Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:36

Sjolvir schreef:
Ik heb vandaag heel serieus gekozen voor een andere locatie en les van een GP dressuu ruiter, alleen ben ik er rondje gaan springen :+ :Y) met de kleine, die overigens zij het ongevraagd in ieder geval in een springparcours keurig wisselt als je beetje fatsoenslijk stuurt (hmmm, als je fastoenlijk stuurt, dat is soort vna vragen, oke, ze doet het dus min of meer op commando). Leuk te weten dat ze het fysiek prima kan, nu nog echt vliegende wissels leren ooit...
NOu ja, we hebben het heel leuk gehad met ons minispirngparcoursje, nu totallos en net weer wakker, als je het wakker kan neomen.


Klinkt heel leuk voor de afwisseling.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:50

Zuchini schreef:
Promisse schreef:
het is een vliegende galopwissel, geen eenvoudige ( dat is galop-stap-galop ) ;-)
Hij lijkt van achteren nagesprongen. Flauw hè, altijd maar die kritiek :-) Gelukkig ben ik een beetje kippig.


Juist heel erg bedankt. Het vertraagde zou het makkelijker moeten maken om te kunnen zien maar voortaan toch liever een normaal filmpje? Zie je ik ben zoveel vergeten, een vliegende wissel dus. Wat betekent dat, van achteren nagesprongen en wat kan ik daaraan doen? Is het makkelijker voor mijn paard om galop/ stap/ galop eerst te oefenen? Vergeef mij mijn onkunde jongens jullie zijn allemaal lichtjaren verder



Gewone snelheid en als je hem daarna ook slowmo erop zet toppie!!!

Van achteren nagepsrongen is dat je paard voor eerst wisselt en later achter pas, uiteraard is het de bedoeling dat het gelijktijdig gaat.

Staat openbaar dus zou zichtbaarmoeten zijn.
Heps rondje springen, oke, minihoogte, maar ja, ze is ook maar 1.415 en heeft al weer tijden niet gesprongen, ging mij om de andere bak ervaring, zodat ik straks niet op wedstrijden een M2 klaar paard heb, dat passage, piaffe en hoge schoolsprongen laat zien ongevraagd omdat ze het daar spannend vind. Overigens is de lesgeefster een dressuur juf en GP ruiter, dus toch beetje dressuur 8-) ?
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 006437088/

En rondje ervoor.
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 239770398/

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:17


Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:20

Is ook echt fijn te rijden paardje, opstappen en gaan. En doet eigenlijk altijd haar best dat maakt haar zo leuk en een echte pretpony, oke, ze zal nooit GP gaan lopen, maar je kan van haar zo heerlijk genieten.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:32

Sjolvir ziet er goed uit.

Ik ben na vorige week even klaar met de dressuurwedstrijden. Ik vond er weer ouderwets geen barst aan.

Paard moet voor de M2 nog leren dus dat klopt. Maar ik moest nogal lang wachten dus had de meeste proeven wel gezien. Hoor ik de juryleden praten en daarbij zeggen ze dat ze bij een mooi plaatje wel heel veel vergeven.

Nou is mijn paard een leuk springpaard/crosser maar totaal geen dressuurplaatje om te zien. De nummer 2 was een typisch dressuurplaatje met een gespannen aanleuning die een aantal keer in de verkeerde galop aan sprong en oefeningen niet aanmerkelijk beter deed dan die van mij. Maar wel dik 20 punten meer had (ik had de twijfelachtige eer van een score van 179.5). Daarnaast gedroegen een aantal zich weer als echte dressuurruiters. Dus ik ga wel lekker springen en oefen thuis mijn dressuur wel weer want ik weet ook dat het nog veel beter moet/kan. Dan gaat het vast in zomerstop van het crossseizoen wel weer kriebelen om weer eens een dressuurwedstrijd te proberen

Dus ik heb vandaag weer lekker genoten van mijn paard op springwedstrijd

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:29

@zuchini, over de wissels aanleren. Dat is best een heel project.
Om te beginnen zou ik de eenvoudige wissels doen. Zodat hij goed leert aanspringen in de juiste galop op je hulpen.
En als je dan een goede vliegende wissel springen wilt, moet de galop aan een aantal voorwaarden voldoen.
Hij moet mooi recht kunnen galopperen, dus controle over de schouders, en met een goede verbinding vanuit het achterbeen. Dus met een actief achterbeen maar wel mooi bij elkaar en recht.
Als je dat allemaal kan dan komt nog de juiste voorbereiding en de juiste hulpen op het goede moment.
Ik zal eens kijken in de cursus of er al een hulpenkaart is in module 3. Denk het niet. Laat het je zo weten.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:44

