Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:29

Ik zou het ook voorwaarts oplossen Bravo. Desnoods zou ik met mijn handen wel iets ruimte geven voor het geval het paard een sprong naar voren maakt.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:53

Ik heb het filmpje nog niet gezien. Maar ik lees dat je het hebt over terug trekken. Ik bedoelde niet terug trekken maar je hand sluiten. Zodat hij er zelf tegenaan stoot.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:27

Ik zal er eens mee aan de slag met alle adviezen. Als ik hem een goeie por geef met mijn sporen of een hele harde klap met de zweep dan haalt ie zijn schouders op -:(- het is er dus eentje die hier niet van onder de indruk is. Hij gaat dan eerder alla manege paard achtig van in staking dan dat ie er vandoor schiet _-:( . Hij is op dat gebied een beetje apart. Het is al wel veel beter dan het was gelukkig, maar een normaal jong paard zou inderdaad naar voren schieten en er in paniek vandoor gaan. Als ik de overgang naar stap maak zal ik de volgende keren gelijk weer aandraven dat is ook een goeie. Hij valt hier ook zelf in stap doordat ik een ander paard tegen kom wat ie spannend vind en dan in stap valt en schijt aan mijn been heeft om door te gaan. Wordt ook al beter maar hier op het filmpje dus net even niet. Ga er morgen gelijk mee aan de gang :)*

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:55

Hmm met dat soort paarden deed ik heeeeel veel overgangen vlak achter elkaar, dat ze echt leren op te letten.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:59

Ja en beetje banketstaaf misschien, maar bij een slome die niks geeft om mijn zweep, tetter ik hem zo vaak en hard vooruit, net zolang tot hij wél vliegt. Want als je een mep geeft en hij reageert niet en je doet daar vervolgens niets mee, dan heeft hij geleerd dat hij echt niet hoeft te reageren en ben je dus nóg verder van huis. Dus als je hem niet scherper krijgt met overgangen en je moét wel een correctie geven, maak het dan af, zodanig dat hij zich de volgende keer wel bedenkt om niet te reageren. Dan leer je hem ook niet niet te reageren. Elk paard heeft een punt waarop hij eieren voor zijn geld kiest en toch gaat. En hij zal vervolgens iedere keer sneller reageren omdat hij weet dat je het doorzet.
Wat je ook kunt doen is tikjes geven die steeds feller worden. Als je die ritmisch en kort op elkaar laat volgen en opbouwt qua felheid, dan snapt hij waarschijnlijk ook snel genoeg dat hij maar beter bij 1 van de eerste tikken kan gaan, dan te wachten tot ze hard zijn. En uiteindelijk moet je ze natuurlijk helemaal niet meer nodig hebben. Want je begint altijd met een normale zachte kuitdruk. En de rest volgt pas bij niet reageren.
Maar misschien reageert hij beter op een corrigerend spoortje? Dat kan ook nog.
Maar hoe dan ook hij moet met meer impuls gaan lopen want de problemen die je nu hebt komen daar wel vandaan denk ik. Ik zag er trouwens meer in de les lopen die wel wat meer impuls konden gebruiken ;-)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:01

Oh heb je die banketstaaf weer hahaha. Het woord wat ik wil zeggen mag blijkbaar niet. L*llig

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:36

Ik heb dat ook wel hoor promisse. Nu heb ik paarden waar je de zweep maar hoeft te laten zien en het gas gaat volledig open. Ik heb dus eigenlijk nooit een zweep bij. :')

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 23:58

BravoT schreef:
Ik zal er eens mee aan de slag met alle adviezen. Als ik hem een goeie por geef met mijn sporen of een hele harde klap met de zweep dan haalt ie zijn schouders op -:(- het is er dus eentje die hier niet van onder de indruk is. Hij gaat dan eerder alla manege paard achtig van in staking dan dat ie er vandoor schiet _-:( . Hij is op dat gebied een beetje apart. Het is al wel veel beter dan het was gelukkig, maar een normaal jong paard zou inderdaad naar voren schieten en er in paniek vandoor gaan. Als ik de overgang naar stap maak zal ik de volgende keren gelijk weer aandraven dat is ook een goeie. Hij valt hier ook zelf in stap doordat ik een ander paard tegen kom wat ie spannend vind en dan in stap valt en schijt aan mijn been heeft om door te gaan. Wordt ook al beter maar hier op het filmpje dus net even niet. Ga er morgen gelijk mee aan de gang :)*

