Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:03

Aaaarghhhhh krijg zo'n zin om op een paard te klimmen door jullie. :')
Renbaan? Wow. Al zal ik Zorro daarbij niet goed vertrouwen. Die heeft er een handje in om opeens af te slaan ook al gaan we voluit. :')

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:09

Heerlijk zuchini.
Hier geen renbaan maar een bos naast de deur. Ik vind regelmatig stevig door galopperen (in verlichte zit) echt een heel goede aanvulling op je gewone training.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:26

Wij hebben ook een drafbaan:D pony staat ook regelmatig nog voor de sulky. Lekker rondjes cruisen. Crossen doet ze wel als ze binnen en buiten gedaan worden via de baan :+

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 02:09

Pol013 Ik merk ook echt verschil na een stevige galop buiten, de dagen erna gaat de galop dan echt beter. Denk dat ik morgen maar even ga longeren alleen, en misschien een balkje meepakken.

Gaaf wendy!

Mirjamalvaro: oeps Haha dat zou ik ook niet aandurven, die van mij is gelukkig heel braaf.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:38

Wat mij wel echt opvalt aan die nieuwe clinic met Diederik. Hier is het prima dat het paard (best een eind) achter de ll loopt omdat de tendens goed is. In de modules zie ik dat meer als een no-no beschreven worden.
Dan is de richtlijn misschien toch meer: zo veel met de neus naar voren als een correcte welving van de hals(lijf eigenlijk) toelaat. (Vrij vertaald uit het Duits) ipv koste wat het kost die neus er uit willen houden.
Krijg het idee dat het in de cursus wat meer onderstreept/ overdreven wordt om te voorkomen dat we gaan sjorren om het voor elkaar te krijgen.
Misschien moet ik die vraag eens insturen want dit is toch wel het grote vraagtekens wat als rode draad door het doorlopen van den modules loopt bij mij. (Of niet, heb er mijn eigen interpretatie al aan gegeven en wil weten of die strookt)

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:41

Zuchini schreef:
Pol013 Ik merk ook echt verschil na een stevige galop buiten, de dagen erna gaat de galop dan echt beter. Denk dat ik morgen maar even ga longeren alleen, en misschien een balkje meepakken.

Gaaf wendy!

Mirjamalvaro: oeps Haha dat zou ik ook niet aandurven, die van mij is gelukkig heel braaf.


Voor degene die ooit pilates doen: echt galopperen (en dan niet de beschaafde uitgestrekte galop op de lange zijde) is volgens mij de cat/cow voor de rug van het paard. Maximale buiging beide kanten op voor mobiliteit.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:54

pol013 schreef:
Wat mij wel echt opvalt aan die nieuwe clinic met Diederik. Hier is het prima dat het paard (best een eind) achter de ll loopt omdat de tendens goed is. In de modules zie ik dat meer als een no-no beschreven worden.
Dan is de richtlijn misschien toch meer: zo veel met de neus naar voren als een correcte welving van de hals(lijf eigenlijk) toelaat. (Vrij vertaald uit het Duits) ipv koste wat het kost die neus er uit willen houden.
Krijg het idee dat het in de cursus wat meer onderstreept/ overdreven wordt om te voorkomen dat we gaan sjorren om het voor elkaar te krijgen.
Misschien moet ik die vraag eens insturen want dit is toch wel het grote vraagtekens wat als rode draad door het doorlopen van den modules loopt bij mij. (Of niet, heb er mijn eigen interpretatie al aan gegeven en wil weten of die strookt)


Ik kan uit je tekst niet helemaal je vraag halen :o maar tijdens JA dacht ik wel: als bondscoach zal Rien toch ook Edward, HP en misschien ook Adelinde wel trainen. Die rijden in mijn ogen met een hele andere hand en hoofd/halshouding (danwel verkeerde knik in de hals) dan zoals Rien het ons uitlegt. Ik vraag me ook af hoe hij daarmee om gaat. Want hij zal vast niet tegen Edward zeggen: eerst even terug naar de contactteugel, ontspanning en vw :+

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:39

Oh.. herinner me nog vroeger.. op de drafbaan met mijn AV bijrij hengstje.. jihaaaa, rengalop.. zoef... Hij wist het precies en uche.. als je wou stoppen was het bij die boom moet ik stilstaan in je hoofd anders ging ie wel door. Zo gaaf als je zo'n baan hebt.

