Het eind van het jaar komt in zicht, tijd om de balans op te maken! Ook dit jaar weer een overzicht van onze belevenissen het afgelopen jaar. 2016 was ons zesde jaar samen. Het was een jaar waarin we veel hebben ondernomen en ook weer zijn gegroeid samen. Helaas kende dit jaar ook een aantal mindere periodes en wat kleine blessures. Maar al met al was het weer een geweldig jaar en ben ik echt ontzettend trots op die pony die mij toch keer op keer blijft verbazen op alle vlakken.
Nog even een korte introductie:
Rubio is een 15 jarige palomino ruin waarvan verder alles onbekend is. Hij is niet zo groot van stuk. Met zijn 1,56 nog net een E-pony, maar vanwege mijn leeftijd starten we tussen de paarden. We zijn M2 startgerechtigd. Springen doen we wekelijks in de les en zo nu en dan pakken we een oefenparcours mee. Verder rijden we regelmatig over het strand of een rondje door het bos. Het is een heel veelzijdig paard die echt overal voor in is.
We hebben dit jaar zoveel beleefd dat het te veel is om het allemaal te laten zien. Vandaar ook de linkjes.
Een overzicht van 2015:
Rubio @ [ITP] 2015 met Rubio, een jaar met een grote verandering
Januari
Het jaar begon voor ons heel erg goed. We begonnen het jaar met de traditionele kür op muziek tijdens de nieuwjaarsreceptie van de vereniging. Met 84% werden we 2e
Kür op muziek
Een week later hadden we dan eindelijk ons M1 debuut. En wat een mooi debuut was dat! We reden direct twee winstpunten (193 en 190) en twee keer een 1e plaats. Ik was echt enorm trots! Toen we hem zes jaar geleden kochten hadden we nooit gedacht dat we dit ooit zouden gaan rijden, en nu reden we gelijk winst en zelfs prijs.
01.
Helaas had Ruub einde januari weer een hoefzweer. Hij had weer erg veel pijn en kon zijn stal bijna niet uit komen. Gelukkig hielp het weken in de Biotex erg goed en kon de smid de zweer na een paar dagen al uitsnijden en was het probleem gelijk verholpen. Na een weekje konden we weer lekker aan de slag.
Februari
Deze maand deden hebben we meegedaan aan het oefenparcours bij ons op stal. Ruub was toch best onder de indruk van alle hindernissen en planten in "zijn" baan. Het eerste rondje hadden we dan ook wat weigeringen. Het tweede rondje waren we foutloos.
Oefenparcours
Ook hebben we in februari weer gestart. Ook nu weer twee winstpunten (182 en 193) en hadden we een 1e prijs. Zo stond de teller op M1+4
Maart
De hele winter geen sneeuw gehad tot die ene ochtend in maart
En wat doe je dan? Juist! Buitenspelen met je bal in de sneeuw. Hij vermaakt zich altijd uitstekend met zijn bal. Het liefst speelt hij samen met een ander paard, maar in zijn eentje weet hij er ook wel raad mee.02.

Ook in maart hebben we weer gestart. Wederom twee winstpunten (194 & 185) en een 1e en 2e prijs. We hadden de smaak echt te pakken en zo stond de teller op M1+6
03.

April
Ook deze maand weer gestart en voor het eerst de nieuwe proeven gereden. Dat was erg wennen want wat gaat dat snel achter elkaar. Ook nu reden we weer twee winstpunten (191,5 en 181) en 1e prijs. De teller stond op M1+8. Verder hebben we deze maand rustig doorgetraind en een aantal ritjes gemaakt over het strand en in het bos.
Mei
In mei zijn we op vakantie geweest in Drenthe. We komen hier al sinds we Rubio hebben en het is altijd genieten. We hadden echt prachtig weer en we hebben een heerlijke week gehad.
04.

05.

