Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:49

Dat gespannen raken heb ik dan weer veel minder last van. Ben eigenlijk zelden te bang om een schop bij te geven. Ook niet als ze mey hun kop schudden of een bokje geven. GAS! Maar ik heb er een bloed hekel aan als ze door mijn hand heen trekken. Zeker als ik steeds denk , licht, licht, licht.

En ik kan ook niet eindeloos harder gaan. Want de energie voor opvangen gaat dan ook niet omdat ik hem al niet kan opvangen van voor omdat ze daar dan dus al niet luisteren. De ellende is dat ze trager worden als ik steeds been moet geven in die situatie. Dan komen mijn hulpen toch minder goed door omdat ze echt niet opletten.
Nou vind ik een bang paard iets heel anders dan een afgeleid paard. En daar gaat het nu om. OM zo'n etter die mij minder interessant vind dan zijn omgeving.

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:01

Ook helemaal mee eens, zolang ik 51% de leiding heb is het genoeg, mijn paard moet wel 49% bij dragen aan de partnership. Als het paard geen zin heeft om mee te werken moet het voor dat uurtje maar een beetje zin maken. Als dat met een correctie moet, dan moet dat maar. De rest van de dag kan het doen wat het wil.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:10

Als ik het zo teruglees kan ik natuurlijk eens bekijken wat er gebeurt als ik dan nog scherper doorkom met mijn been. Dus echt vol vooruit spuit. Dan kan hij a. met zijn kop erop er vandoor gaan, b. een dikke bok geven. Maar dan ben ik misschien wel consequenter en in een beter volgorde bezig.
Dat kan alleen ook eindigen in een paard wat juist eerder in een 'meer over de zeik' spiraal gaat raken omdat het dan meer gaat lijken op vluchten waar het begint met alleen loeren. Maar daar kom ik maar op 1 manier achter.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:12

Ik heb die schop geven op zo'n moment dus wel afgeleerd door er vreselijk afgegooid te worden en vervolgens overlopen. := Ik raak ook niet gespannen van een keer aan de kletter, een bok of een keer schudden. Die van mij kan in de bak als we alleen rijden en ze geen andere paarden ziet, of alleen hoort. Of na 10 rondjes ineens de andere kleur poepschep zien. Dan is ze niet bang, maar gewoon met andere dingen bezig, maar dat is bij mij nog steeds eerst been. Ik kies ervoor om af te stappen als ik spanning heb, omdat het in mijn geval eigenlijk niets te maken heeft met paard, maar alles met eigen gezondheid en als ik niet kan vertrouwen op mezelf kan ik niet verwachten dat paard netjes luistert.

Ik snap alleen niet hoe ze trager worden als je been geeft in die situatie? Hoe bedoel je dat? En hoe is dat anders dan hand gebruiken, als ze niet opletten, want dan geef je toch ook een hulp die niet door komt? Je moet harder/duidelijker/grover inkomen met hand, maar dan verlies je toch meteen het stuk van achter naar voor waar je mee bezig was? (Even ter verduidelijking, ik snap hem even niet)

Het opletten en reageren op hulpen krijg ik op zo'n moment zeker niet voor elkaar door alleen meer hand te gebruiken. Meer hand kan wel, maar in combinatie met been. Dat gaat in mijn ogen ook niet om corrigeren, ik corrigeer ook genoeg.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:14

Oh Pol, ik 'oordeel' ook vanuit het punt dat ik zo'n paard gereden heb die door inkomen met hand van loeren naar stil staan en rodeoen gegaan is. Ik heb natuurlijk geen idee hoe die van jou reageren en misschien zit ik te vast in mijn eigen ervaring. ;)

Ik geloof ook niet dat je het bit door de mond heen trekt, maar misschien zie ik het 'grover'? voor me dan dat je doet.

Ik jaag/rijd dan ook wel echt vooruit ja, omdat bij degene die ik gereden heb en rijd loeren dus betekent dat ze vooral terugkomen in tempo en daardoor verbinding verbreken. Doet die van jou dat ook eerst een seconde, of is het meteen hoofd omhoog?

