Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:20

hier ook geen ijsvrij, heb een binnenbak op mijn werk, niet groot, maar kan mij er met dit weer prima in redden.
Iriscope: oei , dat is balen, vervelende plek
Mirjamalvara: Kan ik mij voorstellen, sterkte

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:50

Hier heeft alles vrij. Alleen een buitenbak en daar ligt nu een laag sneeuw op.

Iriscope, hopelijk geneest de snee goed en snel!
Mirjam, Ik blijft duimen voor Kya. Hoop echt dat ze er doorheen komt.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:04

Hier een dik pak maar ook een binnenbak gelukkig dus kan gewoon rijden. Gisteren dan ook heerlijk gereden. Eerste paar min een beetje stijf maar hij was de dag ervoor helemaal uit z'n plaat gegaan in de longeerkraal :+ maar daarna heerlijk gereden. Hij mag ook weer galop sinds afgelopen week en dat wil ie nu de hele tijd. Zelfs vanuit halthouden gisteren per ongeluk in galop aangesprongen. :') Ben allang blij dat ie zoveel go heeft dus heb 'm maar beloond.

Mirjamalvo sterke met je paard zeg, wat een toestand, gisteren je hele topic gelezen.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:11

Mirjam sterkte met je paard.

Ik heb ook een vijfbak dus rijd gewoon door.

Van het weekend mijn kaarten voor de masterclass gekocht. Zijn er hier ook nog mensen die gaan?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:41

Hier ook sneeuwvrij, gister wel kunnen longeren die werd helemaal gek poeh was wel een beetje blij dat ik niet kon rijden toen ik dat zag :))
Morgen hopelijk ook even longeren en daarna gaat het weer dooien dus zaterdag dan weer rijden

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:02

Hier helaas geen masterclass, ik geef op zaterdag tot 12,30 uur les :( vervanging vinden is niet makkelijk i.v.m de doelgroep

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:15


proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:30

Oh das jammer zeg

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:15

Sterkte Mirjam!

Hier helaas geen rijden. Ze heeft wel sneeuwbeslag en de pony staat bloot. Dus ze gaan wel de hele dag op de wei. Einde van de dag nog 20 minuutjes stapmolen bij de buren.
Wel balen want we waren net weer conditie aan het opbouwen.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:02

Oh lekker dat je de stapmolen van de buren kan gebruiken.

Hier nu ook even dagelijks in de molen. Ik merk dat hij in de paddock wel erg weinig beweegt nu het zo hard is. Hij komt alsnog 2x per dag in de paddock trouwens. Stapmolen is echt ter aanvulling.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:29

Ik heb vanmiddag een half uurtje op de hoefslag kunnen rijden. Ondanks de beperking genoten.
Ben alleen een beetje bang dat de wei met al die dooiende sneeuw morgen een probleem gaat geven. Er is hier veel gevallen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 07:06

Wij hebben gelukkig een binnenbaan, paarden wel telkens een dagdeel in de paddocks gehad en ook steeds savonds in de molen. Nu alleen met de dooi en ineens een plens regen wordt t drama. Water kan nog niet door de drainage wegzakken want alles is nog bevroren, staan nu al flinke plassen in de paddock en buitenbaan. Hopelijk gaat het snel dooien want de komende tijd gaat het flink regenen :(
En 1 van mijn paarden heeft zich van de week heel erg verstapt, wilde niet meer op zn voorbeen staan. Maandag komt de dierenarts echo maken, pees aan de binnenzijde is ook helemaal dik. Hopelijk valt het mee, duimen!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:33

SuperZodiaX schreef:
Wij hebben gelukkig een binnenbaan, paarden wel telkens een dagdeel in de paddocks gehad en ook steeds savonds in de molen. Nu alleen met de dooi en ineens een plens regen wordt t drama. Water kan nog niet door de drainage wegzakken want alles is nog bevroren, staan nu al flinke plassen in de paddock en buitenbaan. Hopelijk gaat het snel dooien want de komende tijd gaat het flink regenen :(
En 1 van mijn paarden heeft zich van de week heel erg verstapt, wilde niet meer op zn voorbeen staan. Maandag komt de dierenarts echo maken, pees aan de binnenzijde is ook helemaal dik. Hopelijk valt het mee, duimen!


Oei, dat is echt balen.. hoop met je mee dat het meevalt.

@Mirjam, nog steeds beterschap.

