terug nemen en ga je nog een paar keer testen of hij echt voorwaarts vertrekt als je been geeft om naar voren te gaan. Pas als hij voorwaarts denkt ga je denken aan tempo controle en je 'stuur'. Bij dat eerste zal hij zich waarschijnlijk wat overlopen, maar dit blijf je dan ook geen rondes lang doen. Zodra hij voorwaarts denkt neem je hem weer terug. Maar dat neemt niet weg dat je wel goed uitgelegd moet worden waarom je dat moet doen. Een les moet leerzaam zijn en niet al je plezier in het rijden weg nemen. Echt jammer dat het zo gegaan is!


Hier heb je helemaal gelijk in. Maar het was echt 1u lang alleen maar jagen. Terug nemen was geen optie. Hij werd alleen maar dover voor mijn been. Op een gegeven moment is die moe en dan houdt het helemaal op.

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:29

Iriscope schreef:
Zal je net zien dat je knol lekkere show weg geeft als jij geen camera hebt Mirjam!

Sjolvir, ziet er goed uit, dat bokje hahaha. Is er een reden dat je haar in draf zo vlot voorwaarts hebt?


Even terug gekeken, zie dat ik vooral de voorwaartsere stukken geknipt en gebruikt heb :D zal de volgende keer wat beter editten. (buiten dat toestel tijd niet aan stond terwijl ik dacht van wel, nieuw he.. dan krijg je dat)

BravoT, wat ontzettend zonde dat je best wel dure les zo'n teleurstelling was...

STallen wist ik dat die zo klein waren (ben er ooit geweest), zou mijn paard er niet langdurig parkeren.

Kreupel paard vind ik kwalijker dat daar niets van wordt gezegd, kan ik me hier ook altijd dood aan ergeren.... danwel het moet iets zijn waarbij het paard gegymnastiseerd moet worden voor zijn herstel, maar dat is meestal niet het geval. En eigenaren die struisvogel zijn ken ik ook legio, in stand gehouden door instructeurs die bang zijn anders paar euro mis te lopen... aan lessen..

Qua materiaal dat er gereden wordt, zal er ook wel deel in training staan, dus ook niet top of the bill zijn.

Wel nogal tegenstrijdig, beweren slof niet doen, slof niet doen en dan wel doen... Overigens heb ik mijn zwarte ook met slof gereden :+ :Y) na een vliegles ooit was ik bang om hem te rijden (dressuur) en reed hem toen met slof, kreeg toen vaak als commentaar, dat ie te los hing, maar die hing er ook aleen aan voor mijn idee (als Toobs er vandoor ging deed ie dat met kop in de lucht).

Qua tempo kan ik me wat bij voorstellen, maar als eigenaar aangeeft dat dit niet werkt, lijkt me dat je het toch over andere boeg moet gaan gooien. En als eigenaar van een trage, kan ik erover meepraten, legio instructeurs hebben me door de bak laten jagen om hem voorwaartser te krijgen, resultaat, niets, nada, noppes, enigste wat ik daarmee bereik en bereikte is dat ik hem totaal uit elkaar joeg. (dat is ook de enigste reden dat ik nu bij mijn huidige instructie les, die heeft dat deel door en snapt die zwarte van me in dat opzicht... de rest wou het perse volgens eerst vooruit jagen doen...)

Ik heb gelukkig toen 4 x bij Rien gelest en die was toen totaal niet van het jagen.. in tegen stelling... ik kreeg op mijn filmpjes toen zelfs als commentaar dat ik hem meer voorwaarts had moeten laten gaan :+ toen mensen ze zagen, maar ja.. na zolang vooruit jagen en geen resultaat, moet je wat anders he!?

Echt zonde van je geld... Maar ik weet genoeg, voor lessen van haar hoef ik er dus ook zeker niet heen... Van Rien zelf zou ik nog wel les willen, gezien wat ik eraan gehad heb in het verleden.
Ik weer blij met mijn portugees, voor 105 euro... die meteen roept, leuk dan gaan we aan dat werken waar je een probleem mee hebt...

Even uitgegraven... mijn Rien filmpjes...







Veronica2
Berichten: 2676
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:53

BravoT, jammer dat je zo teleurgesteld bent en zonde dat het voor jullie niet goed werkte.

Sussie, voorwaarts rijden is toch ook tempocontrole? En het is nogal makkelijk gezegd dat een paard dat niet voorwaarts denkt 'even' over een drempel geholpen moet worden. Misschien was impuls voor BravoT helemaal geen punt of probleem voordat ze aan deze les begon? Het is toch best heel zonde dat de instructie niet bij de ruiter heeft gecontroleerd of het allemaal wel fijn voelde en beter werd?

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:15

Bravo jammer dat het tegen viel.

Ik weet me van mijn les jaren geleden bij Rien ook wel te herinneren dat ik behoorlijk meer moest doorrijden dan ik toen gewend was. Ik had 1x per 6 weken les en heb dat dus al die tijd volgehouden en paard was wel echt beter geworden en na die periode was het extreme voorwaarts rijden niet meer nodig

Maar nog steeds wil ik paarden die scherp naar voren reageren dus liever even wat minder controle en weer duidelijk naar voren. Als je die reactie heb dan kan je dat weer controleren.

Maar dat is hoe ik rijd. Als je die reactie namelijk hebt dan geld de regel weer niet meer doen dan je voor kan verwerken anders laat je de energie eruit stromen. Maar als je geen energie hebt kan je die niet opvangen

Maar heb je je les ook laten filmen en dat al terug gekeken bravo of je verschil tussen begin en eind kan zien?

