Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:56

mirjamalvaro schreef:
Zorro bood vandaag opeens een mooie draf verzameling aan vandaag. Had even flink geschakeld in galop en daarna was hij dus zo scherp dat hij gewoon volledig verzameld, maar toch ontspannen door de baan ging. :oo


Heerlijk! LIjkt me zo'n onwijs gaaf gevoel!

Je past je laarzen weer dus, gelukkig :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:07

Hmm, dat is wel heel bizar gepunt dan, en dan 140, je zou denken dat je echt meest vreslijke proef had gereden... Nou ja, volgende keer andere jury...

Mirjamalvaro, fijn dat hij zo fijn gaat en je niet met je pantoffels aan hoefde.

Ik heb deze week bagger gereden, woensdag zat ik nog vaster dan vast dus was recept voor disaster.. Toobs trapt daar namelijk echt niet in, werd dus echt vreselijke les. Vrijdag gelukkig weer normaler paard en ik maar denken los los los los, maar niet los.. en rechtop. Hij gaat gemiddeld genomen ondanks dat ik weinig rij nog steeds fijner lopen, maar als ik ben wel zijn probleem zeg maar.
Zondag is Toobs uitbesteed dag, dus heb ik lekker niets hoeven doen en dan kan hij zo fijn lopen.
Moest meer mijn buitenteugel eraan houden om hem meer in balans te houden en hem meer bij elkaar rijden, hij werd te lang en daardoor te traag, alleen de uitvoering daarvan zal ik het niet over hebben, daar loop ik dus hopeloos vast.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:50

Ja was echt super fijn en vandaag ging hij gewoon vrolijk door. **\O/** Zal zo eens kijken wat er op film staat.
Winterlaarzen passen aan, gewone nog niet. Voet is er ook nog niet geheel blij mee, maar hij moet niet zeuren O:)
Afbeelding

Jammer dat het nog niet lukt sjolvir.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:52

Voordeel is dat als je voet klem zit in laars, hij op dat moment in ieder geval niet verder kan zwellen, dat doet ie dan wel weer als je laars uit is. Je blauw is al aardig aan het naar beneden zakken.

Ach.. weet je.. hij gaat ondanks mijn gepruts toch nog steeds fijner lopen. Heps gisteren weer voor het eerst sinds IBOP op gereden, was braaf, maar nog wel berg werk, aanleuing, aanleuning, aanleuning..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:01

Ja de bloeduitstorting was gisteren na het rijden naar beneden gezakt. :')

Elk stapje is er weer een. Hoe klein ook. Met Eliana zet ik ook baby steps. Maar met elke stap ben ik heel blij. :)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:19

Ok hierbij filmpje. Let wel zowel Zorro als ik hebben 0.0 ervaring met de verzameling. Het vraagt nogal wat kracht van hem en het moet dus ook nog veel meer in takt komen. Ik ben al blij dat hij dit zo aanbied. Het is dus bij lange na nog niet perfect.

https://youtu.be/juVsgLhmfnk

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:40

Jongens jullie gaan wel erg hard hahahah.

Alles wel bijgelezen, maar ga niet specifiek overal op reageren.

Jury's heb je in allerlei soorten en maten. Ben ook wel eens helemaal 4kant verrot gescholden door een jury toen ik mijn paard op de handrem moest trekken (hij ging aan de kletter en hekwerk was niet hoog, daarnaast een water/rivier. Als ik hem niet had omgetrokken waren we zeker in het water beland). Ik moest maar gaan dammen en die knol een betere baas zoeken. Toen de jury haar hok uitkwam na de wedstrijd hoopte ik voor haar paarden dat ze vooral deed mennen. :')

Vandaag weer bezig geweest met de contactteugel. Ging al beter dan vorige keer en hij bleef ook beter voor mijn been dan vorige keer. Beloofde filmpje blijft nog even uit wegens technisch gedoe. Sinds vandaag ook accommodatie lid geworden van vereniging in de buurt, die hebben een goede grote bak (en ook binnenbak) waar we ook even flink naar voren kunnen doorrijden.
Wel zelf (weer) in de lappenmand, mijn voet is nog steeds niet in orde (iets met geschopt worden door een paard en terug schoppen) en heb van mijn andere been mijn knieholte open gereden.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 19:54

Au jij dus ook in de lappenmand :(:)

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:28

Ik volg de online training niet maar als jullie het interessant vinden wil ik dinsdag wel stukken van mijn les laten filmen? Ik heb dan les van Rien voor de 2e keer :j maar de eerste keer met onze fjord.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:28

Leuk Yvank_ :j

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:35

Jij rijdt mee in Oosterwolde, Yvank? Ik heb in de zomer in Tolbert weleens paar lessen gekeken... maar dat waren toen veel subtop combinaties en dat vond ik zelf niet zo interessant.

