Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:44

Iriscope, eerst dus maar vertrouwen opbouwen.
Proven fijn even wat hulp.

Hier gaat het best lekker.
Sterre gaat steeds beter galoperen, rechtsom kan ze alle contra oefeningen nu ook met ryst. Linksom een mini gebroken lijntje.

Eli word steeds losser linksom, je ziet nog wel wat verschil met rechtsom maar het gaat nu mooi vooruit.

Zorro alweer een tijd niets mee gedaan. :\ Hij word wel wat rond gehobbeld door iemand anders.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:31

Afbeelding

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:07

Hoi dames, ik kom even binnen vallen. Vroeger hier ook gepost maar nu al tijden in de meeleesstand.

Op het moment ben ik mijn jonge merrie aan het beleren. Als ze straks ietsje verder is zou ik graag les hebben op de "rien manier".
Weet iemand misschien een instructrice in de omgeving amersfoort/Bunschoten die aan te raden is? :)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 08:48

Ik ben nog steeds niet vol aan het trainen. Met het check ligament is alles helemaal klaar. Maar ze heeft door de val of door de keren dat ze tijdens de revalidatie viel, last van haar SI gewricht. Heb haar laten behandelen en dat heeft veel goeds gedaan dus nu moet ik zorgen dat haar spieren en banden weer sterk worden en hopen dat ze ondertussen niet nog meer uitglijders maakt. Als ze weet vol in de bespiering zit dan kan ze dat hopelijk beter opvangen. Ik ga ook verhuizen, naar een plek waar ik haar hopelijk beter managen kan.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:25

Ik ook niet hoor Promisse. Sinds 2 weken staat die van mij nu op de wei ipv de paddock, en op de wei geeft zichzelf nog wat meer beweging dan mij lief is. Heb dus in het rijden een flink tandje terug gedaan even om het totaal aan beweging niet teveel te laten zijn....Had gehoopt dat het kop aan de grond, grazen en scharrelen zou zijn, maar ze maakt er nog teveel een feestje van. Vind het heel lastig om te bepalen, wat is genoeg en wat is teveel.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:51

Misschien dan juist wel gaan rijden, oji. Zodat de energie er wat uit is als ze op de wei gaat. En anders merk je het snel genoeg als het teveel wordt.

Spannend, Promisse. Hoop voor je dat het nu allemaal goed gaat met haar.

Hier de afgelopen weken meer aan het buiten ritten maken dan echt aan het trainen.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:53

Ja snap ik FriesWytske. Alleen als je in je opbouw zit dat je 20 minuten mag draven en 10 minuten galopperen, en je hoort dat ze al een uur als een jecko door de wei heeft lopen galopperen, dan zit ze voor die dag wel aan haar tax.

Maar gelukkig, het is nu kerstvakantie en ik ben 2 weken vrij, dus ik ga nu gewoon 's ochtends rijden voor ze de wei in gaat en dus al een stuk van haar energie kwijt is. Hopelijk is ze na 2 weken dan gewend op haar nieuwe plekkie. Het is ook een grote verandering allemaal. Ik heb er alle vertrouwen in dat als ze eenmaal gewend is gewoon lekker chill in de wei staat met haar neus in het sappige gras....

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 09:02

@premisse lastig zeg hoe kan het dat ze steeds glijers maakt tijdens de revalidatie?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:12

Het is sowieso een temperamentvol paard. Ze schrikt snel en zit binnen 2 seconden op topsnelheid en bedenkt zich altijd te laat dat er ook nog een einde aan de wei komt. Daarbij is de wei waar ze nu op staan veel te kort, nat en glad. Slecht weide beleid waar ik geen invloed op heb. We hebben ook geen paddock voor de te natte dagen. Dan nog eens niet werken, waar ze in haar hoofd niet beter van wordt.
Ik ga ze 3 januari verhuizen naar een stal waar ze ook een paddock hebben en waar de weides op een bult liggen en dus droger zijn. Het gras is een paardenmengsel van Pavo en dus grover van structuur dan raaigras. Verder zijn er nog 3 paarden. Hopelijk geeft haar dat wat meer gevoel van veiligheid.
Verhuizen heeft op haar ook veel impact dus ik had er normaal gesproken misschien niet voor gekozen maar ik kreeg de eigenaresse van de stal niet aan haar verstand gepeuterd dat ik niet wil dat ze van alles aan eten bij de paarden gooit en vanaf het moment dat ik er boos over werd, veranderde ze in een niet zo aardig mens en ging alles bergafwaarts. Achteraf gezien misschien maar goed dus.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:22

