Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:21

Positief dus wel Promise.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:29

voor het grootste deel wel ja. Maar ik wil haar natuurlijk net zo lekker kunnen hebben lopen op dit bit, als dat ze op haar best op dat vorige kan lopen. En als ik dan de voordelen van dit bit kan behouden....ja dan ben ik heel blij :-)
Wat op vallend was was dat ik haar met de bustrens bij het uitdraven helemaal met haar snuit bij de grond kon laten lopen. Dat is niet mijn streven want dan loopt ze niet meer in de balans waarin ik haar hebben wil, maar ik kón het niet eens al zou ik het willen. En nu ging het ineens wel.
Straks staprit en morgen rust dus maandag weer verder.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:23

@Kadankovitch: ik ben het met je laatste post eens. Ik zie best veel sportgerichte mensen rijden, die alleen oefeningen rijden, omdat ze in de proef zitten. Veel mensen weten niet echt wat voor gymnasticerend effect de oefeningen hebben, ook als ze niet in de (of een) proef voorkomen (renvers bijvoorbeeld, rijden sommige mensen nooit).
Ook het begrijpen waarom een paard de oefening op één kant makkelijker doet dan op de andere kant zie ik vaak niet adequaat opgelost worden. In plaats van rechtrichten gaan ze de oefening heel vaak (op de verkeerde manier) oefenen, waardoor het paard vast gereden wordt, overbelast raakt op het voorbeen wat het meest belast wordt en in verzet komt. Bokt komt dan met voorstellen om het paard door de hele medische molen te halen, wat lang niet altijd nodig hoeft te zijn.
Instructie laat dan ook te wensen over denk ik, maargoed; daar ben je toch ook een beetje zelf verantwoordelijk voor als ruiter.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:33

Beste mensen ik heb even een vraag. Voor een kennis zoek ik een instructeur die (min of meer) werkt volgens de Rien-methode, uit de regio Winterswijk. Ze heeft veel centered riding gedaan, maar nu iets meer dressuurmatig hulp nodig, zonder dat het meteen 'geen ge-* in de krul' wordt. Heeft iemand goede ervaringen of tips? Bedankt alvast.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:46

https://www.ncsah.nl/ncsah-instructors/
Kan je zoeken op provincie.
Naar mijn mening verruit de beste instructeursopleiding van dit moment.
(Helaas zelf niet gedaan, maar ken de inhoud zijdelings van een vriendin die hem volgt en voor mij klopt alles wat ik er van hoor).

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:55

Lante schreef:
https://www.ncsah.nl/ncsah-instructors/
Kan je zoeken op provincie.
Naar mijn mening verruit de beste instructeursopleiding van dit moment.
(Helaas zelf niet gedaan, maar ken de inhoud zijdelings van een vriendin die hem volgt en voor mij klopt alles wat ik er van hoor).



OK, top, bedankt!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:15

Altijd drama, instructie vinden, die past bij ruiter en paard, pfftttt.
Overigens klopt het wat daar staat voor veel mensen is het wedstrijd eerst, hoe je het voor elkaar krijgt doet er niet toe.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:43

Ja dat is echt heel lastig om iemand te vinden die volgens deze methode werkt. Ik heb hier de keuze uit 1 dressuur instructrice. Zij heeft aangelopen week een keer op m'n paard gereden. De teugels konden echt niet korter en hij werd strak in de valse krul getrokken. Ze is psg ruiter -O- . 100 usd per uur kost ze trouwens als instructrice. denk dat ik dan beter af ben zónder....

