Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:44

Hier hetzelfde proven.. pas na een goed half uur beginnen ze hier echt te lopen. Meestal zelfs pas nadat ik wat zijgangen gevraagd heb.
Deze zondag ga ik op wedstrijd met Elja en prudur dus ik zal maar op tijd beginnen met losrijden..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:45

Rijd jij van die ijslandse wedstrijden of gewoon dressuur? :)

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:44

Eigenlijk zijn mijn beide paarden gewoon gelijk fijn. Ik moet vooral werken aan concentratie als ik begin. Dat is de eerste rondjes de voornaamste reden dat ze niet gelijk lopen zoals het moet.
Ik doe nog voor de vorm aan losrijden maar beide paarden geven het gevoel gelijk goed aan de slag te kunnen. Misschien is dat omdat ze hier 24/7 buiten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:19

Oh! Gelukkig, ik dacht dat ik zo'n prutser was dat ik mijn merrie na 10á15 minuten wat op orde had :')
Ik loop eerst de basis na of die aan de voorwaarden voldoen en fix wat nodig is. Daarna pak ik andere dingen mee, maar ook hier begint mijn merrie beter te lopen na wat zijgangen en of galop.

Al is het de afgelopen 3x rijden echt prut. Ik heb het vermoeden dat haar hengstigheid, rui en lichtjes hoesten een rol mee spelen. Dus ze staat nu even wat meer op rust dan anders. Volgende keer gaat het vast beter :j

Thnx voor het posten van filmpjes! Ik haal daar regelmatig nog wat uit voor mijn eigen rijden!

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:49

Ik rijd “van die IJslandse wedstrijden” :) maar op zich is dat ook een vorm van dressuur natuurlijk.

Hier staan ze ook 24/7 buiten, maar daar merk ik niet veel van bij het begin van het rijden, Haha.
Af en toe vraag ik bij het losrijden ook gewoon wat schouder binnenwaarts op wijken en dan heb ik op slag een nageeflijk paard. Als ik dat niet doe lijk ik een uur lang met een uitgestrekte lama te rijden soms..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:15

RavenIris, dan moet je toch tolten en telgangen? Of zijn dat weer andere wedstrijden. Pure interesse hoor. :o

Zorro loopt ook gelijk goed. En ze lopen hier geheke dag los. 'S-nachts op stal.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:28

Haha, je moet inderdaad ook tolten, telgang soms ook, dat doe ik alleen met mijn Elja. Maar je moet ook gewoon stappen, draven en galopperen hoor. :D en dat hoort er in principe net zo netjes uit te zien als bij een dressuurpaard: een paard dat zichzelf draagt over 4 benen met zoveel mogelijk souplesse en tempowisselingen. :) zijgangen tonen we bv niet op wedstrijd maar in de training komen die zeker wel aan bod want anders komt je nooit tot dat soepele goed lopende paard.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:39

Toch leuk die verschillende proeven. :D

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:14

Hier een Tot nu toe "stille " meelezen. .super interessant allemaal. Kan leuk om filmpjes te zien en hoe jullie dingen oplossen.
Ben ook geabonneerd op de nieuwsbrief van conny en krijg er altijd weer inspiratie van. Vooral ook van het stukje " niks " doen van de basis check heeft me wel weer wat bewuster gemaakt van de hulpen die je tijdens het rijden geeft.
Ik heb een grote 7 jarige ruin van 1.78 ( ben zelf 1.67). Ik rij hem zonder sporen en zweep op dit moment omdat ik hem eerst de hulpen wil laten begrijpen voor ik ze wil gaan verfijnen. We rijden een beetje op basis niveau.
Hierbij een kort filmpje van ons