Hier heeft het rijden ook soort van stilgelegen, ik stuk (niet nieuw :+ ) en er lag sneeuw... Dus we konden niet op de vereniging komen. Vanochtend nadat ik me honds beroerd voelde toch op klein beige geklauterd om even te gaan rijden en toen liep ze nog heerlijk ook, dat had ik even nodig.. Mijn lijf niet, maar mijn hoofd wel. Echt even van genoten. Niet dat het briljant ging, maar ze lijkt wel de wissels steeds beter te gaan snappen, al zijn ze nog niet je van het...
Waar ik wel mee zit is kantelen van haar hoofd, grrrrrrr. (tandarts is al geweest gebit is prima) en hoe drukker ze wordt hoe erger het wordt, sommigen hier zullen nog wel weten dat ze echt heel brutaal eigenwijs d'r kop omhoog kon steken en overdwars kon houden.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:22

Ik zit even Jumping terug te kijken en wat ik tot nu toe zie moet ik echt van janken zeg.
Achter de teugel getrek en gesjor. Constant maar ruk pluk, sommige paarden zie je gewoon in het getrek van de ruiter meedijnen zo hard wordt er getrokken.
Om nog maar niet te spreken over de sporen die er elke pas in gaan, vooral in de slow mo van Thamar Zweinstra zag ik net de spoor echt elke pas porren. En die Richard Davison met zn paardje die ergens halverwege zijn nek het hoogste punt heeft, heeft zeker nooit van de pol het hoogste punt laten zijn gehoord... Paard heeft amper 15cm tussen kin en borst.

Ik weet dat we hier klagen over team Glock en dat er weinig harmonie in Nederland is, maar wat ik tot nu toe heb gezien bij de UK en andere landen is net zo erg :=

Nog meer die dit hebben gezien of terug hebben gekeken? Via YT kan je op FEI alles terug kijken, das wel top!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:30

Oh nog niet gekeken. Maar valt mij elke keer ook weer tegen. :=

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 08:13

Ik ben het nu aan het verder kijken, gelukkig zitten er ook fijne combinatie's bij, wat het wel de moeite van het kijken waard maakt! Maar sommige ruiters mogen blij zijn dat ik hier ben en niet daar want ik zou ze best het paard af willen trekken :=

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:27

Beste stuurlui staan aan wal vind ik altijd weer hier... -O-

Ik was er -live - bij en vond het over t geheel genomen wel fijne proeven om te zien.
Maar het zijn wel proeven en hele hete beesten. En ik geef t je te doen op zo'n concours in die omstandigheden dat soort paarden keurig voor te stellen. Ook al zijn ze goed getraind en zijn ze eraan gewend dan nog zijn het scherpe dieren die het dan in zo'n proef wel even moeten doen.
Van Adelinde vind ik het nog steeds wel jammer dat ze teveel "terug" rijdt, maar zal ongetwijfeld ook te maken hebben met lef en durf en een heel heet paard.

In de U25 Kingsley competitie ging het maar nipt goed toen het paard Watoesi van Carlijn Hubers (3e) even oncontroleerbaar met een paar flinke sprongen bijna de hekjes richting jury oversprong, waarbij Carlijn nog maar net (knap) kon blijven zitten. Daarna heeft ze haar opgewonden piafferende paard nog maar net naar de uitgang kunnen sturen waar ze eraf sprong en de prijsuitreiking zonder paard heeft gedaan.

Dus ja, diet t ze maar eens na.
Ik heb in ieder geval met plezier gekeken naar al dat moois. Ook naar Isabell Werth die haar punten wel weer even neer zette.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:06

Ik snap je punt deels, maar als ik moet kiezen tussen rijden zoals ik nu doe, of op hoog niveau maar niet vriendelijk, dan rij ik liever gewoon mijn niveautje nu.

Ik zeg niet dat ze niet veel werk eraan hebben of niet hun best doen. En natuurlijk zijn de paarden heet op zo'n groot concour en heb je daar werk aan, maar er zijn er ook genoeg bij die een bommetje onder zich hebben en die dat goed kunnen begeleiden tijdens de proef, ipv hard moeten doorkomen om nog maar een degelijke proef neer te zetten.

Ik denk ook niet dat dit enkel wedstrijd spanning is bij alle paarden. Ik zie er gewoon bij die niet fijn voor elkaar zijn en waarbij het paard niet gelukkig toont. Dat het bij alle ruiters aan de spanning zou liggen gaat er ook niet in bij mij.

