Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:40

Oh @mirjam ze heeft trouwens geen wondjes niks aan haar mond en ernaast als ik druk op de teugels doe geen reactie en ook met buitenrijden daarbij geen reactie (tenminste wel reactie maar niet dat hoofd omhoog bedoel ik haha)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:21

Wat goed! En gelukkig niets aan de mond te zien!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:29

Fijn Proven! Lekker genieten samen!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:57

pol013 schreef:
Niet zweten kan ook juist een teken van elektrolyten tekort zijn.
Of het zweet verdampt al voor je het ziet.

Symptomen
Lichamelijke symptomen van een problemen met het elektrolytenevenwicht zijn bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn, zwakte, stuiptrekkingen, epileptische aanvallen, misselijkheid, diarree, constipatie, dorst, koorts, buikkrampen, een versnelde hartslag, een onregelmatige hartslag, hartkloppingen, botaandoeningen, gewrichtsproblemen, duizeligheid, gevoelloosheid en pijn in de gewrichten, veranderingen in de eetlust of het lichaamsgewicht. Maar ook mentale tekenen treden op door een verstoorde elektrolytenbalans, zoals angst, prikkelbaarheid, verwardheid, rusteloosheid, concentratieproblemen enzovoort.
https://miske.infoteur.nl/specials/elek ... alans.html

Ik ben opgevoed met het belang van 'zout'. Maar dat kán een beroepsdeformatie zijn.



@proven Helemaal eens met @pol013. Als ze niet voldoende zouten / elektrolyten in hun systeem hebben, kúnnen ze niet voldoende zweten. Dit heb ik ook pas dit jaar echt goed begrepen. En waar ik altijd dacht dat ze mbv een liksteen 'zelfregulerend' zijn, blijkt dit ook niet te kloppen. Mijn Friese ruin heeft het altijd ontzettend snel warm, maar zweette altijd weinig. Pas nu ik standaard wat zout door zijn eten doe gaat dat beter. Meer zweet en minder oververhit. Als je gewoon zout wilt bijvoeren wel even opletten dat het NaCl moet zijn, dus zout zonder jodium.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:19

Ik ga morgen even wat bestellen! Ik geef wel al magnesium dus ben er nog niet helemaal uit of ik dat dan moet blijven geven. In het begin nog even wel denk ik er zit zon kleine hoeveelheid magnesium in een elektolytenmix zag ik dat het geen kwaad moet kunnen. Dan over een tijdje misschien proberen het losse magnesium weg te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:34

Dus keukenzout, maar dan zonder jodium volstaat ook? Of lachen jullie mij nu uit :D

Fijn te lezen dat het vertrouwen weer aardig op peil is Proven! +:)+

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:42


jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:36

Inxs schreef:
Dus keukenzout, maar dan zonder jodium volstaat ook? Of lachen jullie mij nu uit :D

Fijn te lezen dat het vertrouwen weer aardig op peil is Proven! +:)+



Het belangrijkste mineraal dat ze vaak tekort komen is NaCl, oftwel keukenzout. In de vloeibare electrolyten zitten nog een aantal andere essentiële elementen, die echter in minder grote hoeveelheden nodig zijn. Dus bij grote inspanning of hitte geef ik dat ook. Bovendien wordt vloeibaar snel opgenomen. Maar extra zout als basis door het voer scheelt wel een aantal flessen... Zie ook dat stukje van FB dat pol eerder deelde, dat gaat ook voor groot deel over Na Cl.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:35

Vandaag heeft mijn instructrice even gereden. Ze zei dat ze heel erg plakt op je linkerbeen. Daarnaast loopt ze behoorlijk scheef dus ze was erg bezig met recht maken en ervoor zorgen dat ze niet meer plakt op het linkerbeen. Verder nog wat tempowisselingen en snelle reactie vragen op naar voren en rem.
Mijn lieverd werd er nijdig van en wilde liever blijven plakken maar het ging steeds beter en beter.

Tips voor mij waren echt heel consequent en duidelijk zijn. Ik ben nog steeds te lief en laat nog steeds teveel gebeuren wat ik niet wil.
Als ik been geef en ze reageert niet moet ik duidelijker zijn zodat ik een reactie krijg en als ik wil remmen moet ze reactie geven, heus niet meteen stilstaan als ze op dat moment snel draaft maar wel een reactie. Verder wat haar hoofd betreft als ze zo omhoog komt alleen licht weerstand bieden en met je been oplossen, vooral linkerbeen in haar geval. Dus niet los laten wat ik eerst deed, maar ook niet trekken.
En bij het vragen van dingen die ze wat moeilijker vind zoals linkerbuiging of met achterhand opzij gaan op je been komt ze sneller omhoog met hoofd maar daar moet ik me gewoon even niet op focussen en focussen op dat er reactie komt op mijn been en wat ik vraag op dat moment. Ze zakt daarna vanzelf wel weer dus niks aan de voorkant doen.