Ik denk dat je hem hierin heel makkelijk kunt corrigeren en een beginnetje kunt maken met je nieuwe benadering om reactie te krijgen. De tips om echt streng te zijn op reactie zijn heel goed, maar je mag niet opgeven als je eenmaal begonnen bent. Sowieso zou ik niet willen opgeven, het is immers een leuk paard ;). Maar het kan zijn dat als je besluit om hem aan te pakken dat je het along the way af en toe zelf niet leuk vindt om zo te rijden, op die momenten is het belangrijk om aan het resultaat te blijven denken en niet in het moment te blijven. Vooruit kijken is het devies, alsof je op een hindernis afrijdt :).
Kijk ook nog even naar zijn voerstaat of hij wel genoeg energie binnen krijgt om het werk te doen wat je van hem verlangt. Hij ziet er niet uit alsof hij iets te kort komt, maar wellicht kun je ergens iets geven dat meer energie geeft. Dan denk ik aan een sportbrok of haver in plaats van basisbrok, je hoeft niet alles om te gooien, je kan beginnen met een halve schep van het een te vervangen door het ander. Hij gaat heus niet ineens 10 km/h harder van lopen, maar reageert misschien wat vlugger.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:51

Ja wat pipodipo zegt ken ik van mijn paard. Toen ik bij de M geen zweep meer mocht gebruiken veranderde ze in een zo het leek lui paard. Heel dom van mij natuurlijk! Ik heb echt een hele tijd steeds als ze niet reageerde op een lichte kuitdruk flink met mijn spoortje moeten reageren. Het duurde zo lang en ik moest zo lomp doen dat ik echt heb gedacht: als dit het is dan stop ik er mee. Ik wilde immers harmonie en dit leek er voor geen meter op. Maar er kwam een eind aan en nu heb ik een heel fijn voorwaarts en sensibel paard waarvan ik me niet meer voor kan stellen dat ze ooit zo bot was.
Nog een tip misschien: ik zou proberen hem in alles voorwaarts te laten denken. Bijvoorbeeld ook als hij aan de hand loopt. Hij moet als jij begint te lopen meteen vlot mee lopen en vlot met jouw stevige tempo mee gaan. Ik zou ook abrupt stoppen met lopen als je stoppen wilt en dan moet hij scherp reageren met net zo snel stil staan. En vervolgens weer meteen vlot mee lopen. Dus hem in de hele omgang snel en scherper maken. Dus bij alles wat je met hem doet hem proberen meer 'go' te maken. Dat dat zijn manier van denken wordt ipv dat hij bezig is met wanneer hij stoppen mag.
En met het rijden van overgangen van draf naar stap mag hij niet afslaan! Hij moet in de overgangen blijven voelen of jij hem wel echt door wilt zetten. Je moet de overgang dus kunnen ríjden. Je moet hem uit kunnen smeren zo lang als jij wilt. En er elk moment een schijnovergang van kunnen maken. Zodat hij zelfs in het terug in tempo gaan, blijft denken aan vooruit gaan. Ook in het terugkomen vanuit verruimingen. Hem in bochten en kleine voltes niet laten vertragen zodat hij er makkelijker doorheen fietst maar juist leren dat hij dat kleine voltes en bochten juist harder werken kosten omdat hij zijn binnen achter een meer moet laten dragen.
En vanuit het halthouden scherp laten vertrekken naar de gang waar je hem in wilt zetten. Al dat soort dingen. Het moet een complete reset van zijn mind worden. Pas als jij je kunt ontspannen in de gang en je dan het gevoel hebt dat hij je meeneemt, dat hij voor je uit gaat, dan heb je hem goed aan het lopen. En dan zullen boren en ander onrustige aanleuningsproblemen verleden tijd zijn. Is mijn idee.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:06

Sluit mij bij Promisse aan.
Heb wel een toevoeging. Je moet dan tussendoor ook echt stoppen met drijven. Bij dit soort paarden kom je heel snel in de verleiding om wat te blijven duwen. Dan kun je het een paard ook niet kwalijk nemen dat hij minder reageert. Want op welke por moet hij nou reageren. Por 1, 7 of 30?