In elk geval, de voeding is vorige week teruggebracht naar 1 kilo in de ochtend en 1 kilo in de avond. Hij begint nu eindelijk weer een beetje zijn rustige zelf te worden, waardoor we eindelijk weer gefocussed aan het werk kunnen. Vandaag dan ook fijn getraind, grootste gedeelte netjes en ontspannen in de horizontale houding gereden. Draf doorzitten geoefend, ging erg goed. Tempo controle hard aan gewerkt. Het is nog niet zo constant allemaal als ik zou willen maar we komen er wel. Wat een opluchting, Ik heb mn maatje weer terug. Even lekker buiten uitgestapt <3

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:49

Ah wat super Zuchini.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:50

Zuchini schreef:
Ja dat is echt heel lastig om iemand te vinden die volgens deze methode werkt. Ik heb hier de keuze uit 1 dressuur instructrice. Zij heeft aangelopen week een keer op m'n paard gereden. De teugels konden echt niet korter en hij werd strak in de valse krul getrokken. Ze is psg ruiter -O- . 100 usd per uur kost ze trouwens als instructrice. denk dat ik dan beter af ben zónder....

In elk geval, de voeding is vorige week teruggebracht naar 1 kilo in de ochtend en 1 kilo in de avond. Hij begint nu eindelijk weer een beetje zijn rustige zelf te worden, waardoor we eindelijk weer gefocussed aan het werk kunnen. Vandaag dan ook fijn getraind, grootste gedeelte netjes en ontspannen in de horizontale houding gereden. Draf doorzitten geoefend, ging erg goed. Tempo controle hard aan gewerkt. Het is nog niet zo constant allemaal als ik zou willen maar we komen er wel. Wat een opluchting, Ik heb mn maatje weer terug. Even lekker buiten uitgestapt <3



Oh wat fijn dat je je eigen paard weer terug hebt! 6 kilo krachtvoer is ook bizar natuurlijk. Voor 100 USD per uur je paard in de krul getrokken krijgen lijkt me niet echt jofel. Zeker als jij degene bent die moet betalen (ipv andersom 8-) ) Dan is een online cursus toch wel een uitkomst.

Bovendien heb jij een Fries toch? In mijn beleving reageren die misschien - zo mogelijk - nog wel slechter op dat gesjor dan KWPN'ers. Gaan zich verstoppen en afsluiten... :-(

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:52

Wat fijn zuchini! Heeft voeding duidelijk veel invloed.

Ik heb vandaag heerlijk gereden. Gister proefje oefenen wat ik te graag wilde waardoor ik gespannen reed teveel achter elkaar deed en resulteerde in een ramp.
Vandaag even heel anders gedaan heel lang met lang teugeltje gestapt daarna ietsjes opgepakt vanuit daar klein beetje stelling gevraagd en pasje opzij. Toen in draf hetzelfde met langere teugel en daarna pas langzaam opgepakt en dezelfde oefeningen als gister gedaan wat 100x beter ging. Zo zie je maar wat spanning en haast doet

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:57

jillaroo schreef:
Zuchini schreef:
Ja dat is echt heel lastig om iemand te vinden die volgens deze methode werkt. Ik heb hier de keuze uit 1 dressuur instructrice. Zij heeft aangelopen week een keer op m'n paard gereden. De teugels konden echt niet korter en hij werd strak in de valse krul getrokken. Ze is psg ruiter -O- . 100 usd per uur kost ze trouwens als instructrice. denk dat ik dan beter af ben zónder....

In elk geval, de voeding is vorige week teruggebracht naar 1 kilo in de ochtend en 1 kilo in de avond. Hij begint nu eindelijk weer een beetje zijn rustige zelf te worden, waardoor we eindelijk weer gefocussed aan het werk kunnen. Vandaag dan ook fijn getraind, grootste gedeelte netjes en ontspannen in de horizontale houding gereden. Draf doorzitten geoefend, ging erg goed. Tempo controle hard aan gewerkt. Het is nog niet zo constant allemaal als ik zou willen maar we komen er wel. Wat een opluchting, Ik heb mn maatje weer terug. Even lekker buiten uitgestapt <3



Oh wat fijn dat je je eigen paard weer terug hebt! 6 kilo krachtvoer is ook bizar natuurlijk. Voor 100 USD per uur je paard in de krul getrokken krijgen lijkt me niet echt jofel. Zeker als jij degene bent die moet betalen (ipv andersom 8-) ) Dan is een online cursus toch wel een uitkomst.

