Wat te doen? Tips + Veulen kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Wat te doen? Tips + Veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 20:00

Hey, ik zit met een persoonlijk probleem. Ik zou graag jullie mening eens horen.

Ik rijd ondertussen al 1,5 jaar met een paardje (niet mijn paardje) . Toen ik ermee begon was het paardje 5 jaar en onbeleerd. Er had al ooit eens iemand opgezeten (een beetje zadelmak gemaakt) en poetsen en meekomen aan het halster kenden ze ook al. Ik had er vanaf het begin al redelijk snel een goede band mee. Als ik 1 dag niet kon/mocht gaan was het ruzie thuis. Ook al was ik ziek, ik wilde gaan. Nu ben ik een een paar dagen geleden ziek geweest, en ben 3 dagen niet kunnen gaan. Ik vond het eigenlijk ook helemaal niet erg. Ik heb haar zelfs niet gemist. Daar schaam ik me wel voor. Nu ben ik al enkele dagen terug naar haar aan het gaan, maar het is precies een vreemd paard. We hebben totaal geen band meer. Ik heb ook een beetje het gevoel dat die band niet meer terug gaat komen, ik weet niet waarom. Ik blijf deze maand zeker nog met haar werken. Maar wat zouden jullie doen in mijn geval?

Mijn droom is om ooit een veulen op te leren (tot de dood ons scheidt). Mama had ook voorgesteld om te zien en dan na december te stoppen en te sparen om een veulen te kopen. Wat is jullie mening hierover en waar zou ik dan op moeten letten? Ik zou graag een braaf en betrouwbaar veulen hebben dat graag knuffelt. Liefst geen dominante. Een bokje van de frisheid mag nu wel.

Ik rijd al ongeveer sinds mijn 7 jaar en ben nu 16 jaar. Ik rijd dus al 9 jaar. Waarvan de eerste 5 jaar op een manege, met manegepony's en lessen, en de laatste 4 à 5 jaar met halve stallen. Ik heb sinds 2011 mijn A brevet en sinds 2012 mijn B brevet. Bij mijn halve stallen heb ik met jonge paarden/pony's gereden en ook met oude. Ik heb ook een veulentje (deels) opgeleerd. Ik heb haar leren meelopen aan het halster, poetsen, voetjes opheffen, stretchen.

Ik ga er zowizo nog over nadenken. Er staat nog niets vast. Ik weet ook dat een veulen kopen riskant is. Je weet niet of het 'misvormd' (afwijkende dingen vb. blessures) gaat zijn, en hoe het karakter evolueert. Ik zou gewoon eens graag jullie mening horen zodat ik al iets meer weet wat te doen. Ik ga hier ook nog over spreken met mijn trainers. En neem ook iemand mee dat iets van veulens kent, als ik er een zou kopen. Tips over eventuele afstammelingen die koel in het hoofd zijn en eerder dressuurgericht zijnook altijd welkom.

Groetjes LoveHorseJ
Laatst bijgewerkt door LoveHorseJ op 11-12-16 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Re: Wat te doen? Tips + Veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:04

Mijn hoofdvraag hierin zou zijn; wat is je verwachting? Ga ervan uit dat je niet met elk paard een band gaat opbouwen, OOK niet als je die van veulen af aan hebt. Het ene dier klikt beter dan de andere, zou je dat kunnen behappen denk je? Omdat dit nu ook speelt met je verzorgpaard.

Qua ervaring en wil lijkt het verder prima, je hebt immers al 1,5 jaar dag in dag uit voor een dier gezorgd en wil meer nu :j
Maar dat stukje bonding en wat je exact met perse een veulen wil is wat het twijfelachtig maakt... Een veulen moet lekker na scheiding van de moeder 2,5 jaar lekker kunnen opgroeien, die moet je niet willen verzorgen en dingen mee gaan doen. Waarom niet een leuk jong dier van pak hem beet 3 jaar?