Ah zo dat is niet fijn dan.
Misschien even vervelend en spannend voor haar verhuizen, maar hopelijk uiteindelijk beter voor haar revalidatie!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:33

Wat balen zeg, dat klinkt inderdaad als de beste oplossing voor haar. Hoop dat de verhuizing mee valt en dat de nieuwe stal zal bevallen!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:52

ah, ik ben zo blij! Ik ben heel langzaam dingetjes op aan het pakken en ben nu zover dat ik een halve lange zijde een lichte schouderbinnenwaarts kan doen, een paar passen wijken en appuyeren, gebroken lijnen contra galop en vandaag voor het eerst contra galop hoefslag met afgesneden hoeken. Rechtsom bleef ze na 2 rondjes mooi in balans en losgelaten en kon ik zelfs een mooie wissel springen. Linksom vindt ze het nog te moeilijk waardoor ze nog niet mooi ontspant, dus daar nog geen wissel gedaan. Het verbeterde zich trouwens wel, dus dat is een goed teken. Er is nog wel meer dan normaal verschil in links en rechts maar ik merk dat ze juist verbetert door de oefeningetjes.
Op zich best leuk om alles helemaal weer op te bouwen en heel kritisch te zijn naar wat ik voel.
Het is ook wel een paard wat er weer achter moet komen door te doen, dat het nu geen ongemak of pijn meer geeft.
Bij alles wat ik haar vraag ben ik uit op losgelatenheid van haar lichaam en op ritme en door blijven geven van het achterbeen. En natuurlijk op of ze haar gewicht gelijk over links en rechts verdeelt. Zo wilde ze helemaal in het begin rechts slecht lengtebuiging aannemen. Waardoor ze zich het liefst de bocht in liet vallen. Daar ben ik heel veel mee bezig geweest, met dat ze zich niet strak maakt als ik rechts vraag. Steeds achtjes en slangevoltes waarbij ik haar in de bocht iets voor mijn nieuwe binnenbeen naar buiten zet terwijl ik mijn binnenhand als bij een jong paard van de hals af haal. Zo uitgenodigd om zich zacht te maken en in mijn hand te laten vallen. Als ze dat doet, dan buitenkant er weer bijhalen, rechtuit en de nieuwe bocht de andere kant op hetzelfde doen. Dit doe ik nog iedere keer wel.
Ik was wel dingen kwijt geraakt. Zoals het scherp aan het been zijn, haar echt vóór me hebben lopen. Heb ik nog niet terug zoals voorheen. Logisch omdat ik haar maanden voorzichtig gereden heb dus zij zit nog wat in die modus. En ik ook nog merk ik. Want als ik haar scherp wil krijgen zal ik haar ook bij onvoldoende reactie even naar voren moeten durven tetteren en dat vind ik zelf eng. Bang dat ze dat in haar lijf niet verwerken kan. Maar dat komt nog wel. Ik rij al wel een tijdje kleine tempo wisselingen, waarbij ik haar op de achterhand probeer te houden. Maar ja, al dat kleine maakt denk ik ook dat ze zichzelf niet helemaal geeft als ik wat meer vraag. Maar liever te voorzichtig dan te veel doen denk ik dan maar weer. Ben al heel blij met dit. Ze wordt weer sterker en krijgt weer een betere conditie.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:55

