Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:54

RavenIris, ik zie nu pas van waar je bent! wij wonen vlakbij elkaar :j

Ik weet wel waar je nog veel tips voor o.a. galop kan halen, live sessies via een fb-kanaal, klassieke africhting, met waardevolle oefeningen en in pdf te downloaden. Bij interesse wil ik het hier wel even plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:05

Zuchini schreef:
Raveniris: die knop/stemhulp zit er op en gebruik ik ook :') onder het zadel stopt hij braaf, maar accepteert dan geen contact meer aan de teugel en kan dan niet langer dan 1 seconde stil blijven staan. Hupje links gewicht naar rechts pasje erbij, pasje achterwaarts...pffff. maar als ik af moet stappen kan hij rotsvast stilstaan en net zo lang als ik wil. Wel hoofd omhoog....

Zo herkenbaar! Mijn tuthola is net zo. Ho aan de hand is acuut stilstand, aan de longe net zo, onder het zadel hoeft een stalgenoot maar ho te roepen en ze staat vanuit galop in een paar stappen stil. Met het op en af stappen staat ze keurig stil.
Maar echt vierkant halthouden onder het zadel en ook blijven staan lijkt onmogelijk. Net wat je ook zegt, voetje naar voren of naar achteren, stapje opzij. Of wel stilstaan, maar waarbij je merkt dat ze op scherp staat om alsnog een stap of keerwending te maken. Inwendig grinnik ik er wel om, het boefje, maar natuurlijk niet de bedoeling.

Is die van jouw toevallig ook erg ijverig? Ik merk wel dat mijn merrie bij halthouden zoiets heeft van; baas, ...ik sta nu stil, heb gedaan wat je vroeg ...next!

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:07

Euh tja.. dan maar gewoon bliiijjjven corrigeren tot hij wel blijft stilstaan? :Y) Jezelf ook even filmen misschien om eens te checken of je zelf misschien teveel spanning opbouwt? De meeste stilstaproblemen van mijn lesklanten komen doordat ze teveel gewicht in hun beugels plaatsen of met bun bovenenbenen knijpen en niet gaan zitten. Maar als je dat al doet denk ik dat je misschien ook best wel gewoon een beetje strenger mag zijn naar je paard toe?

@Cyta: ik stuur je een pb! :)

Gaska is 8 jaar en nu net 2 jaar onder het zadel. Het 1e jaar hadden we helemaal geen galop, dus ik vind kruis al best goed.. :')

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:30

Allemaal bedankt voor jullie reacties hoor, super fijn en ook de bemoedigende woorden doen goed :)

Met halthouden heb ik wel geleerd echt streng en standvastig te zijn.. als ze weten wat stilstaan betekent in andere situaties, is het op een gegeven moment gewoon ophouden met dat geklooi en stilstaan. Kappen nou. Wel eerlijk blijven, niet boos worden, maar wel gewoon duidelijk. Over halthouden wordt niet onderhandeld. :P In het begin natuurlijk kort en ook niet te vaak achter elkaar oefenen. Ik zou zeggen, maximaal 10 keer per keer, verspreid over de training.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 01:52

Ik pak het zo'n 10 keer mee, nu we binnenkort op proef moeten.

Inxs jaaaa hij is enorm voorwaarts en wil het allemaal goed doen. Na het stilstaan moet er gedraaft worden, dus ja ik denk dat dat er zeker mee te maken heeft.

Raveniris: ik laat met mijn stem weten wat wel en niet goed is. Als hij echt 'uitzwenkt' van achteren krijgt hij een klein tikje aan die kant. Hij moet stilstaan anders gaan we absoluut niet verder. Meer tips voor streng zijn? Hopelijk gaat hij het snel door krijgen, anders zie ik de proef al in het water vallen direct bij binnenkomst. .. Ik ga letten op spanning/ knijpen bovenbenen/ te zwaar in de beugels bij mezelf. Bedankt

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:59

Cyta schreef:
RavenIris, ik zie nu pas van waar je bent! wij wonen vlakbij elkaar :j

Ik weet wel waar je nog veel tips voor o.a. galop kan halen, live sessies via een fb-kanaal, klassieke africhting, met waardevolle oefeningen en in pdf te downloaden. Bij interesse wil ik het hier wel even plaatsen.


Klinkt interessant!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:46

Ja klinkt voor mij ook interessant!