Na onze vakantie zijn we weer gestart. De eerste wedstrijd van het outdoorseizoen en weer een keer op ander terrein. We hadden het hele indoorseizoen thuis gestart, dus het was hoog tijd dat we weer een keertje elders gingen starten. Waar Ruub soms best kijkerig kan zijn, was dat nu helemaal niet het geval en liep hij keurig zijn rondjes zonder ergens van op te kijken. We reden twee nette proeven en ook weer twee winstpunten (185,5 en 188,5) en een 2e prijs. En dat betekende dat de teler op M1+10 stond en dat we M2 startgerechtigd waren. We zijn de M1 doorgevlogen. Binnen 5 maanden hadden we onze punten binnen. De M2 laat nog wel even op zich wachten. Het is weer een hele overgang en de oefeningen zijn nog erg lastig.
Verder reden we deze maand nog een masterclass springen die werd gegeven door Jeroen Heijmans. Erg leuk en vooral heel leerzaam.
Juni
In juni hebben we een studioshoot gehad op stal. De foto's zijn gemaakt door Sylvana de Bruin.
[ITP] Rubio in de studio door Sylvana de Bruin fotografie.
07.

08.

We zijn deze maand niet gestart, maar hebben gewoon verder getraind. We zijn begonnen met wat M2 oefeningen, maar die vinden we allebei nog erg lastig.
09.
Op een mooie zomeravond heerlijk relaxen.

Juli
Gestart tijdens CH 'De Berg'. Het grote outdoorconcours van onze vereniging. Ook nu weer twee winstpunten en een 2e prijs.
10.

Daarna was het tijd voor vakantie. Dit keer drie weken naar Drenthe. Tijdens de vakantie hebben we nog een keer gestart. Het was bloedheet! Het was dan ook niet heel raar dat het niet zo fijn ging. Met 179 en 180 was ik allang blij. De planning was om twee dagen achter elkaar te starten, maar met deze hitte was dat niet verstandig. De tweede dag dan ook besloten om niet te starten en vooral verkoeling te zoeken. De rest van de vakantie was ook echt vakantie voor hem. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat lekker op het land en genieten van het bos.
Augustus
Begin augustus hadden we een crossles op een terrein bij een vereniging in de buurt. We hebben nog niet heel veel cross ervaring, maar leuk vinden we het wel. Het plezier is ook duidelijk van Ruub af te lezen.
10.

Een week later zijn we tijdens de springles samen gevallen. Een rotte afzet en een nog rottere landing zorgde voor een schuiver in het zand. Wonder boven wonder hebben we er beide niks ernstigs aan over gehouden. Ik had enkel spierpijn en Rubio had de eerste paar dagen wat last van zijn neus/mond door de smak in het zand en ook spierpijn. Ik ben na de val gelijk weer opgestapt en nadat we zagen dat hij niet kreupel liep, hebben we ook nog een paar sprongen genomen om het goed af te sluiten. Ruub spong gelukkig weer alsof er niks was gebeurd, ik was alleen wat minder zeker.
Eind augustus zij we op instructieweek geweest in Ermelo. We zijn naar de allround week geweest en hebben echt weer genoten. Het was een hele gezellige en leerzame week.
[RIJ-ITP] KNHS instructieweek 12 met Rubio
11.

