De eerste les in jaren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_1305

De eerste les in jaren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 08:41

Hallo Bokkers,

Gisteren was het zover, mijn eerste rijles na ongeveer een jaar of 6-7 niet meer gereden te hebben. Allemaal uiteindelijk toch goed bevallen en besloten het weer rustig aan op te pakken! :D

Ik begon op een eigenwijze pony, vreselijk. Wou niet naar de hoefslag en de hele tijd aan het protesteren. Waarna hij ook nog eens begon te galopperen en te bokken. Op dat moment dacht ik echt, nooit meer :+

Uiteindelijk gelukkig een andere pony gekregen en toen kon het voor mij pas echt beginnen. *\o/*

Hoe waren jullie ervaringen bij een eerste rijles/proefles?

BulletjeBeer

Re: De eerste les in jaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:05

Ohhh erg he, van die paarden. En dan helemaal met je eerste les. Gelukkig maar dat je daarna nog een andere kreeg, anders was je eerste les in tijden echt geen leuke ervaring.

Ik had mijn eerste les toen ik 6 was.. op een welshje dat het verdomde om aan te draven en dan maar stil ging staan. Op mijn 13e gestopt, op mijn 14e weer begonnen met een jong paard dat lekker overal doorheen rende. Joehoeee!!

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 18:13

Ja ik was echt heel erg blij dat ik uiteindelijk een andere pony kreeg, jij had dus ook geen knallende eerste les haha :D

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:27

Ik heb 8 jaar geleden voor het laatst echt les gehad, daarna ben ik verhuisd. Afgelopen zondag heb ik voor het eerst sinds 8 jaar geleden dus weer les gehad. "Zit-longe", en spierpijn dat daarna had :')

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:30

3 maanden geleden weer begonnen na ook ongeveer 4/5 jaar. Op een superlieve merrie en het ging naar mijn idee super! Erg blij dat ik toch mijn hart heb gevolgd.

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 18:53

xxShetLover schreef:
Ik heb 8 jaar geleden voor het laatst echt les gehad, daarna ben ik verhuisd. Afgelopen zondag heb ik voor het eerst sinds 8 jaar geleden dus weer les gehad. "Zit-longe", en spierpijn dat daarna had :')

Ik reed wel mee met een les, maar inderdaad wat heb ik een spierpijn! :')

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 18:53

Irisjeeh1999 schreef:
3 maanden geleden weer begonnen na ook ongeveer 4/5 jaar. Op een superlieve merrie en het ging naar mijn idee super! Erg blij dat ik toch mijn hart heb gevolgd.

Precies! Ik ook hoor!

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:01

Ik heb september en oktober toevallig na 10 jaar 2 lessen op een manegepaard gehad en dat was best afzien :o In die 10 jaar heb ik alleen op mijn verzorg ijslander langs de weg gereden en getolt en dan was dat dressurmatige in de bak op het ( zeer brave ) manege paard toch wel ontzettend lastig , maar wel weer heel leerzaam !

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 15:45

Flint09 schreef:
Ik heb september en oktober toevallig na 10 jaar 2 lessen op een manegepaard gehad en dat was best afzien :o In die 10 jaar heb ik alleen op mijn verzorg ijslander langs de weg gereden en getolt en dan was dat dressurmatige in de bak op het ( zeer brave ) manege paard toch wel ontzettend lastig , maar wel weer heel leerzaam !

Kan ik ook begrijpen inderdaad!

Peetje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:40

Ennn heb je spierpijn ?

Ellse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:51

Mijn eerste les was toen ik jong was (8, 9? kan het me niet meer herinneren). Ik kwam in een les die al veel verder was dan ik. Ik kon nog niet eens sturen en ze gingen al spelletjes spelen waar je balkjes bij moest draven. toen na een paar lessen huilend er af gegaan en op mijn 11e opnieuw begonnen en nooit meer gestopt _O-

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:13

Van mijn 8e tot mijn 20e altijd eigen pony's en paarden gehad, daarna nooit meer gereden. Tot 2 jaar geleden, ik was inmiddels 45 dus al 25 jaar niet meer gereden! Bij de manege een proefles aangevraagd, en ik zou een supermak paard krijgen, werd zelfs voor sinterklaasintocht gebruikt. Binnenbak was bezet, dus in de stromende regen. Paard bokte, steigerde en ging er vandoor! Pff, bleef gelukkig zitten en was niet alles vergeten van 25 jaar geleden gelukkig.
Achteraf bleek het paard bang van het ritselende regenpak dat de instructrice droeg.
En een spierpijn dat ik erna had!

