Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:43

Heerlijk promisse!

sambfleur
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:03

hii, over dressage pro en de online training van rien van de schaft gesproken, kwam er een vraag in me op over het rechtrichten… misschien heeft iemand wel een antwoord voor mij? De links of rechtsgebogenheid spelen een rol bij het rechtrichten. En hieruit volgt ook of een paard makkelijker links of rechtsom gaat. Maar nu is het ook zo dat een paard een voorkeursvoorbeen heeft. hoe hangt dit voorkeursbeen samen met de voorkeurskant??
Hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

sambfleur
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-12-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:09

mag je aannemen dat als rechts het voorkeursbeen is, rechtsom rijden ook makkelijker is dan linksom?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:10

Nu ben ik wel benieuwd waarom je dat weten wilt

sambfleur
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-12-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:36

Promisse:
Mij werd verteld dat mijn paard op zijn moeilijke kant harder moet werken. Dus dit wilde ik graag bekijken met de hartslagmeter. Ik heb met de hartslagmeter bekeken of dat de hartslag idd hoger is op de moeilijke kant. En het klopte met mijn gevoel, alleen ik wist natuurlijk niet zeker of dit de moeilijke kant was. Ik wilde dit dus ook met n “onderzoekje” proberen achter te komen, en dit wilde ik doen door te turven met welke kant mijn paard eerder wegstapt.
Heb ik dus allemaal gedaan, alleen nu weet ik dus niet of ik mag concluderen dat het voorkeursbeen te maken heeft met de makkelijke kant?

sambfleur
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-12-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:37

Van de 15 keer stapte ze (vanuit vierkant halthouden) 11 keer weg met het rechterbeen, en ze voelt rechts makkelijker aan met rijden. De hartslag bleek rechts ook lager te zijn. Buigen is links een stuk makkelijk. Alleen volgens internet is het zo:
Linksgebogen = linksom makkelijker = rechts is het voorkeursbeen.

Er klopt iets dus niet, en ik ben benieuwd of iemand mij hierbij kan helpen

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:50

Als je het zo wilt bekijken, dan moet je niet naar het voorbeen kijken, daarmee wegstappen kost tenslotte minder moeite dan het achterbeen dat wegstapt. Daarbij is wegstappen een oefening die, mijns inziens, als je paard redelijk recht gebogen is, zowel met links als rechts eerst kan, of het komt voort uit gewoonte.

Maar waarom zoveel moeite om te bekijken welke kant de goede kant is van je paard? Merk je met rijden niet op welke hand hij makkelijker in buigt? Welke kant hij fijner voelt in galop? Of gewoon simpelweg met een buitenrit, welke kant springt hij het liefst aan als je hem op het rechte stuk in galop laat vallen?

sambfleur
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-12-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:52

Ik voel het wel aan, maar wil graag kijken of ik het kan zien aan de hand van getallen zegmaar.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:59

Ik denk dat het wegstappen niet geheel betrouwbaar is. Dat heeft ook met jou te maken. Als ik mijn gewicht licht naar een kant heb, dan stapt hij al heel anders weg. Als je dit echt objectief wilt beoordelen dan zul je dat soort factoren ook mee moeten nemen in je onderzoeks manier.

sambfleur
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-12-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:08

ohh nee dat is zegmaar in de stalgang gedaan zonder halster etc. Gwn vierkant halt laten houden en dan naar voren lokken vanaf een afstandje.

sambfleur
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-12-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:10

ik ben gewoon heel benieuwd hoe het komt dat in de regel geldt:
linksgebogen = linksom makkelijker = rechts voorkeursbeen
terwijl bij mijn paard geldt
linksom is buigen een stuk makkelijker, dus ik verwacht linksgebogen; rechtsom is verder wel de makkelijke kant en dit is terug te zien aan de hartslag; rechts is het voorkeursbeen bij het wegstappen

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:13

Aan welke andere dingen merk jij dat rechts verder de makkelijke kant is, behalve dan aan de hartslagmeter? Als je paard linksom beter buigt dan rechts, dan zou zijn linkerachterbeen sterker zijn en is wegstappen met rechts logischer, maar het is vrij makkelijk om dit soort testen te beinvloeden met heel kleine dingen.