September
September was voor ons een rustige maand. We hebben meegewerkt aan de trouwstoet van een stalgenoot. Met 10 paarden hadden we een mooie erehaag gevormd voor het oude stadhuis. Erg leuk en dankbaar om te doen en Ruub was ook nog eens heel braaf. Hij heeft keurig staan wachten en geen stap verzet. September was het ook weer tijd voor de eerste strandritjes na het zomerseizoen.
Oktober
Oktober was een maand waarin het allemaal wat minder ging. Eind september hadden we (zoals gewoonlijk) een mestonderzoek laten doen. Opzich was er geen reden om aan te nemen dat hij een wormenbesmetting had. Hij was misschien iets minder fanatiek, maar dat kon allerlei redenen hebben. Toch kwam uit het onderzoek naar voren dat hij toch een behoorlijke lintworm besmetting had. Natuurlijk gelijk ontwormt met een middel wat de lintworm zou moeten bestrijden. Helaas sloeg deze eerste kuur niet aan. Sterker nog, de hoeveelheid eitjes was alleen maar toegenomen. Nogmaals ontwormt en dit keer met een ander middel. Deze sloeg gelukkig wel aan. Enkele dagen na de kuur was hij al wel fitter.
We zijn in oktober twee keer gestart. Een keer voor de herfstmeeting en een keer thuis. Tijdens de herfstmeeting ging het helaas dramatisch. Tijdens het losrijden was hij echt super fijn en ik ging met een goed gevoel de proef in. Helaas vond hij de baan waar de proef in gereden moest worden ontzettend eng. Het was een hele lage bedompte baan en helaas was er tijdens mijn proef ook nog wat lawaai door het voeren van de paardemn. Dit alles bij elkaar maakte dat ik de baan niet of nauwelijks normaal rondkwam en dat we super veel spanning hadden. Hij schoot regelmatig weg of durfde een hoe niet door. Het resulteerde dan ook in -2 en -4. Wonder boven wonder reden we nog 178,5 punten

Een week later reden we weer thuis en kreeg ik hem gelukkig wel normaal de baan door. We reden twee keer winst (180 en 187) en een 2e prijs.
November
Begin november een hele gave herfstshoot gehad door Christa Merk.
Rubio @ [ITP] Rubio tussen de herfstkleuren door Christa Merk Photography
12.

13.

Ook hebben we weer een keer een oefenparcours meegepakt. Twee hele fijne foutloze rondjes die erg goed waren voor ons vertrouwen.
Oefenparcours
Helaas was hij flink afgevallen en ook een hele boel spier kwijtgeraakt. Op de herfstfoto's is dat ook terug te zien. Zijn ribben waren te zien terwijl Rubio altijd een te dikke pony was. Vervolgens stond hij weer met een hoefzweer. Gelukkig was deze van hele korte duur. Voor de zekerheid hebben we toch maar bloed af laten nemen. Hier is (gelukkig) niks uitgekomen. Het lijkt erop dat het toch een flinke nasleep is van de wormenbesmetting. Het is nu vooral zaak om hem aan te laten komen. Wanneer hij alleen maar meer af gaat vallen is verder onderzoek wel nodig. We zijn hard aan de slag gegaan en hebben zijn voer aangepast. Waar we eerst altijd moesten uitkijken dat hij niet te veel kreeg omdat hij anders veel te dik werd, moest hij nu juist gaan eten om aan te komen.
December
Langzaam aan komt hij weer een beetje op gewicht. Zijn ribben zijn gelukkig niet meer te zien. Helaas mist hij nog wel heel veel spier, maar dit zal nog wel even duren voor deze weer helemaal terug zijn. De wedstrijden staan even op een laag pitje. Het is nu het belangrijkst dat hij weer een beetje de oude wordt. Gelukkig voelt hij zich al wel stukken beter.
Verder heeft hij voor het eerst de rol van Amerigo mogen spelen. Ook dat deed hij heel braaf al was hij wel wat onder de indruk van Sint en Piet en alle enthousiaste kinderen.
14.
Het strand vindt hij echt prachtig!

En we zijn naar Kootwijk geweest waar hij model heeft mogen staan tijdens een fotografie workshop gegeven door Hypofocus. T.z.t zal hier nog een topic over volgen. Mijn vader heeft zelf ook wat foto's gemaakt.
15.
Hier is te zien dat hij gelukkig al weer een stuk voller is. Nu nog een pak spieren en hij is weer helemaal de oude

2016 was een erg veelzijdig jaar waar we heel veel leuke dingen hebben gedaan. Helaas een iets mindere afloop, maar in 2017 gaat dat zeker goed komen.
Tot volgend jaar!