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 07:53

Peetje99 schreef:
Ennn heb je spierpijn ?

Nu niet meer gelukkig, maar de 2-3 dagen er na gigantisch! :')

Ellse schreef:
Mijn eerste les was toen ik jong was (8, 9? kan het me niet meer herinneren). Ik kwam in een les die al veel verder was dan ik. Ik kon nog niet eens sturen en ze gingen al spelletjes spelen waar je balkjes bij moest draven. toen na een paar lessen huilend er af gegaan en op mijn 11e opnieuw begonnen en nooit meer gestopt _O-

Ja ik kwam ook in een les die al verder is dan ik ben. En ik was de enige op een pony :+

Wijsje schreef:
Van mijn 8e tot mijn 20e altijd eigen pony's en paarden gehad, daarna nooit meer gereden. Tot 2 jaar geleden, ik was inmiddels 45 dus al 25 jaar niet meer gereden! Bij de manege een proefles aangevraagd, en ik zou een supermak paard krijgen, werd zelfs voor sinterklaasintocht gebruikt. Binnenbak was bezet, dus in de stromende regen. Paard bokte, steigerde en ging er vandoor! Pff, bleef gelukkig zitten en was niet alles vergeten van 25 jaar geleden gelukkig.
Achteraf bleek het paard bang van het ritselende regenpak dat de instructrice droeg.
En een spierpijn dat ik erna had!

Oh jeetje wat erg! Dacht je niet gelijk, dit doe ik nooit weer?! :')
Laatst bijgewerkt door Agossie op 26-12-16 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

brittkalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:28

Ik begon toen ik ongeveer 10 jaar was, maar na een half jaar huilend gestopt. Vond de D-ponys met mijn kleine lijfje toch wel erg eng haha. Veel angst gehad maar op mijn 15e toch weer besloten te beginnen omdat ik sport miste en heel erg bezig was met dieren. Rijd nu weer bijna een jaar! Eerste lesje destijds op een wit welshje, vrij braaf. Eerste lesje van nu ook een wit welshje, was eigenlijk te groot maar durfde niet meteen op de Haflinger :D
Nu rijd ik weer met heel heel plezier en ben bijna nooit meer bang. 1x pony heel erg geschrokken met bokken en rennen, 1x gevallen (zelfde dag haha) en van beide niet bang geworden. +:)+ vind het enger als de pony niet terug te nemen is

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:10

Ik wilde m'n hele leven eigenlijk al graag paardrijden maar mijn ouders vonden het te duur en hadden niets met paarden dus vonden het niet nodig. Toen ik het zelf kon betalen heb ik direct de manege in de buurt gebeld en ben begonnen; mijn eerste les was op het sloomste paard van de hele stal (dacht ik) en viel dus in die zin ook wel een beetje tegen. Later kwam ik erachter dat het voornamelijk aan mij lag en is dat paard zelfs een tijdje m'n favoriet geweest, grappig is dat hoe je band met een paard kan veranderen. Na 3,5 jaar was ik het rijden op een manege wel een beetje zat en ben ik gestopt, ook omdat ik ging samenwonen in een andere woonplaats (een uur verder). Er zat geen vooruitgang meer in, ik had het idee niet meer zoveel te leren en ging opzoek naar een nieuwe uitdaging. Het rijden werd beperkt tot buitenritten op mangeges door het hele land wat overigens ook heel leuk (maar wel prijzig) is.