Die van mij was ooit net zo. Tot ik het zat was en het (het = mijzelf en mijn paard) echt aangepakt heb. En die is nu echt prima aan het been. Dit gedrag creëer je echt zelf. Dat betekend gelukkig ook dat je het zelf kunt veranderen.
Zie het hem nu ook doen bij zijn bijrijdster; een beetje te veel porren en hij laat het zich weer rustig aanleunen. Sjok sjok.

Daarbij moet je uitzoeken wat werkt voor jou paard. Gaan 'jagen' kan ook averechts werken en soms werkt het juist goed om je basis tempo (zélf!) nog wat meer terug te nemen. Ook hoe je je warm up doet kan veel schelen.
Én zoek uit wat je paard wél leuk vind en gebruik dat . Ga viertal rijden, buiten rijden, springen, vrijheidsdressuur whatever. Als jullie er maar motivatie uit halen.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:15

Ik snap hem helemaal, maar doen is weer wat anders. Jullie hebben gelijk, maar inderdaad heb ik eens gedacht als ik steeds zo hard en lomp moet wezen dan :(. Ik heb zelfs iemand in de bak moeten zetten met een zweep om hem in galop te krijgen kon doen wat ik wou maar mnr ging juist stil staan en gooide alleen maar zijn kont omhoog. Kon doen en laten wat ik wou vooruit kreeg ik hem niet. Ik kan nu wel galopperen. Dan is aanspringen nog een ding en galopperen de balans ook dat we hard gaan maar goed ik krijg hem nu zelf daarin.

Het voer ben ik al een tijd terug mee begonnen. Eerst zat ie inderdaad op een basis brok. Ben steeds in sterkte voer omhoog gegaan en zit nu sinds 2 weken op pavo energy control brok ( Hier staan harddravers van ons op) en dit maakt zelfs niet uit :? Meer voeren ploft ie uit mekaar en waar meer in zit waar ie fitter van wordt en boven de dakgoot uit springt met mij mag geopperd worden . Want na deze brok weet ik even niet wat ik dan zou moeten proberen voor de explosie/voorwaartse/frisse drang op het voer

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:23

Buitenrijden al geprobeerd? Je laat hem van voor los genoeg? (desnoods helemaal los)
Hoe reageert hij op stemhulpen?

En ja, het kan zijn dat je even echt heel lomp moet zijn maar dan moet je aan de andere kant ook heel hard werken aan daartussen heel zacht zijn.
En het 'aan de hulpen zijn' begint bij mij al bij het uit de wei halen/poetsen. Luistert hij dan snel en adequate? Anders is daar al een wereld te winnen.

Over voer: energy control is niet meteen voor snelle energie. Dan zou SportsFit beter passen. Maar als nu al zou neigen naar te dik zijn, heeft dat helemaal geen zin en werkt het eerder averechts.

En lichamelijk ongemak? Loopt hij in de wei en aan de longe wel graag?

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:26

pol013 schreef:
Sluit mij bij Promisse aan.
Heb wel een toevoeging. Je moet dan tussendoor ook echt stoppen met drijven. Bij dit soort paarden kom je heel snel in de verleiding om wat te blijven duwen. Dan kun je het een paard ook niet kwalijk nemen dat hij minder reageert. Want op welke por moet hij nou reageren. Por 1, 7 of 30?

Die van mij was ooit net zo. Tot ik het zat was en het (het = mijzelf en mijn paard) echt aangepakt heb. En die is nu echt prima aan het been. Dit gedrag creëer je echt zelf. Dat betekend gelukkig ook dat je het zelf kunt veranderen.
Zie het hem nu ook doen bij zijn bijrijdster; een beetje te veel porren en hij laat het zich weer rustig aanleunen. Sjok sjok.

