Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:15

Ik zou er bij zeggen dat je in je filmpje bezig bent om meer veer en verzameling in je draf te krijgen en vragen wat daarbij allemaal helpend is omdat dat met een wat minder talentvolle paarden weinig ervaren ruiters best heel moeilijk is. Dat we graag uitgebreid horen hoe we onze paarden daarbij kunnen helpen. En wat hij vindt dat specifiek jij zou kunnen doen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:23

Ok stukje ertussen gezet:
We zijn hier bezig met meer afdruk en veer te verkrijgen. Omdat paard en ruiter hier onervaren en niet talentvol zijn is dat best moeilijk. Graag zouden wij uitgebreid uitleg krijgen hierover, hoe kunnen wij onze paarden hiermee helpen verbeteren. Wat wel en niet te doen?

Mochten jullie nog vragen erbij willen hebben zeg het dan even. :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:23

Oke, Toobs met 100 duizend fouten van mij.... (oh en die wissel naar contra kwam van mij, die ervoor was van hem van contra naar rechter galop en die was onbedoeld dus moest ie weer terug)
En laatste stuk les, was camera vanzefl weer uitgegaan.


mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:36

Knappe Toobs, hij doet wel zijn best of niet? Jij hebt best vaak les of niet?
Heeft hij nou neiging tot telgangen of zie ik dat verkeerd. Zag het vandaag ook bij meerdere GP paarden, dus misschien kijk ik verkeerd tegen de stap aan. :')
Hij is wel mooi constant in zijn aanleuning (toch?)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:40

Hij doet super zijn best, hij heeft per slot van rekening ook niet echt zijn bouw mee en ja, zie je goed, is net een kameel <3 :+ .
Aanleuning lijkt constant maar is niet zo fijn als hij zou moeten zijn, ik vind dat ik hem losser zou moeten kunnen laten, maar dan laat ie zijn hoofd op de grond vallen en wordt 60 meter lang.
Als ik hem rij, dan les ik eigenlijk altijd, aangezien mijn lijf dusdanig aan stukjes is dat ik hem dan echt niet fijn rij, dan zet ik alles vast omdat het zeer doet en dan zegt Toobs terecht toedeloe!! Met iemand krijsend in de bak, gaat het nog beetje en soms draaf ik hele les eigenlijk niet, gewoon omdat dat niet gaat, dus dan is het stap en galop 8-) . Had hem vandaag uitbesteed, maar dat ging niet door helaas..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:44

Aah oke. Ik heb juist dat ik maar 1x in maand les ivm lijf (en geld :') )

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:56

mirjamalvaro schreef:
Aah oke. Ik heb juist dat ik maar 1x in maand les ivm lijf (en geld :') )


Ik les juist om lijf en uche.. mijn lessen zijn ietsje goedkoper dan de jouwe :D (en hoef niet te reizen ervoor, anders dan de normale 10 minuten over de weg)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:59

Hihi ja 3 kwartier reizen met trailer enkele reis. 60 euro voor 3 kwartier les. Maar super blij met hem. :))

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:00

Ben blij dat ik thuis kan lessen, anders zou ik echt gek worden, pffttttt. Ik kan daar 4 x van lessen hi hi ex stookkosten voor mijn slagschip.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:51

Oke Sjolvir. Ik vind zijn aanleuning eigelijk wel fijn! Ik snap dat hij snel lang wil worden, maar vind het op dit beeld eigenlijk wel gewoon passend bij de rest van zijn lijf! Ik heb het idee dat hij in draf nog iets te veel voorwaarts blijft, zou iets meer verzameld mogen. De galop lijkt af en toe een 4 takt te worden of daarnaar te neigen. Daar zou hij meer gewicht op achter mogen nemen, maar ik geloof dat je daar heel hard mee bezig bent toch?