Bovendien heb jij een Fries toch? In mijn beleving reageren die misschien - zo mogelijk - nog wel slechter op dat gesjor dan KWPN'ers. Gaan zich verstoppen en afsluiten... :-(


Echt he! Dat zou mij helemaal nergens brengen, en dat voor dat geld :+

Ja dat klopt, hij kan inderdaad absoluut niet tegen het trekken, maakt zich stug sterk en hard. Het tegenovergestelde van wat het zou moeten zijn imo.

Ik heb een filmpje ingestuurd ter beoordeling trouwens. Vorige keer duurde het zo lang voordat ik een reactie kreeg, hoop dat het nu toch een beetje sneller komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:03

Ook ik zal op zoek moeten naar een nieuwe instructrice en zoals Solvir en Zuchini al aangeven is dat knap lastig. Waar ik zelf regelmatig tegen aan loop is het uitleg-woordengebruik waar ik persoonlijk bij tijd en wijle een woordenboek of ondertiteling bij nodig heb. Sommige dingen worden zo omslachtig uitgelegd dat ik bij de laatste zin de eerste al niet meer weet ;(
Terwijl het heel simpel in twee zinnen valt te omvatten bv. Of het nu aan mijn onwetendheid ligt of mijn nivo van recreatief rijden geen idee, maar vind het knap lastig.
Gelukkig spreekt Rien wel een taal welke ik versta en kan begrijpen. Nu alleen de praktijk uitvoering nog :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:20

Dat is zo fijn aan mijn instructie, die wil dat je het zelf voelt zodat je er thuis zelf mee verder kunt. Geen lappen teksten. Maar leren voelen.

Vandaag de 3 jarige gedaan. Morgen weer op Zorro.

Edit: over wedstrijdruiters, ik doe mee met wedstrijden en wil daarin inderdaad dan zo hoog mogelijk eindigen. :=

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:33

@Mirjamalvaro: Dat winnen is echter niet het enige/belangrijkste wat jou bezig houdt in je training zoals ik jouw posts en topic lees en zie. :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:48

Nee haha. Vind het ook erg belangrijk dat we er van leren. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:07

mirjamalvaro schreef:
Dat is zo fijn aan mijn instructie, die wil dat je het zelf voelt zodat je er thuis zelf mee verder kunt. Geen lappen teksten. Maar leren voelen.

Edit: over wedstrijdruiters, ik doe mee met wedstrijden en wil daarin inderdaad dan zo hoog mogelijk eindigen. :=


Dat was ook de manier van mijn laatste instructrice. Zij wist zaken goed en duidelijk uit te leggen, maar loop nu wat vast in en met haar lessen. Ten eerste vanwege mijn onregelmatig werkschema en haar parttime lesgeefdagen. Beide roosters komen lang niet altijd overeen.
Ten tweede is de inhoud van de les wel prima, maar zou graag veel meer variatie willen hebben tijdens mijn lessen. Dit heb ik ook aangegeven, maar op de één of andere manier komt het hier vaak niet van waardoor ik nu zo langzamerhand wat afgestompt wordt van het lessen.
Dus nu zit ik al zo'n maand of drie zonder en mis het lessen behoorlijk, met name de feedback bv.

Ik rij dan wel geen wedstrijden, maar als het ooit wel het geval zou zijn dan ga ook ik voor de punten, maar niet ten koste van. Dat dan weer niet :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:07

Er is niks mis met wedstrijd rijden, mits wel weet wat je doet met je paard denk ik. Het mooie is dat een onafhankelijk persoon (jury) even mee kijkt hoe het gaat in zo’n proef. Geeft toch mooi wat informatie.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:47

Ja hmm ik heb mijn buik weer heel even vol van dressuur wedstrijden. Was bij een clinic die echt niet verkeerd was maar waarbij ik toch ook wel weer onderdelen gezien heb waarvan ik dacht: nee, niet zoals ik het wil doen.
Zowel van ruiters, toeschouwers en jury/instructie.
En als je het dan anders wil ben je toch een kneus.....