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 20:10

Ik weet dat ik niet met elk paard een band kan opbouwen, de klik moet er zowizo eerst zijn met het veulen vooraleer ik het koop. Ik denk niet zo van ik heb dat paard vanaf een veulen, dus ik heb een goede band. Ik weet wel dat er echt een klik moet zijn.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:15

Ik hoop dat je beseft dat je de eerste jaren (evt grondwerk vanaf 3,5 jaar en rijden vanaf 4-4,5) praktisch niks kunt doen met een veulen en dat het dier het best kan opgroeien in een kudde op de weide.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:24

LoveHorseJ schreef:
Ik weet dat ik niet met elk paard een band kan opbouwen, de klik moet er zowizo eerst zijn met het veulen vooraleer ik het koop. Ik denk niet zo van ik heb dat paard vanaf een veulen, dus ik heb een goede band. Ik weet wel dat er echt een klik moet zijn.

Ja als je een paard van te voren al helemaal niet leuk vind dan kun je er moeilijk een band mee opbouwen, alhoewel het ook weer niet onmogelijk is. Bij een veulen is het moeilijk in te schatten. Natuurlijk zijn ze mooi, schattig, lief, etc. Maar ze zijn nog baby. Ze gaan nog zoveel veranderingen doormaken. Begrijp me niet verkeerd, het is een heel mooi proces hoor. Maar het is absoluut geen garantie dat je met een veulen een goede band krijgt. En die klik die je misschien had met het veulen hoeft er niet te zijn als het paard volwassen is. Ook als je uiteindelijk op je paard mag gaan rijden kun je wel eens helemaal geen klik hebben op dat gebied. Je zou de eerste niet zijn die dat ervaart. Zelfs mensen met een eigen gefokt veulen kunnen dat ervaren.

Dus een veulen is sowieso ;) geen garantie.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 20:36

Jessix schreef:
LoveHorseJ schreef:

Ja als je een paard van te voren al helemaal niet leuk vind dan kun je er moeilijk een band mee opbouwen, alhoewel het ook weer niet onmogelijk is. Bij een veulen is het moeilijk in te schatten. Natuurlijk zijn ze mooi, schattig, lief, etc. Maar ze zijn nog baby. Ze gaan nog zoveel veranderingen doormaken. Begrijp me niet verkeerd, het is een heel mooi proces hoor. Maar het is absoluut geen garantie dat je met een veulen een goede band krijgt. En die klik die je misschien had met het veulen hoeft er niet te zijn als het paard volwassen is. Ook als je uiteindelijk op je paard mag gaan rijden kun je wel eens helemaal geen klik hebben op dat gebied. Je zou de eerste niet zijn die dat ervaart. Zelfs mensen met een eigen gefokt veulen kunnen dat ervaren.

Als je nu bv. een 3-jarig paard koopt, heb je dan meer garantie qua karakter en bouw?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:39

Wat is dat toch met jonge meiden die maar persee een veulen willen om een band op te bouwen? :o?

Een veulen kun je de eerste jaren niks mee doen behalve naar kijken in de kudde met soortgenoten waarmee hij of zij opgroeid.
De band komt pas bij het beleren van zo'n dier en je moet je beseffen dat het vaak wel een jaar duurt op zijn minst dat je kunt zeggen dat je een band hebt opgebouwd.

Dus waarom niet een 3 of 4 jarige kopen? Dan weet je al een beetje wat het karakter is van zo'n dier en weet je ook hoe groot hij of zij ongeveer gaat zijn uiteindelijk. Vaak ook niet geheel onbelangrijk.

Je kunt er meteen mee beginnen en hoeft niet jaren lang te wachten op de grond. Uit ervaring van vele bokkers kunnen de meeste van jullie jonge meiden niet lang genoeg wachten en gaan toch al met 2 of 2,5 jaar met zo'n dier aan de slag... zo zonde en niet nodig.

Sorry best negatief maar heb het al zovaak zien gebeuren...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:40

Hoe ouder en meer ervaren een paard is, des te stabieler is zijn karakter. Maar daarnaast is ook maar net wat je er zelf in stopt. Je kunt een paard heel veel verbeteren, maar ook verpesten natuurlijk.