En hoe heb je de hartslag gemeten aan elke kant? Eerst links toen rechts? Eerst rechts toen links? Of steeds van hand veranderen en die metingen van elke keer links en elke keer rechts bij elkaar optellen? Was er niets in de bak aan de hand toen je de hartslag meette? Was je zelf compleet ontspannen toen je op rechts en op links reed?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:59

Leuk, dit soort onderzoekjes

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:33

Vraag me af of dat wel zo makkelijk te stellen is. Een van de paarden die ik rij, is rechtsgebogen, loopt linksom veel soepeler maar springt bij voorkeur aan in de rechtergalop (ook linksom). Ik dacht altijd dat ..gebogen betekende dat aan de kant van .. de korte stijve spieren waren en aan de andere kant de langere soepelere. Volgens de clubjuf is dit paard rechtsgebogen terwijl links bij hem dus de korte stijve kant is.

En bestaat er ook een verband tussen het deukje in de onderhals en de kant die het paard gebogen is? Ik heb vaak gelezen dat dat deukje komt door indrukking van een achterhoef toen het paard nog in de baarmoeder zat. Bovenstaand paard heeft z'n deukje links, dus in die zin gaat het op.
Mijn eigen paard is rechtsom soepeler en heeft het deukje rechts.hij springt wel altijd automatisch goed aan.
Laatst bijgewerkt door Caritas op 19-12-18 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:35

Caritas schreef:
Vraag me af of dat wel zo makkelijk te stellen is. Een van de paarden die ik rij, is rechtsgebogen, loopt linksom veel soepeler maar springt bij voorkeur aan in de rechtergalop (ook linksom). Ik dacht altijd dat ..gebogen betekende dat aan de kant van .. de korte stijve spieren waren en aan de andere kant de langere soepelere. Volgens de clubjuf is dit paard rechtsgebogen terwijl links bij hem dus de korte stijve kant is.

Dat van die korte stijve kant klopt al niet.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:25

(Ik zou trouwens met mijn boerenverstand denken dat rechtgebogen is dat het paard naar rechts gebogen is. Ik vind m'n eigen paard dan rechts gebogen want rechtsom gaat alles makkelijker)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:03

Normaal gesproken is het zo dat als je paard rechtsgebogen is hij fijner op de rechterhand loopt. De rechterteugel is zacht (maar willen ze eigenlijk minder goed aannemen) het rechterachterbeen is het been wat ze makkelijker buiten de massa plaatsen en ze vallen dan meestal op de linkerschouder. Je linkerteugel voel daarom stugger en sterker. De linkerzijde van zn lijf heeft dus iets verlengde spieren, rechterkant van zn lijf kortere spieren. Dit voel je ook doordat ze rechtsom eerder naar buiten vallen op de volte terwijl ze linksom eerder naar binnen vallen. Je begint met rechtrichten dan ook met de linkerschouder naar binnen te plaatsen en het rechterbeen meer onder de massa zodat die meer gaat dragen. Als je paard rechter wordt in zn lijf zal hij dus op de linkerteugel zachter worden en meer contact pakken op rechts. Dit is over het algemeen. Er komen weleens paarden voor die wel rechtsgebogen zijn maar toch op het rechtervoorbeen vallen of andersom. Volgens mij heeft dat vaak dan wel te maken met een disbalans ergens anders in het lijf die er dan aan de voorkant in compesatie uit komt

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 07:29

Goed uitgelegd SuperZodiaX

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:35

Wij hebben gisteren onze laatste les van het jaar gehad, mijn instructrice is er pas weer eind januari.
We zijn met buig oefeningen bezig geweest, meneer wil gewoon echt geen lengtebuiging aannemen op links.
Hij negeert mijn linkerbeen onwijs als ik daar vraag om te buigen, terwijl hij voorheen juist op rechts stijver was en op links heerlijk los liet. Als ik hem met mijn spoor aanraak om te corrigeren dan reageert hij voorwaarts ipv in te buigen. Ik rem hem dan af en geef de hulp nogmaals tot hij de juiste reactie geeft, dan belonen en iets anders doen.

Mijn instructrice heeft me vrij wat oefeningen gegeven om mee aan de slag te gaan, maar als iemand nog goede tips heeft om hem meer in te laten buigen zou dat heel fijn zijn!