Dus nee, ik doe het ze niet na, als mijn paard zo heet wordt dat ik hem op een (voor mij) oneerlijke manier moet corrigeren om een proef door te komen, dan groet ik liever af en werk ik door tot hij wel gewend is aan de spanning, of ik rij mn proef zo goed mogelijk door en denk, ach das weer ervaring. Maar ik zou nooit de prestatie boven het paard zetten. Elke wedstrijd is een training, niet een doel op zich.

Isabel heb ik van genoten, ook van Patrick, uiteraard. Zo zaten er zeker meer bij met een mooie, harmonieuze proef. Maar ik blijf erbij dat er teveel opgeofferd wordt om een goeie proef neer te zetten en dat ik dit echt ten koste vind gaan van de "happy athlete".

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:25

Die van mij heeft vandaag ook even in de extra krul gelopen, maar ik had ineens vol de wind tegen, de regen ook trouwens. Heb niets van JA gezien, helaas. Dus dat ie dacht, dat ie er zin in had snap ik ook wel. En je kan daar niet zo veel kanten op, ahum… Daarna was ie weer braaf, ook wel te zien, anders had ik niet met 1 hand foto's lopen maken terwijl ik aan het rijden was. En paar stukjes draafde hij echt super.
Was wel heerlijk, lekker uitgewaaid...

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:35

Iriscope schreef:
Ik snap je punt deels, maar als ik moet kiezen tussen rijden zoals ik nu doe, of op hoog niveau maar niet vriendelijk, dan rij ik liever gewoon mijn niveautje nu.

Ik zeg niet dat ze niet veel werk eraan hebben of niet hun best doen. En natuurlijk zijn de paarden heet op zo'n groot concour en heb je daar werk aan, maar er zijn er ook genoeg bij die een bommetje onder zich hebben en die dat goed kunnen begeleiden tijdens de proef, ipv hard moeten doorkomen om nog maar een degelijke proef neer te zetten.

Ik denk ook niet dat dit enkel wedstrijd spanning is bij alle paarden. Ik zie er gewoon bij die niet fijn voor elkaar zijn en waarbij het paard niet gelukkig toont. Dat het bij alle ruiters aan de spanning zou liggen gaat er ook niet in bij mij.

Dus nee, ik doe het ze niet na, als mijn paard zo heet wordt dat ik hem op een (voor mij) oneerlijke manier moet corrigeren om een proef door te komen, dan groet ik liever af en werk ik door tot hij wel gewend is aan de spanning, of ik rij mn proef zo goed mogelijk door en denk, ach das weer ervaring. Maar ik zou nooit de prestatie boven het paard zetten. Elke wedstrijd is een training, niet een doel op zich.

Isabel heb ik van genoten, ook van Patrick, uiteraard. Zo zaten er zeker meer bij met een mooie, harmonieuze proef. Maar ik blijf erbij dat er teveel opgeofferd wordt om een goeie proef neer te zetten en dat ik dit echt ten koste vind gaan van de "happy athlete".


Ik vind dat echt een dooddoener en ik denk dat je echt geen idee hebt. Het was echt niet een kwestie van "een bommetje onder je en een redelijke proef neerzetten". Al deelnemers aan de GP hebben boven de 70% gepresteerd. Natuurlijk is er verschil, daarom zijn ze ook niet allemaal eerste.

Kijk, als je een buitenrit maakt en je paard neemt het tempo van jou over en wil ervandoor dan zul je ook misschien eens tanden moeten poetsen. Maar daar zul je niemand over horen, want safety first zullen we maar zeggen.
En als je ooit eens een wedstrijd hebt gereden, dan weet je ook dat het thuis in de training altijd beter gaat. En dat je soms groter moet corrigeren dan je wil. Hoe hoger je komt in de training met je paard hoe meer ervaring je paard ook krijgt ook op grotere concoursen, dit soort momenten blijf je altijd houden. Ook zij hebben dat echt nog steeds.
Dat je denkt Sh***t hangen en wurgen haal ik maar net/net niet de eners. Paarden zijn individuen en 1 moment van afleiding kan er al voor zorgen dat je net niet uitkomt en moet je groter corrigeren dan je lief is en ziet het er allemaal net minder harmonieus uit. Maar om dan te zeggen dat het allemaal geen happy athletes zijn...
Ik heb maar weinig uit de rug getrokken paarden zien dat vond ik best een vooruitgang met een aantal jaren geleden. .