Iriscope

Berichten: 8604
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:16

Natuurlijk willen we allemaal een paard hebben dat goed op (voortwaartse) hulpen reageert, maar is constant vooruit drijven daar dan de oplossing voor?
Ik was er natuurlijk niet bij, maar als ik meer reactie op het been wil, dan ga ik overgangen voor en terug rijden en niet mijn paard contant over zijn tempo rijden.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:02

Zonde zeg bravoT en daar keek je juist zo naar uit. ;(
Een uur lang jagen heeft in mijn ogen geen nut, paar rondjes ok, maar zo labg wat is daar het nut van. Je stompt ze enkel af en ze worden moe, wat leren ze daar dan van?
En ook erg raar dat ze de galop dan over wou slaan. :=

Slof, geen probleem als je het correct gebruikt, maar wees hier dan eerlijk over. :=

Dit even laten bezinken en dan verder met promisse, denk dat jullie samen een heel end kunnen komen.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:23

Pipodipo, precies wat Joki zegt. Denk dat ze dat duidelijk verwoord heeft. En wat betreft de instructie zeg ik ook in mijn eerdere antwoord dat ze dat niet handig aangepakt heeft. Ze moet gemerkt hebben dat wat ze wilde niet lekker overkwam. Heel jammer!

Iriscope, De hele tijd vooruit drijven is niet de bedoeling. Het paard moet zelf vooruit denken en blijven lopen. Van overgangen rijden wordt het paard actiever en beter aan het been. Maar dit niet altijd genoeg om het paard echt vooruit te laten denken. Dan is even flink naar voren rijden tot hij echt zelf in uitgestrekte draf rondloopt en dat ook blijft doen als je geen been meer geeft beter. Maar zoals ik zeg geen uur lang, maar hooguit een paar rondjes. Als je die reactie hebt ga je weer terug. Overgangen rijden en een paar keer testen of hij meteen vertrekt als je been geeft. Je zoekt dan dus weer de controle op. Als je voor uitgestrekte draf been geeft moet hij ook meteen vertrekken in uitgestrekte draf. Geef je voor een kleine verruiming been dan moet hij voor een kleine verruiming vertrekken. Maar een uur lang het paard over zijn tempo jagen heeft naar mijn mening geen nut. Je gaat altijd terug naar een voorwaarts arbeidstempo (met een jong paard) waarin het paard zijn passen kan afmaken. Wellicht zag de vrouw van Rien het arbeidstempo graag wat hoger dan bravoT zelf rijdt met haar paard. Maar dan is er nog wat mis gegaan in de communicatie. Nu is ze gefrustreerd afgestapt en heeft niks geleerd. Alleen hoe ze het niet wil doen, maar dat kan niet de bedoeling zijn van een les.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:46

Oké ik heb het langste filmpje genomen. Dit zijn ook de laatste 10 min waarin de galop zit. In dit tempo draaf ik dus het hele uur. Waardoor je geen eens fatsoenlijk door een hoek kan sturen en ik er eigenlijk nu op zit van ik zit de tijd wel uit. Je hoort aan haar opmerkingen dat ik eerder heb aangegeven dat dit niet goed voelt en ze mij het wil uitleggen.





Dan hier onder een filmpje van laatst wat ik voor elkaar krijg door overgangen te rijden. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik nog geen 10x een overgang heb gereden bij de les van gisteren. Welk beeld bevalt dan beter ? De les van hier boven of onze/Promisse haar aanpak


0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:05

Meelezer omdat ikzelf ook op deze manier les krijg vandaar de interesse in het topic (mijn instructrice lest zelf daar ook). Ik begrijp haar wel en snap ook wel waar je gevoel vandaan komt maar denk oprecht dat ze gelijk heeft. Je bent je paard veel te veel aan het helpen, steunen en compenseren in het 2e filmpje. Het beeld lijkt leuk maar je gaat erin vastlopen. Ik had een heeel ander filmpje verwacht naar aanleiding van je beschrijving, mijn eerste gedachte toen ik het aanzette was ook echt verwondering over of jij dit dan te hard zou vinden omdat ik hem dus niet voorwaarts vond...

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:08

Hij is na 1u lopen wel uitgeblust. Dit zijn de laatste 10 min. He

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:10

Wat balen dat je les zo tegenviel. Heb je dat gevoel nog steeds als je je filmpje ziet? Ik vind hem namelijk nog steeds wat traag en niet aan het been ogen. Het geeft echt totaal geen gejaagd of gehaast beeld. Ik heb heb andere filmpje nog niet gezien (ga ik zo doen). Maar wat heb je aan een overgang als de gang zelf nog niet in orde is? Ik kan me voorstellen dat je niet lekker hebt gereden en dat dat tegenviel, maar ik zie er niets verkeerds in. Ik denk niet dat Rien het anders had aangepakt. Een paard moet eerst van achter naar voor willen lopen voor je aan de rest kunt beginnen

Edit: ik heb het tweede filmpje gezien en snap dat dat fijner voelt. Meer gevoel van controle geeft. Ik vind je paard daar echter erg van voor naar achter worden gereden. Heel weinig actie aan de achterkant en een afgedwongen halshouding. Dan vind ik Romy haar les echt heel wat beter aansluiten bij Rien zijn gedachtengoed.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:29

Afbeelding
Vanmiddag gedeeld door R.ien op z'n Facebook pagina.