Pol013@ Over achter de loodlijn. Die van mij rij ik nu als dat nodig is bij het losrijden ook achter de loodlijn. Dat deed ik nooit maar ik had dan ook nooit de aanspanning die ik nu wel krijg. Wat ik nu denk is dat ik haar wel zo móet rijden om goed bij het achterbeen te komen. Naarmate de sessie vordert komt ze vanzelf meer en meer met haar neus naar voren, maar dan nu met behoud van de aanspanning.
Ik hoop wel dat als we een stuk verder zijn, zij dat minder nodig heeft. Geen idee of dat zo werkt. Weet iemand dat? Dat ze dan misschien sterker is, of meer gewend om op een goede manier haar lijf te gebruiken en het dus makkelijker vindt of zo? En dat ik haar dus niet meer zo diep hoef te rijden om haar goed aan elkaar te krijgen?

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:09

Ja meestal als ze achter sterker worden is het makkelijker om in de juiste houding te komen/ blijven over het algemeen. Maar sommige paarden hebben het gewoon nodig om regelmatig even wat achter de loodlijn te lopen voor de juiste aanspanning..en zeker met losrijden zie ik daar geen enkel probleem in.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:32

Leuk om weer even bij te lezen, vooral de uitwisseling over contact en naar het hoofd toerijden van oa Promisse en Joyce was weer erg leerzaam. Wat hebben we toch een moeilijke hobby uitgekozen met z'n allen... ;-)

RavenIris: wat we bij Friezen die slecht galopperen doen om het aan te leren is vooral ook in de andere gangen sterker maken achter. Dus schakelen in draf, aandraven in het wijken en de 'schouder-buitenwaarts' oefening van Rien als ze al wat verder zijn.

Ik heb altijd geleerd dat je paarden die niet kunnen galopperen vooral wél moet laten aangalopperen, maar bij een slechte galop (of kruis) altijd vrij snel weer rustig terug moet nemen naar draf. Natuurlijk beloon je de reactie van het aanspringen op je galophulp, maar je laat ze niet te lang in een kwalitatief slechte galop 'hobbelen'. De meeste gymnastische waarde voor de achterkant zit ook in het aanspringen zélf, niet in lang doorgalopperen op de verkeerde manier. Dus ik zou regelmatig aanspringen en verder vooral werken aan kracht in de achterhand met schakelen en zijwaarts in andere gangen...

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 02:58

Inxs schreef:
Zuchini schreef:
Raveniris: die knop/stemhulp zit er op en gebruik ik ook :') onder het zadel stopt hij braaf, maar accepteert dan geen contact meer aan de teugel en kan dan niet langer dan 1 seconde stil blijven staan. Hupje links gewicht naar rechts pasje erbij, pasje achterwaarts...pffff. maar als ik af moet stappen kan hij rotsvast stilstaan en net zo lang als ik wil. Wel hoofd omhoog....

Zo herkenbaar! Mijn tuthola is net zo. Ho aan de hand is acuut stilstand, aan de longe net zo, onder het zadel hoeft een stalgenoot maar ho te roepen en ze staat vanuit galop in een paar stappen stil. Met het op en af stappen staat ze keurig stil.
Maar echt vierkant halthouden onder het zadel en ook blijven staan lijkt onmogelijk. Net wat je ook zegt, voetje naar voren of naar achteren, stapje opzij. Of wel stilstaan, maar waarbij je merkt dat ze op scherp staat om alsnog een stap of keerwending te maken. Inwendig grinnik ik er wel om, het boefje, maar natuurlijk niet de bedoeling.

Is die van jouw toevallig ook erg ijverig? Ik merk wel dat mijn merrie bij halthouden zoiets heeft van; baas, ...ik sta nu stil, heb gedaan wat je vroeg ...next!


Ja dus!! Haha heb er eens bewust op gelet. Meneer is alert en wacht op mijn hulpen. doet dan ook braaf wat ik vraag, maar niet langer dan een halve seconde. Dan wurmt hij zich uit het contact óf gaat hij achterwaarts en dan moet er gewiebeld worden. Heb het vandaag buiten meegepakt, dat ging eigenlijk best goed. Hij is ook ontzettend fanatiek om dan direct aan te draven, inclusief zwiepende staart en dramatisch hupje bergopwaarts... drama-king :+

Jillaroo that makes sense :j

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:01

Die redenatie kan ik volgen..
Zwarteje kon ik beter mee draven dan galloperen, nu is zijn gallop stuk opgeknapt door de draf die beter is geworden en dat ie meer kracht heft en nu kan ik met de gallop weer veel meer doen.