Wat betreft achter LL, denk ook dat totale beeld van paard meespeeld en dat paard ook ieder moment daar weer weg te rijden is. Als je tegen gemiddelde ruiter zegt dat dat goed is hangt die er een slof aan trekt kop naar die positive en denkt YES!!
Ik zou alleen als paard wel iets meer van de wereld willen zien dan de bodem en mijn Eigen voeten, en als je het verkeerd doet of te dan krijg je niet de ronding en lossigheid in de rug die je zou willen, lijkt mij, biomechanisch gezien.

Cyta schreef:
En meestal net als je denkt, vandaag een half uurtje ontspannen rijden... not :roll:


Dat ja, als je met verrot lijf denkt, laatst liep ie lekker, even lekker rondje en dan is 20 minute ook al goed en je paard bedenkt, ohhhh, jij bent traag.. jij houdt te veel vast, prima.. dan ga ik ook Eigen leven leiden.. Grom.....

Wendy BZ, qua beeld vind ik dat met je opmerkign geen impuls wel meevallen hoor. Zou hem wel proberen iets rechter te maken zodat hij aan beide zeiden even sterk wordt, nu lijkt hij aan 1 kant sterker achterbeen te hebben dan aan andere kant.

Vond dit weekeind hilarisch. Toobs werd gereden, komt de instrucite met heel verhaal hoe ik hem zou moeten rijdne. Ja, ehh, duh... ik rij hem alleen bij jou als ik les heb verder rij ik hem niet, dus daar sta je bij en moet je me dan maar op wijzen... zucht.
Nu moest ie weer losser in zijn rug met galopperen, moest ik op letten, ja hallo moet net sinds 2 lessen anders van haar op het paard gaan zitten, daar ben ik dan wel half jaar mee bezig voordat dat in mijn system zit (kan nu niet eens meer fatsoenlijk sturen omdat ik zo op moet letten hoe ik zit) en 2 lessen daarvoor had ze bedacht dat we wel leuk galopje hadden (Zat daar ook best lekker in mijn en zijn comfortzone), moet ie weer meer gaan aantreden, acahter erbij bla bla, leuk bedacht allemaal, maar de uitvoerign.. pffttt.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:04

Jotoma schreef:
pol013 schreef:
Wat mij wel echt opvalt aan die nieuwe clinic met Diederik. Hier is het prima dat het paard (best een eind) achter de ll loopt omdat de tendens goed is. In de modules zie ik dat meer als een no-no beschreven worden.
Dan is de richtlijn misschien toch meer: zo veel met de neus naar voren als een correcte welving van de hals(lijf eigenlijk) toelaat. (Vrij vertaald uit het Duits) ipv koste wat het kost die neus er uit willen houden.
Krijg het idee dat het in de cursus wat meer onderstreept/ overdreven wordt om te voorkomen dat we gaan sjorren om het voor elkaar te krijgen.
Misschien moet ik die vraag eens insturen want dit is toch wel het grote vraagtekens wat als rode draad door het doorlopen van den modules loopt bij mij. (Of niet, heb er mijn eigen interpretatie al aan gegeven en wil weten of die strookt)


Ik kan uit je tekst niet helemaal je vraag halen :o maar tijdens JA dacht ik wel: als bondscoach zal Rien toch ook Edward, HP en misschien ook Adelinde wel trainen. Die rijden in mijn ogen met een hele andere hand en hoofd/halshouding (danwel verkeerde knik in de hals) dan zoals Rien het ons uitlegt. Ik vraag me ook af hoe hij daarmee om gaat. Want hij zal vast niet tegen Edward zeggen: eerst even terug naar de contactteugel, ontspanning en vw :+


Dat is een heel ander "systeem" van rijden dan de klassieke dressuur inderdaad, en er word geen voorwaarts-neerwaarts gereden en ook de neus is er niet uit. Ik denk dat hij daar alleen "technisch" mee kijkt.

