Succes met lezen

Nadat ik een hele tijd op een manege gereden had, en een tijdje bijrijder geweest ben van een ouder paard, werd het volgens mijn ouders toch tijd om een eigen paard aan te schaffen
*\o/*

We waren op zoek naar een dressuurpaard, niet te oud, niet te duur, maar vooral: eerlijk. Veel eisen dus, en niet gemakkelijk te vinden.
We begonnen met de zoektocht in april 2015, en eindigde hem op 4 januari 2016.
Op deze datum vonden wij Eef!
Even een paspoortje:
Naam: Evy
Maat: 1.65
Kleur: Koffievos
Mijn doel met haar was dit jaar eens echt op concours te gaan, en hopelijk ook vooruitgang te boeken. Op de manege namen we 5 keer per jaar deel aan een KNHS concours, en met het oudere paardje ben ik ook wel eens weg geweest, maar dat mag geen naam hebben. Dat is wat ik dus vooral met Eef wilde doen, ooit eens verder komen dan het B. Mijn all-time doel is ooit het Z rijden, en hopelijk lukt dat dan ook met Eefje Wentelteefje.
Van tevoren: de foto's zijn vaak niet van goede kwaliteit, omdat ik steeds screenshots heb gemaakt van filmpjes.
JANUARI
We begonnen natuurlijk met elkaar verkennen, ze was niet heel netjes recht toen we haar kochten, dus dat was het eerste puntje waar we aan werkten.
FEBRUARI
We trainden fijn verder, ze was af en toe nogal heet. We kwamen er achter dat de brokken die wij hadden nogal zwaar waren, waardoor ze met een schep 's morgens en 's avonds veel te veel voer en energie binnen kreeg. We zochten andere brokken, en alles is fijn op gelost. We kwamen er achter dat Eef nogal een grappenmaker is.
MAART
In maart hebben we wederom fijn getraind, onze eerste stapjes buiten de terreinen gezet (bosritjes zijn het niet te noemen) en ons in geschreven voor een oefenconcours in het B (eind maart)! Erg spannend, ik was al eerder tussen de paarden gestart, en dat viel een beetje tegen.
We hebben fijn rond kunnen rijden en het oefenconcours ging super! Resultaat: 212 en 206 punten met twee 1e prijzen! We waren natuurlijk ontzettend blij, maar het bleef natuurlijk een oefenconcours, maar het was fijn om te weten dat Eef zich voorbeeldig gedraagt op concours.
APRIL
Begin april hebben we ons vol goede moed in geschreven voor een iets kleiner concours, maar wel van de KNHS dit keer. Dit was natuurlijk weer een stapje hoger en dus ook wel een beetje spannend, de winst- (of verlies) punten zouden vanaf dit moment echt gaan tellen, en de concurrentie zou natuurlijk beter zijn.
Resultaat: 211 en 213 punten, en weer twee keer 1e prijs!
(B+6)Een week later zijn we naar een selectie wedstrijd gegaan, wederom een stapje hoger. De selectie telde niet voor ons mee, maar voor een andere kring. Het was vooral om kilometers te maken en ook de concurrentie op een selectie mee te maken. Op dit concours was Eef een beetje krengig. Ze liet zich niet fijn zadelen en was nogal heet. Gelukkig ben ik door de tijd ook gegroeid, want wanneer ik vroeger in paniek zou raken, bleef ik nu rustig en heb ik Eef in de losrijbaan hard aan het werk gezet zodat ze haar energie kwijt kon. Ze was een beetje moe in de proef, maar we hebben toch nog een 2e prijs met 201,5 punten kunnen halen in een sterke ring! Alles was natuurlijk nog een beetje surreëel, want dat het zo goed zou gaan allemaal had ik nooit durven dromen!! Twee winstpunten erbij en de teller stond al op B+8!
Toen we besloten dat we klaar waren voor wedstrijden hebben we ons voor meerdere concoursen tegelijk ingeschreven, dat het zo goed zou gaan hadden we echt niet verwacht, maar ik had een week later dus weer een kleiner concours gepland staan, waar we 2 proeven zouden rijden. Natuurlijk was ik ontzettend trots op Eef, maar ik had (net zoals bij dit concours) nog steeds het gevoel dat wij samen beter zouden kunnen. Toch hebben we op dit concours weer 2 keer de 1e plek mee mogen nemen met 207 en 202,5 punten!
Na 3 concoursen waren we dus al L1 startgerechtigd! (B+12)We trainden ook in een goede maand als deze rustig en op Eef's tempo verder!
MEI
In deze maand stonden 3 concoursen gepland. Eentje op de plek waar ik het rijden heb mogen leren, en onze eerste selectiewedstrijd voor onze kring!
