Gisteren hebben Jessica en mijn pony Nigel hun eerste selectiewedstrijd gereden voor het regiokampioenschap pony's klasse B.
Jessica is 9 jaar en rijdt nu een half jaartje op Nigel. Nigel is een E-pony van 1.55. Ze hebben veel gewerkt aan controle, omdat Nigel nog best een hele pony voor Jessica was toen ze van een a-pony af kwam. Nu moet ze vooral werken aan het op de zit rijden en meer gaan "rijden" van Nigel. Tips zijn altijd welkom!
Om dit zien hoe het beeld 4 maanden geleden was:
robbie88
Geplaatst: 19-12-16 01:40
prima b proefje.. zeker als ze zo kort een combi zijn.. Werkpunten noemde je al.. mag wat trotser zitten voor het beeld.maar dat komt door vaker starten vast goed. vind het persoonlijk magertjes gejureerd.
Ik begrijp de jurering op zich wel, er gaat niet echt iets mis maar het is ook allemaal (nog) niet echt overtuigend. Dezelfde proef op een B/C pony levert waarschijnlijk zo een 10-15 punten meer op maar op de D/E's word toch net iets meer verwacht en zit je ook in een ander deelnemersveld. Neemt niet weg dat ik het ontzettend knap gereden vind hoor! Dit is een heel fijn uitgangspunt, heel vriendelijk beeld, ik vind dat ze de proef al best heel netjes afwerkt en vind het heel knap dat ze de voor haar toch flinke pony al zo rond stuurt. Combinatie met heel veel potentie.
Wat mij vooral opvalt is dat de amazone nog wat stiller mag zitten, de handen zijn nog wat onrustig en vooral als ze iets moet gaan vragen zie je dit terug in haar houding en balans. Compliment voor de pony die vrij onverstoorbaar blijft, dat is echt super want geeft de amazone de tijd om ook daadwerkelijk te kunnen oefenen op dingen als houding, hulpen geven etc. Af en toe vind ik dat ze wat voorover leunt (op haar bovenbenen steunt), ze gaat dan niet echt zitten en mist daardoor ook een stukje contact met de pony. Op basis van dat beeld zou ik zeggen vooral ook eens zonder beugels rijden, leer haar de zitbeenknobbels te voelen echt te gaan zitten, ik denk dat dat ook een stukje rust brengt en dat haar hand er stiller van word.
Verder mag het inderdaad vooral wat meer gereden zijn en mag het geheel ook iets actiever. In de overgangen terug zet de amazone de overgang in en lijkt de pony hem af te maken, overgangen naar voren mogen met wat meer overtuiging. De buiging is op sommige stukken al heel goed, duidelijk dat er nog wat werk zit aan het verschil tussen links- en rechtsom maar het is te zien dat ze er wel mee bezig is en vind ik dat je je daarmee al positief onderscheid van de rest, zie je in de B pony's namelijk maar héél weinig dat er echt met binnenbeen gereden word of dat er uberhaupt iets van buiging is. Cijfers voor de gangen (en de overige onderste cijfers) zullen zeker omhoog gaan als er met iets meer impuls gereden word maar nu is er nog even niet meer van te maken omdat hij heel simpel voorgesteld word. Wat op dit moment wel een goede keuze is, ik denk dat hij anders nu te sterk word voor haar maar om maar aan te geven dat er echt nog veel rek in zit en waar de cijfers naar mijn mening vandaan komen.
Kortom, hele fijne combinatie, pony waar ze echt mee kan groeien, knap gereden, niet vergeten dat er best wat meer gevraagd word bij de E's tov de A's en dat ze dus echt gewoon al heel lekker bezig is!
Ziet er al leuk uit hoor! Eigenlijk zou de cat DE klasse B ponys gesplits moeten worden vind ik. Voor de jonge generatie tot 13 ofzo en ouder. Je kan gewoon niet op (logisch!) tegen de meisjes van 16 die al zoveel langer rijden en handiger zijn, en dat is naar mijn mening wel jammer..
Dat klopt inderdaad. Voor haar 9 jaar doet ze het al hartstikke goed, maar om bovenin mee te rijden moet het nog een stuk beter. De grote meiden zijn idd handiger. Maar voor nu hebben we haar hier op voorbereid en ging ze hartstikke blij naar huis.
Theeglas
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-16 08:15
Bedankt voor jullie tips. Daar kan ik me zeker in vinden.
Dat is al heel wat pony voor zo'n klein meisje, ze stuurt al knap rond! Misschien haar beugels een gaatje (of twee korter) zodat ze wat meer op haar kont kan gaan zitten en wat stabieler kan zitten.
De beugels zijn juist wat langer gedaan, omdat ze met korte beugels haar bovenlijf nog verder naar voren bracht en last kreeg van haar knieën. Maar mocht de zitles van de week onvoldoende resultaat bieden, dan zal ik daar nog eens naar kijken. Dank je wel voor de tip.