De loodlijn {achter} is inderdaad niet het belangrijkste, maar de hals laten vallen en de neus zo ver mogelijk eruit zorgt voor optimale verbinding van been naar hand.

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:07

pol013 schreef:
Wat mij wel echt opvalt aan die nieuwe clinic met Diederik. Hier is het prima dat het paard (best een eind) achter de ll loopt omdat de tendens goed is. In de modules zie ik dat meer als een no-no beschreven worden.
Dan is de richtlijn misschien toch meer: zo veel met de neus naar voren als een correcte welving van de hals(lijf eigenlijk) toelaat. (Vrij vertaald uit het Duits) ipv koste wat het kost die neus er uit willen houden.
Krijg het idee dat het in de cursus wat meer onderstreept/ overdreven wordt om te voorkomen dat we gaan sjorren om het voor elkaar te krijgen.
Misschien moet ik die vraag eens insturen want dit is toch wel het grote vraagtekens wat als rode draad door het doorlopen van den modules loopt bij mij. (Of niet, heb er mijn eigen interpretatie al aan gegeven en wil weten of die strookt)


Ben het wel met je eens. Ook het oppakken na dat stuk stap had ik zoiets van " ho stop dit is links, rechts en hup in de krul". :\

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:26

Is het ook niet het type paard? Echt zo'n soepele ballerina, die eerder te weinig verbinding neemt dan op de hand gaat hangen met een stugge strot. Aan het einde met halsstrekken neemt het paard meer de hand aan en loopt hij ook niet zo achter de loodlijn.

Ik begrijp de rode lijn wel, dat is dat het paard ontspannen de juiste richting heeft met de hals. En dat bereik je nooit door te sjorren. En ik denk dat de bouw van het paard veel uitmaakt voor hoe het er dan uit ziet.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:33

Ik heb het eerste filmpje gister ook gezien. Erg fijn paard en het lijkt allemaal zo makkelijk. Viel mij ook op dat hij erg achter de LL liep, maar snapte wel wat Rien zei dat hij wel door zijn lichaam loopt.

Wat heeft Diederik stille benen zeg.. Jaloers :oo

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:34

Maar dan zou je toch juist meer met het been naar de hand toe willen rijden? Zodat hij de hand dus meer op gaat zoeken. Op het einde werd het wel beter ja. :j

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:37

Dan jaag je hem over het tempo denk ik, van het achterbeen af. Dat dier is gewoon extreem flexibel. Als je niet zo'n enorm flexibel paard hebt als die, loop je ook minder tegen dat probleem aan denk ik. Valt mij op dat hij altijd van die flexibele beesten onder de bips heeft, die passen hem gewoon goed. Waar Jennifer juist altijd de wat stoerdere types met meer massa in het front heeft.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:11

@Zuchini gaaaf zeg die renbaan! Dat wil ik ook wel!

Hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie reactie van Rien kregen bij het indienen van een filmpje/vraag? Dan weet ik hoe lang ik ongeveer moet wachten.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:15

ik heb de filmpjes van Diederik niet gezien overigens.
Tijd tot feedback, lang {:)-:( :D

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:25

Een paar pagina's geleden stond er iets over een kortingscode, is er nog een kortingsmogelijkheid?

Nadat ik 1 januari mijn paard helaas heb verloren aan koliek, komt er met wat geluk komende week een nieuw paard. Met dit nieuwe paard wil een goed begin maken en daar lijkt deze training me perfect voor. Dus als er nog een kortingsmogelijkheid is hoor ik het graag!

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:30

Ik wacht al langer dan een maand op feedback filmpje. :=

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:23

ja ik ben onderhand wel benieuwd naar de feedback op je filmpje!

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:42

petra8 schreef:
Een paar pagina's geleden stond er iets over een kortingscode, is er nog een kortingsmogelijkheid?

Nadat ik 1 januari mijn paard helaas heb verloren aan koliek, komt er met wat geluk komende week een nieuw paard. Met dit nieuwe paard wil een goed begin maken en daar lijkt deze training me perfect voor. Dus als er nog een kortingsmogelijkheid is hoor ik het graag!