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:21

Ben bang dat ik door mijn spanningvdr handrem erop knal en toch been geef. Heeeel fout, weet het. :o

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:27

Even kijken hoe ik dat uitleg:
uitgangspunt: Hij is door het lijf dus heeft fysiek geen reden om zijn hals er op te drukken. Hij heeft vertrouwen in de hand en probeert die nooit te ontlopen.
Dan ziet hij iets. Ik heb mijn hand er licht aan en begrens als hij zonder aanleiding uit zijn lijf zijn kop op wil tillen. Daar drukt hij doorheen.

Optie a. Als ik dan been geef reageert hij niet meteen normaal/ maar half, dat deed hij namelijk ook niet op mijn hand, dus waarom wel op mijn been) Dan moet ik dus echt stevig inkomen en dan krijg je een kameel die achter een spurt trekt en voor de kop de lucht in heeft.
Optie b. Ik hou mijn hand er steviger aan en de kop komt weer iets naar beneden. Weer terug in een houding waarbij hij niet zichzelf afbreekt. Nu kan ik weer met mijn been tegen mijn hand aan rijden en normaal verder rijden met een lichte verbinding. Dit levert vaak de minste lange verstoring op. Normaal is het niet meer dan even echt sluiten van mijn hand maar het kan ook een seconde 'kracht' vergen. Dat ligt aan hoe leuk of spannend hetgeen is war ze naar denken te moeten kijken.

Op mijn hand gaan ze nooit slechter reageren. Op mijn been hebben ze daar eerder de neiging toe. Gevalletjes flegmatiekere aanleg. Ik heb er dus nooit veel aan om in de basis met veel hand te rijden. Geen handrem nodig.

Ik heb 2 van die loer gevallen die als ze de kans zien 6 keer in een rondje iets zien wat interessant is. Ik kan het nog wel eens proberen wat er gebeurt als ik er in mee ga.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:32

Ik denk dat we daar het verschil al hebben. :') Dank je wel voor de uitleg! Ik heb het dus juist weer meer met paarden die al redelijk scherp aan het been(niet de hele tijd, maar goed) zijn en de hand nog wel eens willen negeren of zoals de vorige juist snel weg wilde kruipen. Als ik bij die strenger ben met hand, krijg ik ze daarna niet zo snel weer fijn in het contact, terwijl ik met been juist weer heel snel een nette aanleuning en fijn paard heb.

Wat grappig, precies andersom, maar ook net andere soort paarden. Geeft mij wel duidelijker beeld en ik snap dan ook waarom je het zo doet. :j

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:43

Herkendbare verhalen. Die van mij kan ook loeren en dasn zoveel spanning opbouwen die je er aan de buitenkant niet vanaf ziet, maar ik wel kan voelen onder het zadel. Ook al vaak de tip gehad om gas erop te doen en eraan te rijden, maar op zo'n moment kan ik er bijna niet aanzitten. Teugel = omhoog en schudden, been is voor mijn gevoel aan de kletter. Ik kan het inmiddels iets beter doseren, maar het blijft een dingetje :+ Laatst op wedstrijd bijvoorbeeld:


Daarna kon ik er wel weer aan rijden, maar ik heb ook dagen dat ik eerst rondjes moet galopperen voor ze van de spanning af is. Dan voel ik het met opstappen al. Laatste wedstrijd plofte ze omdat er in de bak naast de inrijbak een pony in het parcours een rondje barrage deed. Kon er daarna wel weer aan rijden, maar je ziet de spanning wel in de hele proef terug. Ach, ruimte voor verbetering laten, denk ik dan maar :')

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:47

Ik denk dat Pol wel een hele goede opmerking maakte trouwens. Er is veel verschil tussen een paard dat gespannen/bang is en een paard dat ontspannen en goed aan het werk en dan gaat loeren. Ik weet niet helemaal of ik er in geloof dat ze het doen om ergens onderuit te komen, maar er is op dat moment niks om van te schrikken en ze doen het wel. Zoals de deken die ergens ligt al de hele tijd en ineens eng is. Een paard in een bak daarnaast dat iets geks doet in paard zijn ogen vind ik wel anders. Dat is net zoals de stieren die ik gisteren had.