HP - waar ik qua rijden normaal gesproken niet zo fan van ben - had Dreamboy fijn aan het lopen. Rijdt wel "op het randje" dat maakt dat je er zomaar dan net overheen kan zijn en wat foutjes maakt. Dat maakt dan wel dat je niet tussen de eerste 3 staat.

Er valt heus nog genoeg op te merken aan zo'n proef, maar dat zullen de ruiters zelf ook wel hebben

Isabella Werth is inderdaad de absolute top. Vind ik ook. Al jaren constante prestaties en dus een top trainer. En de rest - ook al rijden ze in de zelfde klasse qua niveau - moet er nog maar eens zien te komen.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:42

Sjolvir schreef:
Die van mij heeft vandaag ook even in de extra krul gelopen, maar ik had ineens vol de wind tegen, de regen ook trouwens. Heb niets van JA gezien, helaas. Dus dat ie dacht, dat ie er zin in had snap ik ook wel. En je kan daar niet zo veel kanten op, ahum…

Dat bedoel ik maar :D :D :D :D

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:51

Ik zei nergens dat ze allemaal geen happy athletes zijn ;) Ik vind wel dat het beter kan en moet en dat we daar best kritisch op mogen zijn allemaal om het paardenwelzijn in de sport te bevorderen.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:59

Iriscope schreef:
Isabel heb ik van genoten, ook van Patrick, uiteraard. Zo zaten er zeker meer bij met een mooie, harmonieuze proef. Maar ik blijf erbij dat er teveel opgeofferd wordt om een goeie proef neer te zetten en dat ik dit echt ten koste vind gaan van de "happy athlete".


Zonder nu een hele discussie op te rakelen die al vaak genoeg is gevoerd...
Ik vind dit nu net zo'n uitspraak waar je niks mee kan. Het is jouw mening natuurlijk, snap ik wel, maar het is niet concreet gemaakt. Hoe wat waar precies en waarom gaat er in de beelden die je hebt gezien naar jouw mening nu ten koste van de "happy athlete" (ook al zo'n begrip waarvan ik denk tja....zijn paarden nu echt zo happy als wij erop gaan zitten). En natuurlijk mogen we kritisch zijn.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:03

Als een paard zn neus heen en weer beweegt van voor naar achter omdat de hand van de ruiter zo streng is. En niet een keer, maar gewoon een hele lange zijde of langer, dan vind ik dat niet het beeld van een happy athlete ;). Sure, je wil niet dat ie onder je vandaan rent en soms moet je strenger zijn, maar wat de reden er ook van is, fijn ziet het er niet uit.

Ik ben niet erg goed in discussieren, maar ik zie in mijn quote nergens dat ik zou zeggen dat er helemaal geen happy athletes tussen zitten. Ik zeg enkel dat er gevallen zijn waarin het voorkomt.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:10

Iriscope schreef:
Als een paard zn neus heen en weer beweegt van voor naar achter omdat de hand van de ruiter zo streng is. En niet een keer, maar gewoon een hele lange zijde of langer, dan vind ik dat niet het beeld van een happy athlete ;). Sure, je wil niet dat ie onder je vandaan rent en soms moet je strenger zijn, maar wat de reden er ook van is, fijn ziet het er niet uit.

Ik ben niet erg goed in discussieren, maar ik zie in mijn quote nergens dat ik zou zeggen dat er helemaal geen happy athletes tussen zitten. Ik zeg enkel dat er gevallen zijn waarin het voorkomt.


Maar hoe beoordeel jij dat dan? En weet je zeker dat de heen en weer beweging komt door de hand van de ruiter? Of de beweging van het paard in bijvoorbeeld de passage? Heb je een voorbeeld? Van welke ruiter(s)?
Het is niet om te discussieren, maar ik heb de hele GP gezien en heb dit op die manier waargenomen zo als jij dit nu zegt. Dus ben ik wel benieuwd. Heb ik iets gemist? Of is er een andere verklaring voor wat je misschien ziet op dat moment. Hoe stil wil jij de hand en het paardenhoofd zien van een paard in een bepaalde beweging en hoe reeel is dat? Werkt de hand echt terug? hoe lang is dat? Allemaal factoren die meewegen in hoe 'vriendelijk' of 'onvriendelijk' die hand dan is.