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:40

Ja in Oosterwolde :j Tolbert heb ik ook gereden ja toen reed ik mijn Z1 ruin en nu neem ik mijn M2 paard mee. Dus zeker geen subtop :)) ik moet om 20:00

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:42

Evelijn schreef:
Jij rijdt mee in Oosterwolde, Yvank? Ik heb in de zomer in Tolbert weleens paar lessen gekeken... maar dat waren toen veel subtop combinaties en dat vond ik zelf niet zo interessant.

Dat lijkt mij dus juist reuze interessant. :=

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:48

Yvank_ schreef:
Ik volg de online training niet maar als jullie het interessant vinden wil ik dinsdag wel stukken van mijn les laten filmen? Ik heb dan les van Rien voor de 2e keer :j maar de eerste keer met onze fjord.


Ja graag! lijkt me erg interessant!!

Anyday

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:43

nina82 schreef:
Yvank_ schreef:
Ik volg de online training niet maar als jullie het interessant vinden wil ik dinsdag wel stukken van mijn les laten filmen? Ik heb dan les van Rien voor de 2e keer :j maar de eerste keer met onze fjord.


Ja graag! lijkt me erg interessant!!


Ja gaaf! Ik rijdt zelf ook een fjord :) ben heel benieuwd! En ik volg wel de online training.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:47

Yvank, ja leuk! doen!!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:57

Mooi filmpje Mirjam, gaaf om te zien hoe Zorro zo zijn best doet!

Ik heb zondag weer wedstrijd gehad en hoewel in in eerste instantie wat zuur was over mijn punten, kan ik er nu wel wat mee.

Ik heb weer super fijn losgereden. Heel simpel aan het been naar de hand. Me nergens aan gestoord en me niet beziggehouden met het gewenste model. De losrijbaan was spannend zat, een hoop stuiterende paarden, hagelbuien op het dak. Bel vond het spannend zat, maar in plaats van schrikkerig en angstig werd een beetje brutaal en stoer. Ik hou ervan!

Met dat gevoel ben ik de proef ingegaan en dat heb ik vast kunnen houden. Zonder grote storingen kunnen rijden. Tweede proef was ze een beetje tammer en moest ik er wat meer aan rijden. Daar viel ze uit de contragalop en ik had haar niet op tijd terug in galop voor de overgang nar draf. Uiteindelijk kreeg ik voor de eerste proef 180 punten precies en voor de tweede 177 met een 1 en een 4 voor de mislukte onderdelen. Dus, als ik de tweede, in mijn ogen mindere proef, zonder die fouten had gereden, had ik daar ruim meer punten voor gekregen. Op dat protocol stonden een aantal 7ens, op het eerste niet een... zo tegen mijn gevoel in!

De protocollen waren redelijk gelijk aan die van de week ervoor. Meer aan elkaar, meer gesloten, meer afdruk... Het is duidelijk dat een paard in haar eigen evenwicht niet thuis hoort in een m-ring. Althans, niet als dat een paard is dat van zz niet gezegend is met ellenlange achterbenen :+ En dat is natuurlijk wel logisch. Ik ben blij met een fijn, ontspannen, zelfverzekerd paard, maar in een dressuurring moet ze daarnaast ook meer op het achterbeen. Ik kan die geslotenheid ook trixen door haar letterlijk meer op te sluiten en er wat meer actie in te rijden, maar dat is niet zoals het moet en zoals ik het wil. Ik ben er nu maar tevreden mee dat het beeld op mijn voorwaarden net wel/niet genoeg is voor een m-proef en werk intussen verder aan dat horizontale evenwicht.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:00

Over dat horziontale evenwicht. Ik vind de tweede module wat weinig houvast geven. Hoe ervaren jullie dat? De eerste fase was redelijk voorschrijvend, de voorwaarden voor een goede contactteugel waren duidelijk. Van de tweede fase houd ik drie oefeningen over om het achterbeen meer aan te spreken, maar geen echte voorwaarden. Hoe weet ik nu dat mijn paard meer in het horizontale evenwicht is gekomen? Hoe meet ik dat? Ik snap wel dat dat nu precies het lastige is aan zo'n onlinetraining, maar het valt me toch wat tegen. Ik moet wel zeggen dat ik het werkboek nog niet heb gelezen en ook nog niet effectief heb geoefend met de oefeningen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:08

hmmm hoe meet je dat. Moeilijk. Het is de voor mij de bedoeling dat hij steeds lichter word in de hand, doordat hij dus steeds meer op het achterbeen gaat lopen. Ik ben bang dat dat echt gevoel ontwikkelen is.
Ik heb mazzel en altijd iemand langs de bakrand die meekijkt, heb namelijk ook geen spiegels om te kijken of hij daadwerkelijk meer op het achterbeen gaat.

jammer dat het gevoel niet overeen kwam met de punten. :(:)
Ik mag zondag met Eliana voor het eerst indoor, dus ben benieuwd. :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:19

Was dat even een teleurstelling. Na de mail van Rien dacht ik dat module 4 open was. Niet dus. :')
Ik heb trouwens nog geen werkboek voor 3, jullie wel?