Voor het beeld hoef je hem niet losser te laten, maar goed, het is ver weg en als jij dat zo voelt dan zal dat idd wel. De stap is idd wat moeilijker, vooral omdat het lijkt alsof dat zijn eigen stap is en jij juist netjes los laat, niet te veel verzameld (soms zelfs iets te voorwaarts stapt misschien?) en hem dus de ruimte geeft om ruimte te pakken en te ontspannen.

Heel erg rot dat je lijf zo tegenwerkt :(:) Maar elke keer les met rijden lijkt me aan de andere kant wel fijn, want vast zetten lijkt me nog vervelender achteraf voor jouw lijf?

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:50

Oohh wat is dit toch een fijn topic! Ik leer hier zo veel van! Maar, moet ook zeggen, hoe meer ik meelees en theoretische puzzelstukjes op hun plaats vallen, hoe moeilijker rijden wordt! Hebben jullie dat niet ook, hoe meer je weet, nadenkt en je best doet, hoe lastiger het wordt (en hoe slechter het gaat :') )?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:06

Ik vind het sowieso rete moeilijk dat hele rijden! Als ik zo kritisch naar mezelf kijk als dat ik jullie hier naar jullie eigen filmpjes zie kijken, dan denk ik dat ik maar bar weinig goeds te zeggen heb. Bar weinig! En ik dacht serieus al dat ik heel kritisch naar mezelf was. Kritischer dan de meeste juryleden in ieder geval. En het frustrerende is dat je het allemaal niet zo 1,2,3 veranderen kan. Ik niet in ieder geval.
Ik zou niet eens een filmpje hier neer durven zetten op het moment. Best dom want als ik zie hoeveel degenen die filmpjes posten vooruit gaan, dan zou ik dat ook hard nodig moeten doen.
Ik heb voor mezelf steeds het excuus dat ik geen filmmateriaal heb en als ik dat wel heb dan weet ik niet hoe ik het hier neer moet zetten. Maar daar doe ik ook geen moeite voor, omdat ik volgens mij gewoon te schijterig ben. En dat op mijn leeftijd. Poeh, zelfs dát heb ik nog niet geleerd....

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:53

Wat mij opvalt is dat toen ik in NL regelmatig les had ik heel anders reed dan nu ik op mijzelf aangewezen ben in het noorden van Queensland, Australie. Ik heb geen spiegels dus ik moet het leren voelen. Zo nu en dan zegt ik een camera neer en ben vaak teleurgesteld wanneer ik verbetering voel maar dat niet terug zien. Als ik dan probeer die stukjes die echt goed voelen uitbouw en dan een maand later weer film is er soms wel een wat ik denk verbetering te zien.

Wat het mij wel heeft geleerd is dat ik op mijn bum moet zitten, om te voelen en dat ik niet kan voelen als ik naar beneden kijk. Met les zeggen ze wel een paar keer naar voren kijken, maar als er dan zoveel anders de aan dacht op wordt gericht vergat ik mijn houding weer.
Ik denk dat ik in NL anders zou zijn blijven rijden , dan wat ik van mijzelf heb geleerd en Ik heb een paar goede paarden tussen de manege paarden kunnen rijden prive in NL en in Dillenburg D.

Je kan echt voelen wanneer een paard het hele lichaam goed gebruikt en Ik denk dat je daar op moet leren vertrouwen.

Misschien kan je Rien vragen om uit te leggen wat je met je zitbeenderen moet voelen wanneer je bv verzamelde draf doet of SB of wat dan ook, waar je uitleg bij wilt hebben. We weten allemaal de theorie wel, en anders is dat wel te lezen in boeken en op het internet.

Ik denk dat hij met zijn ervaring heel precies weet wat hij wil en heel snel kan voelen of zijn paard de goede richting op gaat gedurende de training.

