Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:28

een vriendin van mij krijgt haar jonge paard niet makkelijk in de linker galop. Springt vaak rechts aan. Nu herinner ik mij vaag dat Rien ergens in de cursus manieren vertelt waardoor het voor het paard makkelijker wordt in de goede galop aan te springen. Ik heb gezocht maar kon het niet vinden. Weet hier iemand toevallig waar het te vinden is?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:43

Morgenavond QenA ;)

Euhmm was dat module 1 niet?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:50

Ja dat leek me logisch maar ik kon het niet vinden.
Is ook alweer een tijd geleden dat ik het gezien heb. Kan zomaar ergens in een filmpje verstopt zitten.

Ja leuk! Werd weer tijd :-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:26

Promisse schreef:
een vriendin van mij krijgt haar jonge paard niet makkelijk in de linker galop. Springt vaak rechts aan. Nu herinner ik mij vaag dat Rien ergens in de cursus manieren vertelt waardoor het voor het paard makkelijker wordt in de goede galop aan te springen. Ik heb gezocht maar kon het niet vinden. Weet hier iemand toevallig waar het te vinden is?


Wat vask werkt, op verkeerde bern lichtrijden met aanspringen.
Zorgen dat je linker voorbeen de ruimte geeft om weggezet te worden, dus niet te verl stelling naar binnen vragen of zelfs wat contrastelling, belsngrijkste is in ieder geval zeker niet terug te werken met binnenhand, want daarmee blokkeer je juist het paard.

Wat en waar en hoe v Rien, geen idee, wasr terug te vinden.

Vraag v mijn kant als ik ophouding maskte deed ik dat altijd in de cadans/takt vh paard, dus in galop met ritme mee, doe het zo al sinds ik rij denk ik nu hoor ik dat je het juist uit het ritme moet doen, omdat anders in galop bv je juist bewegen vh hoofd faciliteerd ipv tegen gaat. Leuk, maar hoe zit dat nou? Voel me ineens heel stom als blijkt dat ik dat al 100 jaar fout doe, maar sneller dan de beweging vh paard vind ik 1 heelmoeilijk en 2 kan iemand me begrijpelijk uitleggen wasrom het ene of het andere niu goed of fout is????

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:43

Wat is je doel met de ophouding? Maak je er één of meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:25

Promisse schreef:
een vriendin van mij krijgt haar jonge paard niet makkelijk in de linker galop. Springt vaak rechts aan. Nu herinner ik mij vaag dat Rien ergens in de cursus manieren vertelt waardoor het voor het paard makkelijker wordt in de goede galop aan te springen. Ik heb gezocht maar kon het niet vinden. Weet hier iemand toevallig waar het te vinden is?

Toevallig dat stukje om vanuit een volte en bij het aankomen op de hoefslag in galop aan laten springen? Het zal wel niet, maar dat was het eerste wat mij te binnen schoot :D
Toen mijn merrie jonger was sprong ze ook vaak aan in de verkeerde galop, ik bleek zelf mijn hulp niet op het juiste moment te geven. Wat ook nog wel eens een trigger was bij ons was dat ik zelf niet goed zat en zij daardoor verkeerd aansprong.
Nu ben ik niet zo'n geoefende ruiter als de meesten hier, maar weet wel dat het soms om een klein dingetje kan gaan waardoor een jong dier niet goed aanspringt.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:40

Volgens mij deed Rien van hand veranderen en dan eind diagonaal/hoek aanspringen.

Vandaag les met Zorro. Zijn bezig geweest met verzamelen. Het belangrijkste blijft toch dat hij neerwaarts wil blijven. Hij drukt zich zo makkelijk op (rug weg) dat dat echt een hele belangrijke is om in de gaten te houden.
Oefeningen doet hij wel. Nu nog ook daarin meer over de rug blijven. Lastig.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:21

Ja Mirjam, dat was het geloof ik!
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:56

Een gebroken lijn rijden en dan net voor je terug op de hoefslag komt aanspringen in galop wil ook meestal wel.
Of een balkje in de hoek leggen waar je op aanspringt. :-)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:33

Ja die gebroken lijn doe ik zelf idd graag. Vind ik ook helpend.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:11

Weet niet of ik zelf de QenA ga kijken. Word hier een klote dag en waarschijnlijk niet de puf en zin om vanavond ook nog aan te horen wat ik allemaal wel niet fout doe. Maar stel gerust jullie vragen die jullie hadden over mijn filmpjes. :) :o

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:09

Mirjamalvara, balen dat je een mindere dag hebt, sterkte.
Ik ben een stille meelezer maar ik heb me gisteren (eindelijk) toch maar aangemeld bij de site. Ik vind dit een heel fijn topic om te lezen en top om te zien dat iedereen zo positief op elkaar reageert :j Ik ben helaas niet altijd topfit maar goed om te lezen dat er meer mensen zijn met beperkingen die er toch het beste van maken _/-\o_
Ik ga vanavond Q&A kijken en ik ben nu nog zoekende op de site. Ik leer denk ik het meeste van filmpjes van anderen met commentaar van Rien, maar tot nu toe vind ik veel geweldig lopende paarden die in de verste verte niet op mij met mijn paard lijken :') Ik rij inmiddels ca 30 jaar, maar als mensen me zien rijden zouden ze evengoed kunnen denken dat ik sinds deze maand paardrij -O-
Ik rij overigens een 18 jarige fjord en ik heb nog een 24-jarige "bruine" die met pensioen is. (ivm ontbreken van lef en flexibiliteit van mij :o )

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:12

Net even wat nieuwe filmpjes gekeken en vooral erg blij met video 3.2 van les 1. Over veelvoorkomende situaties bij problemen met voorwaartse drang. Ik heb kom regelmatig drammers tegen en had hier al vaker vragen over gesteld (of ik het goed oploste). Maar gelukkig, dat gaat in principe goed.

