Zadel gemaakt: Wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeSonja

Zadel gemaakt: Wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 16:58

Hallo bokkers! In mijn vorige topic ging het over de Shetlander die steeds bijt enzv. Ze is veel liever geworden en ik kan er makkelijk op rijden. Pas geleden heb ik een hoofdstel gekocht, maar een zadel is iets te duur voor mij. Dus ik dacht: laat ik er zelf één maken! En dat heb ik dus gedaan. Hier volgen natuurlijk foto's! Vindt je het leuk om het te volgen? Misschien ga ik er ook nog foto's op zetten van mijn zelfgemaakte touw halsters!

Afbeelding
Hierboven zie je het zadel

Afbeelding
Hierboven zie je de stijgbeugels, gemaakt van een oude riem.

Reageer gerust om te vertellen hoe je het vindt!

Debbie00

Re: Zadel gemaakt: Wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:00

Uhhh ik mag aannemen dat dit een grapje is????

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:01

Debbie00 schreef:
Uhhh ik mag aannemen dat dit een grapje is????

Het is echt gemaakt hoor!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:01

Ja maar dat je daar mee zou willen gaan rijden bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:02

Heel creatief! Maar je kunt hem beter niet gebruiken op je Shetlander, het gaat hier pony teveel pijn doen. Zeker met de stijgbeugels.

Is zonder zadel geen optie. Anders is een dekje met een longeersingel ook geen slecht idee. Maar probeer het niet op deze manier, dat gaat niet fijn zijn.

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:03

Debbie00 schreef:
Ja maar dat je daar mee zou willen gaan rijden bedoel ik.

Ooh, ja nu snap ik je. Het is niet voor lange ritjes hoor, maar ik vond het gewoon leuk om te maken. Ik denk niet dat ik er heel veel mee kan rijden, het is natuurlijk niet super stevig.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:03

Heel creatief gedaan maar ik denk niet dat jou zadel aan de eisen van een zadel zal voldoen.
Daarbij zijn je "stijgbeugels" echt gevaarlijk rijd dan zonder die riemen.
Hoe groot is je shetlander?

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:04

Judith_ schreef:
Heel creatief! Maar je kunt hem beter niet gebruiken op je Shetlander, het gaat hier pony teveel pijn doen. Zeker met de stijgbeugels.

Is zonder zadel geen optie. Anders is een dekje met een longeersingel ook geen slecht idee. Maar probeer het niet op deze manier, dat gaat niet fijn zijn.

Er komt nog een dekje onder, misschien is dat beter voor haar? Het zadel is gemaakt van stof, dus lijkt erg veel op een dekje in de vorm van een zadel :)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:05

Veel te gevaarlijk en geen correcte drukverdeling..een dier kost geld, dus als je dat geld niet hebt voor ermee te rijden dan ook niet zelf beginnen met dingen zelf maken, hoe creatief je ook bent. Weet ook niet hoe groot je bent, maar met je leeftijd ben je al snel te groot voor een shet. En als het je VZ pony is dan vraag je het maar aan de eigenaar, als die hier niet mee toestemt om een zadel aan te kopen, dan zijn er nog zat andere dingen te doen naast het rijden. Zadelmakers hebben een opleiding voor iets gedaan hé, zich verdiept in iets en het hele 'gedoe' rondom de ruiter en anatomie van het paard..mocht iedereen zomaar zelfgemaakte zadels voor hunzelf of anderen maken, zou het wel héél makkelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 18-12-16 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:05

Zulke "beugels" zijn alles behalve veilig, wanneer je voet hier doorheen schiet en je valt van de pony af dan kan je een tijdje worden meegesleept totdat je "singel" gebroken is.

Ook de drukverdeling op de rug ziet er zo niet optimaal uit. :o

Ook ik ga mee in het advies dit niet daadwerkelijk te gaan gebruiken.

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:05

funnyhorses schreef:
Heel creatief gedaan maar ik denk niet dat jou zadel aan de eisen van een zadel zal voldoen.
Daarbij zijn je "stijgbeugels" echt gevaarlijk rijd dan zonder die riemen.
Hoe groot is je shetlander?