Jullie hebben het voordeel dat je met je eigen paard les kan krijgen bij goede instructeurs, wanneer ik naar NL kom voor visite bij familie dacht ik wel een prive lesje om het gevoel voor goede zijgangen en verzameling ergens te kunnen rijden, dan hebben ze daar geen paarden voor :+ , ik heb heel wat manege ‘s afgebeld in het noorden van het land. Ja beginnerling voor manege niveau ben ik niet meer, maar ik kan nog heel veel leren.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 07:08

Ik kijk ook veel naar mijn paard en probeer mezelf dat ook af te leren. Pas sinds kort lukt dat beter omdat ik er inderdaad achter kwam dat ik pas echt kan voelen als ik niet naar haar kijk.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 07:41

pol013 schreef:
Je laatste video vind ik er ook heel fijn uitzien.
Ik krijg altijd te horen dat ik mijn handen niet zo breed mag houden omdat dat geen functie heeft en het lijkt er op dat jij dat nu eigenlijk ook niet (meer) nodig hebt.
Voor aan aanspringen in galop helpt het bij ons heel fijn om de eerste rondjes even verlicht te galopperen. Daarmee heb ik dat laatste beetje heffen met het hoofd er uit gekregen bij het aanspringen.


Ik ben nu even alles aan het terug lezen van de afgelopen weken vandaar nu pas reactie. Maar mijne gooit haar hoofd ook in de lucht bij het aanspringen. Hoe heb je dat precies weg gekregen ?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:24

Zo ik ben weer 6 paginas bijgelezen. Leuk om alle vorderingen te lezen! Zuchini die van jou kreeg volgens mij 6 kilo krachtvoer toch ? Bizar veel! Mijne krijgt 500 gram biks 500 gram slobber en dag en nacht op land. Ik probeer weer even wat regelmatiger te lezen hier nu haha was druk met verhuizen.
Tussendoor nog 2 dagen aan concours mee gedaan. Begonnen met beste prowf ooit! 200 punten. Daarna 181,5, 183 en 181. Alle proeven wat meer spanning helaas. Over 2 weken voor het eerst L1 starten super spannend! Dus nu aan het oefenen met scherpere bochten bijv door een s van hand veranderen maar pff wat is dat moeilijk haha

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:34

Heel eerlijk vind ik ook dat jullie niet zo erg moet z*eiken op jezelf. Met zoveel zelfkritiek/ negatief zelfbeeld kom je ook niet vooruit. Zo gek zitten jullie echt niet op je paard. Ik zou zeggen: kies de dingen uit waar je nu echt aan wil werken maar alles tegelijk lukt toch niet.
Ik erger me ook groen en geel aan mijn houding op momenten maar kan maar aan 1 ding tegelijk denken en dat hou ik vaak niet eens de hele rij-eenheid vol.

Toobs stapt met stukken juist wel fijn. Heel schrijdend. Tegen de achterwand lijkt het inderdaad wat gek maar dan kan ik het ook bijna niet meer zien. Misschien wil je daar te groot en verlies je de takt? Witte beschermers zouden wel wel echt helpen ja.

Mirjam: jouw langere video. ZO heel gek nog niet maar inderdaad wat gebeurt er als je met een wat meer vallende hals probeert terug te rijden. Dus niet perse naar de verzameling maar naar een rustigere kadans? Nu moet hij én langzamer én meer verzameld. Dat is coördinatie en kracht. Misschien als je het eerst op coördinatie gooit?

Overigens vind ik het juist heel fijn om ook vaak zonder les te rijden. Dan ben ik toch meer bezig met voelen dan met uitvoeren. Dan vallen soms ineens stukjes op zijn plek. Of juist in de les. Dus die afwisseling vind ik wel fijn.

Ik ken inmiddels ook meer mensen die helemaal stuk gaan op dat contact teugel onderdeel. Ik blijf het gevoel hebben dat het wat uit proportie overkomt uit de online cursus. Dat het vooral bedoeld is als besef dat de houding uit het lijf moet komen en niet uit de hals maar dat we het veel te ver doortrekken en er te nerveus van worden.