Soms denk ik echt dat ik alleen nog ga springen en crossen en die hele dressuur wedstrijden laat voor wat het is. Meestal duurt dat maar een paar weken/maanden en dan vergeet ik het weer even. Dan bekijk ik het weer zoals Lante zegt.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:56

Vandaag stapje terug gedaan. Even wat meer rust voor mijen Zorro. Gelukkig geen gekrabbel vandaag.

Beetje lang, maar geen zin om te knippen.  En ja gelpad vloog ertussen uit, volgende keer dus toch maar viltje. 
https://youtu.be/pg8mHtTF6tk

En doorzitten, helaas dus zonder gelpad. 
https://youtu.be/y9-JwEx3Q3I

Keertwendingen zien er ondertussen zo uit (moet nog steeds verder verbeterd weet ik :P )
https://youtu.be/yym9CjeKaEk

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:18

pol013 schreef:
Ja hmm ik heb mijn buik weer heel even vol van dressuur wedstrijden. Was bij een clinic die echt niet verkeerd was maar waarbij ik toch ook wel weer onderdelen gezien heb waarvan ik dacht: nee, niet zoals ik het wil doen.
Zowel van ruiters, toeschouwers en jury/instructie.
En als je het dan anders wil ben je toch een kneus.....

Soms denk ik echt dat ik alleen nog ga springen en crossen en die hele dressuur wedstrijden laat voor wat het is. Meestal duurt dat maar een paar weken/maanden en dan vergeet ik het weer even. Dan bekijk ik het weer zoals Lante zegt.


MIj zien ze wegens bijzondere paardenkeuze toch al niet voor vol aan :+ , dus afwijkende mening over hoe een paard te rijden kan daar nog wel bij.

Overigens start ik natuurlijk ook gewoon met mijn paarden, al is het niet veel.

En wat betreft druk/geen druk/meer druk/minder druk met de hand, dat vind ik wel lastig hoor, want je streeft wel naar licht contact en mooie verbinding, maar voordat je dat lichte contact hebt en bevestigd hebt, moet je soms toch iets meer druk nemen en dat blijf ik lastig vinden wat is nog oke, wat niet?

Mirjam, jouw tkest type ik later wel opnieuw.

Toobs is overigens zeer geschikt voor de hogere dressuur, kijk eens hoe hij kan sluiten?!!!
Spoiler:
Afbeelding
Sorry, maar ben in ontzettend flauwe bui, omdat hier alles mis gaat, stuk gaat, niet gaat etc.
En dan kom je deze foto tegen, dan lig je toch echt dubbel, mijn dressuur paard, hi hi

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:39

Knappe Toobs, keurig gesloten haha.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:41

hahaha ik ga echt stuk om die foto _O-
Hij kan zeer goed sluiten ja haha zou meteen naar de grand prix gaan

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:45

Voor eten doen ze alles he?!

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:44

Hoi, ik breek even in in jullie topic. Leuk om te lezen hoe gemotiveerd en kritisch iedereen hier bezig is! Ben nog aan het bijlezen maar ik vraag me af of hier toevallig ook mensen zitten die lessen volgen aansluitend bij deze methode?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een instructeur die bereid is aan huis te komen omgeving Venray/Boxmeer. Er zitten hier instructeurs genoeg maar iemand vinden die paardvriendelijk en echt correct traint is super lastig. Ik heb een hele, hele fijne instructrice (die zelf bij Inge lest) maar helaas heeft zij het te druk om aan huis te komen. Ik blijf zelf wel af en toe bij haar lessen maar wil de 'verzorgmeiden' hier ook af en toe door iemand buitenaf laten begeleiden en ik vind het zelf ook wel fijn als ik met mn jonkies niet iedere keer van huis hoeft zeker omdat ik het qua tijd niet red om regelmatig te gaan. Dus rustig aan het zoeken maar poeh....Dat valt nog niet zo mee. Gezien het hier wel specifiek over deze wijze van rijden gaat hoop ik hier nog wat inspiratie op te doen O:)