Het is niet mijn Shetlander, maar die van iemand anders. Ik mag haar verzorgen. Ik zal met het zadel niet echt veel gaan rijden, maar het was gewoon om uit te proberen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:06

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:07

Jullie hebben gelijk. Ik ga de stijgbeugels er afhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:07

Het dekje zal het probleem niet zijn, maar de druk verdeling wel. Zadels hebben een boom of een andere constructie om de druk van o.a. de stijgbeugels te kunnen verdelen zonder je pony pijn te doen. Daarom is een zadel zelf maken zonder je pony pijn te doen erg moeilijk.

Maar zo creatief zijn is natuurlijk wel heel leuk! Misschien kun je een dekje of een frontriem zelf maken? Er zijn zoveel leuke dingen die jezelf kan maken en die veilig zijn voor je pony! Want dat laatste is natuurlijk erg belangrijk. :)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:08

Leuk gemaakt, maar de band van de stijgbeugels gaat denk ik heel gemeen in de rug drukken, en zou daardoor veel schade kunnen veroorzaken. Zoals in eerdere reacties al gezegt is: ik zou er absoluut niet mee gaan rijden als je je pony heel en gelukkig wilt houden, ook niet een klein ritje.
Laatst bijgewerkt door Deoiridh op 18-12-16 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:08

MarijeSonja schreef:
Jullie hebben gelijk. Ik ga de stijgbeugels er afhalen.

Dat niet alleen, het volledige gewoon niet in gebruik nemen. Absoluut geen goede drukverdeling en
twijfel of je met je grootte zelf nog op een shet past..er zijn zat andere dingen te doen buiten het rijden om hoor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:09

Ik zou zeggen: Niet doen.
Wil je rijden? Verdiep je dan eens in op boomloos.
Ook zijn er regelmatig creatieve topics waar je misschien ideeën kan op doen.
Maar dit is idd alles behalve veilig.

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:09

Judith_ schreef:
Het dekje zal het probleem niet zijn, maar de druk verdeling wel. Zadels hebben een boom of een andere constructie om de druk van o.a. de stijgbeugels te kunnen verdelen zonder je pony pijn te doen. Daarom is een zadel zelf maken zonder je pony pijn te doen erg moeilijk.

Maar zo creatief zijn is natuurlijk wel heel leuk! Misschien kun je een dekje of een frontriem zelf maken? Er zijn zoveel leuke dingen die jezelf kan maken en die veilig zijn voor je pony! Want dat laatste is natuurlijk erg belangrijk. :)

Ja inderdaad. Misschien kan ik hem gebruiken voor kleine kinderen, dan kan ik naast de pony blijven lopen zodat ze toch goed zitten. De eigenaresse heeft al een zadel, dus die kan ik ook gewoon gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:10

Misschien is het dan leuk om een mooi dekje voor onder het van de eigenaar zadel te maken?

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:11

Judith_ schreef:
Misschien is het dan leuk om een mooi dekje voor onder het van de eigenaar zadel te maken?

Ja dat is een goed idee! Bedankt!

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:13

MarijeSonja schreef:
Judith_ schreef:

Ja dat is een goed idee! Bedankt!

En vooral laten zien, ben benieuwt wat voor moois je maakt!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:14

Dit 'zadel' niet op de pony gebruiken in ieder geval. Wel leuk gemaakt. Kan een leuke decoratie zijn voor op je kamer.

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:14

Het is leuk gemaakt, maar ik zou er helemaal niet op gaan rijden, sorry. Ik denk dat het gaat schuiven en dat de singel gaat schuren, buiten dat de drukverdeling niet klopt.

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:16

Debbie00 schreef:
Dit 'zadel' niet op de pony gebruiken in ieder geval. Wel leuk gemaakt. Kan een leuke decoratie zijn voor op je kamer.
Ik heb eventueel wel 2 dekjes voor je. Die mag je hebben. Je zou dan alleen de verzendkosten van 6,95 moeten betalen. Ze zijn wat te groot, maar je zou er wel wat mee kunnen. Een donkerbruin dekje met paarse rand en een donkerblauw dekje met grijze rand.

Heel erg bedankt! Ik zou ze graag willen hebben hoor, daar zou ik hartstikke blij mee zijn! Laten we even contact houden via de priveberichten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:17

Levensgevaarlijk dit... En zet er vooral geen kleine kinderen op, dit zadel gaat zo schuiven of losschieten en dan wil je er echt niemand op...