Eerst been en dan hand is leuk. Maar als je paard fijn door het lijf gaat. Zijn achterbeen goed aangesloten is en hij loert voor de 3e keer naar een bepaalde hoek?.......Je probeert het al voor te bereiden en controleert of hij goed los is? .....En toch gooit hij zijn hoofd (tegen je hand in) omhoog. Ja daaaaag

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:09

@pol hier ben ik het volledig mee eens! Als ik al die foto's en filmpjes zie van iedereen denk ik 9 van de 10 keer dat ziet er echt super goed uit ik wou dat ik dat kon! En dan hebben jullie zoveel commentaar op jezelf :O
Ik loop hier te struggelen met überhaupt een bocht kunnen maken en het liefst met een beetje buiging en als dat lukt ben ik al super blij haha. Mijn houding boeit me dan echt nog niet dat komt over 5 jaar wel :P

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:24

Ik doe dan toch alsnog eerst been, Pol013. Pas als ze gigantisch aan de kletter gaat doe ik eerst hand, als ze een beetje gaat rennen dan rijd ik juist nog harder door. Gisteren met die stieren gaat ze dus een aantal keer omhoog met hoofd en op de rem, dan eerst been en weer naar voren denken en dan weer hand erbij. Op de momenten dat ik de spanning voel opbouwen pak ik bijvoorbeeld wel meer buitenteugel erbij, maar dat is altijd na/tegelijk met been erbij. Aan de andere kant, met dat halthouden wat ze niet wilde houd ik wel mijn hand/het contact er aan en mijn been er aan. Maakt niet uit dat ze achteruit of vooruit gaat of opzij.

Maar dat is met dit paard, als ik daar bij zo'n actie bij een deur of hoek niet eerst been en dan hand doe dan kan ik weer van voor af aan beginnen. Dat hele fijne stuk met achterbeen erbij en los door het lijf is dat meteen weg.

Ik ben ook zo kritisch op mezelf en vind dat hier ook niet zo'n probleem. Op een filmpje dingen zien die je niet goed vindt vind ik juist goed en knap. Alleen je er niet door tegen laten houden en vooral geen negatief gevoel van krijgen. Daar snap ik Pol zeker ik. Dat is wel het gevaar van te kritisch op jezelf worden. Het benoemen is goed, maar ga niet aan alles tegelijk werken! En sommige dingen moet je genoegen mee nemen door omstandigheden, daar kan je wel kritisch over blijven doen, maar als het niet in de mogelijkheden van het paard of van jou ligt dan zorgt het alleen voor frustratie.

Ik rijd trouwens ook graag voor mezelf en kijk dan filmpjes terug of gevoel overeen komt met beeld. Maar daar red ik het niet alleen mee, ik heb dan weer af en toe les nodig om het meteen te kunnen koppelen, zo leer ik het snelst. Mijn lessen draaien niet zozeer om dingen aanleren, maar om mij meteen feedback te kunnen geven bij een beeld en gevoel. En ja, natuurlijk om dingen te verbeteren, dat gaat sneller met les door die feedback dan wanneer ik het alleen moet blijven doen.

Proven, gefeliciteerd!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:38

Heb ondertussen een behoorlijk mail. Denk dat ik dit maar doorstuur. Anders word het misschirn wat te lang.

Citaat:
Hallo Rien. 

Op het forum bokt.nl hebben wij mer een gezellig groepje mensen een topic lopen over de cursus. Nu waren wij erg benieuwd wat jouw mening is van de volgende filmpjes.


Paard is 14 jarige ruin, start ZZ-licht. 

https://youtu.be/6SUXvBjwhVA


Tempo is fors terug gezet. Zadel achter opgehoogd zodat ruiter meer richting het midden kan zitten, minder achterop de lepel. 