Promisse schreef:
@zuchini, over de wissels aanleren. Dat is best een heel project.
Om te beginnen zou ik de eenvoudige wissels doen. Zodat hij goed leert aanspringen in de juiste galop op je hulpen.
En als je dan een goede vliegende wissel springen wilt, moet de galop aan een aantal voorwaarden voldoen.
Hij moet mooi recht kunnen galopperen, dus controle over de schouders, en met een goede verbinding vanuit het achterbeen. Dus met een actief achterbeen maar wel mooi bij elkaar en recht.
Als je dat allemaal kan dan komt nog de juiste voorbereiding en de juiste hulpen op het goede moment.
Ik zal eens kijken in de cursus of er al een hulpenkaart is in module 3. Denk het niet. Laat het je zo weten.


Heel erg bedankt. Ik heb nog geen antwoord op mn email over de hulpenkaart van module 2. Bij mij staat in module 2 namelijk alleen het werkboek van module 1.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:47

Ik heb net gekeken. Er is nog geen hulpenkaart maar dat is in dit geval helemaal niet erg want er is een filmpje over de vliegende wissels van dik 12 minuten waarin Rien heel heel duidelijk en uitgebreid werkelijk alles rondom de wissels aan de orde brengt. De voorbereiding, de hulpen, de mogelijke problemen, alles. En Romy doet het voor. Dus echt heel leerzaam!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:54

Ziet er chill uit Sjolvir! Ik neem me ook altijd voor om dat regelmatig te doen maar het komt er nooit van. Volgens mij niet alleen een leuke afwisseling maar ook nog eens goed voor hun lijf. Moet ik toch maar eens een lesje afspreken....
Laatst moest ik trouwens wel springen. Ik heb 2 uur in het bos gereden met overal omgevallen bomen over de paden. Was echt heel leuk!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:00

Ach Joki, die van mij is absoluut geen wauw paard en ik moet regelmatig tegen dat soort paarden. Als ik pech heb zit er net één vóór mij. Natuurlijk heeft dat invloed. Maar dat kan me niets schelen. Ik moet gewoon zorgen dat ik zo goed mogelijk rij.
Ik rij voor mezelf, en tegen mezelf. Ik bedoel, ik probeer mezelf te verbeteren. Wat de rest doet kan me niet schelen.
En wat ik ook denk is dat als je hoger dan het Z gaat rijden, de juryleden beter zijn. Dat is misschien een prettig vooruitzicht.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:23

Zuchini schreef:
Promisse schreef:
@zuchini, over de wissels aanleren. Dat is best een heel project.
Om te beginnen zou ik de eenvoudige wissels doen. Zodat hij goed leert aanspringen in de juiste galop op je hulpen.
En als je dan een goede vliegende wissel springen wilt, moet de galop aan een aantal voorwaarden voldoen.
Hij moet mooi recht kunnen galopperen, dus controle over de schouders, en met een goede verbinding vanuit het achterbeen. Dus met een actief achterbeen maar wel mooi bij elkaar en recht.
Als je dat allemaal kan dan komt nog de juiste voorbereiding en de juiste hulpen op het goede moment.
Ik zal eens kijken in de cursus of er al een hulpenkaart is in module 3. Denk het niet. Laat het je zo weten.


Heel erg bedankt. Ik heb nog geen antwoord op mn email over de hulpenkaart van module 2. Bij mij staat in module 2 namelijk alleen het werkboek van module 1.


Als ik het werkboek download krijg ik gewoon het werkboek van module 2 te zien.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:27

Promisse ik ga het over een tijdje wel weer proberen als ik thuis de oefeningen beter heb want nu is het net wel of net niet en daarvoor is dressuurwedstrijd me teveel moeite. En ik weet ook wel dat het zo is dat een mooi plaatje helpt maar dat zo daadwerkelijk uitgesproken horen worden is toch net wat meer in your face.