Het eerste concours vond ik toch wel spannend, ik was bang dat de ogen nogal op ons gericht zouden zijn, omdat ik dus uit de club gestapt was om een ander pad te vervolgen. Gelukkig heeft Eef zich super netjes gedragen en we hebben de 1e en 3e prijs mee mogen nemen met 205,5 en 199 punten. (B+16)
Daarna de aller eerste selectie die ook voor ons mee zou tellen, alweeeeer een spannend concours. (ik ben dus echt een groentje
) We hebben ons voor 1 proef in geschreven en reden met 213,5 punten naar de 1e plek! (B+19)
Een week later stond de 2e selectie gepland! Ik denk dat ik een beetje overmoedig werd, omdat het zo goed ging bij de vorige concoursen. Met losrijden was ik er niet helemaal bij met mijn hoofd, waardoor mijn proef voor mijn gevoel ook helemaal in de soep liep. We kregen alsnog een 2e prijs met 203,5 punten, maar het was echt wel even een wakker schud momentje voor mij. Ten alle tijden het hoofd erbij houden!! (B+21)
Verder heb ik in deze maand mijn eerste echte buitenrit met Eef gereden!

Naast het wedstrijd rijden hadden we veel lol samen.
JUNI
Bij het paardrijden heb je altijd pieken en dalen, dat is gewoon algemeen bekend. Deze maand was op concous ietsjes minder dan de rest. Ik zat qua les ook een beetje in de knoop...
Ik kreeg prive les van een ontzettend fijne instructrice, maar ze was erg lief en zacht, terwijl ik een beetje ''uitdaging'' wilde. Die gaf ze mij door bijvoorbeeld vanuit de galop halt te houden, terwijl dit niet helemaal goed voelde. Ik had het gevoel dat de ''vooruitgang'' dus een beetje gek liep.
Op de club krijgen we eens per week les van een instructrice van de club, en daar waren we vooral bezig met rechtrichten, achterbeen gebruik, en rug gebruik. Ik moest meer voelen en rijden op de club, dit werkte gewoon veel beter voor mij maar ook voor Eef.
Dit was wel ontzettend fijn, maar omdat mijn prive instructrice me zo goed geholpen had in de zoektocht naar Eef, wel nogal een dubbel gevoel....
We zijn op 1 concours geweest in de maand Juni, door een samenloop van omstandigheden (uitvallers in de ring, probleempje met schroeven onderdraaien) zat ik veel te laat op Eef, waardoor we maar 5 minuutjes los konden rijden. Zoals verwacht gingen de proeven dus niet zoals we van onszelf gewend waren, en reden we met 192 en 196 punten naar een 3e en 4e prijs. (Achteraf gezien was dit zo slecht nog niet aangezien de teller van de winstpunten steeds hoger op liep). We staan nu op B+24.
JULI
Er stond nog een selectie gepland deze maand, die in hetzelfde weekend viel met de verenigingskampioenschappen. Omdat we steeds meer bezig waren met het rechtrichten, ruggebruik en op eigen benen lopen, liet Eef zich steeds anders rijden. Ze liet zich absoluut niet in een andere houding rijden dan die ze zelf wilde. Omdat ze zo veel veranderingen in haar lijf doormaakte, kreeg ze moeite met de rechtergalop, omdat haar rechterachterbeen dieper onder moest treden dan eerst.
Net voor de verenigingskampioenschappen (en de selectie) bood mijn clubinstructrice mij aan me te helpen, want het zou nogal l*llig zijn als die rechtergalop niet goed zou gaan op concours. Ze heeft me 3 dagen achter elkaar prive les gegeven, en heeft me ontzettend fijn geholpen op beide concoursen dat weekend.
De zaterdag (verenigingskampioenschappen) ging al goed, maar ik reed nog wat voorzichtig vanwege die rechtergalop. Gelukkig kwam alles goed en reed ik 206 punten voor ons team. We vielen met de vereniging net buiten de prijzen, tot onze verbazing. (achteraf kwam er naar buiten dat er een fout gemaakt was in de berekening, toen de springers aan de beurt waren kwam er een grote storm waardoor er toen iets aan gepast was in de puntenregeling, we hadden met de correcte puntenregeling zelfs de 1e prijs moeten hebben, maar ach, volgend jaar beter!
)De zondag (mijn individuele selectie) heeft mijn club instructice me weer ontzettend fijn geholpen met losrijden, en voor het eerst heb ik een proef gereden met Eef waar ik zelf simpelweg ontzettend tevreden mee was. We kregen dan ook 214,5 punten, en een 2e prijs! (B+27) Duss: geselecteerd voor de Limburgse Kampioenschappen!!
Ik heb toen de keuze gemaakt toch te doen wat goed voelt, en ben over gestapt van instructrice.
Eind juli reden we ook nog een oefenconcours, ik mocht namelijk niet meer winstpunten halen, maar wilde toch nog een generale rijden voor de Limburgse. We kregen de 1e prijs met 218 punten!
Toch voelde het rijden niet goed. Ik had het gevoel dat Eef tegen wat blokkades aan liep in haar lijf, maar omdat de Limburgse kampioenschappen op zo'n korte termijn waren besloten wij om nog met een massage en het resetten van haar lijf te wachten tot na de Limburgse.
