Paard+shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Paard+shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:23

Hey

Ik zou graag een veulen kopen en zou het dan op de weide willen zetten. Maar ik vind het wat zielig alleen. Ik was aan het denken om er een Shetlander bij te zetten (ook een veulen). Daar zou ik dan op latere leeftijd mee willen gaan mennen, eventueel een veulentje van hebben.

Nu heb ik schrik dat als mijn paard groot is die gewoon over de Shetlander zou lopen. Wat als een van de 2 zou sterven of verkocht zou moeten worden. Dat is niet de bedoeling, maar je weet maar nooit. Of wat als ik met een van de twee weg moet, gaat de ander dan heel de tijd onrustig zijn en zitten te hinniken?

Groetjes

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:01

Heb je goed nagedacht over de aanschaf van een veulen? Het lijkt allemaal leuk, maar er komt heel wat bij kijken. En een veulen alleen zetten is inderdaad geen goed idee.

Ze lopen echt niet zomaar over elkaar heen, zeker niet als ze samen opgroeien. Als ze altijd samen staan, vinden ze het inderdaad niet leuk als hun vriendje weggaat, al is het maar voor even. Dat moeten ze leren.
Heb je ook een stal bij de wei?

cobiie

Re: Paard+shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:07

Bedenk wel dat een Shetlander waarschijnlijk een ander weide/voer beleid nodig zal hebben dan een groot warmbloed.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:09

Je kan je veulen beter met leeftijdsgenootjes zetten die wat groter zijn en in een kudde waar ook oudere paarden lopen voor de opvoeding.
On die reden heb ik mijn veulen bij VeulenVrij staan in de opfok.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:22

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat omdat het daar beter past.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:42

Toen mijn veulen jaren geleden uit de opvang terug kwam omdat hij het daar niet goed deed heb ik ook een grote shet gekocht om te dienen als opfok maatje. Ik heb daar geen minuut spijt van gehad. Ze staan nu al 14 jaar bij elkaar en kunnen nog steeds heerlijk spelen en knuffelen. Succes met je beslissing

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 19:46

Ootie schreef:
Heb je goed nagedacht over de aanschaf van een veulen? Het lijkt allemaal leuk, maar er komt heel wat bij kijken. En een veulen alleen zetten is inderdaad geen goed idee.

Ze lopen echt niet zomaar over elkaar heen, zeker niet als ze samen opgroeien. Als ze altijd samen staan, vinden ze het inderdaad niet leuk als hun vriendje weggaat, al is het maar voor even. Dat moeten ze leren.
Heb je ook een stal bij de wei?

Ik heb momenteel geen wei, maar er zou zeker een stal aanwezig zijn als ze er zouden staan.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 19:47

cobiie schreef:
Bedenk wel dat een Shetlander waarschijnlijk een ander weide/voer beleid nodig zal hebben dan een groot warmbloed.

Hoe bedoel je ?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:05

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:07

Een shetlander is een sober ras. Een warmbloed heeft heel ander voer nodig dan een shetlander.
Aan wat voor veulen denk je eigenlijk?

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:09

Ootie schreef:
Een shetlander is een sober ras. Een warmbloed heeft heel ander voer nodig dan een shetlander.
Aan wat voor veulen denk je eigenlijk?

Daar heb ik nog geen idee over. Liefst dressuur gericht en koel in het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:11

Is het je eerste paard?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:12

Ik heb geen ervaring met veulens. Maar wel ervaring met een combinatie Hafinger en een shetlander die samen staan. Dat gaat erg goed! De Haflinger is de baas, maar ondanks dat kunnen ze echt super goed met elkaar. En maakt het verschil in grootte niets uit! Twee dikke maatjes.
Trouwens... het zijn wel beide sobere rassen. Dus dat scheelt een hoop met samen/apart voeren.
Krijgen nagenoeg hetzelfde. https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58EB27D8