Nu, 1,5 jaar later, ben ik nog steeds niet opnieuw begonnen met rijden maar heb ik besloten een stapje verder te gaan en opzoek te gaan naar mijn eerste, eigen paard. Spannend en leuk, een kinderdroom die misschien echt in vervulling gaat :) Maar ook spannend omdat ik gewoon een beetje onzeker ben over mijn eigen vaardigheden m.b.t. het paardrijden haha :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:31

Ik was ook pas 10 toen ik begon. Ik was eerder mee geweest met een vriendinnetje en toen vond ik het doodeng (het waren grote paarden en pony's die al in galop de bak door gingen, best indrukwekkend als je 7 bent). Later dus begonnen en mijn eerste les was op een brave IJslander. Ik vond het geweldig en kon echt niet meer wachten, heb de dag erna huilend aan mijn moeder gevraagd wanneer ik weer mocht :o

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:00

Hihi dat zou wel weer wat spierpijn worden :D

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:42

brittkalijn schreef:
Ik begon toen ik ongeveer 10 jaar was, maar na een half jaar huilend gestopt. Vond de D-ponys met mijn kleine lijfje toch wel erg eng haha. Veel angst gehad maar op mijn 15e toch weer besloten te beginnen omdat ik sport miste en heel erg bezig was met dieren. Rijd nu weer bijna een jaar! Eerste lesje destijds op een wit welshje, vrij braaf. Eerste lesje van nu ook een wit welshje, was eigenlijk te groot maar durfde niet meteen op de Haflinger :D
Nu rijd ik weer met heel heel plezier en ben bijna nooit meer bang. 1x pony heel erg geschrokken met bokken en rennen, 1x gevallen (zelfde dag haha) en van beide niet bang geworden. +:)+ vind het enger als de pony niet terug te nemen is

Super dat je nu niet meer bang bent, ik ben inderdaad ook een aantal keren gevallen en hierdoor erg angstig geworden. Ik merkte het bij die les ook gelijk weer toen de pony aan de haal ging met mij en begon te bokken ;(

Ik hoop dat ik daar ook overheen kan groeien :)

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:43

SparkYY_8 schreef:
Ik wilde m'n hele leven eigenlijk al graag paardrijden maar mijn ouders vonden het te duur en hadden niets met paarden dus vonden het niet nodig. Toen ik het zelf kon betalen heb ik direct de manege in de buurt gebeld en ben begonnen; mijn eerste les was op het sloomste paard van de hele stal (dacht ik) en viel dus in die zin ook wel een beetje tegen. Later kwam ik erachter dat het voornamelijk aan mij lag en is dat paard zelfs een tijdje m'n favoriet geweest, grappig is dat hoe je band met een paard kan veranderen. Na 3,5 jaar was ik het rijden op een manege wel een beetje zat en ben ik gestopt, ook omdat ik ging samenwonen in een andere woonplaats (een uur verder). Er zat geen vooruitgang meer in, ik had het idee niet meer zoveel te leren en ging opzoek naar een nieuwe uitdaging. Het rijden werd beperkt tot buitenritten op mangeges door het hele land wat overigens ook heel leuk (maar wel prijzig) is.

Nu, 1,5 jaar later, ben ik nog steeds niet opnieuw begonnen met rijden maar heb ik besloten een stapje verder te gaan en opzoek te gaan naar mijn eerste, eigen paard. Spannend en leuk, een kinderdroom die misschien echt in vervulling gaat :) Maar ook spannend omdat ik gewoon een beetje onzeker ben over mijn eigen vaardigheden m.b.t. het paardrijden haha :P

Wauw gaaf! Misschien een idee om dan wat privé lessen te volgen als je daadwerkelijk je eigen paard hebt?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:00

Mijn eerste 10 rittenkaart volgemaakt op dezelfde fjord obarber topknol was dat. Ook toen dr tijd waren er van die oude ponys bij die geen plezier meer hadden in het rijden. Als zon naam bij mijn naam stond zei ik gewoon zeg daar betaal ik niet voor. Zulke gingen midden in de bak staan bokken. Heb er dus nooit op gereden.

Ben wel met lessen gestopt toen dr tijd omdat ik met mijn 1.85 altijd op paarden reed. Soms stond er een pony bij mijn naam en dan kon ik wel raden wat ik mocht doen. Dr een beetje fatsoen in krijgen omdat alle beginners er af geknikkerd werden. Zou haast geld toe moeten vragen.

Nu al jaren op eigen spul. Mis het soms wel hoor het rijden op verschillende paarden.