We zijn hier bezig met meer afdruk en veer te verkrijgen. Omdat paard en ruiter hier onervaren en niet talentvol zijn is dat best moeilijk. Graag zouden wij uitgebreid uitleg krijgen hierover, hoe kunnen wij onze paarden hiermee helpen verbeteren. Wat wel en niet te doen?

https://youtu.be/bw9FJTQKd8s


Ook komen er een aantal vragen voorbij  

Wanneer heb je nou te veel druk op het bit? Want contactteugel klinkt prachtig, maar daar zit hem nou net de clou, wat is cobtact en wat is te los en wat is te strak?


Hoe weet het paard het verschil tussen halsstrekken en überstreichen?


Handen breed bij langere contactteugel, is dit slecht? Moeten de handen altijd naast elkaar voor het zadel?


Wat moet je met je zitbeenderen voelen wanneer je bv verzamelde draf doet of SB?

Als een paard blijft schrikken in een bepaalde hoek, hoe los jij dit op?


Gr Het bokt groepje

Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.



Pol013 is dit dan al verzameling wat hij doet? Was eigenlijk enkel bezig met langzamer om eerlijk te zijn. Dus wat jij inderdaad zegt 1 dibg tegelijk. Vind wel lastig om te zeggen wat verzameling nou is.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:56

Ennnnnn dit is de uiteindelijke mail geworden! Verdere vragen moeten jullie dus zelf opsturen. :Y)

Citaat:
Hallo Rien. 


Op het forum bokt.nl hebben wij met een gezellig groepje mensen een topic lopen over de cursus. Nu waren wij erg benieuwd wat jouw mening is van de volgende filmpjes.


Paard is 14 jarige ruin, start ZZ-licht. 

https://youtu.be/6SUXvBjwhVA


Hierna na kritisch bekijken van de film; 

Tempo is fors terug gezet. Zadel achter opgehoogd zodat ruiter meer richting het midden kan zitten, minder achterop de lepel. 

We zijn hier bezig met meer afdruk en veer te verkrijgen. Omdat paard en ruiter hier onervaren en niet talentvol mee zijn is dat best moeilijk. Het gevoel hoe het moet is het er nog niet. Graag zouden wij uitgebreid uitleg krijgen hierover. Hoe kunnen wij onze paarden hiermee helpen verbeteren. Wat wel en niet te doen? 

(Aan houding ruiter word natuurlijk ook gesleuteld, zoals handen lager en meer voor houden. Vooruit kijken etc. )

https://youtu.be/bw9FJTQKd8s


Dan komen er een aantal vragen voorbij in het topic;


1. Wanneer heb je nou te veel druk op het bit? Want contactteugel klinkt prachtig, maar daar zit hem nou net de clou, wat is contact en wat is te los en wat is te strak?


2. Hoe weet het paard het verschil tussen halsstrekken en überstreichen?


3  Handen breed bij langere contactteugel, is dit slecht? Moeten de handen altijd naast elkaar voor het zadel?


4. Wat moet je met je zitbeenderen voelen wanneer je bv verzamelde draf doet of bij schouderbinnenwaarts?


5. Als een paard blijft schrikken in een hoek, hoe los jij dit dan op? 


6. Kun je met lossere teugel (net aan boogjes in teugels) ook van achteren naar voren rijden of moet daarvoor echt druk op het bit zijn?


Gr Het bokt groepje

Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:59

Mywishmax: mee eens hoor, Kritisch zijn is prima. Zoals ik al zeg erger ik mij een groen en geel aan mijzelf. Maar hier neigt het soms naar jezelf wat afbranden (vooral sjol :wow: ). Voor mij werkt dat nooit om mezelf zo af te breken maar dat is misschien per persoon verschillend.
Ik werk het beste vanuit een positieve houding, wat ik al kan, en werk dan aan 1 of 2 punten per keer. Of probeer dat.... lukt ook soms maar 10 minuten..... en dan op het laatste bij het uitstappen weer.