Daarbij moet je uitzoeken wat werkt voor jou paard. Gaan 'jagen' kan ook averechts werken en soms werkt het juist goed om je basis tempo (zélf!) nog wat meer terug te nemen. Ook hoe je je warm up doet kan veel schelen.
Én zoek uit wat je paard wél leuk vind en gebruik dat . Ga viertal rijden, buiten rijden, springen, vrijheidsdressuur whatever. Als jullie er maar motivatie uit halen.


Dat tussen door schoppen let ik Goed op. Ben voorwaartse paarden gewend en een hekel aan steeds drijven.

Wat hij leuk vind. In de bak dus totaal niet. Heb hem beleerd en na 3 x in de bak zat er wat stuur en een rem op en ben het bos in gegaan. Dit was ook nog wat maar goed dit vind ie het leukst. Hier is die op een gegeven moment opgewarmd en wil die met mij op de loop zeg maar, uiteraard treed ik hier streng op maar dan ka ie echt wel eens zo drammen dat ik hem met zijn hoofd in de bosjes parkeer om te stoppen dat ik mij niet uit elkaar laat trekken en hij niet op mijn ophouding reageert. Dus het is of sloom als een slak of gas erop en die tussen weg das dus nog zoeken. Hij kan ook echt als die zijn aanknop heeft gevonden in het bos super op mijn been reageren. Maar pfff %) in het begin en dan denk ik aan rien ! Opstappen en rijden, maar mnr denkt eerst ff chill en pas na 5 km oke ik ben er en tot die tijd kan ik aardig op mijn kop staan maar dan kan die het bloed onder mijn nagels vandaan halen. En als ik op een vreemde locatie ben dan weet ie niet hoe hard ie moet lopen/ voorwaarts is. Heb zondag onze 1e cross les bij Alice naber van haar man. Hij kan een boomstammetje en door het water lopen. Maar als ik in de bak een sprongetje doe sjockt ie er over heen dus denk je je hebt er niks te zoeken. Maar niveau wordt aan het paard aangepast dus ben benieuwd.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:32

pol013 schreef:
Buitenrijden al geprobeerd? Je laat hem van voor los genoeg? (desnoods helemaal los)
Hoe reageert hij op stemhulpen?

En ja, het kan zijn dat je even echt heel lomp moet zijn maar dan moet je aan de andere kant ook heel hard werken aan daartussen heel zacht zijn.
En het 'aan de hulpen zijn' begint bij mij al bij het uit de wei halen/poetsen. Luistert hij dan snel en adequate? Anders is daar al een wereld te winnen.

Over voer: energy control is niet meteen voor snelle energie. Dan zou SportsFit beter passen. Maar als nu al zou neigen naar te dik zijn, heeft dat helemaal geen zin en werkt het eerder averechts.

En lichamelijk ongemak? Loopt hij in de wei en aan de longe wel graag?


Hij groeit zo dicht inderdaad.

Inprinciepe is die liever lui dan moe := terwijl die echt heel leuk kan lopen. Hij lijkt ook heel chill maar aan de andere kant is het een stress kopje van binnen die blokkeert. Op de grond met longeren heeft ie 100x meer ontzag voor de zweep dan erop. Ik moet alleen in het land longeren want heb alleen maar wei. Ook geen bak. Dus vandaar ik in het bos rij en het land is meestal glad aangezien het nogal veel regerend in ned. Dus dit heb ik al tijdje niet meer gedaan, ook omdat hij toen een verstuiking aan zijn bot had boven zijn linker voorknie dus recht uit moest

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:18

Qua voer kun je nog eens kijken naar haver, luzerne en granenmix zoals Kentucky lite van Havens. Er zijn ook nog supplementen zoals Red Cell en EnerG om wat meer levenslust te geven.

Maar je zou eerst beginnen met het verbeteren van de overgang naar stap en hem niet meer zo aan je laten trekken ;).