AUGUSTUS
De maand van de Limburgse! Zoals eerder gezegd liepen we tegen wat probleempjes aan, Eef werd wat norser en ik reed voorzichtig met haar, omdat ik natuurlijk niet wilde dat ze pijn had.
Losrijden ging goed, maar ze zakte in de proeven altijd wat af, wat ook nu het geval was.
We haalden toch nog 203,5 punten, en een 5e prijs binnen onze ring. Net niet genoeg om af te kampen, maar ik mocht toch met gepaste trots zeggen dat wij ons eerste seizoen heel goed doorlopen hebben! (B+29)
Ik studeer fotografie, en wilde graag nog een mooie foto van Eef en mij. Ik wist dat door een massage en het resetten van Eef's lijf het rijden waarschijnlijk op een lager pitje moest.
Een paar dagen voordag Eef's eerste massage gepland stond heb ik mam mijn camera in de hand gedrukt. Alle instellingen stonden al goed, en ze heeft een ontzettend mooie foto van ons gemaakt!
SEPTEMBER
Eef heeft al 2 massage sessies achter de rug en we zijn nu bezig met longeren en aansterken.
We zijn rustig aan de gang gegaan met rijden, en later ook gaan trainen voor het L1.
In deze maand heb ik ook nog een paar foto's gemaakt van Eef in het bos.
OKTOBER
Nadat we twee maanden rustig door getraind hebben, stond in eind oktober ons L1 debuut gepland.
De ringen waren met het L2 in handicap. Van de L1'ers had ik de hoogste punten, maaaar dan geldt het handicap toch. In een proef mochten we toch nog de 2e prijs mee naar huis nemen met 202,5 punten. We reden ook 199,5 punten. (L1 + 4)
NOVEMBER
Onze eerste selectie in het L1! Eef reed netjes haar rondje, waardoor we de 4e prijs kregen met 200 punten. (L1+6) Na afloop van de wedstrijd kwam de jury naar me toe om even te babbelen. Ontzettend leuk dat hij mij blijkbaar herkende! Hij vertelde mij dat ik met losrijden veel flitsender reed dan in de ring, en dat hij dat graag een keer terug zou willen zien in de ring, hij vond net als ik dat we meer konden laten zien dan dat we dat bijna altijd gedaan hadden.
Op onze tweede selectie was ik van plan echt eens een keer door te rijden, een keer te flitsen in de proef, in plaats van netjes mijn rondjes rijden. Dat zou steeds belangrijker worden in de hogere klassen. Dit hebben we gedaan, wat natuurlijk gepaard ging met wat foutjes. Ontzettend tevreden (maar zonder prijzen dit keer
) gingen we huiswaarts. We reden 191,5 en 196,5 punten. (L1+9)Het rijden thuis gaat steeds beter, ze krijgt meer front, ze wordt veel sterker in de rug en loopt beetje bij beetje meer op eigen benen. We kunnen steeds meer, ik ken Eef steeds beter, en het rijden wordt daardoor natuurlijk ook steeds leuker. In deze maand is Eef ook een beetje ziekjes geweest door haar influenza prikje.
DECEMBER
In deze maand heb ik twee mijlpalen gehad.
1. Nadat ze 2 weekjes rust gehad heeft door haar griepje was ze frisser als ooit tevoren. Toen in aan galoppeerde besloot Eef te laten zien dat ze ook best goed kon springen (lees: bokkensprongen) en lag ik eraf!
2. Op onze derde selectie is het mij gelukt om flitsend te rijden, zonder grove, maar ook weinig kleine fouten. Ik was ontzettend blij met hoe ik gereden had, en wat de punten of plek zou zijn, dat zou me werkelijk waar een worst wezen. Natuurlijk is het dan erg leuk mee genomen, als je daar bovenop 1e wordt met 214,5 punten!!!
Zo'n ontzettend sterke ring waar ruiters tussen rijden waar ik altijd tegenop keek.. Echt wel heel surreëel en leuk! Dit gaan we natuurlijk proberen voort te zetten!
De 2e proef ging ietsje minder, ik was er door de blijdschap van de 1e proef niet helemaal bij met mijn hoofd, en kreeg in de 2e proef een 2e prijs met 205 punten. (L1+14, we zijn dus na 4 concoursen al L2 startgerechtigd!)
Dit is hoe we nu dus een beetje rond hobbelen! Alles gaat op het tempo van Eef en mij, en ik (en Eef hopelijk ook) geniet volop!
Ik had dit voorspoedige jaar nooit zo durven dromen!
Mijn lieve grapjas (zie video hieronder) is naar mijn mening ook het liefste en mooiste paard wat er is, en ik hoop dat we nog lang samen een team mogen vormen!
Wat een gaaf paard!
leuk om jullie reis zo te lezen! En erg knappe vos!!