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:35

Mirjam, ik kan nog niet in 3, dus geen idee
Leuk filmpje, ik heb een te weinig geoefend oog om er inhoudelijk iets over te zeggen, maar hij blijft mooi doorgaan en maakt een mooie houding.
Poeh wat een blauwe voet!!

Mrijn, het werkboek vind ik wel helpend bij fase 2, de filmpjes lijken wat meer losse onderdelen. In het werkboek zit wel een duidelijke lijn en voorwaarden om te voelen of je goed bezig bent of weer even stapje terug moet doen.
Waren het twee verschillende jury's?
Lange achterbenen zijn niet bevorderlijk hoor voor het evenwicht van een paard ;-) Maar optisch lijkt zo'n paard wel meer beweging te hebben. Gewoon lekker door oefenen, dan komt ze vanzelf meer achterop! Had jij nou ook les?

Yvank, leuk!

MIss lizje, wat een anekdote ook over die wedstrijd. Had ook wel iets opbouwender gemogen, ongelooflijk zeg.

Sjolvir, kan je instructie daar niet mee helpen? Of anders filmpje in de training uploaden?

Bij ons gaat het rijden goed, heb 2,5 week alleen maar voorwaarts met de contactteugel gereden, eind vorige week wat meer aan elkaar proberen te rijden en vanavond viel het kwartje echt goed, en is ze eigenlijk na het losrijden de hele tijd fijn op verbinding geweest, je voelt dan echt die voorwaarts neerwaartse strek, heel elastisch. Na het losrijden werd ze licht in de hand zonder er achter te kruipen, ze maakte uit zichzelf meer houding en de hals korter, dus kon ik haar meer aan elkaar rijden zonder dat ze daar stug van werd. Hopelijk dit vasthouden en dan daarvanuit lekker veel oefeningen gaan doen!

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 01:20

Mirjamalvaro, nee volgens mij is er nog geen werkboek voor 3.
Mrijn, ik vind het werkboek juist heel erg helpen bij module 2. Gedetailleerde omschrijvingen voor oefeningen, bv schouderbinnenwaarts. Qua wat wil je bereiken dmv welke hulpen . Hulp X zet de voorhand naar binnen op de juiste lijn , hulp y zorgt dat paard niet uitzwaait met achterhand, hulp z zorgt dat hij niet afwendt maar een zijgang loopt . En gedetailleerde omschrijvingen. Dus kijk even naar je werkboek ;-)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:29

GJ6 instructie werkt niet helemaal volgens het R idee, wel voor groot deel als je tussen de letters doorleest zeg maar, maar het stuk aansluiting op de cursus mist. Met beide paarden loop ik daar dan ook vast, wel met beiden net weer anders.
Werkboek, ik ben al blij als ik de dag door kom :+ Heb ook nog steeds niet alle film materiaal bekeken terwijl ik er al maanden in kan.

Deze week viel er voor ons niets te rijden, weg voor stal ligt er uit en nog, heel fijn, want heb zaterdag wedstrijd, rij sowieso maar 2 x per week, maar dit is wel heel erg, nou ja, geen generale is goede uitvoering hoop ik dan maar.
(gisteren zijn we via de andere kant van de brugleuning uiteindelijk 's avonds op stal gekomen, wel grote humor, dat weer wel, onderweg naar stal elke dag de vraag, kan ik er komen en hoe? )

Paar korte stukjes van trainen tijdje terug kwaliteit is jammerlijk, hij liep die dag wel redelijk fijn.

Draf.
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 416224114/

Galop.
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 119556677/

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:36

Ziet er netjes uit hoor. In galop mag er wel wat meer sprong zijn, nog wat actiever houden. :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:39

mirjamalvaro schreef:
Ziet er netjes uit hoor. In galop mag er wel wat meer sprong zijn, nog wat actiever houden. :)


Story of our life, hij is namelijk wel liever lui dan moe :+ hij is nu aan het leren dat hij langzaam moet, actief moet blijven en ik ben aan het leren dan niet te gaan jagen omdat ie traag wordt en constant hulpen te geven, maar om toch stil te blijven zitten en hem dan op het juiste moment achter zijn vodden aan te zitten, maar mijn timing is nog wel eens tikje off... :o (of te veel of te weinig, of te laat :P :Y) ) Of ik drijf en gooi de voorkant los en dan wordt ie lang en loopt hij ook leeg als een fietsband met pepernootje erin. :){