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:50

Nou ik heb net heerlijk gereden *\o/* ik denk dat ie internet in zijn box had gister avond _O-

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:12

:') hij dacht ook, oliebol moet toch maar aan het werk. :oo

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:39

BravoT schreef:
Nou ik heb net heerlijk gereden *\o/* ik denk dat ie internet in zijn box had gister avond _O-

Dat is al heel erg leuk, misschien was je uitstraling naar hem toch al iets veranderd en heeft hij dat opgepikt?

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:53

Pipodipo schreef:
BravoT schreef:
Nou ik heb net heerlijk gereden *\o/* ik denk dat ie internet in zijn box had gister avond _O-

Dat is al heel erg leuk, misschien was je uitstraling naar hem toch al iets veranderd en heeft hij dat opgepikt?



Dat kan ook, maar wat het ook was het werkte *\o/* . Ik gaf een keertje been en deed per ongeluk mijn linker been daarbij iets naar achter, echt klein stukje, maar daar achter zit de galop hulp en hij sprong warempel heel relaxt aan in galop, terwijl dat niet de bedoeling was maar dus mijn fout en hij nog nooit zo goed aan gesprongen heeft, dus we komen er wel. Uiteraard een stukkie door gegaloppeerd :D

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:02

Bravo voor BravoT! Dat is een leuk cadeautje :).

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:59

Super Bravo! Nog misschien een tipje: let op dat je je benen ontspannen langs je paard hangen. Die kunnen nog wel eens gaan knijpen als je vindt dat hij te traag gaat. En juist daar komen ze op terug in tempo. Dat gebeurde mij op wedstrijden vroeger. Van de spanning. En mijn paard liep meteen drie tandjes langzamer. Waardoor ik nog meer begon te knijpen omdat ik dacht: help hij slaat af! En de vicieuze cirkel was gemaakt.
Misschien dat hij daarom zo mooi aansporing, omdat jij daar niet mee bezig was en je dus daar ook niet voor spande

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:22

Promisse schreef:
Super Bravo! Nog misschien een tipje: let op dat je je benen ontspannen langs je paard hangen. Die kunnen nog wel eens gaan knijpen als je vindt dat hij te traag gaat. En juist daar komen ze op terug in tempo. Dat gebeurde mij op wedstrijden vroeger. Van de spanning. En mijn paard liep meteen drie tandjes langzamer. Waardoor ik nog meer begon te knijpen omdat ik dacht: help hij slaat af! En de vicieuze cirkel was gemaakt.
Misschien dat hij daarom zo mooi aansporing, omdat jij daar niet mee bezig was en je dus daar ook niet voor spande


Inderdaad. Maar als je 5x been moet geven voor ie in galop springt ga je automatische al knijpen want dan gaan ze hard draven en uit mekaar vallen ,wat voor geen meter zit, je wordt dab alle kanten op gegooid dus je probeerd te blíjven zitte door te gaan knijpen, doe mijn best om dit niet te doen, maar soms %) lukt het niet en kan je het echt niet tegen houden hoe ontspannen ik ook probeer te zijn, dan vraag ik me zelf ook weleens af hoe lang ik al rij _-:(

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:24

Hoe oud is je paard eigenlijk?

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:12

Promisse schreef:
Hoe oud is je paard eigenlijk?


4 :o dus nog een puppy. Zelf beleerd en al 2 x 3 maanden aan de kant gestaan door pech. Dus heeft nog niet veel gedaan.

Heeft keer raar gedaan waardoor ie zijn bot boven zijn linker voorknie verdraaid had en heeft ie een scherp voorwerp in het land in zijn voet onder het ijzer dwars door zijn zool in zijn leven gehad, tja hoe ie dit gedaan heeft mag Joost weten, lag een stukje metaal wat waarschijnlijk uit de grond omhoog kwam, van vroeger en is ie op gaan staan. Wond was zo dat zijn leven eruit kwam en tegen druk moest hebben.

Dus hij heeft in 1 jaar tijd al veel meegemaakt :(


Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:16

Getsie veel pech zeg.

Hier Sterre en Zorro getraind, waren beide wat drukjes. Zal de wind wel wezen. :=