Wendy; was ze voor de wegschiet actie al gespannen? Ik denk dat te zien aan zowel het paard, maar nog meer aan jouw houding. Heel lastig als je paard zo'n spanning op kan bouwen en dat af laten vloeien in een proef is idd niet makkelijk.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:52

Eliana heeft daar ook een handje van. Als je niet zelf direct ingrijpt neemt ze de hele boel over. Haar laten loeren ben je dus steeds slechter af. Naar voren, hand er goed bij en aandacht zowat afdwingen. Voel mij daar soms wel slecht over maar anders word het van kwaad tot onrijdbaar. :=

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:55

Als het paard zijn aandacht ergens anders heeft en je toch een lijn van communicatie wil, is dan een halve ophouding niet het eerste wat je doet? Zo van, koppie erbij graag, overgangen maken tot de rust er weer is?
Op wedstijd is het wel moeilijker dan in training.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 28-05-18 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:57

Ja, dit was de tweede proef, en in de eerste proef werd ze al een paar keer bol, en sprong ze ook erg omhoog met aanspringen. Dit was de tweede galop in deze proef en bij de eerste voelde ze ook al alsof ze ging ploffen. En dat zie je bij mij terug idd :D Mooie wisselwerking :+

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:57

Ik denk niet dat het is om te kwallen. Ik heb gewoon bijzonder extroverte paarden die heel graag interesse tonen in alles en iedereen.
Van die afgeleide gevallen. En laat ik daar zelf ook een handje van hebben. Beide paarden en ik hebben veel geel in ons karakter.

Gisteren bij het uitstappen achtervolgde mijn jonkie een langs lopende man helemaal. Wilde even aandacht en onderzoeken wat hij allemaal bij had/ aan het doen was. Het liefst doen ze dat met alles en iedereen. Dan raken ze dus wat overprikkeld als ik ook nog iets wil en ze oooook nog moeten luisteren :+

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:00

Johan hamminga zegt altijd: je moet nooit meer been geven dan dat je
de voorkant verwerken kan.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:39

Er schiet me trouwens ineens iets te binnen. Rien legde heel mooi uit hoe je aan een foto kan zien of een paard van achter naar voren wordt gereden. Met de driehoekjes en lijnen enzo.
Maar ik heb nu even wat foto's opgezocht van topruiters, Edward Gal, Isabell Werth en ga zo maar door. Maar ik kan dus geen 1 foto vinden die volgens wat Rien zegt van achter naar voren wordt gereden. Wat houdt dit in? Rijden al die topruiters dan niet van achter naar voren? Dat lijkt me niet kloppen toch? Of heb ik iets in de uitleg gemist misschien?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:59

proven02 schreef:
Er schiet me trouwens ineens iets te binnen. Rien legde heel mooi uit hoe je aan een foto kan zien of een paard van achter naar voren wordt gereden. Met de driehoekjes en lijnen enzo.
Maar ik heb nu even wat foto's opgezocht van topruiters, Edward Gal, Isabell Werth en ga zo maar door. Maar ik kan dus geen 1 foto vinden die volgens wat Rien zegt van achter naar voren wordt gereden. Wat houdt dit in? Rijden al die topruiters dan niet van achter naar voren? Dat lijkt me niet kloppen toch? Of heb ik iets in de uitleg gemist misschien?


Maar dit kan op twee manieren uitgelegd worden: 1. Rien heeft gelijk want de 'driehoekjes' bewijzen dat. of 2. Omdat de top-ruiters niet voldoen aan de 'driehoekjes-theorie' klopt dus die theorie niet. Mijn opvatting is dat er veel teveel waarde aan die stomme lijntjes wordt gehecht, omdat op een foto t het 't aspect 'tijd' buiten beschouwing wordt gelaten. WAT niet betekend dat ik vind dat een top-ruiter per definitie goed rijdt. Ik hang dus de 'derde theorie' aan.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:07

Wat mij opvalt is dat Rien voor onze topruiters een andere theorie aanhangt dan voor ons simpele zielen.
In het trainersseminar was het bij Diederik bijvoorbeeld helemaal niet erg dat het paard achter loodlijn werd gereden want hij weet wat hij doet. En ook Edward vindt hij een fantastische ruiter terwijl als je de theorie van Rien onvoorwaardelijk volgt, bij Edward ook best wat aan af te dingen is. Kriig het gevoel van met 2 maten meten of onze toppers niet af willen vallen of zo.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:13

Mee eens Kadankovitch! In het andere topic werd ook een foto geplaatst van een opbollende rug prima mooi maar paard gaat wel op de voorhand! Het gaat om het totaal plaatje wat mij betreft! En om daar te komen train je stukje voor stukje!