Zo als ik het zo opschrijf klinkt het allemaal heel logisch maar ik weet dat het zo niet makkelijk is haha. Probleem is dat ik het allemaal niet goed voel, of ze scheef naar rechts of links gaat of plakt oid. Verder ben ik inderdaad te lief en consequentie vind ik ook zoo moeilijk, raak veel te snel afgeleid.
Verder zei instructrice nog dat ik misschien eens op een van haar paarden kan komen rijden om het verschil te voelen.

Ben wel blij dat ik haar even heb laten rijden en dat ze zo duidelijk kan uitleggen wat ze voelt en merkt.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:40

Heeft iedereen trouwens de nieuwe les al gezien bij de training van basis tot grand prix? Les 5.
Vond het eerste filmpje erg interessant, maakt duidelijk dat helemaal los gooien en te weinig contact niet goed is, iets wat ik in het begin echt verkeerd had begrepen.
2e Filmpje vind ik zelf wat minder, we zien Romy mooi rijden, maar hier kan ik niet echt wat van leren.
3e Filmpje met het jonge paard wel weer leerzaam, om te zien hoe ze daarmee omgaan.

Wat vonden jullie ervan??

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:42

Nog niet gekeken eigenlijk, kjjken of dat vanmidsdag lukt.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:07

Ik heb wel gekeken. Mooie filpjes maar helaas weer alleen voor de basis.
Had mijns inziens ook iets gefilmd kunnen worden over dit onderwerp op hoog niveau. Zo zag ik bij het losrijden op de NK bijv. Diederik van Silfhout zijn paard met zijn hals heel laag rijden en dat met een grote verzameling en heel laag tempo. Iedere keer helemaal terug schakelend terwijl hij hem helemaal in de hals liet zakken. Maar alles op de achterhand blijvend en om in dit onderwerp te blijven; met een gesloten circel van energie. Ik heb het een beetje geprobeerd met mijn paard vandaag en ze werd er echt losser van. Dus voor mijn paard helpend denk ik.
Dat vind ik echt heel jammer dus, het heet van basis tot grand prix, maar het is wel heel erg op de basis gericht.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:00

proven02 schreef:
Heeft iedereen trouwens de nieuwe les al gezien bij de training van basis tot grand prix? Les 5.
Vond het eerste filmpje erg interessant, maakt duidelijk dat helemaal los gooien en te weinig contact niet goed is, iets wat ik in het begin echt verkeerd had begrepen.
2e Filmpje vind ik zelf wat minder, we zien Romy mooi rijden, maar hier kan ik niet echt wat van leren.
3e Filmpje met het jonge paard wel weer leerzaam, om te zien hoe ze daarmee omgaan.

Wat vonden jullie ervan??



Oh nee, nog niet gezien. Leuk. Dank voor de tip!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:11

Vanmiddag gekeken. En eigenlijk zelfde als promisse, leuk voor de basis. Maar hoe in de verdere africhting. :o

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:50

Dat is inderdaad wel jammer..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:59

Zorro vandaag weer kunnen rijden. Afgelopen dagen was het echt te heet.
Ik kan hem nu ontspannen laten lopen óf heel actief. Maar en en dat lukt nog niet echt. Vind het dan ook lastig om te bepalen hoever je over grens paard heen mag gaan om vooruit te komen. Wanneer stop je, wanneer die je voort etc etc.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 06:10

Denk dat die vraag niet aan de orde is. Je kan hem volgens mij alleen activeren op het moment dat hij zijn bovenlijn loslaat. En als hij daar strak van wordt dan ligt daar je werk: terug ontspannen en opnieuw activeren. Net zolang tot hij op activering niet antwoord met verstrakken. Dus je hoeft niet over grenzen te gaan. Want als hij actief en strak is, hoeft hij niet nóg actiever. Hij zal zich dan wel immers niet ineens loslaten.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:48

