Eigen pony/paard kosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Eigen pony/paard kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:36

Hey bokkers!

Ik wou even vragen wat een pony/paard ongeveer kost rekening houdend met de volgende punten:
- Hij/Zij staat aan huis, dus er zijn geen kosten voor stalling.
- Er is ook een grote wei waar ze kan rondlopen en ze zou dan bij twee andere paarden/pony's staan.
- Hij/Zij zou vooral hooi krijgen, geen hele hoop krachtvoer ofzo, af en toe natuurlijk wel wat maar dan ook niet het beste van het beste.
- Tuig en andere spullen zouden tweedehands zijn.
- Natuurlijk heb je wel evt dierenartskosten en evt hoefsmid maar ga er maar even van uit de hij/zij nooit ziek is.

Ok, ik denk dat het dat zo'n beetje is. Als je nog vragen hebt ofzo, stel ze gerust! Ik hoop dat iemand hier op kan antwoorden :) .

Groetjes Margaux

Jolynne

Re: Eigen pony/paard kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:37

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:40

Ow ok, dankje! :) :o

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:09

Geen kosten voor stalling?
Geen hooi, geen stro, geen schrikdraad kosten etc omdat hij aan huis staat?

Hoe weet je dat je paard niet veel krachtvoer nodig heeft? Sommige hebben meer of juist minder nodig. Kun je niet op vooruit kijken. Kijk naar het gemiddelde en kijk wat een zak voer kost.

Tuig tweedehands is leuk, maar moet net passen... Sommige paarden hebben lastige ruggen en zorgen dus voor hoge aanschafkosten van tuig. Ook de controles daarna weer moet je betalen en met een beetje pech, heb je weer een nieuw zadel nodig omdat je paard is veranderd.

Eventueel hoefsmid kosten, zijn natuurlijk niet eventueel, dat is gewoon een vaste kostenpost - hou rekening met om de 6 weken. Soms kan het minder vaak en heb je mazzel. Soms heeft het paard geen fijne voeten en moet deze op ijzers (brokkelen snel af bijv) dus ook daar moet je rekening mee houden.

Tot slot moet je rekening houden met veel lessen, want bij je eerste paardje ga je dat echt nodig hebben.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:19

O wat leuk! een paard zonder dierenartskosten! Die wil ik ook!

Heb 2 paardjes, een koudbloed (dierenarts bij keuring: nou meissie, dit paard is beresterk, die is nooit ziek) en een mini appaloosa (ach ja wat kost nou zo'n kleintje)

Nou, dit jaar 4000 euro aan dierenarts kosten gehad.

Koudbloed blijkt op 9 jarige leeftijd artritis en HKO te hebben aan beide voorbenen en heeft 2x maagzweer gehad dit jaar.
En de kleine zwaar hoefbevangen en abses in kaakholte (operatie 2000 euro).

O ja en die koudbloed staat op ijzers met zooltjes: iedere 7 weken 160 euro hoefsmid.

Dusss.... reken je niet rijk. Kan je het ook betalen als je paardje ziek wordt?
En nog een vraag: wil je één paard kopen? Paarden zijn kudde dieren, een maatje is echt noodzakelijk.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:22

Ookal word je paard niet ziek,komt de veearts alsnog voor inenten.tweedehands zadel kan prima,maar dan alsnog moet er een zadelmaker bij komen.je staat ook met andere?dan kan je ervoor kiezen gezamelijk te enten,hoefsmid etc..dan deel je in ieder geval voorrijkosten..

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:24

Ik denk dat het eerder gaat om de vaste en periodieke kosten, buiten de incidentele dierenartskosten om.. neem aan dat TS zelf ook wel weet dat je er niet vanuit mag gaan dat het paard voorlopig niets gaat mankeren. :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:26

Hoefsmid om de 6 tot 8 weken (bekappen of beslaan?), en vergeet niet de jaarlijkse tandarts beurt (kosten verschillen per tandarts, gemiddeld zo'n 70 euro) en eventueel osteopaat/fysio voor je paard. Allemaal super belangrijk.

Voor stalling aan huis ben je zo'n 80 tot 100 euro per maand kwijt. Een 2e hands zadel kan prima, die hebben al mijn sportpaarden ook, maar laat deze wel door een goede zadelmaker passen. Een goed tweedehands zadel tikt al gauw rond de €1000 aan.

De hoeveelheid krachtvoer en eventueel supplementen kun je pas bekijken wanneer je een paard hebt omdat dit per dier verschillend is. Veel ruwvoer is wel erg belangrijk.

Met een beetje geluk krijg je geen dierenarts kosten (behalve natuurlijk het enten en ontwormen) maar zorg ervoor dat je wel altijd een potje hebt voor het geval dat! En laat je paard of pony keuren vóórdat je hem koopt.

Alvast succes!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:32

alles bij elkaar, exclusief stalling ben ik aan mijn shetlander met gemak 100-200 euro per maand kwijt. Daarbij is stalling en eten niet gerekend, en geen hoefsmid.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:54

Ik heb getemd. In eerder genoemd topic staan alle antwoorden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:55