Vond het beeld van de opgeladen accu en het ventiel ook erg goed, dat Rien gebruikt aan het einde van de video. Ik kom te vaak mensen tegen die geen druk durven aan te nemen (weerstand durven te bieden) waardoor alle impuls er over de voorhand weer uitkukelt. Kan ik ze nu met deze beeldspraak op weg helpen (en mezelf ook op het juiste pad houden) ;-)

Dus... aanrader voor allen: Les 1, onderdeel 3, video 2. Bedankt Conny en Rien!

Anoniem

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:19

Aha! Dankje voor de tip Jillaroo. Daar ga ik straks even naar kijken. Ik heb vandaag mijn merrie met wat meer weerstand gereden en vroeg mij al af of het mss niet wat te veel van het goede was. Ze ging opzich wel lekker, dat dan weer wel!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:30

Dat klinkt interessant jillaroo. Ik ben daar ook een beetje mee aan het struikelen. Aan de ene kant natuurlijk niet trekken of teveel druk want ik wil de houding niet forceren maar aan de andere kant merk ik als ik haar met lichte ophoudinkjes er net iets meer doorheen vraag ik vervolgens nog 100 gram in mijn hand heb en ze heel fijn loopt en op me reageert. Terwijl als ik haar alleen voorwaarts rijd (wat ik een beetje haalde uit het verhaal van rien) ze wel contact accepteert alleen wel nog zwaar in mijn hand leunt en met het neusje naar mijn idee ook te ver eruit en ze reageert dan ook niet fijn op mijn hulpen.

Ik vraag me dus heel erg af van waar is de grens wat mag je wel vragen met je hand zonder dat je een houding afdwingt, maar als ik het zo hoor zegt rien in dat filmpje waar jij het over heb hier wat meer over klopt dat ? Ik ga zo eens kijken

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:51

Iemans QenA aan het kijken? Schakel nu pas in. Zie geen chat op mobiel. :+
Laatste vraagjes nog meegekregen. Mijn filmpjes niet gezien (gelukkig? :') )
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 19-06-18 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:13

Ja, ik heb hem gekeken. Volgens mij kwam jij ook nog voorbij (tenminste ene Mirjam en ik nam aan dat jij dat was) Ik heb het op mijn pc gekeken. Kun je ook nog oude Q&A's terug zien?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:15

Oh was het erg drama :+
Weet dat hij nog veel meer over de rug moet, dus dat zal wel het gfite kritiek punt zijn geweest. :x ~~}>

Dacht wel dat dat ergens stond de vorige QenA.
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 19-06-18 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:15

Ik heb er iets voor afgezegd en wat denk je, vergeet ik het helemaal te gaan kijken! Pas het laatste kwartier herinnerde ik met het ineens. Ik wilde ook nog wat vragen maar toen kon het niet meer.... Nou ja, zal wel ergens goed voor zijn denk ik dan maar
Ben benieuwd wanneer je het terug kan kijken

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:16

Promisse schreef:
Ik heb er iets voor afgezegd en wat denk je, vergeet ik het helemaal te gaan kijken! Pas het laatste kwartier herinnerde ik met het ineens. Ik wilde ook nog wat vragen maar toen kon het niet meer.... Nou ja, zal wel ergens goed voor zijn denk ik dan maar
Ben benieuwd wanneer je het terug kan kijken

:(:)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:16

ben ook heel benieuwd naar het commentaar op jouw filmpje Mirjam

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:18

Promisse schreef:
ben ook heel benieuwd naar het commentaar op jouw filmpje Mirjam

Kan ik wel raden. Meer over de rug, meer naar de hand. Betere aanleuning, meer bergop. Etc :o

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:21

Gisteren met les ook 1000keer gehoord, laat hem de hand neerwaarts volgen! Grrr ja probeeer het, zucht, steun, kreun.
En toen met verzamelen helemaal drama, maarrrr opeens één hoek zakte hij erin én verzamelde. Yes yes. Rustig door en jaaaa op het eind lukte het een paar voltes achter elkaar. Pfffff paasei wat moeilijk man.
Dan zijn de dames stukken makkelijker. :o

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:23

hoe bedoel je dat Jillaroo? les 1 onderdeel 3 video 2?
Met les 1 bedoel je dan module 1? en ik zie dan alleen maar video's. Maar bij video 3 staat er maar 1. Dus ik snap niet wat jij bedoelt. Kan aan mijn blondheid liggen.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:39

mirjamalvaro schreef:
Oh was het erg drama :+
Weet dat hij nog veel meer over de rug moet, dus dat zal wel het gfite kritiek punt zijn geweest. :x ~~}>

Dacht wel dat dat ergens stond de vorige QenA.



Je kan met een gerust hart kijken hoor Mirjam! Dacht dat hij zei dat je correct bezig was, alleen zou je wat meer tempowisselingen mogen doen. Hij loopt nu iets te constant voorwaarts. Zoiets zei hij :o
Je vraag was iets bij 12.30 min.