Nou denk dat je wel eens over grenzen moet gaan om verder te kunnen, tenminste met sommige paarden wel, andere misschien niet. Uit de comfortzone, aan spieren zitten, laten voelen/zien dat hij het wel kan. :o
Daarna natuurlijk weer ontspanning opzoeken en eventueel nog keertje vragen.
Bedoelde niet giga druk op de ketel en nooit meer los laten. :))

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:07

even kijken of ik wat opgeschreven krijg over mijn bevindingen tot nu toe hierover. Want jij en ik zijn een beetje met dezelfde dingen tegen en die van mij maakt zich ook graag strak.
Ik denk dat de zwarte als hij zich ontspant, niet genoeg aanspant. En als hij geactiveerd wordt, het omzet in voorwaartse beweging en zich daar strak bij maakt. Dat is ten minste wat ik tot nu toe gezien heb in je filmpjes.
Daar liep ik ook wat tegenaan. Ze leek niet te begrijpen wat ik bedoelde. Als ik een ophouding maakte dan kwam ze terug, maar met verlies van activiteit, en als ik haar dan weer activeerde dan zette ze haar kracht om in het voorwaartse. Ik vond dit echt een hele nare tijd omdat ik haar maar niet kon laten begrijpen wat ik wilde en ze eigenlijk heel erg haar best deed maar geen beloning kreeg omdat ze niet het antwoord gaf wat ik wilde.
Pas sinds een tijdje is een begin gemaakt waar ik mee verder kan. Ik ben heel erg bezig met het écht opbollen van de bovenlijn. Zien dat ik een échte zo optimaal mogelijke aanleuning krijg waarin ze haar onderhalsspieren totaal loslaat en in haar oprichting echt over de rug naar mijn hand toe loopt. Het helpt mij steeds te zeggen tegen mezelf: kan ik haar nog ietsje verlengen? zo probeer ik de juiste spieren ontspannen en de juiste spieren aangespannen te krijgen/houden zonder dat ze uit elkaar valt. Wat ik ook doe om de lossigheid en juiste aanspanning en opbollen van de bovenlijn te verkrijgen is in het losrijden te doen wat ik laatst beschreef wat Diederik doet: sterk terug laten komen in tempo en dan mooi rond van voren laten zakken. Daarbij moet ik blijven voelen of ze nog aan elkaar loopt, dus van achteren voldoende erbij. Waardoor ze in de schouder omhoog blijft komen ondanks het feit dat ze in de hals zakt. Dat ze niet te hard gaat lopen en dus net iets uit elkaar en op de voorhand valt. Als ik een ophouding maak dan moet ik de bovenlijn als bewerkbare boog voelen. Dus geen verstrakking. Als ik mijn been aanleg dan voel ik dat terug doordat ze nog wat meer opwaarts veert. Zo nodig maak ik een ophouding als ze het toch in voorwaarts vertaalt. En omdat ze zo rond is in haar lijf komt die ophouding makkelijk door en als ik dan weer bij drijf snapt ze dat ze meer moet opbollen. Dit doet ze makkelijker omdat ze al zo rond en met de juiste aanspanning in de bovenlijn is.
Als je dit makkelijk kan, dan is het ook makkelijker om als je vanuit een gewone actieve draf een ophouding maakt, een antwoord van haar te krijgen waarin ze de bovenlijn opbolt en er van achteren wat onder schuift en zich in de schoft wat lift. Zonder strak te worden. Omdat je heel subtiel of duidelijker indien nodig, terug kan grijpen naar een beetje van wat ik hiervoor beschreef.
Dan is het denk ik in eerste instantie bij onze paarden het belangrijkste dat ze terug komen met het juiste lichaamsgebruik. Dus als een harmonica wat bij elkaar komen door de bovenlijn meer op te bollen. Als ze dit goed begrijpen en je dan met je been meer activiteit gaat vragen, dan maak je veel meer kans dat ze zich niet verstrakken maar met een vanuit ontspanning aangespannen bovenlijn de impuls in een meer opwaartse beweging vertalen, omdat ze een ophouding beter kunnen vertalen in goed lichaamsgebruik . En als ze toch verstrakken, ben je sneller weer terug bij het juiste lichaamsgebruik omdat je al heel veel geoefend hebt met schakelen in een lagere lijn en lager tempo.
Naar mijn idee is op de manier actief voorwaarts gaan zoals jij dat doet, niet helpend. Vanwege het verstrakken. Ik denk niet dat dat iets dient. Ik zou dat alleen doen als hij geen reactie op je been geeft. Als correctie, zo van hé, ik heb been gegeven. En het liefste heb je dan natuurlijk ook geen verstrakking maar als dat wel zo is dan is dat maar zo, reageren gaat dan even voor. Maar uiteindelijk zal hij moeten leren reageren met een los lichaam. Dus dat losse lichaam is dan het belangrijkste, los in de zin van de juiste spieren aangespannen en de juiste spieren ontspannen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:22