Maar als je er bijvoorbeeld een van 8 jaar oud koopt kun je die wel uitgebreid proberen. Kijken hoe hij/zij is in verschillende situaties en of het bij je past en je er handig genoeg mee bent. Zo'n paard kun je alsnog veel leren en ook nog steeds een band mee opbouwen, maar nogmaals, dat is ook helemaal niet leeftijd gebonden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:43

Als ik al lees dat he een betrouwbaar veulen wil denk ik begin er niet aan. Veulens moeten alles leren. Dus ook braaf zijn. Kijk dan idd naar een dier van 4 a 5 jaar. Dan kan je het karakter beter inschatten en houd er rekening mee dat een paard ook reageerd op jou.
Dus als je gaat kijken bij een dier wat nu braaf is en jij bent heel onzeker. Heb je kans dat hij allsnog gaat uitproberen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:46

Ineke2 schreef:
Wat is dat toch met jonge meiden die maar persee een veulen willen om een band op te bouwen? :o?

Ik voel me enorm aangesproken (op die 'band' na dan) :')

TS, met een 3-jarige die al het e.e.a. kent heb je inderdaad meer inzicht in het karakter. De bouw kan bij een drie jarige nog wel veranderen, ze zijn immers nog niet uit gegroeid dan ;)

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 20:48

Ineke2 schreef:

Een veulen kun je de eerste jaren niks mee doen behalve naar kijken in de kudde met soortgenoten waarmee hij of zij opgroeid.
De band komt pas bij het beleren van zo'n dier en je moet je beseffen dat het vaak wel een jaar duurt op zijn minst dat je kunt zeggen dat je een band hebt opgebouwd.

Dus waarom niet een 3 of 4 jarige kopen? Dan weet je al een beetje wat het karakter is van zo'n dier en weet je ook hoe groot hij of zij ongeveer gaat zijn uiteindelijk. Vaak ook niet geheel onbelangrijk.

Je kunt er meteen mee beginnen en hoeft niet jaren lang te wachten op de grond. Uit ervaring van vele bokkers kunnen de meeste van jullie jonge meiden niet lang genoeg wachten en gaan toch al met 2 of 2,5 jaar met zo'n dier aan de slag... zo zonde en niet nodig.

Sorry best negatief maar heb het al zovaak zien gebeuren...

Het is helemaal niet negatief, ik heb veel aan je mening. Ik wil gewoon wat informatie, omdat ik niet goed weet wat ik wil doen, het is altijd al een droom geweest om een veulen op te leren. Niet alleen om er een band mee op te bouwen, ook gewoon om zelf veel te leren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:56

En als aanvulling op de vorige reacties, een veulen is ook niet perse goedkoper. Vaak juist het omgekeerde, de stalling en entingen enz maken het juist duurder om een veulen te kopen dan dat je doorspaart en een 3 of 4 jarige koopt. Dan weet je ook wat je koopt, het temperament klopt, de maat en wat je ermee wilt gaan doen.

Maak eens een rekensom. Een veulen kost (zeg bij een behoorlijk eenvoudig dier) 2000,-, dan maandelijks 100 euro voor de opfok (maak er 2 jaar opfok van) dus dat is 2400,-. Entingen, ontwormen en smid voor 2 jaar 450,-. Tel dat bij elkaar op dan kost je 3 jarige veulen waarvan je niet weet of je een klik hebt, of hij de juist maat heeft en of hij geschikt is voor wat je wilt doen, toch al zo'n 5000,- . En voor dat geld kun je een hele leuke 3 of 4 jarige kopen die al wat is ingereden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:00

Als je zelf nog moet / wil leren begin dan alsjeblieft niet aan een veulen :)
Fout aangeleerd gedrag ( ook onbedoeld) is moeilijk weer af te leren.