We zijn nu bezig met wat schakelwerk en in galop wat meer terug kunnen rijden en dan op kleine Hulp weer eruit. Terugkomen nog niet helemaal op het achterbeen want hij moet eerst leren wat de bedoeling is als ik in galop een halve ophouding geef. Wissel is in 2 gesprongen maar dat was mijn eigen schuld. Hij was mijn Hulp wat voor maar ik ben blij dat hij mooi ontspannen blijft. We rijden geen wedstrijden dus verder ook geen druk wat dat betreft.
Het was al bijna 3 jaar geleden dat ik gefilmd was en mezelf zag rijden.... ( hij heeft een blessure gehad waardoor wel nu pas weer sinds een jaartje aan de gang zijn. ... en moest eerst weer spieren opbouwen want die waren echt helemaal weg). Moet mezelf vaker laten filmen. Dan zie je toch weer kleine dingen die beter kunnen (zoals handen stiller houden. Hij is heel licht in handen dus waarschijnlijk gewoon bij mij erin geslopen )

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:23

Nou ik vond het er goed uit zien en vind het een heel leuk paard.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:29

Goed bezig!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:18

Jaja ook zonder hulp lukte de keertwending nu 8/10 keer. Oke ze zijn nog groot maar de passen kloppen nu.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:35

*D Altijd fijn

Helaas hebben wij maar 1 spiegel in de bak hangen dus meestal lastig zien of Iets goed gaat. Hoe vaak hebben jullie meestal les?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:14

Ik heb helemaal geen spiegels. :')
En wil over een aantal weken weer gaan lessen, eens per maand ongeveer.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:32

Ik heb elke week les in een groepje van tot nu toe hooguit 3 combinaties en van dezelfde instructrice heb ik daarnaast nog ongeveer 1x in de 2 weken les. Maar ik heb hiervoor een periode niet gelest omdat ik niemand kon vinden die ik vond passen.
En ik heb ook geen spiegels meer. Dat vind ik wel echt heel erg jammer.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:39

Ik wil in principe wekelijks lessen, maar doordat mijn instructrice zo druk is lukt dit bijna nooit helaas.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:59

Lastig is dat.

Hier Eli vandaag met Zorro zijn zadel gereden. Ging best goed, wel weer wat meer protest, zadel is wat aan de brede kant voor haar.
Maar gaat toch steeds beter. Wijken eigenlijk geen protest meer. Keertwendingen vandaag meegenomen en die stapte ze nog goed ook. SB in draf was even uitproberen maar lukte uiteindelijk ook.
Dus hier tevreden mens hoor. :P

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:57

Hé Proven, bij mij duurt het met de Friese ruin ook zeker 20 minuten voordat we een beetje op orde zijn hoor. Hij moet elke keer zijn balans vinden onder mij en dat betekent soms gewoon een tijdje in giraffehouding. Als ik dan ga schakelen, zijwaarts en overgangen rijden (na de basis warming up) dan komt het vanzelf goed. Is een beetje per paard verschillend volgens mij. De kwpn'er is er soms wel vrij snel, maar ook niet altijd. Geduld is een schone zaak ;-) En het wordt idd langzaam wel steeds korter, die periode.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:00

Wel fijn om te horen dat jullie dat bijna allemaal ook hebben :D

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:34

Ja hier ook hetzelfde. Maar met zachte hand, geduld en constant schakelen/zijgangen etc komt het ook vanzelf. Maar inderdaad een 20 minuten heb ik wel nodig voordat hij lekker in het contact komt

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:15

Wat foto's van afgelopen weekend :D
Ze schrok een paar x nogal heftig vandaar dat ik haar op sommige foto's korter heb dan anderen ik vond het nogal spannend :p
Maar al met al gaat het de goede kant op :D het blijft nog vrij onconstant het is al gauw te diep met haar hoofd of omhoog maar de constante stukken worden steeds wat langer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:17

Weet iemand van jullie of je bericht krijgt als een vraag of een filmpje van je beantwoord wordt?
Of moet je dat vanzelf tegenkomen in de online training?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:19

@enjoy
Die behandelen ze in de q&a, er is er vorige maand 1 geweest, de volgende moet nog aangekondigd worden.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:34

Mooie foto's hoor!

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:11

Even een kleine ego post.

We hebben groen licht! We mogen rustig opbouwen met meer draf en ook galop er weer bij pakken. *\o/*