Dat is inderdaad wat Zorro wel doet, voorwaarts ipv opwaarts proberen te gaan. Nu lukte dat wel al steeds beter, dus dan maar rustig zo verder en niet te veel willen.
Heb nu even ruzie met hem dat been, been is en niet om te negeren. Dus moet eerlijk zeggen dat dat ook wat spanning mee brengt. Ben daar nu dus net wat meer mee bezig dat verzameling etc, imners zonder fijn aan de hulpen te staan geen goede verzameling. :')
Dat van Diederik zal ik eens proberen, kijken of dat lukt zonder stressen.

Lanoca
Berichten: 386
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:30

Heel mooi geschreven Promisse.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:11

Hoop niet dat jullie schrikken van de filmpjes.
Maar dit is wat ik bedoel, het word te strak, te stresserig naar mijn idee. Mis de ontspanning.
Kan wel hem mijn hand laten volgen naar beneden btw, dus dat is wel goed blijkbaar. Maar toch vind ik er te veel spanning opstaan.
En dan zit het in mijn achterhoofd, gaan we te snel, is dit grenzen verleggen of doe ik het totaal fout. Ik ben nogal bang paardlief te verpesten. :o
En ja korte filmpjes, maar doe het ook dus maar kort. Verder ben ik er nog niet mee bezig.
https://youtu.be/v1dDCZcv1mU
https://youtu.be/65ctJvXDExg

En probeer het altijd vanaf dit beginpunt te doen.
https://youtu.be/w4Y9JMRypJQ


Ga volgende keer dus dat extra langzame eens proberen. En nog meer letten op de ontspanning zoals ik die als beginpunt heb.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:04

Duidelijk, deze filmpjes. Wat ik denk te zien is dat jij hem op tilt aan de voorkant ipv dat je een opgebolde bovenlijn hebt en het paard door jouw activering van het achterbeen, zichzelf in de schoft omhoog brengt.
Hij komt nu in de knoop want wat jij doet is voor hem fysiek niet te verwerken.
En bij dat laatste filmpje, ziet er op zich fijn uit maar is geen voorbereiding op deze volgende stap. Als je de twee uiteinden van een zweep vast pakt en door ze naar elkaar toe te brengen en weer van elkaar af te brengen, bol je de zweep verder en minder ver naar boven op. Dat is wat je denk ik zou moeten doen. De zweep staat dus voor het paardenlijf. Nu doe je niets met de bovenlijn. Dus je rekt niets op en maakt niets bewerkbaar.
Ik ben heel erg moe dus schrijf het je om op merk ik. Ik moet echt gaan slapen. Morgen weer heel vroeg op.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:50

Hoe ga je van video 3 naar video 1 dan? Want ik snap waar je mee zit.

Ik merk dat als ik dat te veel wil 'maken' en dus inderdaad de neiging heb om hem er in te zetten dat het niet fijn werkt. Als ik het doe door heel veel te schakelen; bij voorkeur op een volte steeds op hetzelfde punt dezelfde overgang en daarbij oplet dat ik én de juiste reactie krijg én hij los blijft. Dan komen ze vanzelf in een meer opwaarts frame en dan gaat het veel fijner. Ze willen er dan heus een keer uit omdat dat makkelijk is maar dat is dan makkelijk op te lossen.

Ik ben kortom veel meer bezig gegaan met overgangen en ze echt in te zetten als een middel om iets te krijgen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:34

Als ik video 3 goed heb, ga ik activeren. Steeds enkele passen naar voren en weer terug. Lukt dat, dus dat hij mooi aan been is, dan probeer ik hem in dat activeren wat tegen te houden zodat het meer opwaarts gaat ipv voorwaarts. Pas als dat lukt ga ik doorzitten en ga daar dan mee verder, tussendoor gewoon ontspannen de oefeningen, galop etc.
Ik til zijn hoofd niet omhoog, denk dat dat vertekend omdat er toch te veel spanning opstaat dan. Ik probeer hem juist ten alle tijden het hoofd te laten zakken.

Helaas is mijn stabiele trainingschema ff kwijt door fie hitte, hoop morgen weer te kunnen rijden.
Zaterdag ZZ-zwaar proef rijden bij jury.