Koop er gewoon 1 die al wat door gereden is, want als ik lees dat ie vooral braaf moet zijn... dan ben ik bang dat je schrik hebt na eens een onbesuisde actie van een jonkie die heus wel gaat komen. Zelfs bij de meest brave jonkies gaaf die wel komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:05

[quote="LoveHorseJ"

Het is helemaal niet negatief, ik heb veel aan je mening. Ik wil gewoon wat informatie, omdat ik niet goed weet wat ik wil doen, het is altijd al een droom geweest om een veulen op te leren. Niet alleen om er een band mee op te bouwen, ook gewoon om zelf veel te leren.[/quote]

Dat is ook heel leuk, maar ook best een grote verantwoording en zeker niet altijd even makkelijk. Je moet jezelf heel eerlijk afvragen of jij dat kan. Jij moet iets gaan leren aan je paard en als je zelf nog veel moet leren is dat best moeilijk. Met hele goede begeleiding is het wel mogelijk hoor, maar nogmaals, wees eerlijk naar jezelf en een toekomstig paard, want je wil een paard toch altijd de best mogelijk start geven, toch?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:13

Ik verplaats dit topic naar PP omdat het daar beter past.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:57

Ik begrijp dat het je droom is om een veulen op te leiden maar ik zou die droom nog een jaar of tien uitstellen en nu een ervaren paard kopen om veel van te leren. Daar ga je je op langere termijn veel meer voordeel bij doen en dan kun je later veel betere beslissingen nemen als je dan toch een veulen gaat kopen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:27

Wat je ook kunt doen, koop een leuke merrie. Een die al wat doorgereden is, want je zult merken dat een eigen paard toch heel anders is dan een paard van een ander bijrijden. En fok er over een paar jaar een leuk veulen uit. Ik zou in jou geval nu geen veulen kopen. Je bent 16, koop je nu een veulen dan ben je 19 of 20 voor je kunt gaan rijden. Je weet helemaal nog niet hoe je leven er dan uitziet, ga je nog studeren bijv, misschien een leuke stage in het buitenland, vriendjes... nu ja er kan zoveel veranderen.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:20

Zelfs bij een 4 jarige kan je je nog verkijken op het karakter, ik spreek uit ervaring haha.
Ik kocht een ontzettend lieve en makkelijke 4 jarige merrie, met zadelmak maken super braaf maar dat duurde niet heel lang. Ze is inmiddels 7 jaar, ik heb een ontzettende goede klik/band met haar maar ze is echt heel erg moeilijk met rijden. Dat hadden zelfs de fokkers niet verwacht. Overigens past het wel bij haar bloedlijn maar omdat ze aan de hand zo mak is, hebben we toch een verkeerde inschatting gemaakt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:36

dittaswart schreef:
Wat je ook kunt doen, koop een leuke merrie. Een die al wat doorgereden is, want je zult merken dat een eigen paard toch heel anders is dan een paard van een ander bijrijden. En fok er over een paar jaar een leuk veulen uit. Ik zou in jou geval nu geen veulen kopen. Je bent 16, koop je nu een veulen dan ben je 19 of 20 voor je kunt gaan rijden. Je weet helemaal nog niet hoe je leven er dan uitziet, ga je nog studeren bijv, misschien een leuke stage in het buitenland, vriendjes... nu ja er kan zoveel veranderen.

Dit is idd een goede tip. Dan is het ook veel specialer om een veulen te hebben, het is dan immers de nakomeling van je geliefde ( hopelijk dan;) )merrie. Je hebt enkele jaren extra ervaring en meer stabiliteit wat je exact wil en kan.

Ik heb pas geleden een 13 jarige merrie gekocht, dier kon bijna niets, kende niets, en was prima vergelijkbaar met een jonge 3 jarige. Zaken als poetsen, dekentje op, in de trailer staan, hoefjes geven, achterwaarts lopen aan een touw.. Ze kende het allemaal nog niet. Je hoeft niet perse een veulen te kopen om een dier vanaf niets wat te leren. Er zijn zat jonge ( en oude :') ) dieren die ook nog weinig weten en die je alles kan aanleren. En dan is het toch stabieler en veiliger dan een spring in het veld veulen met puberaal gedrag wara je nog niet van weet hoe die zich gaat ontwikkelen qua karakter.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:23