Hoop vandaag voro het eerst sinds vorige week vrijdag weer op een paard te kruipen, maar dan is het vooral rustig aan doen, maar zondag rijdt mijn blijrijder, die wil ik niet laten lanceren of zo..
Ze is niet rottig maar als ze fris is kan ze heel snel zijn en geloof me zo'n ukkie dat snel draait of 1 vreugde bok geeft heeft echt geen hals of zo, dus dan ben je er zo af als je dat niet gewend bent.
(klopt af... bedenk me met dat ik van deze nog nooit ben afgestuiterd, dat gaat zeker nog een keer gebeuren)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:16

Haha dat ken ik met de pony. Als die noodstop maakt mis ik ook altijd een hals. :')

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:42

mirjamalvaro schreef:
Haha dat ken ik met de pony. Als die noodstop maakt mis ik ook altijd een hals. :')


1 blijrijder had een keer echt mazzel, toen kon ze nog niet echt galopperen en mesten tegelik, soort van..... dus die kleine ging bij C zo vol in de ankers... instructie stond in de hoek en lag ook bijna blauw vh lachen, blijrijder zat er nog net op.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:41

Sjolvir schreef:
mirjamalvaro schreef:
Haha dat ken ik met de pony. Als die noodstop maakt mis ik ook altijd een hals. :')


1 blijrijder had een keer echt mazzel, toen kon ze nog niet echt galopperen en mesten tegelik, soort van..... dus die kleine ging bij C zo vol in de ankers... instructie stond in de hoek en lag ook bijna blauw vh lachen, blijrijder zat er nog net op.


Dat is me er eentje :D ik zie het zo voor me

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:53

Ik heb trouwens gedeelte bak in orde. Morgen longeren en volgende week hopelijk weer rijden. *\%/*

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:49

mirjamalvaro schreef:
Ik heb trouwens gedeelte bak in orde. Morgen longeren en volgende week hopelijk weer rijden. *\%/*


Yessss!

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:35

Hihi hopelijk doen ze dat niet als ik erop zit :')

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:45

mirjamalvaro schreef:
Hihi hopelijk doen ze dat niet als ik erop zit :')


Ik heb soms het gevoel dat de mijne zo aangallopeert :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:47

_O-

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:30

Zuchini schreef:
mirjamalvaro schreef:
Ik heb trouwens gedeelte bak in orde. Morgen longeren en volgende week hopelijk weer rijden. *\%/*


Yessss!

[ [url=m/9o0Pf3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zie het al voor me... proest..

Mooi, strakke bak is altijd fijn.

Vandaag voor het eerst sinds een week weer op een paard gezeten en 100 x gehoord: "Je bent toch geen beginner!?"Zegt genoeg denk ik.. oef...
Nadruk was op buiging, buigen om binnenbeen en niet terug werken met je binnenhand, buitenhand er aan houden ook in de overgangen. #%@%$@%^zucht.. Leek inderdaad wel een beginner ja.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:06

Sjolvir schreef:
Zuchini schreef:


Yessss!

[ [url=m/9o0Pf3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zie het al voor me... proest..

Mooi, strakke bak is altijd fijn.

Vandaag voor het eerst sinds een week weer op een paard gezeten en 100 x gehoord: "Je bent toch geen beginner!?"Zegt genoeg denk ik.. oef...
Nadruk was op buiging, buigen om binnenbeen en niet terug werken met je binnenhand, buitenhand er aan houden ook in de overgangen. #%@%$@%^zucht.. Leek inderdaad wel een beginner ja.


:(:) je moest er gewoon weer even inkomen na een week....

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:15

Over dat galopperen, heb je al met bijvoorbeeld cavaletti gewerkt om het gangenwerk in z'n geheel te verbeteren? Als je paard meer kracht ontwikkelt zal de galop ook beter worden.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:16

Ach ik voel mij ook nog zo vaak een beginner hoor. :=

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:48

Pantykous schreef:
Over dat galopperen, heb je al met bijvoorbeeld cavaletti gewerkt om het gangenwerk in z'n geheel te verbeteren? Als je paard meer kracht ontwikkelt zal de galop ook beter worden.


Is dit voor mij? De galop gaat eigenlijk wel goed nu. Aangalloperen op links blijft wat lastig voor hem, en daarbij is hij o zo fanatiek en sterk. Vandaar dat het soms wel zo voelt haha. Bij ons helpt longeren met dubbele lijnen goed. Cavalettis pakken we ook wel eens mee, Maar niet zo vaak. Kan ik wel weer eens wat vaker doen. Ik ben alleen zo'n erge dressuurmuts dat ik niet goed kan inschatten hoeveel ruimte ertussen moet :7 omg Ik voel me ook ineens een onwijze beginner haha

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:01

Drafbalken is een meter er tussen. Dat is 1 grote stap. :D