Wat goed om te horen @promiss je bent heel lekker bezig zo te lezen! Snap dat je liever te voorzichtig dan bent idd liever dat dan dat je net even teveel vraagt en ze misschien wel pijn oid voelt dan ben je weer verder van huis. Lekker stapje voor stapje.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:38

Wat fijn Promisse, dat ze weer zo goed gaat! Hier gaat het rijden ook heel fijn, maar appuyementen, contra etc...daar was ik voor de blessure ook nog niet aan toe/mee bezig :D

Maar ik heb wel het idee dat de 6 maanden rust (maar met redelijk goed behoud van spieren door de vitafloor) en het weer even helemaal vanaf 0 beginnen, mijn merrie wel goed hebben gedaan. Verder ga ik voor de afwisseling en voor het onbelast trainen (longeren lijkt me niet zo'n goed plan) wekelijks naar de aquatrainer. Merk dat ze daar veel profijt van heeft. Meer balans en haar stap die toch echt niet zo best was, is enorm verbetert. Ben er blij mee.

Ik zit er eigenlijk wel aan te denken om lid te worden van de ruiterclub. Lessen wordt een stuk lastiger, omdat ik inmiddels een stuk verder weg sta van mijn instructie. Blijf wel daar lessen, maar 1 a 2 keer per week zal niet meer lukken. Heb ook helemaal geen behoefte om van instructie te veranderen, dus dacht misschien de ruiterclub als aanvullen. Vooral ook om gebruik te kunnen maken van de expertise in revalidatie/paard gezond houden van Morgan. Ik zag dat er nu korting is en dat je 90 dagen bedenktijd hebt, dus kan ik altijd stoppen als het me toch niets brengt (of als het dood lijkt te bloeden....)

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:43


oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:15

Helaas kan ik niet die dag, had me erg gaaf geleken!

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:44

Ja is doordeweeks hè? We houden het klein, dat maakt het ontzettend leuk, samen praten overleggen en samen eten, leuk sfeertje was het vorige x ook, ik zal nu een paar flessen wijn paraat houden voor de achteraf -zitting

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:44

oji schreef:
Ik zit er eigenlijk wel aan te denken om lid te worden van de ruiterclub. Lessen wordt een stuk lastiger, omdat ik inmiddels een stuk verder weg sta van mijn instructie. Blijf wel daar lessen, maar 1 a 2 Ik zag dat er nu korting is en dat je 90 dagen bedenktijd hebt, dus kan ik altijd stoppen als het me toch niets brengt (of als het dood lijkt te bloeden....)

Dat is an sich wel interessant dan maar hoeveel kun je zien in die tijd? Is het een onderdeeltje per maand of kun je alles zien dat er op dat moment staat? (Zoals bij teambyjill)

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:34

Knollentuin ik kijk er waarschijnlijk over heen maar waar zitten jullie?

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:35

In Lisserbroek worden de clinics gehouden joki

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:31

Dank je dat is voor mij behoorlijk ver

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:17

Das jammer, we zijn vorig jaar begonnen met het organiseren van clinics omdat er in onze regio niet zo heel veel gebeurde. We merken wel dat er mensen onderhand uit t hele land komen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:15

Inmiddels 5 dagen op de nieuwe stal en de paarden gaan hier goed gedijen, dat zie ik nu al. Mijn merrie heeft nog veel stres met sommige dingen omdat ze er nieuw is maar ik zie over het algemeen veel rust bij haar omdat ze nu meer paarden om zich heen heeft. Dus ik ben blij.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:27

Wat een goed nieuws zeg!
Mijn merrie is eindelijk verhuisd naar de omgeving waar ze wel ingeent mag worden. Vandaag de DA contacten zodat ze zsm de eerste enting kan krijgen. Als het goed is duurt het nu nog rond de 60-70 dagen voor we haar kunnen ophalen!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:28

Wat fijn Promisse! Dat geeft goede hoop. Ze zal misschien nog wat moeten wennen idd maar klinkt alsof het goed gaat komen.

@iris ah fijn zeg eindelijk wat vooruitgang!