Hij heeft een vrij lange rug en begint daar sinds een paar weken eindelijk lekker over te lopen en ook voorwaarts neerwaarts te stretchen, dus ik denk dat het ook deels opnieuw balans zoeken is, maar daar tegenover staat wel dat ie nu meer ruimte heeft in de rug en dus makkelijker zou moeten kunnen buigen?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:43

Iriscope schreef:
Wij hebben gisteren onze laatste les van het jaar gehad, mijn instructrice is er pas weer eind januari.
We zijn met buig oefeningen bezig geweest, meneer wil gewoon echt geen lengtebuiging aannemen op links.
Hij negeert mijn linkerbeen onwijs als ik daar vraag om te buigen, terwijl hij voorheen juist op rechts stijver was en op links heerlijk los liet. Als ik hem met mijn spoor aanraak om te corrigeren dan reageert hij voorwaarts ipv in te buigen. Ik rem hem dan af en geef de hulp nogmaals tot hij de juiste reactie geeft, dan belonen en iets anders doen.

Mijn instructrice heeft me vrij wat oefeningen gegeven om mee aan de slag te gaan, maar als iemand nog goede tips heeft om hem meer in te laten buigen zou dat heel fijn zijn!

Hij heeft een vrij lange rug en begint daar sinds een paar weken eindelijk lekker over te lopen en ook voorwaarts neerwaarts te stretchen, dus ik denk dat het ook deels opnieuw balans zoeken is, maar daar tegenover staat wel dat ie nu meer ruimte heeft in de rug en dus makkelijker zou moeten kunnen buigen?


Het is altijd lastig om te beoordelen als ik je niet reallife gezien heb. Het kan bijv zijn dat omdat hij rechter wordt, nu ipv linksgebogen, even rechtsgebogen is. Dat is een goed teken, als ze gaan wisselen. Het kan op de linkerhand nu zijn dat hij te veel op de linkerschouder leunt. Als je dan je linkerhand opzij plaats kan het voor hem voelen alsof je nog meer gewicht op links zet en als hij dan daar zou gaan buigen dat hij omvalt. Ik ga in dit soort gevallen aan de slag met openen en sluiten van voltes en stukjes wijken. Het wijken naar rechts voor je linkerbeen, zodat je hem meer gewicht op de rechterschouder laat plaatsen. En de voltes heel langzaam sluiten en openen door steeds een pasje naar buiten te wijken en kijken of als hij het gewicht mooier over 2 schouders verdeelt hij daar beter wordt in de lengtebuiging.

En mocht dit nu ineens zo zijn of niet verbeteren met rijden, dan zou ik zelf de osteopaat eens laten komen om te kijken of er niet ergens een blokkade zit. Succes!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:36

Dat eerste is inderdaad het geval, het is dus alleen maar goed dat hij wisselt van sterke kant :j
Zo springt hij nu bij voorkeur tijdens lange rechte stukken buiten in de rechtergalop aan, waar dit voorheen linker was :)

Dank je wel voor je tips, dat zijn precies de oefeningen waar ik door mijn instructrice mee aan de slag ben gezet, schoudercontrole is iets waar we veel mee aan het werk zijn. Ik denk dat je met de opmerking over het wijken de spijker op zn kop slaat, hij moet meer zijn rechterschouder in gaan, soms gaat ie vast zitten in de linkerschouder en dan neemt hij teveel stelling aan, waardoor hij zijn linkerschouder alleen maar te veel laat zakken :j

De chiro/fysio/osteo is net geweest en is pas in februari weer in het land, maar we hopen erop dat hij dan hier blijft wonen, zodat hij vaker kan komen :)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:04

Hebben jullie ook dat als je een fijne rit hebt gehad dat je het liefst nog een keer op zou stappen, ook al zou het de tweede keer op een dag zijn :+ Vanmorgen zo'n fijn gevoel gehad met rijden, liefst reed ik hem nog een keer. Doe het niet, arm paard, maar oh wat kan rijden fijn zijn!

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:17

Iriscope schreef:
Hebben jullie ook dat als je een fijne rit hebt gehad dat je het liefst nog een keer op zou stappen, ook al zou het de tweede keer op een dag zijn :+ Vanmorgen zo'n fijn gevoel gehad met rijden, liefst reed ik hem nog een keer. Doe het niet, arm paard, maar oh wat kan rijden fijn zijn!

heerlijk is dat he.
Ik heb dat ook. moet me echt beheersen.
Ik rij hem maar 4 x per week. Hij pakt zo makkelijk alles op en het is zo genieten dat ik ook het liefst iedere dag zou rijden, maar 4 x per week vind ik echt genoeg voor hem.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:34

Ja herken ik ook! Kan zo fijn zijn!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:38

Heerlijk :D

Krijg net te horen dat ik zondag kringfinale mag rijden. :=

En vandaag sinds laaaaange tijd bij Zor weer eens trensje ingehangen ipv S&T. :P