Mirjam: Vanwege het hoge hoofd leek het dat je daar naar toe werkte. En dan geef je aan dat hij het nog moeilijk vind van achter.
Dan zou het ook moeten kunnen zonder zijn hoofd zo hoog als je nog niet aan verzameling werkt. Dus met een vallende hals. Zou ik gewoon eens proberen. Of je dan ook naar een rustigere kadans kunt gaan.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:19

@Mwm heel knap vind ik dat, dat je bij zo'n situatie alsnog eerst been geeft en naar voren door rijdt!
Ik raak al gauw in paniek en neem de teugels dan korter waarvan ik meteen al weet ik en voel dat het niet goed is en ik haar in een houdinkje trek maar ik ben dan gewoon te angstig om met alleen licht contact door te rijden. Pas als ze na een paar rondjes weer wat rustiger is kunnen we dan weer verder zoals we bezig waren.
Wel vervelend want mijn bijrijdster die lost het op net zoals jij en ik zie dat dat echt veel beter gaat dan wat ik doe. Ze ontspant juist veel sneller dan weer en houdt ook meteen op met dat gekke gedoe, terwijl bij mij blijft de spanning nog een paar rondjes.
Nou ja misschien gaat dit ooit nog lukken.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:35

Tuurlijk proven, dat doe ik ook hoor! Teugels korter en toch gespannen raken. En ja, ik pak ook meer contact op zo'n moment, maar het is bij mij gewoon automatisch om been erbij te doen. Ook ik heb dagen dat ik die spanning niet meer los kan laten en dan gaat het rijden ook voor geen meter mee, mijn paard is echt heel braaf maar als ik die spanning vasthoud, wordt zij ook onzeker en schrikt veel meer. Ik stop dan gewoon met rijden, stap af en ga de keer daarna wel weer verder. Sommige mensen kunnen daar doorheen rijden, ik zonder hulp niet op zo'n moment.

(Dat is zo'n punt waar ik vreselijk kritisch op geweest ben, maar ik legde de druk zo hoog op mezelf dat het echt een ramp werd. Het voelde als falen als ik af stapte.)

Ik heb het ook op een minder prettige manier aangeleerd trouwens. 1e pony gooide je er af als je teveel met hand deed, maar was wel heel traag dus je had altijd been erbij. Jonge paard kroop achter de teugel. Die kon ik dus niet vastpakken en moest ik heel voorzichtig met been blijven rijden, die was ook slecht aan het been, maar ging juist rennen. Met meer contact en zonder been (want die neiging heb je gewoon bij paard wat te hard gaat) kroop hij helemaal weg en raakte echt mega gespannen. Daarnaast was hem aangeleerd om bij enge dingen stil te gaan staan en kijken ipv wegrennen, maar daardoor ging hij ook makkelijker overeind of vreselijk rodeoen. Daar ben ik meerdere keren vreselijk hard afgevallen en dat blijft toch hangen.

Met dit paard ging ik dus toch weer wat meer met hand doen. Gewoon omdat het rijden op een vreemd paard na jaren niet rijden erg spannend was. Ik had geen idee wat zij kon doen als ze gek deed, maar door meer vertrouwen te krijgen (en les om me door spannende stukken heen te krijgen) gaat dat veel beter.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:47

Mijn paard loert op van alles, als ik de leiding neem en gewoon blijf rijden wordt zij eerder rustig, als ik ook ga zoeken naar de bakkabouter, of in mijn geval: wallabies, slang of unicorn, wordt die hoek nog gevaarlijker en reinforce ik dat loer gedrag alleen. Als je jezelf er overheen kan zetten en met vertrouwen rijdt werkt dat naar beide kanten.

Ik ben nu eerst aan het longeren zodat ik geen rodeo krijg wanneer ik er hopelijk morgen weer op ga. Laatste keer nam ik de dame een beetje te makkelijk. Maar als ik angst uitstraal ben ik direct de klos.