Je hebt pb

mirjamalvaro

Berichten: 14651
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:46

Promisse schreef:
ja ik ben onderhand wel benieuwd naar de feedback op je filmpje!

Ja hè. En dan moet ik straks weer onderaan beginnen. Maar goed als we op de juiste weg zaten weten we hoe en anders kunnen we het met zij tips anders aanpakken. :=

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:13

Ben gisteren lid geworden; zowel voor mijzelf en mijn bange, onzekere pony een heel goed te volgen verhaal qua training, plus ik word hier als dierenfysio en paardenchiropractor héél blij van: dit klopt, biomechanisch gezien! Hoera!!

Ik had trouwens een kortingscode voor -10%, maar krijg je dat dan alleen de eerste betaal termijn, of geldt dat voor alle twaalf de termijnen?

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:28

MightyJoe schreef:
Ik heb het eerste filmpje gister ook gezien. Erg fijn paard en het lijkt allemaal zo makkelijk. Viel mij ook op dat hij erg achter de LL liep, maar snapte wel wat Rien zei dat hij wel door zijn lichaam loopt.

Wat heeft Diederik stille benen zeg.. Jaloers :oo


Ik zeg ook niet dat ik iets verkeerd vind ofzo hé. Viel mij gewoon op dat je in de eerste 2 modules alleen maar hoort: niet achter de ll en dan in deze clinic daar niet actief aan gewerkt wordt. Kan een prima verklaring voor zijn maar ik miste hem gewoon even.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:41

GJ9 schreef:
Is het ook niet het type paard? Echt zo'n soepele ballerina, die eerder te weinig verbinding neemt dan op de hand gaat hangen met een stugge strot. Aan het einde met halsstrekken neemt het paard meer de hand aan en loopt hij ook niet zo achter de loodlijn.

Ik begrijp de rode lijn wel, dat is dat het paard ontspannen de juiste richting heeft met de hals. En dat bereik je nooit door te sjorren. En ik denk dat de bouw van het paard veel uitmaakt voor hoe het er dan uit ziet.


Mee eens, daarom is achter de loodlijn ook niet per definitie fout. Sommige paarden kruipen er ook zelf echt continu achter om zich te ontrekken aan de verbinding van achter naar voor als ze het moeilijk vinden.

Sowieso vind ik dat de bouw altijd meegenomen moet worden in de beoordeling, maar niet veel mensen kunnen daar doorheen kijken.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:14

dierfysio schreef:
Ben gisteren lid geworden; zowel voor mijzelf en mijn bange, onzekere pony een heel goed te volgen verhaal qua training, plus ik word hier als dierenfysio en paardenchiropractor héél blij van: dit klopt, biomechanisch gezien! Hoera!!

Ik had trouwens een kortingscode voor -10%, maar krijg je dat dan alleen de eerste betaal termijn, of geldt dat voor alle twaalf de termijnen?


He wat leuk, jij bent ooit ook eens bij mijn paard geweest in Bunschoten. Misschien wel handig om weer een keer een afspraak te maken. :j




Elisa2 schreef:
GJ9 schreef:
Is het ook niet het type paard? Echt zo'n soepele ballerina, die eerder te weinig verbinding neemt dan op de hand gaat hangen met een stugge strot. Aan het einde met halsstrekken neemt het paard meer de hand aan en loopt hij ook niet zo achter de loodlijn.

Ik begrijp de rode lijn wel, dat is dat het paard ontspannen de juiste richting heeft met de hals. En dat bereik je nooit door te sjorren. En ik denk dat de bouw van het paard veel uitmaakt voor hoe het er dan uit ziet.


Mee eens, daarom is achter de loodlijn ook niet per definitie fout. Sommige paarden kruipen er ook zelf echt continu achter om zich te ontrekken aan de verbinding van achter naar voor als ze het moeilijk vinden.

Sowieso vind ik dat de bouw altijd meegenomen moet worden in de beoordeling, maar niet veel mensen kunnen daar doorheen kijken.


Helemaal mee eens, het gaat er uiteindelijk om dat je paard fijn door het lijf gaat lopen en dat past niet altijd in een precies keurslijf.

Ik ben blij dat ik vanmiddag weer les heb :j