Hoger dan z1 gaat dit paard toch niet worden. En anders gaat ze me extreem verrassen

Maar voor mij is dressuurwedstrijden bijzaak. Van maart tot november is crossen hoofdmoot. Springen maak je ons blij mee dus dat is tweede keus en zo af en toe ga ik eens op dressuurwedstrijd. Van november tot maart wordt springen hoofdmoot en dressuur als ik dapper ben

Ik train overigens wel braaf dressuur en les ook wekelijks. Gelukkig kan mijn instructeur ertegen dat dressuurwedstrijd nooit de hoofdmoot wordt.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:33

Promisse schreef:
Ik heb net gekeken. Er is nog geen hulpenkaart maar dat is in dit geval helemaal niet erg want er is een filmpje over de vliegende wissels van dik 12 minuten waarin Rien heel heel duidelijk en uitgebreid werkelijk alles rondom de wissels aan de orde brengt. De voorbereiding, de hulpen, de mogelijke problemen, alles. En Romy doet het voor. Dus echt heel leerzaam!


Ik ga weer eens te snel :') eerst de zij gangen alle richtingen op maar eens bevestigen. Bedankt!!

Nina82 dan ga ik dat ook gewoon proberen. Staat er bij jou ook wel werkboek module 1?

Edit: Ja hoor als je m opent staat e module 2. Ik heb weer wat te doen vanavond!

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:40

@Zuchini , Dat staat er bij mij ook idd, foutje op de site :) Veel plezier met bijlezen!

Hopelijk komt het werkboek van module 3 ook binnenkort uit.....

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:28

Fijn dat jullie het al hebben over springen want ik zou graag binnen willen vallen met een vraagje daarover;

Ik ben met mn paard bezig met fase 1 contact teugel echter natuurlijk evenwicht en alleen contact teugel werkt totaal niet in de springles.
Hoe bezwaarlijk denken jullie dat het is om m in de springles op de "oude" manier te rijden?
Moet m echt van voren en achteren bijeen rijden en heb daar helaas op dit moment toch meer hand voor nodig dan in de contact teugel fase :o

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 09:21

Ik ben in het springen totaal niet bewust met de contactteugel bezig. Maar ik rijd mijn paard bij het daadwerkelijk aanrijden van de sprongen ook niet in een dressuurmatige houding. Ik wil wel verbinding en dat ze los blijft in haar mond maar er zit echt geen richting naar beneden in.

Om te zorgen voor het overnemen van gewicht en goed kijken wil ik juist dat ze zich opzet. Bij opzetten neemt ze weer gewicht over (vooral belangrijk bij sgw na een lang stuk hard galopperen) en geef je een halve ophouding om te zorgen dat ze opletten en naar de sprong gaan kijken

Ik moest vroeger wel eens wat forser remmen dan tegenwoordig (' baas ik heb de sprong al gezien, bemoei je er niet mee, ik ga springen'). Maar ik denk dat er in mijn rijden een redelijk principe van contactteugel maar dan met als resultaat een andere aanleuning dan die in een dressuurproef.

Voor je springles trekt je paard zelf aan naar het hout, verandert er niks of moet je extra been geven naar het hout toe? De eerste en de laatste hebben namelijk effect op je verbinding.

Maar even voor de beeldvorming hoe mijn aanleuning er in sgw (maar parcours is hetzelfde) uitziet
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:58

Leuke filmpjes Sjol!
Ik wacht met smart op mooier weer zodat ook wij weer wat vaker over het hout kunnen ipv er langs. De buitenbakken zijn bij ons kleddernat en de binnenbak is eigenlijk net wat te klein om fatsoenlijk uit de voeten te kunnen met hindernissen.

Vandaag heb ik heerlijk Rien-Style kunnen rijden. Stom genoeg heb ik dan de camera niet bij de hand. Afgelopen week ook gereden, maar wat een ergernis was dat zeg, niet voor het been, overal en nergens van alles zien waardoor je de aandacht kwijt bent, niet fatsoenlijk kunnen zitten wat dan weer effect heeft op het gehele rijden ...om moedeloos van te worden >;)
Maar voor vandaag viel alles mooi op zijn plek en ging het machtig! Een lekker opsteken en boost! *\o/*

Leuke, duidelijke en bevestigende uitleg Joki thnx! Ik raakte al even in verwarring dat ik het niet goed deed, maar wel dus.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:03

Inxs schreef:
Leuke filmpjes Sjol!
Ik wacht met smart op mooier weer zodat ook wij weer wat vaker over het hout kunnen ipv er langs. De buitenbakken zijn bij ons kleddernat en de binnenbak is eigenlijk net wat te klein om fatsoenlijk uit de voeten te kunnen met hindernissen.