Ik lees dat je een rustig, knuffelig karakter wilt in een veulen, en af en toe mag er een vreugde bokje vanaf. Wat als het paard straks met inrijden jou eraf wil bokken. Of heel bang is aan de hand/buiten?
Rustig en knuffelig kan ook betekenen dat een paard heel bang kan zijn. Hoeft niet altijd, maar wat als paard heel bang is?
En vaak, als je een hengst koopt, krijgen ze hengstenkuren.. Die zijn niet echt leuk als je daar dichtbij staat of mee moet werken. Ruinen is een optie, maar daardoor kan het karakter veranderen.
Zelfde verhaal met merries.
Zodra die hengstig worden weet je ook neit wat je aantreft soms. wat als het een pismerrie wordt waar je bv niks mee kunt op wedstrijd als het zover is.
Er zijn zoveel 'wat als'en'.
Overigens heb ik zelf ook een veulen gekocht in 2015, en geen seconde spijt van, maar goed... moet je maar geluk hebben dat het klikt.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:30

LoveHorseJ schreef:
Jessix schreef:

Als je nu bv. een 3-jarig paard koopt, heb je dan meer garantie qua karakter en bouw?

Absoluut. Aan een veulen kun je qua bouw wel wat zien, maar niet alles. Karakter kan echt nog gigantisch veranderen. Mijn paard was als veulen heel verlegen, snel van z'n stuk gebracht, en doodsbang voor vreemden. Nu is het een vrolijke, brutale driejarige die ieder mens besnuffelt en zich overal mee wil bemoeien. En van een veulen weet je natuurlijk niet hoe ze met rijden zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:26

En als ik zie wat mijn 20 jarige nog allemaal kan leren..... Dan ben je ook niet snel klaar met een paard. Het is niet dat de poorten sluiten als ze ouder dan 3 zijn.

Een veulen is per definitie niet betrouwbaar, die moet je betrouwbaar maken.
Dat is meer (z x karakter) + (y x opvoeding) + (p x omgevingsinvloeden) = hoe een paard gaat worden.
Veel onzeker variabelen dus.
En zelfs als ze betrouwbaar zijn (90% dan, 100 kan bijna niet)zijn ze dat vaak pas na hun 3e jaar. Dan pas raakt het meer bevestigd.

Het idee van de merrie klinkt inderdaad veel beter. Met een duidelijk plan vooruit denken maar wel met beide voeten op de grond.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:25

Ik reageer later even uitgebreid omdat ik nu op mijn werk zit. Ik heb het veulen van mijn toenmalige verzorgpony gekocht en dus vanaf dag 1 "in mijn bezit". Of ik het een tweede keer zou doen? Absoluut niet. Ik heb een ongelooflijk sterke band met mijn pony, maar die band is met mijn andere pony (zijn moeder) niet minder. Daarnaast is het behoorlijk pittig om een veulen (goed) op te voeden en zijn er ook minder leuke momenten, ze zijn echt niet alleen maar lief, leuk en schattig.

Mijn advies zou zijn om dan te kijken voor een leuke 2-/3-jarige. :j

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:28

Als je karakter belangrijk vind zeg ik zelfs zoeken vanaf 8 jaar. Moeilijke paarden kunnen makkelijk worden en makkelijke paarden moeilijk. Paarden die lui zijn aan de hand actief onder het zadel etc. Een paard van 3 jaar is ook nog een puppy. Je zult te maken krijgen met puberen, uitproberen etc etc. Het grootste deel van het karakter is vastgelegd als ze 8 jaar zijn. Door goede of slechte opvoeding zijn ze natuurlijk nog te veranderen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:35

Daarnaast zal ik me afvragen waarom de band die jullie hadden opeens weg is. Van gillende meid naar hmm ik vind het wel best? Misschien ben je toe aan verandering. Soms vind ik het ook ff heerlijk om niet te rijden. Even grondwerk doen, of gewoon boscrossen of les van een westernruiter. Gezien je leeftijd kan het ook zijn dat je interesses aan het veranderen zijn. Misschien moet je ook heel goed naar jezelf kijken waarom alles opeens zo anders lijkt