Nu is het ook maar net wanneer de foto is gemaakt in de beenzetting denk ik!

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:20

Dat gevoel had ik dus ook. Tuurlijk 'hoort' het er op een bepaalde manier uit te zien, maar bij een jong paard, of een groen paard, een beginnende ruiter of gewoon een amateur klopt dat plaatje niet altijd. Dan ben je volgens mij niet meteen slecht bezig en zorgt 1 foto er ook niet voor dat je kan zeggen dat er niet goed gereden wordt. Ik zie af en toe vergelijkingsfoto's langskomen waar de beenzetting op de voor foto gewoon heel onvoordelig is, een slecht moment in de pas, en de na foto op het perfecte moment geklikt is.

Ik heb foto's die in een seconde achter elkaar zijn gemaakt waarbij de ene foto echt bagger is om te zien, maar de foto daarna juist weer heel goed. Als er geen momentopname is bij foto's, dan rijd ik dus het ene deel van de seconde slecht en de andere weer goed? := Of met dit paard standaard slechter dan vorige, omdat deze van zichzelf niet het goede achterbeen heeft, wat die andere van nature wel had. Bij de ene hoefde ik er dus niks voor te doen, bij die van nu wel, maar die eerste gaf snel een goed beeld, zonder dat het echt gereden en goed was.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:21

Topruiter verhaal vind ik ook erg moeilijk. :j

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:25

vur schreef:
Wat mij opvalt is dat Rien voor onze topruiters een andere theorie aanhangt dan voor ons simpele zielen.
In het trainersseminar was het bij Diederik bijvoorbeeld helemaal niet erg dat het paard achter loodlijn werd gereden want hij weet wat hij doet. En ook Edward vindt hij een fantastische ruiter terwijl als je de theorie van Rien onvoorwaardelijk volgt, bij Edward ook best wat aan af te dingen is. Kriig het gevoel van met 2 maten meten of onze toppers niet af willen vallen of zo.

Uitstekend verwoord

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:28

MyWishMax schreef:
Dat gevoel had ik dus ook. Tuurlijk 'hoort' het er op een bepaalde manier uit te zien, maar bij een jong paard, of een groen paard, een beginnende ruiter of gewoon een amateur klopt dat plaatje niet altijd. Dan ben je volgens mij niet meteen slecht bezig en zorgt 1 foto er ook niet voor dat je kan zeggen dat er niet goed gereden wordt. Ik zie af en toe vergelijkingsfoto's langskomen waar de beenzetting op de voor foto gewoon heel onvoordelig is, een slecht moment in de pas, en de na foto op het perfecte moment geklikt is.

Ik heb foto's die in een seconde achter elkaar zijn gemaakt waarbij de ene foto echt bagger is om te zien, maar de foto daarna juist weer heel goed. Als er geen momentopname is bij foto's, dan rijd ik dus het ene deel van de seconde slecht en de andere weer goed? := Of met dit paard standaard slechter dan vorige, omdat deze van zichzelf niet het goede achterbeen heeft, wat die andere van nature wel had. Bij de ene hoefde ik er dus niks voor te doen, bij die van nu wel, maar die eerste gaf snel een goed beeld, zonder dat het echt gereden en goed was.

E u beschrijft heel mooi wat ik bedoelde dat er geen rekening werd gehouden met het 'tijdsaspect'. Maar ik kon het voor de rest niet goed onder worden brengen.
Bedankt

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:29

dresjoepie schreef:
Mee eens Kadankovitch! In het andere topic werd ook een foto geplaatst van een opbollende rug prima mooi maar paard gaat wel op de voorhand! Het gaat om het totaal plaatje wat mij betreft! En om daar te komen train je stukje voor stukje!

Nu is het ook maar net wanneer de foto is gemaakt in de beenzetting denk ik!

Een foto is geen foto :+ }>

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:29

waar zien jullie dat topruiter verhaal?