Vandaag heb ik heerlijk Rien-Style kunnen rijden. Stom genoeg heb ik dan de camera niet bij de hand. Afgelopen week ook gereden, maar wat een ergernis was dat zeg, niet voor het been, overal en nergens van alles zien waardoor je de aandacht kwijt bent, niet fatsoenlijk kunnen zitten wat dan weer effect heeft op het gehele rijden ...om moedeloos van te worden >;)
Maar voor vandaag viel alles mooi op zijn plek en ging het machtig! Een lekker opsteken en boost! *\o/*

Leuke, duidelijke en bevestigende uitleg Joki thnx! Ik raakte al even in verwarring dat ik het niet goed deed, maar wel dus.


Heel herkenbaar! Super gevoel

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:47

Joki bedankt voor de bevestiging en de uitgebreide uitleg!
Maar in jullie mening zou het geen probleem zijn om heel de week a la rien contact teugel te rijden en dan een dag wel meer bij elkaar?

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:03

Zodiacje daarom mijn eerdere vraag trekt je paard aan naar de sprong of moet je been geven om er te komen. Want je geeft aan dat je met meer druk moet rijden. Als ik het dan lees, zijn er twee opties of je paard rent van het achterbeen af of je moet zoveel been geven dat je de energie kwijt raakt. Beide problemen kunnen worden opgelost binnen de contactteugel maar ik snap dat je soms in het springen een quick fix nodig hebt ( ook niet al mijn barragewendingen zijn keurig op 2 teugels bijvoorbeeld) dus dan zou ik dat gewoon doen en daarna weer streven, ook bij het springen, naar kunnen rijden met de contactteugel

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:24

Joki schreef:
Sjolvir ziet er goed uit.

Ik ben na vorige week even klaar met de dressuurwedstrijden. Ik vond er weer ouderwets geen barst aan.

Paard moet voor de M2 nog leren dus dat klopt. Maar ik moest nogal lang wachten dus had de meeste proeven wel gezien. Hoor ik de juryleden praten en daarbij zeggen ze dat ze bij een mooi plaatje wel heel veel vergeven.

Nou is mijn paard een leuk springpaard/crosser maar totaal geen dressuurplaatje om te zien. De nummer 2 was een typisch dressuurplaatje met een gespannen aanleuning die een aantal keer in de verkeerde galop aan sprong en oefeningen niet aanmerkelijk beter deed dan die van mij. Maar wel dik 20 punten meer had (ik had de twijfelachtige eer van een score van 179.5). Daarnaast gedroegen een aantal zich weer als echte dressuurruiters. Dus ik ga wel lekker springen en oefen thuis mijn dressuur wel weer want ik weet ook dat het nog veel beter moet/kan. Dan gaat het vast in zomerstop van het crossseizoen wel weer kriebelen om weer eens een dressuurwedstrijd te proberen

Dus ik heb vandaag weer lekker genoten van mijn paard op springwedstrijd


Jammer dat het zo'n rotte nasmaak had. Hier in de omgeving valt het wel mee, naar mijn idee, want ik kom ook niet echt ten tonele met typische dressuurpaarden :Y) . 179.5 is altijd bummer, maar dan denk ik altijd maar, ach dan kan ik ook de 180 wel halen! (heb bij regelmaat namelijk 179.5 gescoord).

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:41

Joki het paard waar ik druk de rien mee probeer te doen blijft naar de sprong toe wel redelijk op hetzelfde tempo echter hij wordt lang in zijn lijf. Drukt zijn hoofd voorwaarts opwaarts, komt van het achter been af en komt dan niet uit in lijntjes en gaat uiteindelijk dus wel steeds een stapje harder. Trekt niet echt aan op de sprong alleen loopt op de lange lijnen dan wel weg met me.
Als ik m bijeen raap lukt het prima maar ik probeerde laatst vanuit e warming up ook te springen met alleen contact teugel en dus niet druk terug en toen kwam het dus niet goed.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:03

Dan zou ik het paard voorlopig nog wat helpen en als hij sterker wordt weer minder druk houden. Als je hem nu niet helpt dan ga je het risico krijgen dat je hem bang maakt omdat hij dan teveel palen eraf loopt.

Wel iedere keer proberen of je druk kan gaan verminderen. Dat zeg ik uit ervaring: toen die van mij al een stuk relaxter was geworden, remde ik nog alsof ze nooit terug zou komen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:52

Springen doe ik ook veeeek te weinig. Is zo'n gesleep met die staanders en balken. :')

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:23

Wat een super gave foto Joki!