Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

LoveHorseJ schreef:Ik weet dat ik niet met elk paard een band kan opbouwen, de klik moet er zowizo eerst zijn met het veulen vooraleer ik het koop. Ik denk niet zo van ik heb dat paard vanaf een veulen, dus ik heb een goede band. Ik weet wel dat er echt een klik moet zijn.
geen garantie. Jessix schreef:LoveHorseJ schreef:Ik weet dat ik niet met elk paard een band kan opbouwen, de klik moet er zowizo eerst zijn met het veulen vooraleer ik het koop. Ik denk niet zo van ik heb dat paard vanaf een veulen, dus ik heb een goede band. Ik weet wel dat er echt een klik moet zijn.
Ja als je een paard van te voren al helemaal niet leuk vind dan kun je er moeilijk een band mee opbouwen, alhoewel het ook weer niet onmogelijk is. Bij een veulen is het moeilijk in te schatten. Natuurlijk zijn ze mooi, schattig, lief, etc. Maar ze zijn nog baby. Ze gaan nog zoveel veranderingen doormaken. Begrijp me niet verkeerd, het is een heel mooi proces hoor. Maar het is absoluut geen garantie dat je met een veulen een goede band krijgt. En die klik die je misschien had met het veulen hoeft er niet te zijn als het paard volwassen is. Ook als je uiteindelijk op je paard mag gaan rijden kun je wel eens helemaal geen klik hebben op dat gebied. Je zou de eerste niet zijn die dat ervaart. Zelfs mensen met een eigen gefokt veulen kunnen dat ervaren.
Dus een veulen is sowiesogeen garantie.
Ineke2 schreef:Wat is dat toch met jonge meiden die maar persee een veulen willen om een band op te bouwen?

Ineke2 schreef:Wat is dat toch met jonge meiden die maar persee een veulen willen om een band op te bouwen?![]()
Een veulen kun je de eerste jaren niks mee doen behalve naar kijken in de kudde met soortgenoten waarmee hij of zij opgroeid.
De band komt pas bij het beleren van zo'n dier en je moet je beseffen dat het vaak wel een jaar duurt op zijn minst dat je kunt zeggen dat je een band hebt opgebouwd.
Dus waarom niet een 3 of 4 jarige kopen? Dan weet je al een beetje wat het karakter is van zo'n dier en weet je ook hoe groot hij of zij ongeveer gaat zijn uiteindelijk. Vaak ook niet geheel onbelangrijk.
Je kunt er meteen mee beginnen en hoeft niet jaren lang te wachten op de grond. Uit ervaring van vele bokkers kunnen de meeste van jullie jonge meiden niet lang genoeg wachten en gaan toch al met 2 of 2,5 jaar met zo'n dier aan de slag... zo zonde en niet nodig.
Sorry best negatief maar heb het al zovaak zien gebeuren...

dittaswart schreef:Wat je ook kunt doen, koop een leuke merrie. Een die al wat doorgereden is, want je zult merken dat een eigen paard toch heel anders is dan een paard van een ander bijrijden. En fok er over een paar jaar een leuk veulen uit. Ik zou in jou geval nu geen veulen kopen. Je bent 16, koop je nu een veulen dan ben je 19 of 20 voor je kunt gaan rijden. Je weet helemaal nog niet hoe je leven er dan uitziet, ga je nog studeren bijv, misschien een leuke stage in het buitenland, vriendjes... nu ja er kan zoveel veranderen.
) dieren die ook nog weinig weten en die je alles kan aanleren. En dan is het toch stabieler en veiliger dan een spring in het veld veulen met puberaal gedrag wara je nog niet van weet hoe die zich gaat ontwikkelen qua karakter. LoveHorseJ schreef:Jessix schreef:Ja als je een paard van te voren al helemaal niet leuk vind dan kun je er moeilijk een band mee opbouwen, alhoewel het ook weer niet onmogelijk is. Bij een veulen is het moeilijk in te schatten. Natuurlijk zijn ze mooi, schattig, lief, etc. Maar ze zijn nog baby. Ze gaan nog zoveel veranderingen doormaken. Begrijp me niet verkeerd, het is een heel mooi proces hoor. Maar het is absoluut geen garantie dat je met een veulen een goede band krijgt. En die klik die je misschien had met het veulen hoeft er niet te zijn als het paard volwassen is. Ook als je uiteindelijk op je paard mag gaan rijden kun je wel eens helemaal geen klik hebben op dat gebied. Je zou de eerste niet zijn die dat ervaart. Zelfs mensen met een eigen gefokt veulen kunnen dat ervaren.
Dus een veulen is sowiesogeen garantie.
Als je nu bv. een 3-jarig paard koopt, heb je dan meer garantie qua karakter en bouw?